Reklama

Niedziela Zamojsko - Lubaczowska

Kościół skazany na niebyt – odrodził się

16 stycznia obchodziliśmy 30. rocznicę reaktywowania przez św. Jana Pawła II katolickiej hierarchii na Ukrainie. Po raz pierwszy po zakończeniu II wojny światowej papież powołał biskupów na osierocone stolice we Lwowie, Kamieńcu Podolskim i Żytomierzu.

Niedziela zamojsko-lubaczowska 5/2021, str. IV

[ TEMATY ]

Kościół

Ukraina

pandemia

Adam Łazar

Świadectwem historii podzielił się bp Marian Buczek

Świadectwem historii podzielił się bp Marian Buczek

Bądź na bieżąco!

Zapisz się do newslettera

Z okazji tej rocznicy, 16 stycznia Instytut Pamięci i Dziedzictwa Kresowego zorganizował sesję naukową w trybie zdalnym z udziałem czterech wykładowców. Metropolita lwowski abp Mieczysław Mokrzycki omówił temat: „Św. Jan Paweł II a odrodzenie Kościoła katolickiego na Ukrainie”, po czym biskup-senior diecezji charkowsko-zaporoskiej Marian Buczek opowiedział o „Tworzeniu się struktur hierarchicznych Kościoła łacińskiego” w tym kraju. Z kolei ks. prof. Ryszard Sztychmiler z Olsztyna przedstawił „Dziedzictwo Kościoła na Wschodzie w Kościele katolickim w Polsce”, a prof. Włodzimierz Osadczy z Katolickiego Uniwersytetu Lubelskiego Jana Pawła II mówił o „Podwalinach trwania Kościoła katolickiego na dawnych ziemiach kresowych”. Ks. prof. Waldemar Żurek, również z KUL, miał podjąć zagadnienie „Świadkowie wiary ze Wschodu”, ale zawiodło połączenie internetowe.

Zaczęło się od Lubaczowa

Od 1946 r. miasto to było siedzibą Archidiecezji Lwowskiej, tej jej cząstki, która ostała się w nowych granicach państwa polskiego. Jej administratorem apostolskim od 1984 r. był ks. bp prof. Marian Jaworski, do którego Ojciec Święty w dokumencie z 10 stycznia 1991 r. napisał: „Ponieważ, do czasu obecnego Metropolitalny Kościół Lwowski obrządku łacińskiego pozostawał opuszczony, postanawiamy dłużej go w tym stanie nie utrzymywać, lecz wyznaczyć mu Arcypasterza dla świętego posługiwania, Ponieważ Ty, Czcigodny Bracie, znasz należycie tę Archidiecezję, jako że do tego czasu byłeś jej Administratorem Apostolskim, uznaliśmy za najwłaściwsze nie komu innemu, lecz Tobie powierzyć Jej kierowanie. Korzystając zatem z pełni Naszej Apostolskiej władzy i powagi, niniejszym Rozporządzeniem naznaczamy, ogłaszamy i ustanawiamy Ciebie Arcybiskupem wspomnianego Kościoła Lwowskiego obrządku łacińskiego z prawami i obowiązkami przynależącymi do Twej posługi”.

Pomóż w rozwoju naszego portalu

Wspieram

Decyzja ważna dla historii

16 stycznia 1991 r. Ojciec Święty Jan Paweł II oficjalnie wznowił działalność hierarchii rzymskokatolickiej na Ukrainie. Bp. Mariana Jaworskiego podniósł do godności arcybiskupa i mianował go metropolitą lwowskim. Do pomocy przydzielił mu dwóch biskupów sufraganów: o. Rafała Kiernickiego OFM Conv. i Marcjana Trofimiaka, proboszcza z Krzemieńca. Biskupem diecezjalnym w Kamieńcu Podolskim został ks. Jan Olszański MIC, a w Żytomierzu – ks. Jan Purwiński. Nazajutrz abp Jaworski wraz z kapłanami odprawił Mszę św. w katedrze lwowskiej. Wspólnie wystosowali list do Ojca Świętego z podziękowaniem za podjęcie tej historycznej decyzji.

