Reklama

Niedziela Sandomierska

Eutrapelia w hołdzie Papieżowi Polakowi

Rozpoczęła się kolejna edycja Festwalu Kultury Chrześcijańskiej „Eutrapelia”. W tym roku przewodnią myślą wielu szkolnych prezentacji jest osoba i nauczanie bł. Jana Pawła II, w związku z Jego kanonizacją

Niedziela sandomierska 15/2014

[ TEMATY ]

szkoła

uczniowie

Bądź na bieżąco!

Zapisz się do newslettera

Rudnik nad Sanem

Gimnazjum im. Orląt Lwowwskich trzeci raz włączyło się w Festiwal Kultury Chrześcijańskiej „Eutrapelia” i w dniu 26 marca uczniowie pod kierunkiem Joanny Maczugi, Waldemara Skiby i ks. Zbigniewa Kargula, przedstawili program artystyczny pt.”Młodzieńcze lata Karola Wojtyły w Krakowie”, według scenariusza trzech uczennic z klasy II. Na sali gimnastycznej zgromadziła się społeczność uczniowska wraz z nauczycielami, by oglądać, jak na scenie Karol Wojtyła udzielał wywiadu redaktorowi „Głosu Rudnika”, wspominając swoje młodzieńcze lata w Krakowie. Wspomnienia te wzbogacała poezja Karola Wojtyły, taniec dziewcząt nawiązujący do wybuchu wojny, pantomima, w której ukazano cierpienia Polski oraz pieśni z akompaniamentem gitar i akordeonu. Na szczególną uwagę zasługiwała scenografia, przygotowana przez uczniów klasy I i ich rodziców.

Kapituła na ręce Krystyny Pigoń-Kubik podziękowała dyrekcji szkoły za gościnność i dobry klimat dla rozwijania wartości chrześcijańskich wśród młodzieży.

Pomóż w rozwoju naszego portalu

Wspieram

Stalowa Wola

Reklama

27 marca uczniowie z Centrum Edukacji zaprosili Kapitułę Festiwalu „Eutrapelia” oraz koleżanki i kolegów z czterech klas do auli szkoły na „Mityng AA”. Na scenie pojawiły się osoby, które odczytały autentyczne listy anonimowych alkoholików. Słuchając kolejno każdego z nich, przypominano jedną z nauk bł. Jana Pawła II mówiącą, iż „Kościół w imieniu Chrystusa proponuje ofiarom alkoholizmu, tzn. rodzinom i środowisku, alternatywę: terapię miłości, gdyż Bóg jest miłością i kto potrafi pokochać oraz żyć w miłości poznaje smak życia”. Młodzież przez zaprezentowany program artystyczny zawierzyła problem uzależnienia alkoholowego wśród młodych i starszych bł. Janowi Pawłowi II, który pisał: „Osoby uzależnione są w drodze w poszukiwaniu wiary i sensu życia, są też ludzie gotowi do poświęceń wobec tych, którzy są w potrzebie”. Program sceniczny był wzbogacony przez środki multimedialne, jak również przez udany występ wokalny Karoliny i Tomasza.

Ks. Michał Szawan i Alicja Szewczyk z Kapituły Festiwalu podziękowali dyrekcji szkoły: Piotrowi Żyjewskiemu i Annie Woś za trwanie w Festiwalu od 17 lat, a Anecie Wójcik, ks. Krzysztofowi Surmie CSMA, Magdalenie Kępie i Annie Olszewskiej za pracę z młodzieżą w bieżącej edycji.

Dzień później, 28 marca, Kapituła Festiwalu gościła w Zespole Szkół nr 3 im. Króla Jana III Sobieskiego. Po raz 17. zaproszono jej czlonków do wspólnego przeżywania programu poświęconego bł. Janowi Pawłowi II pt.”Otwórzcie drzwi Chrystusowi”. W małej auli, wypełnionej uczniami, przy pięknej i wymownej scenografii, popłynęły wspomnienia o naszym Ojcu Świętym. Młodzież, przy pomocy pantomimy tworzyła żywe obrazy: stworzenie świata i człowieka, łódź na jeziorze i budowanie domu na skale. Obrazom tym towarzyszyła prezentacja multimedialna, na której widzieliśmy bł. Jana Pawła II przemawiającego do młodzieży podczas pielgrzymek. Dziewczęta i chłopcy z entuzjazmem śpiewali pieśni chwalące życie i działalność Papieża Polaka.

Na zakończenie Kapituła podziękowała uczniom, którzy pracowali pod kierunkiem Małgorzaty Pokory i Marty Tracz za bogactwo zaprezentowanych form artystycznych.

Sichów Duży

Reklama

12 marca członkowie Kapituły Festiwalu: ks. Bogdan Krempa, Alicja Szewczyk, Barbara Chodorek i Jakub Sala z TVK Stella ze Stalowej Woli zostali zaproszeni do ZS Centrum Kształcenia Rolniczego na program słowno-muzyczny pt.”Polska wierna Chrystusowi na przestrzeni dziejów”, przygotowany przez ks. Damiana Dziubę przy współpracy Beaty Sadowskiej, Marii Lipiec i Ewy Wołowiec.

