Reklama

Wiara

Elementarz biblijny

Jeruzalem zstępujące z nieba od Boga

Bądź na bieżąco!

Zapisz się do newslettera

Jerozolima była stolicą ziemi obiecanej oraz jej religijnym centrum, gdyż tu od czasów króla znajdowała się świątynia Boga Izraela. Była ona znakiem Jego obecności pośród tego ludu i ukoronowaniem zawartego z Nim przymierza. Od czasów reformy króla Jozjasza stała się ona jedynym miejscem kultu. Do niej, a tym samym i do Jerozolimy, pielgrzymowano trzy razy w roku, by obchodzić najważniejsze święta: Paschę, Pięćdziesiątnicę i Święto Szałasów. Dodajmy, że wcześniejsze zdobycie Jerozolimy przez Dawida traktowano jako ukoronowanie realizacji obietnicy daru ziemi danej Abrahamowi i Mojżeszowi, a tym samym wszystkim Izraelitom. O znaczeniu Jerozolimy w życiu tego ludu świadczą najlepiej słowa psalmisty: „Jeruzalem, jeśli zapomnę o tobie, niech uschnie moja prawica!” (por. Ps 137, 5).

Ale i w dziejach tego miasta nie brak czarnych kart. Prorocy wspominają o nieprawościach panujących pośród jej mieszkańców: o ucisku ubogich przez bogaczy, o nadużyciach władzy i próżnych ambicjach, o dramatycznej sytuacji związanej z kultem w świątyni – ukazują wkradającą się weń idololatrię oraz formalność i nieszczerość serc ludzi składających ofiary. Tym tłumaczy się wielki dramat kolejnych oblężeń Jerozolimy przez Babilończyków, deportacji jej mieszkańców na obczyznę, zburzenia miasta, a ostatecznie zniszczenia świątyni. Za Jerozolimą i świątynią tęskniono na wygnaniu. Nie szczędzono sił przy ich odbudowie po powrocie z obcej ziemi. Mieszkańcom Jerozolimy nie udało się jednak odwrócić od grzesznych czynów. Wskazują na to słowa Chrystusa wypowiedziane w świątyni po wyrzuceniu przez Niego z tego miejsca handlarzy i bankierów. Przytoczył On wtedy słowa proroków: „Czyż nie jest napisane: Mój dom ma być domem modlitwy dla wszystkich narodów, lecz wy uczyniliście go jaskinią zbójców” (Mk 11, 17).

Tak ziemska Jerozolima stała się symbolem świętości i niedoskonałości. Nie jest ona jednak ostatnim elementem w dziejach zbawienia. Święty Jan w apokaliptycznej wizji zapowiada nową Jerozolimę, zstępującą z nieba, będącą darem Boga. Mówi o tym po klęsce pierwszego powstania Żydów, gdy w 70 r. Rzymianie zburzyli świątynię i znaczną część miasta. Czy wydarzenie to stanowiło katastrofę Bożych planów? Czy oznaczało porzucenie przez Boga swego ludu i danych mu obietnic? Dla Apostoła jest ono preludium przemiany świata. Jego ziemska rzeczywistość jest niedoskonała i przemija, ale Bóg u kresu dziejów obdarzy ludzkość nową stolicą, pochodzącą z nieba, wolną od wszelkich niedoskonałości. Będzie ona ukoronowaniem Bożego planu trwałego zjednoczenia ludzi z Bogiem. Szczególnym elementem tego miasta będzie brak świątyni, gdyż tę zastąpi Chrystus – Boży Baranek, którego dzieło dokonane na krzyżu stanowi pieczęć nierozerwalnego związku Boga ze zbawionymi.