Reklama

Metropolia lwowska istniała i istnieje do dziś na tym terenie ponad 600 lat. Stolica Apostolska nigdy jej nie zlikwidowała. Tymczasowo jej stolicą jest Lubaczów.

Podziel się cytatem

1 marca 1991 r., w obecności nuncjusza apostolskiego abp. Francesco Colasuonno, abp Marian Jaworski przyjął od biskupów przysięgę i wyznanie wiary. 2 marca 1991 r. zapisał się we Lwowie jako najszczęśliwszy dzień w ostatnim półwieczu. W tym dniu, w obecności nuncjusza apostolskiego w ZSRR abp Francesco Colasuonno oraz 8 tysięcy wiernych z całej Ukrainy, odbyła się konsekracja 3 biskupów: Rafała Kiernickiego OFM Conv., Jana Olszańskiego MIC i Marcjana Trofimiaka. Głównym konsekratorem był abp Marian Jaworski, a współkonsekratorami: bp Stanisław Nowak z Częstochowy i bp Tadeusz Kondrusiewicz z Grodna.

Niezrozumiana nominacja

– Nominację bp. Mariana Jaworskiego na arcybiskupa metropolitę lwowskiego przyjęto z dużym niezrozumieniem. Jakim prawem papież wtrąca się w wewnętrzne sprawy Ukrainy? Dlaczego mianował na arcybiskupa polskiego biskupa? Polski Kościół będzie się wtrącał w nasze sprawy. Dlaczego papież powołał nie diecezję, ale archidiecezję, metropolię we Lwowie? – pytali i mówili. Prawosławni obawiali się, że rzymskokatolicki Kościół będzie rozszerzał się na całą Ukrainę. Lwowska Rada Miejska uważała, że Moskwa i Watykan, podejmując decyzję o utworzeniu archidiecezji lwowskiej, powinni skonsultować tę sprawę z Radą Najwyższą Ukrainy i władzami lokalnymi, a „na czele tego Kościoła powinna stanąć osoba duchowna stąd, a nie obywatel polski, jakim jest arcybiskup Jaworski”. Musieliśmy spokojnie i cierpliwie tłumaczyć – wspominał bp Marian Buczek.

Reklama

Niektórzy wzięli to za jakąś oznakę słabości, ale ja dobrze rozumiałem sytuację i nie chciałem się zgodzić na żadną prowokację.

Podziel się cytatem

Historia metropolii

Metropolia lwowska istniała i istnieje do dziś na tym terenie ponad 600 lat. Stolica Apostolska nigdy jej nie zlikwidowała. Tymczasowo jest jej stolicą Lubaczów. Bp Marian Jaworski urodził się we Lwowie, powraca do rodzinnego miasta, z którego władze go usunęły wraz z Wyższym Seminarium Duchownym w 1945 r. Powraca na te ziemie nie polski kościół, ale rzymskokatolicki.

Warto dodać, że w tym czasie papież Jan Paweł II wyprowadził z podziemia kościół greckokatolicki. Powrócił do Lwowa kard. Myrosław Lubacziwski. Jego ingres do katedry św. Jura odbył się 31 marca 1991 r. Uczestniczył w nim abp Marian Jaworski. Za tydzień, 6 kwietnia miał się odbyć ingres abp. M. Jaworskiego w katedrze. Nie odbył się. Zbojkotowały go władze Lwowa. Widząc na co się zanosi, abp M. Jaworski w przeddzień ingresu wyjechał do Lubaczowa. Nastąpiła konsternacja. – Chciałem zrobić uroczysty ingres do lwowskiej katedry, ale władze Lwowa bardzo się gniewały, więc go odwołałem. Władze nie chciały się zgodzić, a ja się bałem, że może dojść do prowokacji i wycofałem się. Niektórzy wzięli to za jakąś oznakę słabości, ale ja dobrze rozumiałem sytuację i nie chciałem się zgodzić na żadną prowokację – powiedział kard. Jaworski w jednym z wywiadów dla katolickiego tygodnika.