W świetlicy szkolnej dyrektor szkoły Anna Durlej powitała uczniów z klas wraz z nauczycielami oraz gości na czele z ks. Pawłem Cyganem, proboszczem parafii Koniemłoty.

W programie dziewczęta i chłopcy przypomnieli kilka ważnych scen historycznych z dziejów Polski, począwszy od przyjęcia chrztu przez Mieszka I, czasy króla Bolesława Chrobrego, Potop Szwedzki i zawierzenie Ojczyzny Matce Bożej przez króla Jana Kazimierza, poprzez tych wszystkich, którzy oddali życie za Polskę, zarówno w czasach wojny, jak i w czasach „Solidarności” i politycznych przemian.

Poezję Kochanowskiego, Paska, Norwida i Iłłakowiczówny wzbogaciła prezentacja multimedialna.”Wiara zawsze pomagała przetrwać trudności i znieść cierpienia i nie pozwoliła zgasnąć płomykowi nadziei - przypomniano słowa bł. Jana Pawła II. „Niech Wasza droga życia będzie kontynuacją dróg historycznych i będzie najdoskonalsza i najbardziej owocna”- przytoczono słowa Blogosławionego.

Grębów

12 grudnia 2013 r. Kapituła Festiwalu Kultury Chrześcijańskiej „Eutrapelia” zainaugurowała kolejną edycję przeglądu programów artystycznych w szkołach, wizytą w miejscowym Zespole Szkół Ogólnokształcących im. prof. St. Bąka. Na scenie Gminnego Centrum Kultury młodzież zaprezentowała spektakl teatralny pt.”Nie da się utopić Ewangelii”, według scenariusza ks. Adama Kamińskiego. Myślą przewodnią było życie i męczeństwo bł. ks. Jerzego Popiełuszki. Uczniowie wyakcentowali najważniejsze momenty w życiu Kapłana-Męczennika, w tym prześladowania za wiarę jakich doświadczał, wreszcie śmierci. Swoim programem pokazali, że zło można zwyciężać tylko dobrem, a w przesłaniu zawarli myśl bł. Jana Pawła II „Aby z męczeńskiej śmierci ks. Jerzego wyrosło dobro”.

2014-04-11 14:14

Oceń: 0 0

Reklama

Wybrane dla Ciebie

Szkoła domowa

Jeszcze przed 5 laty z edukacji domowej korzystało w Polsce ok. 50 dzieci.
Dziś jest ich blisko 2 tys. I zapotrzebowanie na tę formę nauczania lawinowo rośnie.
Rodzice zabierają dzieci ze szkół publicznych, widząc tam coraz bardziej rosnącą agresję.
A przede wszystkim… ideologizację szkoły

Edukacja domowa ma najstarszą tradycję w systemie edukacji. Obowiązek zaś nauczania szkolnego istnieje krótko. Wprowadzono go w Europie zaledwie w połowie XIX wieku. Dotyczyło to mieszczaństwa i szlachty, a także księży i zakonników. Choć nauczanie zbiorowe, najczęściej zresztą prowadzone przez Kościół, istniało zarówno w starożytności, jak i świecie współczesnym, to jednak najpowszechniejsze było uczenie dzieci w domu. W Polsce „szkoły domowe” rozwinęły się w XIX wieku, kiedy to zaborca zabraniał nauczania polskiego języka, historii i kultury. Współcześnie powrót do edukacji domowej następuje również w wielu krajach Europy. Najpopularniejszy zaś jest w Stanach Zjednoczonych. W Polsce, według informacji uzyskanych w biurze prasowym Ministerstwa Edukacji, w roku 2012 „(…) z nauczania domowego korzystało 207 uczniów szkół podstawowych i 182 uczniów gimnazjów. Dane liczbowe dotyczące roku szkolnego 2013/2014 są obecnie weryfikowane”. Według danych GUS natomiast, liczba dzieci uczących się w domach jest… pięciokrotnie wyższa. Dziecko uczące się w domu musi być, według ustawy, „przypisane” do szkoły publicznej bądź prywatnej, gdzie zdaje egzaminy. Raz lub dwa razy do roku. Za dzieckiem do szkoły idą „ustawowe” pieniądze, mimo iż edukowane jest przez rodziców w domu. Ustawa z 1991 r. o systemie oświaty dopuszcza możliwość nauczania dzieci w domu. Jednakże, co jest powszechnie krytykowane przez rodziców, konieczna jest opinia poradni psychologiczno-pedagogicznej. Przy czym nie jest precyzyjnie określone, kogo ma ona dotyczyć: dziecka czy rodziców. Jest więc dowolnie interpretowana przez psychologów. wprawdzie formalnie ich opinie nie są decydujące w wyrażeniu zgody na edukację domową, lecz w praktyce to właśnie one przesądzają o tym, czy rodzice otrzymają zgodę od dyrektora szkoły na edukację domową, czy nie. Dyrektorzy szkół publicznych bowiem niemal powszechnie uważają, że nauczanie przez rodziców ma negatywny wpływ na socjalizację dziecka. Co, zdaniem naukowców, a także rodziców, nie ma żadnego pokrycia w praktyce (Marek Budajczak, Brian D. Ray, Paweł M. Zakrzewski). Opinii dyrektorów zaprzeczają też badania prowadzone na zlecenie MEN zarówno w szkołach podstawowych, jak i gimnazjach. Według nich, to właśnie w publicznych gimnazjach w ostatnich latach następuje daleko posunięta desocjalizacja. Brak „państwowego” zaufania do domowej edukacji przejawia się zresztą na różne sposoby. Do tej pory np. nie ma poradnika wydanego przez MEN dla „szkół domowych”. W ostatnich latach powstało jednak wiele stowarzyszeń edukacyjnych, głównie o proweniencji chrześcijańskiej, które przejęły funkcję informacyjną i kształceniową dla rodziców uczących w domu. Pojawia się też coraz więcej literatury z tego zakresu, głównie amerykańskiej, ale też i krajowej. Od kilku lat odbywają się sesje i seminaria dotyczące tego zagadnienia. Rodzice mogą również wymieniać się swoimi doświadczeniami na rokrocznych spotkaniach poświęconych edukacji domowej.
CZYTAJ DALEJ

