Weigel o zmianach w Papieskim Instytucie Jana Pawła II: to wandalizm!
Amerykański watykanista i znawca pontyfikatu Jana Pawła II George Weigel, w ostrych słowach krytykuje reformę Papieskiego Instytutu Jana Pawła II dla Studiów nad Małżeństwem i Rodziną. W opublikowanym niedawno felietonie pisze, że nie ma ona "nic wspólnego z Nową Ewangelizacją ani współczującą opieką duszpasterską" i określa ją mianem "wandalizmu".
George Weigel krytykuje wypowiedź obecnego rektora instytutu ks. prał. Pierangela Sequeriego, który, komentując rekonstrukcję tej instytucji, mówił o konieczności "przezwyciężenia jakiegokolwiek intelektualnego rozdziału teologii i opieki duszpasterskiej, duchowości i życia, wiedzy i miłości" i przekonywał, że znajomość wiary ma służyć "trosce o kobiety i mężczyzn naszych czasów". Amerykański watykanista sprzeciwia się niejasnej wypowiedzi i przypomina o misji i dokonaniach instytutu.
"Został on założony w 1982 r. aby pomóc w zreformowaniu katolickiej teologii moralnej. Przez ponad trzy dekady instytut szkolił nowe pokolenie katolickich naukowców, oddanych biblijnemu przekonaniu, że prawda nas wyzwoli, w najgłębszym znaczeniu ludzkiej wolności" - mówił. Podkreślił też, że naukowcy ci, idąc śladami św. Jana Pawła II, budowali solidne fundamenty teologii moralnej, opierając ją o filozoficzną refleksję na temat natury ludzkiej kobiety i mężczyzny, stworzonych do "zjednoczenia w dzieleniu się boskim darem życia". Podkreślał też wysiłki naukowców związanych z instytutem w zetknięciu z wizją człowieka, jako istoty mającej prawo ulegać swym pragnieniom.
Osoby odpowiedzialne za rekonstrukcję instytutu, Weigel niezwykle ostro nazywa "grupą wandali pod sztandarem duszpasterskiego 'towarzyszenia' i ocenia, że nie od dziś ich głównym celem jest dekonstrukcja nauczania moralnego św. Jana Pawła II zawartego w jego encyklice "Veritatis Splendor". O nowozatrudnionych wykładowcach mówi natomiast, że "przywiązanie do katolickiej doktryny jest w najlepszym razie wątpliwe". O samej przemianie mówi zaś, że nie ma ona "nic wspólnego z Nową Ewangelizacją, ani współczującą opieką duszpasterską, natomiast wiele łączy ją z łapczywym poddawaniem się duchowi naszych czasów".
Felieton George'a Weigle'a, znanego z ostrego tonu i bezkompromisowych ocen, ukazał się w portalu denvercatholic.org.
- Spójrzmy na największe centrum wzrostu Kościoła katolickiego - Afrykę Subsaharyjską, gdzie pełny katolicyzm jest głoszony, przeżywany i doświadczany jako wyzwalający. Potem spójrzmy na Niemcy, gdzie rozwodniony katolicyzm opróżnił kościoły. Jedyną prawdziwą jednością w Kościele jest jedność w prawdzie. Żadna ilość „synodalności”, jakkolwiek ten termin jest definiowany, nie rozwiąże tego problemu - powiedział w rozmowie z KAI amerykański intelektualista katolicki prof. George Weigel. Według niego Kościół w Stanach Zjednoczonych przyjął nową ewangelizację bardziej niż Kościół w większości Europy.
Iwona Pałczyńska (KAI): Kościół katolicki w wielu częściach świata traci wiernych. Przyczyn jest wiele, m. in. odczuwanie mniejszego przywiązania do Kościoła, tzw. „nowa duchowość” czy przypadki wykorzystywania seksualnego przez duchownych. W którą stronę zmierza Kościół katolicki i jak można odwrócić ten proces? Co się w nas zmieniło?
