Dlaczego mówimy, że Maryja jest pełna łaski? Co oznaczają te słowa? mówimy tak i wierzymy w ten szczególny przywilej Maryi, ponieważ Pan jest z Nią. Łaska, jaką jest napełniona, oznacza obecność Tego, który jest źródłem wszelkiej łaski. "Ciesz się... Córo Jeruzalem... Mocarz pośród ciebie" (So 3,14.17a).
Ojcowie Karmelici tłumaczą, że wyrażenie „Pełna łaski” oznacza, że Maryja jest w pełni zjednoczona z Bogiem w Trójcy. Jest to zjednoczenie w pełni osobowe, całej osoby Maryi: Jej duszy i ciała jako mieszkania Ducha Świętego. Zakłada całkowite oddanie się Bogu w czystości, nie tylko w odniesieniu do braku osobistych grzechów jako nieskalana, nienaganna, bez skazy, lecz ma przede wszystkim charakter duchowy, wewnętrzny i zarazem trwały w czystości i prawości serca, niepobudzonego pragnieniem zła.
Pomóż w rozwoju naszego portalu
Maryja jest "Łaski pełna", bo nie splamiona grzechem pierworodnym, wybrana od wieków na Matkę Syna Bożego, ubrana w szatę niewinności i świętości. W Niej sam Pan przyszedł, by zamieszkać pośród nas, zatem Maryja jest uosobieniem córy Syjonu, Arką Przymierza, miejscem, gdzie przebywa chwała Pana: jest Ona "przybytkiem Boga z ludźmi" (Ap 21, 3). "Pełna łaski" jest całkowicie oddana Temu, który przychodzi w Niej zamieszkać i którego Ona ma wydać na świat.
Wracając do sceny zwiastowania trzeba zauważyć, że Archanioł mówi do Maryi: „łaski pełna” — mówi zaś tak, jakby to było Jej właściwe imię. Nie nazywa swej rozmówczyni imieniem własnym „Miriam (= Maryja)”, ale właśnie tym nowym imieniem: „łaski pełna”. Co znaczy to imię? Dlaczego anioł tak nazywa Dziewicę z Nazaretu?
Reklama
W języku Biblii „łaska” oznacza szczególny dar, który według Nowego Testamentu ma swe źródło w trynitarnym życiu Boga samego — Boga, który jest miłością (por. 1 J 4, 8). Owocem tej miłości jest wybranie — to, o którym mówi List do Efezjan. Wybranie to jest zatem ze strony Boga odwieczną wolą zbawienia człowieka przez uczestnictwo w Bożym życiu (por. 2 P 1, 4) w Chrystusie: jest zbawieniem poprzez uczestnictwo w życiu nadprzyrodzonym.
"Pełnia łaski", którą Bóg obdarzył Maryję, dotyczy zatem nie tylko początku, ale i końca Jej życia. Dlatego w 1950 roku papież Pius XII ogłosił dogmat o Wniebowzięciu Błogosławionej Dziewicy.
W Piśmie Świętym trudno szukać opisu tego wydarzenia, jednak prawda ta była obecna w wierze Kościoła od dawna, od kiedy obchodzono uroczystość Wniebowzięcia Najświętszej Maryi Panny.
Czytanki przygotowuje ks. Krzysztof Hawro
Pomódl się wspólnie z nami. Start transmisji modlitwy różańcowej z Jasnej Góry o godz. 16:00, a o 19.00 tramsmisja nabożeństwa październikowego.
Aniołowie w tajemnicach Różańca
Pismo Święte objawia nam, że Anioł towarzyszy człowiekowi od początku jego ziemskiej wędrówki. Anioł jest pośrednikiem między Stwórcą a stworzeniem. Nie sposób wymieniać wszystkie przykłady. Niech wystarczą niektóre z nich. Po wygnaniu Adam i Ewy z Raju Bóg stawia Cherubina na straży, by strzegł wejścia. Anioł pociesza Hagar na pustyni; zabija pierworodnych Egipcjan, by zmusić faraona do uwolnienia Izraelitów; zwiastuje narodzenie Samsona;, żywi Eliasza na puszczy; towarzyszy Tobiaszowi w podróży i pomaga mu wypełnić polecenia ojca; strzeże Judyty. Aniołowie ukazują się Abrahamowi; wyprowadzają Lota z Sodomy; nauczają proroków. Te nieliczne przykłady, zaczerpnięte ze Stargeo Testamentu, wskazują na zadania Aniołów, jakie Bóg im wyznacza w stosunku do człowieka. Mają człowieka bronić, strzec, wskazywać drogę, prowadzić, kierować nim, nauczać, pocieszać itp.
Reklama
W Nowym Testamencie Aniołowie również mają swoje zadania do wypełnienia, zarówno i w życiu Matki Bożej, św. Józefa, Apostołów, jak i samego Chrystusa. Są wiec obecni w dziele zbawienia, w życiu Jezusa Chrystusa, Syna Bożego, naszego Odkupiciela i Zbawiciela. Mówią nam o tym Ewangeliści, nasza wiara i tradycja.
Rozważmy razem z Aniołami ich udział w tajemnicach różańcowych, kultywowanych z głęboką wiarą w narodzie polskim i niemal na całym świecie. Zastanówmy się także, czy i jaki jest udział Anioła w moizm życiu.
Tajemnice radosne
Tajemnice radosne przybliżają i przypominają nam najważniejszy i chyba najpiękniejszy okres życia człowieka, okres szczęśliwego dzieciństwa oraz ciekawej, pełnej marzeń i poszukiwań młodości. Ale czy tak jest we wszystkich przypadkach? Są dzieci smutne, dzieci, którym nikt nie zaspokoił nawet ich podstawowych potrzeb psychologicznych, dzieci porzucone, nie znające ojca, matki, które nie wiedzą, czym jest dom rodzinny. W tajemnicach radosnych śledzimy życie Jezusa, który przeżywa problemy swego dzieciństwa, trudności, radości i smutki. A w tym wszystkim ma swój udział Anioł, zarówno w życiu Jezusa, jak i naszym.