Reklama

Byliśmy w Wilnie (1)

Niedziela Ogólnopolska 47/2002

Anioł Rossy - na grobie Izy Salmonowiczówny

Anioł Rossy - na grobie Izy Salmonowiczówny

Bądź na bieżąco!

Zapisz się do newslettera

Wilno. Miasto jak z romantycznego snu. Przywitało nas deszczem. W jego strugach wędrowaliśmy po ścieżkach cmentarza na Rossie. Złotojesienne, zapłakane drzewa. Wzgórza i doliny pokryte dywanem opadłych liści. Groby, krzyże, pomniki. Wzgórze najwyższe, z którego rozpościera się widok na cmentarz i wieże Wilna, zwane jest Wzgórzem Literatów. Spoczywają tutaj m.in. poeci - Władysław Syrokomla (Ludwik Kondratowicz), którego Pieśń wieczorną z muzyką Moniuszki lubimy śpiewać na naszych Wieczorach, Światopełk Karpiński, rzeźbiarz i architekt Antoni Wiwulski, twórca Pomnika Grunwaldzkiego i Trzech Krzyży w Wilnie, Mikołaj Ciurlonis, artysta malarz i muzyk litewski. Niedaleko stąd, przed cmentarną kaplicą jest grób i pomnik Joachima Lelewela, dalej grób ojca Juliusza Słowackiego, Euzebiusza. I chyba najpiękniejszy pomnik Rossy - zrywający ziemskie pęta, wzlatujący anioł. Wzgórza starego cmentarza stanowią historyczne tło dla cmentarza wojskowego. W jego centrum, wśród grobów polskich żołnierzy broniących Wilna w 1919 i 1920, w 1939 i 1944 r., Grób Matki i Serca Marszałka Józefa Piłsudskiego. Marszałek prosił w swoim testamencie, żeby jego serce mogło spocząć u stóp Matki i wśród jego ukochanych żołnierzy. Na czarnej płycie z wołyńskiego marmuru, zgodnie z wolą Marszałka, słowa Juliusza Słowackiego z poematów Wacław i Beniowski:
"Ty wiesz, że dumni nieszczęściem nie mogą
Za innych śladem iść tą samą drogą".
"Kto mogąc wybrać, wybrał zamiast domu
Gniazdo na skałach orła... niechaj umie spać,
gdy źrenice czerwone od gromu,
I słychać jęk szatanów w sosen szumie...
Tak żyłem".
Zmówiliśmy modlitwę za Marszałka i Jego Matkę i zaśpiewaliśmy Mu pieśń - To nieprawda, że Ciebie już nie ma. Przyłączyła się do naszego śpiewu starsza pani, Irena Bołądź, "dobry duch Rossy". I powiedziała swoje żarliwe wiersze poświęcone Marszałkowi. Pomodliliśmy się także za spoczywających w pobliżu żołnierzy Ostatniej Honorowej Warty przy Grobie Matki i Serca Marszałka, poległych od kul bolszewickich 18 września 1939 r.: kaprala Wincentego Salwińskiego i szeregowców: Piotra Stacirowicza i Wacława Sawickiego. Na Rossę przywiodła nas, zakochana w Wilnie i poezji, nasza przewodniczka Anna Sipowicz. A potem była Msza św. u Matki Bożej Miłosierdzia w Ostrej Bramie. Odprawił ją, wzruszony i szczęśliwy, nasz szkolny ksiądz Jacek Reczek. Wzruszeni i szczęśliwi byliśmy wszyscy. To tajemnica uśmiechu Matki Bożej w Jej wileńskim wizerunku. Jest w nim łagodność i uciszenie. Delikatna słodycz. Rozmarzenie kojące ludzkie smutki. Obraz Ostrobramski jest zasłaniany i odsłaniany delikatną zasłoną. Wileński liryzm. A przecież ta łagodność naznaczona jest bolesnym śladem. To ślad na prawym przedramieniu Matki Bożej po moskiewskiej kuli, która przebiła srebrną sukienkę i obraz. Stało się to w czasie oblężenia Wilna przez wojska rosyjskie w czasie insurekcji kościuszkowskiej w 1794 r., gdy Wilno pod wodzą Jakuba Jasińskiego przeżywało chwile odzyskanej wolności. Wśród wotów pokrywających ściany kaplicy jest srebrna tabliczka ze słowami: "Dzięki Ci, Matko, za Wilno". To wotum dziękczynne Marszałka Piłsudskiego. Ostra Brama, jedyna z bram obronnych Wilna, która przetrwała do naszych czasów, chroniąc w swym wnętrzu Cudowny Wizerunek. "Matko Miłosierdzia, pod Twoją Obronę uciekamy się" - głosi łaciński napis na Ostrej Bramie. Adam Mickiewicz i jego przyjaciele, studenci Uniwersytetu Wileńskiego, uwięzieni w 1825 r. przez rosyjskich zaborców w zamienionym na więzienie klasztorze Bazyliańskim, słyszeli śpiew dobiegający z ostrobramskiej kaplicy. Bazyliańska cela Konrada uwieczniona została w Dziadach. Na więzienie był też zamieniony klasztor Dominikanów kościoła Świętego Ducha. Więziony w nim był św. Rafał Kalinowski. W czasach sowieckich kościół stał się ośrodkiem skupiającym Polaków. W głębokich podziemiach kościoła nocami, jeszcze w latach sześćdziesiątych, odbywało się dla dzieci Wilna i Wileńszczyzny tajne nauczanie religii. Byliśmy w kościele Świętego Ducha w Godzinie Miłosierdzia Bożego na Mszy św. przed obrazem "Jezu, ufam Tobie". To właśnie obraz Pana Jezusa wymalowany przez Eugeniusza Kazimierowskiego według wskazań św. s. Faustyny. Jest w tym obrazie rzecz bardzo istotna - zatrzymanie czasu (nie ma go w późniejszym obrazie wymalowanym przez Chyłę) - Chrystus nie przechodzi, pozdrawiając nas przelotnie, ale zatrzymuje się i trwa z nami w wewnętrznym wyciszeniu, wielkim spokoju. Zespala nas z sobą w wielkiej ciszy. Obraz Kazimierowskiego oddaje wiernie nie zewnętrzność, ale najgłębszą istotę spotkań Pana Jezusa z s. Faustyną. I sprawia, że wraz ze Świętą jesteśmy z Nim.
Odwiedziliśmy dom, w którym żyła Święta. Z kilku skromnych, dawnych domków pozostał jeden. Nie ma dawnej kaplicy. Została zniszczona przez bolszewików. Atmosfera ubogiego domu przywołuje pamięć prostoty i pokory, bezgranicznego oddania Świętej Dziełu Bożego Miłosierdzia.