Był telefon do Ojca Świętego, co robić. Papież odpowiedział, że abp Jaworski jest roztropny, zna tamtejsze realia i wie, co ma zrobić. Gdy po świecie rozeszła się wieść, że władze zerwały ingres metropolity lwowskiego, zrozumiano ten błąd. Władze gotowe były na wszystko, nawet na ingres w środku miasta, by tylko poszła wiadomość w świat, że ingres się odbył. Metropolita odczekał z nim. Nie śpieszył się. Odbył skromny ingres 18 maja, w dniu urodzin Karola Wojtyły, w obecności abp. F. Colasuonno. Abp Jaworski udzielił w tym dniu święceń kapłańskich Józefowi Michałowskiemu i Andrzejowi Buczyńskiemu SDB oraz diakonatu Anatolowi Zajączkowskiemu.

Gdy wspominamy tamten czas, władzom we Lwowie jest wstyd – wyjaśnia bp Marian Buczek. Abp Marian Jaworski musiał pożegnać się z Lubaczowem i wyjechać do Lwowa. Zrobił to najlepiej jak mógł. Zaprosił papieża Jana Pawła II do Lubaczowa. Do tej wizyty doszło 2-3 czerwca 1991 r. podczas IV Pielgrzymki Jana Pawła II do Polski.

2021-01-27 09:45

Oceń: 0 0

Reklama

Wybrane dla Ciebie

Chrystusowa geneza Kościoła (2)

Niedziela świdnicka 27/2018, str. VIII

[ TEMATY ]

Kościół

Ks. Zbigniew Chromy

Rzym. Plac św. Piotra. Pałac Apostolski

Rzym. Plac św. Piotra. Pałac Apostolski

W konstytucji soborowej „Lumen gentium” dominuje teologiczne ujęcie genezy Kościoła. Czytamy tam m.in., że: „Misterium Kościoła ujawnia się w jego założeniu. Pan Jezus bowiem zapoczątkował swój Kościół, głosząc radosną nowinę, a mianowicie nadejścia królestwa Bożego obiecanego od wieków (...) Królestwo to zajaśniało ludziom w słowie czynach i w obecności Chrystusa (...) Dlatego Kościół (...) otrzymał posłannictwo głoszenia i krzewienia królestwa Chrystusa i Boga wśród wszystkich narodów i stanowi zalążek tego królestwa na ziemi” (KK 5). Widać więc, że Kościół i królestwo pozostają ze sobą w ścisłej relacji. W encyklice „Redeptoris missio” Jan Paweł II, nawiązując do soborowej konstytucji, pisze, że „Kościół niebędący celem samym w sobie jest przyporządkowany królestwu Bożemu, którego jest zalążkiem” (RMi 14). W takie przedpaschalne rozumienie początków Kościoła włącza się dokument Międzynarodowej Komisji Teologicznej z 1985 r., podpisany przez ówczesnego prefekta Kongregacji Nauki Wiary kard. Josepha Ratzingera, który omawia rozwój i poszczególne etapy w procesie zakładania Kościoła. W życiu Jezusa można wskazać na wiele aktów, które mają charakter aktów założycielskich – poczynając od powołania Dwunastu. We wspomnianym dokumencie Międzynarodowej Komisji Teologicznej etapami tymi są: „starotestamentalne obietnice dotyczące Ludu Bożego, które dostrzega się w nauczaniu Jezusa i które zachowują swą moc zbawczą; wezwanie Jezusa do nawrócenia i wiary w Niego, kierowane do wszystkich ludzi; nadanie imienia Szymonowi Piotrowi, jego szczególne miejsce w gronie uczniów i jego misja; odrzucenie Jezusa przez Izrael i pękniecie pomiędzy ludem Starego Przymierza i uczniami Jezusa; historyczny fakt, że Jezus podczas ustanowienia Eucharystii oraz w swej dobrowolnie przyjętej męce i śmierci nieustannie głosi powszechne królestwo Boże, które polega na darze życia wszystkim ludziom; odbudowanie, dzięki zmartwychwstaniu Pana, złamanej wspólnoty pomiędzy Jezusem i Jego uczniami oraz wprowadzenie ich – po wydarzeniach paschalnych – we właściwe życie eklezjalne; zesłanie Ducha Świętego, który czyni z Kościoła prawdziwe dzieło Boga; posłanie uczniów do pogan i powstanie Kościoła pogan; ostateczne zerwanie między prawdziwym Izraelem a judaizmem”. Według tego dokumentu, żadna z tych faz nie może być traktowana oddzielnie jako moment ustanowienia Kościoła, a razem złączone pokazują, że założenie Kościoła trzeba rozumieć jako proces historyczny. Uzupełniającym w tym względzie jest inny dokument tejże Międzynarodowej Komisji Teologicznej na temat świadomości Jezusa (1985), który stwierdza, że Jezus, aby zrealizować swoją misję zbawczą, chciał wprowadzić ludzi w porządek królestwa i zgromadzić wokół siebie, a dla dokonania tego zamysłu dokonał konkretnych aktów, które w całości mogą być rozumiane wyłącznie jako