USA: Nowe badanie pokazuje zagrożenie wynikające z aborcji farmakologicznej

2025-05-27 07:57

[ TEMATY ]

aborcja

Adobe.Stock

„Pigułka aborcyjna została stworzona po to, by zabijać i powinna zniknąć z rynku” – powiedziała Lila Rose, założycielka organizacji Live Action, komentując wyniki największej dotąd analizy przypadków aborcji farmakologicznej w USA. Badanie przeprowadziło Centrum Etyki i Polityki Publicznej (Ethics in Public Policy Centre) konserwatywny think tank z siedzibą w Waszyngtonie. Oparte jest na danych ubezpieczeniowych obejmujących ponad 855 tysięcy aborcji przeprowadzonych w USA w latach 2017-2023.

Jak pokazały badania aż 11 proc. kobiet, które przyjęły Mifepriston i Mizoprostol – dwa specyfiki stosowane w tzw. aborcji medycznej – doświadczyło poważnych skutków ubocznych w ciągu 45 dni – informuje Catholic Weekly. Wśród nich odnotowano: silne krwawienia, infekcje, konieczność hospitalizacji oraz przypadki ciąży pozamacicznej. Jak podkreślili autorzy badania, to znacząco odbiega od danych publikowanych dotychczas – według których ryzyko powikłań wynosiło zaledwie 0,5 proc.
CZYTAJ DALEJ

Mediolan: Credo na drewnianej tabliczce z VI wieku

2025-05-27 19:12

[ TEMATY ]

Mediolan

Credo

Vatican Media

Wygląda jak niewielki, prosty tablet, ale niesie słowa niezmienne od wieków. Na Katolickim Uniwersytecie Najświętszego Serca w Mediolanie zaprezentowano drewnianą tabliczkę z VI wieku z wyrytym po grecku tekstem Credo. Okazją do wyjątkowej ekspozycji jest 1700-lecie Soboru Nicejskiego.

Tabliczka z VI wieku zawiera tekst Symbolu Nicejskiego – wyznania wiary, które z niewielkimi zmianami chrześcijanie na całym świecie recytują do dziś podczas Mszy świętej. Grecki tekst zapisany kursywą majuskułową, choć nieco zniekształcony przez czas i językowe uproszczenia, ukazuje siłę tradycji, która przetrwała wieki. Słowa o „Bogu prawdziwym z Boga prawdziwego” i Chrystusie „współistotnym Ojcu” mają na tej tabliczce ten sam wydźwięk, co w ustach wiernych XXI wieku.
CZYTAJ DALEJ

Reklama

Najczęściej czytane

REKLAMA

W związku z tym, iż od dnia 25 maja 2018 roku obowiązuje Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia Dyrektywy 95/46/WE (ogólne rozporządzenie o ochronie danych) uprzejmie Państwa informujemy, iż nasza organizacja, mając szczególnie na względzie bezpieczeństwo danych osobowych, które przetwarza, wdrożyła System Zarządzania Bezpieczeństwem Informacji w rozumieniu odpowiednich polityk ochrony danych (zgodnie z art. 24 ust. 2 przedmiotowego rozporządzenia ogólnego). W celu dochowania należytej staranności w kontekście ochrony danych osobowych, Zarząd Instytutu NIEDZIELA wyznaczył w organizacji Inspektora Ochrony Danych.
Więcej o polityce prywatności czytaj TUTAJ.

Akceptuję