Portugalia: zdominowany przez partie lewicowo-liberalne parlament znowu zajmie się legalizacją eutanazji
Pomimo zawetowania w kwietniu przez prezydenta Portugalii Marcelo Rebelo de Sousy ustawy legalizującej eutanazję, parlament Portugalii, zdominowany przez partie lewicowo-liberalne, podejmie kolejną próbą przyjęcia nowych przepisów. Jak poinformowała deputowana rządzącej krajem Partii Socjalistycznej (PS) Maria da Luz, ponowne głosowanie ustawy odbędzie podczas sesji parlamentu 12 maja.
Piątą od 2017 r. próbę przyjęcia ustawy krytycznie ocenili członkowie organizacji obrony życia oraz portugalscy biskupi. Wskazali oni na upór sił lewicowo-liberalnych w forsowaniu legalizacji eutanazji, pomimo negatywnych decyzji Trybunału Konstytucyjnego oraz prezydenta.
Dwukrotnie Trybunał Konstytucyjny odrzucał ustawę, uznając ją za niezgodną z ustawą zasadniczą. Dwa razy też zawetował ją szef państwa. Ostatni raz prezydent Marcelo Rebelo de Sousa zrobił to 19 kwietnia br.
Przyjęta 31 marca 2023 r. ustawa depenalizująca eutanazję i legalizującą ją w Portugalii przewidywała, że osoba, która zostanie dopuszczona do tzw. śmierci wspomaganej będzie musiała przejść rozmowy z komisją lekarską, zaś ta – twierdzić u pacjenta cierpienie o dużym stopniu intensywności.
Komitet Bioetyki, agenda rządu Hiszpanii, opublikował raport, z którego wynika, że prowadzone przez Kościół katolicki szpitale i ośrodki opiekuńcze mają prawo odmawiać przeprowadzania eutanazji. Została ona zalegalizowana w Hiszpanii w marcu 2021 roku.
Organ doradczy rządu wskazał, że dopuszczalne powinno być odmawianie eutanazji na podstawie „instytucjonalnego” sprzeciwu sumienia. Sprecyzował, że placówki kościelne nie powinny jednocześnie stracić rządowych dotacji, jakie przysługują im obecnie od państwa. Szef Komitetu Federico de Montalvo przestrzegł przed ewentualnym pozbawianiem środków placówek służby zdrowia prowadzonych przez instytucje katolickie, zaznaczając, że ich miejsce mogą zająć instytucje zarządzane przez fundusze inwestycyjne, dla których najważniejszym celem funkcjonowania jest zysk.
Auksencjusz pochodził z Mopsuestii, miasta, które obok Tarsu, rodzinnego miasta św. Pawła Apostoła, należało do głównych miast Cylicji.
Ta rzymska prowincja stanowiła łącznik między Małą Azją a Syrią i Libanem (Fenicją). Z tego względu stanowiła ważny punkt strategiczny i handlowy. Chrześcijaństwo przyjęło się tu już w kilkanaście lat po śmierci i zmartwychwstaniu Pana Jezusa. Auksencjusz był na dworze cesarza Licyniusza (306-323) dowódcą jego przybocznej straży. Był więc zaufanym cesarza.
Ingres biskupa do katedry to nie tylko uroczyste wejście i historyczna oprawa, ale przede wszystkim wydarzenie ściśle liturgiczne, w którym Kościół przyjmuje swojego pasterza. Szaty i przedmioty używane podczas tej celebracji – ornat, tunicella, pastorał, kielich czy racjonał – nie są dodatkiem i dekoracją. Każdy z nich ma swoje miejsce, znaczenie i pomaga zrozumieć, czym jest objęcie posługi biskupiej w Kościele krakowskim.
Ingres (łac. ingressus) oznacza „wejście”. Od uroczystego wejścia nowego biskupa do kościoła katedralnego bierze swoją nazwę cała celebracja przekazania posługi pasterskiej. Choć wydarzenie to ma szczególny charakter, pozostaje liturgią Kościoła, sprawowaną według porządku przewidzianego na dany dzień. – Skoro mówimy o obrzędzie, to już samo to określenie wskazuje na jego ścisły wymiar liturgiczny – podkreśla ks. dr Stanisław Mieszczak SCJ, liturgista i zastępca przewodniczącego Archidiecezjalnej Komisji ds. Liturgii i Duszpasterstwa Liturgicznego.
W związku z tym, iż od dnia 25 maja 2018 roku obowiązuje Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia Dyrektywy 95/46/WE (ogólne rozporządzenie o ochronie danych) uprzejmie Państwa informujemy, iż nasza organizacja, mając szczególnie na względzie bezpieczeństwo danych osobowych, które przetwarza, wdrożyła System Zarządzania Bezpieczeństwem Informacji w rozumieniu odpowiednich polityk ochrony danych (zgodnie z art. 24 ust. 2 przedmiotowego rozporządzenia ogólnego). W celu dochowania należytej staranności w kontekście ochrony danych osobowych, Zarząd Instytutu NIEDZIELA wyznaczył w organizacji Inspektora Ochrony Danych.
Więcej o polityce prywatności czytaj TUTAJ.