CZYTAJ DALEJ

Matka Boża Dobrej Rady

[ TEMATY ]

Matka Boża

pl.wikipedia.org

Matka Bożej Dobrej Rady. To tytuł nadany Najświętszej Maryi Pannie w celu podkreślenia Jej roli jako pośredniczki i wychowawczyni wypraszającej u Boga oświecenie w trudnych sytuacjach. Jej wspomnienie w kalendarzu katolickim przypada 26 kwietnia.

Podstawę kultu Matki Bożej Dobrej Rady stanowią teksty biblijne z ksiąg mądrościowych zastosowane do Najświętszej Maryi Panny, a także teologiczne uzasadnienia św. Augustyna, św. Anzelma z Canterbury i św. Bernarda z Clairvaux o Matce Bożej jako pośredniczce łask, zwłaszcza darów Ducha Świętego. Na początku naszego wieku papież Leon XIII włączył wezwanie „Matko Dobrej Rady” do Litanii Loretańskiej.

CZYTAJ DALEJ

Hiszpania: Caritas pomogła znaleźć pracę 70 tys. bezrobotnym w 2023 roku

2024-04-26 19:05

[ TEMATY ]

Caritas

bezrobotni

Hiszpania

Adobe.Stock.pl

W 2023 roku Caritas pomogła 70 tys. bezrobotnych znaleźć zatrudnienie, wynika z szacunków kierownictwa tej organizacji. Zgodnie z jej danymi w ubiegłym roku Caritas na rozwijanie programów wsparcia zatrudnienia wydała 136,8 mln euro, czyli o 16,4 proc. więcej w porównaniu z rokiem poprzednim.

Dyrekcja organizacji sprecyzowała, że z kwoty ten ponad 100 tys. euro zostało przeznaczonych na rozwój inicjatyw w ramach tzw. ekonomii społecznej. Działania te polegały przede wszystkim na prowadzeniu szkoleń zawodowych służących usamodzielnieniu się na rynku pracy, w tym podjęciu aktywności zawodowej na podstawie samozatrudnienia.

CZYTAJ DALEJ

Reklama

Najczęściej czytane

W związku z tym, iż od dnia 25 maja 2018 roku obowiązuje Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia Dyrektywy 95/46/WE (ogólne rozporządzenie o ochronie danych) uprzejmie Państwa informujemy, iż nasza organizacja, mając szczególnie na względzie bezpieczeństwo danych osobowych, które przetwarza, wdrożyła System Zarządzania Bezpieczeństwem Informacji w rozumieniu odpowiednich polityk ochrony danych (zgodnie z art. 24 ust. 2 przedmiotowego rozporządzenia ogólnego). W celu dochowania należytej staranności w kontekście ochrony danych osobowych, Zarząd Instytutu NIEDZIELA wyznaczył w organizacji Inspektora Ochrony Danych.
Więcej o polityce prywatności czytaj TUTAJ.

Akceptuję