Pomóż w rozwoju naszego portalu

Wspieram

2002-12-31 00:00

Oceń: 0 0

Reklama

Wybrane dla Ciebie

Rozważania na niedzielę ks. Mariusza Rosika: Pustynne zmagania

2025-03-04 09:32

[ TEMATY ]

homilia

rozważania

Ks. Mariusz Rosik

Félix Joseph Barrias, „Kuszenie Chrystusa przez diabła” (1860), olej na płótnie

Komentarz do Ewangelii na I niedzielę Wielkiego Postu roku C.

CZYTAJ DALEJ

USA: „Czarne msze” ze skradzioną konsekrowaną hostią

2025-03-09 21:03

[ TEMATY ]

USA

satanizm

Adobe Stock

W związku z doniesieniami, że jeszcze w tym miesiącu grupa satanistyczna planuje zorganizować tak zwaną „czarną mszę” na Kapitolu w Kansas City w stanie Missouri, katoliccy biskupi z tego regionu wezwali do modlitwy i przygotowują czynności prawne w tej sprawie.

Szydząc z liturgii katolickiej grupy, które w ostatnich latach organizowały „czarne msze”, co najmniej raz chwaliły się posiadaniem skradzionej konsekrowanej hostii z zamiarem zbezczeszczenia Eucharystii w nieokreślonym, ale bluźnierczym rytuale.
CZYTAJ DALEJ

Akolitat i lektorat w zielonogórskiej konkatedrze

2025-03-09 19:11

[ TEMATY ]

lektorat

akolitat

konkatedra

Bp Adrian Put

Karolina Krasowska

Posługę lektoratu z rąk biskupa pomocniczego naszej diecezji przyjęli klerycy III roku Jakub Maślanka, Krzysztof Palus i Michał Wieruszewski, natomiast posługę akolitatu kleryk IV roku – Jan Siemaszko

Posługę lektoratu z rąk biskupa pomocniczego naszej diecezji przyjęli klerycy III roku Jakub Maślanka, Krzysztof Palus i Michał Wieruszewski, natomiast posługę akolitatu kleryk IV roku – Jan Siemaszko

Bp Adrian Put podczas Mszy św. w zielonogórskiej konkatedrze udzielił posług lektoratu i akolitatu klerykom diecezjalnego seminarium duchownego.

Posługę lektoratu z rąk biskupa pomocniczego naszej diecezji przyjęli klerycy III roku Jakub Maślanka, Krzysztof Palus i Michał Wieruszewski, natomiast posługę akolitatu kleryk IV roku – Jan Siemaszko. Czym była ta uroczystość dla samych kleryków? - Przyjęcie akolitatu to dla mnie jeszcze większe zaproszenie, aby na wzór Ofiary Eucharystycznej kształtować własne życie. To górnolotne słowa, padają w obrzędzie ustanowienia, jednak w praktyce jest to dla mnie zaproszenie, by nieść Pana Jezusa w bardzo konkretny sposób do bardzo konkretnych ludzi np. od najbliższej soboty do Domu Pomocy Społecznej w Kożuchowie – mówi Jan Siemaszko. - Przyjęcie posługi lektoratu stanowi dla mnie wyraźne zaproszenie do głębszego życia Słowem Bożym. Posługa ta przypomina mi, że Słowo Boże, które będę czytał podczas Mszy świętej jest skierowane także do mnie samego i wezwaniem, abym weryfikował swoje postępowanie, myśli i słowa z żywym Słowem Bożym – dodaje Michał Wieruszewski.
CZYTAJ DALEJ
Przejdź teraz
REKLAMA: Artykuł wyświetli się za 15 sekund

Reklama

Najczęściej czytane

REKLAMA

W związku z tym, iż od dnia 25 maja 2018 roku obowiązuje Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia Dyrektywy 95/46/WE (ogólne rozporządzenie o ochronie danych) uprzejmie Państwa informujemy, iż nasza organizacja, mając szczególnie na względzie bezpieczeństwo danych osobowych, które przetwarza, wdrożyła System Zarządzania Bezpieczeństwem Informacji w rozumieniu odpowiednich polityk ochrony danych (zgodnie z art. 24 ust. 2 przedmiotowego rozporządzenia ogólnego). W celu dochowania należytej staranności w kontekście ochrony danych osobowych, Zarząd Instytutu NIEDZIELA wyznaczył w organizacji Inspektora Ochrony Danych.
Więcej o polityce prywatności czytaj TUTAJ.

Akceptuję