Pomóż w rozwoju naszego portalu

Wspieram

2022-05-17 08:34

Oceń: +1 0

Reklama

Wybrane dla Ciebie

Łazarz zasnął

Niedziela Ogólnopolska 13/2023, str. 17

[ TEMATY ]

Elementarz biblijny

Léon Bonnat, "Wskrzeszenie Łazarza"/commons.wikimedia.org

Jedenasty rozdział Ewangelii według św. Jana, w którym zawarty jest opis wskrzeszenia Łazarza, przynależy do tzw. księgi znaków (rozdziały 1-12). Seria opisywanych cudów ma właśnie charakter znaków. Nie są one zatem jedynie historycznymi faktami, mają bowiem także ukazywać cel i sens misji Jezusa Chrystusa jako posłanego przez Ojca Syna Bożego. Każdy ze znaków odsłania nieco inny wymiar posłannictwa Jezusa. Swoją specyfikę teologiczną ma także opis wskrzeszenia Łazarza. Wydarzenie to powinniśmy odczytać w jego bezpośrednim kontekście, aby móc dotrzeć do sedna ewangelicznego przesłania.
CZYTAJ DALEJ

Kard. Dziwisz o kard. Rysiu: każdy będzie miał do niego przystęp

Człowiek wykształcony, otwarty, każdy będzie miał do niego przystęp, we krwi ma wszystko to, co związane z Krakowem – tak o kard. Grzegorzu Rysiu wypowiadał się kard. Stanisław Dziwisz po ogłoszeniu w środę decyzji Leona XIV o mianowaniu Rysia metropolitą krakowskim.

Dotychczasowy metropolita łódzki kard. Grzegorz Ryś zastąpi abp. Marka Jędraszewskiego, który był metropolitą krakowskim od 2016 r. W czerwcu 2024 r. abp Jędraszewski w związku z osiągnięciem wieku emerytalnego (75 lat) złożył na ręce papieża Franciszka rezygnację z pełnionego urzędu. Papież ją przyjął, prosząc jednocześnie, aby sprawował tę funkcję do czasu mianowania następcy.
CZYTAJ DALEJ

Ogród, taras, jadalnia – jak architektura pomaga budować rodzinne relacje na co dzień

2025-11-27 13:20

[ TEMATY ]

architektura

ogród

taras

jadalnia

rodzinne relacje

envato.com

Materiał partnera

Materiał partnera

Rodzinne życie nie dzieje się wyłącznie w wielkich momentach, przy ślubach, Pierwszej Komunii czy świętach. Najczęściej rozgrywa się między poranną herbatą a kolacją, w drodze od kuchni do stołu, na krótkiej rozmowie na tarasie albo podczas wspólnego plewienia grządek. To właśnie wtedy, w pozornie zwykłych sytuacjach, buduje się bliskość, zaufanie, poczucie bycia razem. Architektura domu może temu sprzyjać, ale potrafi też skutecznie utrudnić wspólne bycie, jeśli jadalnia jest za ciasna, taras „odcięty” od wnętrza, a ogród służy jedynie jako dekoracja oglądana przez szybę. Wybierając projekt domu, decydujemy nie tylko o liczbie pokoi i wielkości garażu, lecz także o tym, czy znajdzie się w nim miejsce na długi stół, na którego końcu zawsze można dostawić jeszcze jedno krzesło, na taras, który latem staje się drugim salonem, i na ogród, w którym łatwo spotkać się w pracy i odpoczynku. Warto spojrzeć na dom jak na scenę, na której codziennie rozgrywa się historia naszej rodziny.

envato.com
CZYTAJ DALEJ

Reklama

Najczęściej czytane

REKLAMA

W związku z tym, iż od dnia 25 maja 2018 roku obowiązuje Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia Dyrektywy 95/46/WE (ogólne rozporządzenie o ochronie danych) uprzejmie Państwa informujemy, iż nasza organizacja, mając szczególnie na względzie bezpieczeństwo danych osobowych, które przetwarza, wdrożyła System Zarządzania Bezpieczeństwem Informacji w rozumieniu odpowiednich polityk ochrony danych (zgodnie z art. 24 ust. 2 przedmiotowego rozporządzenia ogólnego). W celu dochowania należytej staranności w kontekście ochrony danych osobowych, Zarząd Instytutu NIEDZIELA wyznaczył w organizacji Inspektora Ochrony Danych.
Więcej o polityce prywatności czytaj TUTAJ.

Akceptuję