Reklama

Polska

Abp Ryś podczas modlitwy za uchodźców: chrześcijaństwo to radykalizm miłości

"Chrześcijaństwo nie zna innego radykalizmu, jak radykalizm miłości. Nie kocha się połową siebie. W miłości człowiek idzie na całość" - mówił podczas nabożeństwa za uchodźców abp Grzegorz Ryś. Piątkowe wydarzenie w Krakowie było częścią trwającego Tygodnia Modlitwy za Uchodźców "Umrzeć z nadziei".

[ TEMATY ]

uchodźcy

abp Grzegorz Ryś

WJ/ biskup-rys.pl

Centrum Formacji Duchowej Salwatorianie

Centrum Formacji Duchowej Salwatorianie

Bądź na bieżąco!

Zapisz się do newslettera

W wygłoszonym nauczaniu abp Ryś zwrócił uwagę, że odczytana Ewangelia św. Łukasza, w której Chrystus zwraca się do osób chcących pójść za Nim, doskonale pasuje do modlitwy za siostry i braci uchodźców, którzy zginęli, chcąc przedostać się do Europy. "Ona pyta nas o nasz stosunek do Jezusa. To jest bardzo ważne, bo wtedy, kiedy pytamy o naszą relację do Jezusa, zaczynamy też mówić o naszych siostrach, braciach i o naszej postawie wobec nich we właściwych kategoriach" - wyjaśnił.

Zwrócił uwagę, że jednej z tych osób Jezus odpowiada słowami, które oznaczają, że pójście za Nim oznacza pójście za bezdomnym. "Czy jest w nas taka gotowość, by pójść za bezdomnym?" - spytał.

Pomóż w rozwoju naszego portalu

Wspieram

"Widać jak bezdomny Jezus pozwala człowiekowi doświadczyć domu w takich miejscach, w których brby tego> domu zapewne nie szukał, gdzie by się nawet nie spodziewał, że go może znaleźć" - kontynuował. Zachęcił zebranych do zadania sobie pytania co tak naprawdę oznacza to w ich życiu.



Hierarcha odniósł się także do rozmowy Chrystusa z człowiekiem, która przed pójściem Jego drogą, chce pogrzebać umarłego ojca. Tłumaczył, że Jezus nie jest tutaj niewrażliwy, ale tymi słowami przypomina, że osobą, której nie było wolno grzebać najbliższych był arcykapłan.

Reklama

"Jezus mówi to do każdego ze swoich uczniów. On tak naprawdę chce nam powiedzieć, że w gronie Jego uczniów nie ma ludzi pierwszej i drugiej kategorii. Albo że są rzeczy, które mają robić ludzie, którzy śluby specjalne składają, a cała reszta nie. Nie ma Ewangelii dla wybranych i Ewangelii dla wszystkich pozostałych" - uwrażliwiał.

Arcybiskup podkreślił, że wszyscy wierzący są arcykapłanami i ludźmi "związanymi z Jezusem na całego". "W obu tych kategoriach - w kapłaństwie powszechnym i w tej radykalnej przynależności do Jezusa w miłości i w uczniostwie - można znaleźć tysiąc powodów, dla których powinniśmy z miłością podchodzić do tych, którzy próbują przedostać się do naszego świata i w nim zamieszkać. Którzy są bezdomni, bo zostawili swoje domu albo zostały one im zburzone albo zostawili coś, co dawno nie było domem - obóz uchodźców" - mówił.

Jak ocenił odczytany ewangeliczny fragment zaprasza wszystkich do chrześcijańskiego radykalizmu. "Nie kocha się połową siebie. W miłości człowiek idzie na całość. To piękne słowo. Potrzebujemy go, żeby myśleć na sposób Jezusowy i działać w sposób Jezusowy" - powiedział na zakończenie, zwracając uwagę, że sprawa uchodźców to nie tylko temat dla osób wyspecjalizowanych w tym zakresie, jak np. wspólnota św. Idziego. Po słowie wygłoszonym przez abp. Rysia zebrani modlili się za osoby, które straciły życie próbując przedostać się do Europy ze swoich rodzinnych krajów. "16-letnia Milet z Erytei, która zginęła pod ciężarówką na autostradzie w Ventimiglia, próbując dostać się do Francji z rodziną" - wspominano konkretne ofiary, a przy każdym wezwaniu zapalano świeczkę.

Ostatnią częścią piątkowego wydarzenia w Krakowie było spotkanie z abp Grzegorzem Rysiem i Khalilem Ahmadem Arabem - uchodźcą z Afganistanu, który przyjechał do Polski w 2011 r. i przy wsparciu prawników z Centrum Pomocy Prawnej im. Haliny Nieć uzyskał w naszym kraju status uchodźcy.