Nowy administrator będzie pełnił tę funkcję do czasu mianowania przez Stolicę Apostolską nowego biskupa koszalińsko-kołobrzeskiego. Administratorem diecezjalnym został wybrany bp Krzysztof Zadarko.
Zgodnie z obowiązującym prawem wybrało go 5 maja Kolegium Konsultorów. Kim jest administrator diecezjalny? Określają to m.in. kanony 426, 427 i 428 Kodeksu Prawa Kanonicznego.
6 maja 2025 roku przypadła 80. rocznica kapitulacji Festung Breslau. W miejscu pamięci i wyzwolenia jeńców z obozu Burgweide, znajdującego się na wrocławskich Sołtysowicach, odbyły się uroczystości upamiętniające tamte wydarzenia. - Spotykamy się dziś, aby uczcić pamięć ofiar i ocalałych z obozu pracy Burgweide, które funkcjonowało w czasie jednej z najciemniejszych kart historii niemieckiej okupacji i II wojny światowej - mówił Martin Kremer, konsul generalny Niemiec we Wrocławiu.
W czasie przeznaczonym na przemówienia głos zabrał Kamil Dworaczek, dyrektor wrocławskiego oddziału IPN. Rozpoczął on od zacytowania fragmentu z Księgi Powtórzonego Prawa: “Źle się z nami obchodzili, gnębili nas i nałożyli na nas ciężkie roboty przymusowe”. - Na pierwszy rzut oka wydawać by się mogło, że jest to fragment relacji jednego z robotników przymusowych przetrzymywanych tutaj w obozie Burgweide. Ale jest to fragment z Pisma Świętego, z Księgi Powtórzonego Prawa, który opowiada o losie Izraelitów w niewoli egipskiej. Później czytamy oczywiście o ucieczce, o zyskaniu wolności, w końcu w kolejnym pokoleniu dotarciu do ziemi obiecanej. I tych analogii między losem Izraelitów w niewoli egipskiej a losem Polaków i innych robotników przymusowych w III Rzeszy jest więcej. Jest też jedna istotna różnica. Polacy nie musieli podejmować ucieczki, tak jak starotestamentowi Izraelici, bo to do nich przyszła Polska. Nowa Polska i Polski Wrocław, które może nie do końca były ziszczeniem ich marzeń i snów, ale przestali być w końcu niewolnikami w Breslau - zaznaczył Kamil Dworaczek, dodając: - Sami mogli decydować o swoim losie, zakładać rodziny, w końcu zdecydować, czy to tutaj będą szukać swojej ziemi obiecanej. I ta ziemia obiecana w pewnym sensie zaczęła się dokładnie w tym miejscu, w którym dzisiaj się znajdujemy. Bo to tutaj zawisła 6 maja pierwsza polska flaga, pierwsza biało-czerwona w powojennym Wrocławiu. Stało się tak za sprawą pani Natalii Kujawińskiej, która w ukryciu, w konspiracji uszyła tę flagę kilka dni wcześniej. Pani Kujawińska była jedną z warszawianek, która została wypędzona przez Niemców po upadku Powstania Warszawskiego. Bardzo symboliczna historia.
W związku z tym, iż od dnia 25 maja 2018 roku obowiązuje Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia Dyrektywy 95/46/WE (ogólne rozporządzenie o ochronie danych) uprzejmie Państwa informujemy, iż nasza organizacja, mając szczególnie na względzie bezpieczeństwo danych osobowych, które przetwarza, wdrożyła System Zarządzania Bezpieczeństwem Informacji w rozumieniu odpowiednich polityk ochrony danych (zgodnie z art. 24 ust. 2 przedmiotowego rozporządzenia ogólnego). W celu dochowania należytej staranności w kontekście ochrony danych osobowych, Zarząd Instytutu NIEDZIELA wyznaczył w organizacji Inspektora Ochrony Danych.
Więcej o polityce prywatności czytaj TUTAJ.