Wyższa Szkoła Teologiczna (International Theological Institute/ITI) w Trumau został założony w 1996 r. z inicjatywy papieża Jana Pawła II jako „Międzynarodowy Instytut Teologiczny Studiów nad Małżeństwem i Rodziną”. Jego celem było zapewnienie młodym ludziom wszechstronnego wykształcenia teologicznego ze szczególnym uwzględnieniem małżeństwa i rodziny. Początkowo mieścił się w domu zakonnym kartuzów w Gaming, a w 2009 r. przeniósł się do zamku Trumau nieopodal Baden. „Dziś możemy cieszyć się z owoców tej wyjątkowej instytucji, co znajduje również odzwierciedlenie w pracy jej około 500 absolwentów na świecie” – stwierdził kard. Schönborn w swoim pozdrowieniu do uczestników jubileuszowej uroczystości.
Ponadto arcybiskup Wiednia podkreślił praktykowaną w ITI i na uniwersytetach katolickich szczególną formę nauczania i relacji między nauczycielami a studentami. Przypomniał, że nauczanie akademickie powinno być „bezinteresowne”, tzn. nie może uwodzić retoryką. Nauczyciel nie może 'tworzyć' w studentach prawdziwego poznania, ono przychodzi raczej z wrażliwego wprowadzenia „do wielkich mistrzów" i samych źródeł. „To jest najlepsza posługa, jaką można wyświadczyć młodym ludziom - także po to, by uchronić ich przed ideologicznymi zawłaszczeniami” - uważa kard. Schönborn.
Pomóż w rozwoju naszego portalu
Reklama
Wykład inauguracyjny 5 maja na temat „Rodzina - szkoła - społeczeństwo: kto nas uratuje przed kryzysem edukacyjnym?” wygłosił ekspert ds. rodziny prof. Wolfgang Mazal - po nim nastąpiły wystąpienia teologa i założyciela Domu Modlitwy w Augsburgu Johannesa Hartla oraz historyka i dziennikarki Guduli Walterskirchen. Pierwszy dzień obrad zakończył prof. Peter Kahn z Uniwersytetu w Manchesterze referatem na temat znaczenia integracji zespołowej w edukacji.
W panelu dyskusyjnym szefowa wiedeńskiego wydziału oświaty Andrea Pinz, określiła szkoły katolickie jako miejsca, w których „ludzka życzliwość żyje na szeroką skalę”. Szkoły są dziś nie tylko miejscami nauki, ale także miejscami życia. Prywatne szkoły katolickie mają tu szczególne znaczenie, ponieważ całe ich życie szkolne opiera się na chrześcijańskim wizerunku człowieka. Przedstawicielka resortu oświaty przypomniała, że szkoła odnosi sukces dzięki relacjom i tylko nauczyciele, „pasjonaci swojego przedmiotu”, mogą zbudować takie pozytywne relacje z uczniami.
Podczas obrad brytyjski ekspert ds. edukacji Edward Hadas przybliżył aktualne wydarzenia w sektorze uniwersyteckim, filozof religii prof. Hanna Barbara Gerl-Falkovitz odniosła się do problematyki gender, omawiając kwestię: „Czy można wychowywać do bycia mężczyzną/kobietą?”. Natomiast prof. Bernhard Dolna, judaista, teolog i dziekan Wyższej Szkoły w Traumau mówił o żydowskich tradycjach edukacyjnych i dwóch wybitnych postaciach w tej dziedzinie: Martinie Buberze i Abrahamie Heschelu. (Info: www.iti.ac.at)