2017-10-07 09:52

Oceń: 0 0

Reklama

Wybrane dla Ciebie

9-11 września: VI Ogólnopolski Kongres Nowej Ewangelizacji w Łodzi

[ TEMATY ]

abp Grzegorz Ryś

Kongres Nowej Ewangelizacji

Łodź

Piotr Drzewiecki

Od 9 do 11 września w Łodzi odbędzie się VI Ogólnopolski Kongres Nowej Ewangelizacji. Tegoroczne hasło spotkania brzmi „Miasto – Rewitalizacja”. Do udziału w nim zaproszeni są wszyscy, którzy chcą odkrywać Jezusa w mieście. Organizatorem kongresu jest Zespół Konferencji Episkopatu Polski ds. Nowej Ewangelizacji i Archidiecezja Łódzka.

VI Ogólnopolski Kongres Nowej Ewangelizacji pod hasłem: „Miasto – rewitalizacja” jest próbą głębszego odczytania i zastosowania wskazań papieża Franciszka z dokumentu programowego Evangelii gaudium p. 72 i nn. o ewangelizacji prowadzonej na terenach miejskich.
CZYTAJ DALEJ

Niedziela Palmowa w tradycji Kościoła

Szósta niedziela Wielkiego Postu nazywana jest Niedzielą Palmową, inaczej Niedzielą Męki Pańskiej. Rozpoczyna ona najważniejszy i najbardziej uroczysty okres w roku liturgicznym - Wielki Tydzień.

Liturgia Kościoła wspomina tego dnia uroczysty wjazd Pana Jezusa do Jerozolimy, o którym mówią wszyscy czterej Ewangeliści. Uroczyste Msze św. rozpoczynają się od obrzędu poświęcenia palm i procesji do kościoła. Zwyczaj święcenia palm pojawił się ok. VII w. na terenach dzisiejszej Francji. Z kolei procesja wzięła swój początek z Ziemi Świętej. To właśnie Kościół w Jerozolimie starał się bardzo dokładnie powtarzać wydarzenia z życia Pana Jezusa. W IV w. istniała już procesja z Betanii do Jerozolimy, co poświadcza Egeria (chrześcijańska pątniczka pochodzenia galijskiego lub hiszpańskiego). Autorka tekstu znanego jako Itinerarium Egeriae lub Peregrinatio Aetheriae ad loca sancta. Według jej wspomnień w Niedzielę Palmową patriarcha otoczony tłumem ludzi wsiadał na osiołka i wjeżdżał na nim do Świętego Miasta, zaś zgromadzeni wierni, witając go z radością, ścielili przed nim swoje płaszcze i palmy. Następnie wszyscy udawali się do bazyliki Zmartwychwstania (Anastasis), gdzie sprawowano uroczystą liturgię. Procesja ta rozpowszechniła się w całym Kościele. W Rzymie szósta niedziela Przygotowania Paschalnego początkowo była obchodzona wyłącznie jako Niedziela Męki Pańskiej, podczas której uroczyście śpiewano Pasję. Dopiero w IX w. do liturgii rzymskiej wszedł jerozolimski zwyczaj urządzenia procesji upamiętniającej wjazd Pana Jezusa do Jeruzalem. Z czasem jednak obie te tradycje połączyły się, dając liturgii Niedzieli Palmowej podwójny charakter (wjazd i pasja). Jednak w różnych Kościołach lokalnych procesje te przybierały rozmaite formy, np. biskup szedł pieszo lub jechał na oślęciu, niesiono ozdobiony palmami krzyż, księgę Ewangelii, a nawet i Najświętszy Sakrament. Pierwszą udokumentowaną wzmiankę o procesji w Niedzielę Palmową przekazuje nam Teodulf z Orleanu (+ 821). Niektóre przekazy podają też, że tego dnia biskupom przysługiwało prawo uwalniania więźniów.
CZYTAJ DALEJ

Kard. Ryś: jest „razem” tych, którzy rządzą, z tymi, którzy są charyzmatykami

2025-04-14 20:45

[ TEMATY ]

archidiecezja łódzka

Julia Saganiak

— Ważne jest, żeby porządki przełożeństwa i charyzmatu były na siebie nawzajem otwarte. To jest to „razem”! Jest „razem” tych, którzy rządzą, z tymi, którzy są w duchu prorokami, charyzmatykami - mówił kard. Grzegorz Ryś w drugi dzień rekolekcji dla Łodzi.
CZYTAJ DALEJ

Reklama

Najczęściej czytane

REKLAMA

W związku z tym, iż od dnia 25 maja 2018 roku obowiązuje Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia Dyrektywy 95/46/WE (ogólne rozporządzenie o ochronie danych) uprzejmie Państwa informujemy, iż nasza organizacja, mając szczególnie na względzie bezpieczeństwo danych osobowych, które przetwarza, wdrożyła System Zarządzania Bezpieczeństwem Informacji w rozumieniu odpowiednich polityk ochrony danych (zgodnie z art. 24 ust. 2 przedmiotowego rozporządzenia ogólnego). W celu dochowania należytej staranności w kontekście ochrony danych osobowych, Zarząd Instytutu NIEDZIELA wyznaczył w organizacji Inspektora Ochrony Danych.
Więcej o polityce prywatności czytaj TUTAJ.

Akceptuję