W wywiadzie dla tygodnika „L'Espresso” główny rabin Rzymu dr Riccardo Di Segni ujawnił, że zwrócił kiedyś uwagę papieżowi Franciszkowi na to, że stosowane przez niego przeciwstawienie Boga Starego Testamentu - Bogowi Nowego może na dłuższą metę stanowić trudność w dialogu judaizmu z chrześcijaństwem. I dodał, że - według niego - "papież stał się później ostrożniejszy w wypowiedziach".
Rabin wyjaśnił, że chodzi mu o „przywołanie idei, że wraz z pojawieniem się Jezusa zmienił się Bóg Starego Testamentu: wcześniej był surowy i mściwy, a potem stał się Bogiem miłości". A więc Żydzi - komentuje - trzymają się litery prawa, chrześcijanie zaś są dobrzy i miłosierni. "Jest to teologiczna aberracja, która pozostała swego rodzaju dziecięcą chorobą chrześcijaństwa” - podsumował tę myśl Di Segni.
Zwrócił on też Franciszkowi uwagę, że używanie terminu „faryzeusze” z negatywnym zabarwieniem może umocnić uprzedzenia u osób nieprzygotowanych. „Rozumiem to doskonale – miał odpowiedzieć papież. – Ja jestem jezuitą i słowo «jezuita» też nie robi dobrego wrażenia”, referuje główny rabin stolicy Włoch. Dodał, że - w jego odczuciu - Franciszek „stał się potem ostrożniejszy”.
Centrum Relacji Katolicko-Żydowskich im. Abrahama Joshuy Heschela ma przede wszystkim dowartościować dialog między Kościołem katolickim a religią mojżeszową, a także doprowadzić do spotkań młodych ludzi z Izraela i Polski - wyjaśnia rektor KUL ks. prof. Mirosław Kalinowski.
Centrum Relacji powstaje na Katolickim Uniwersytecie Lubelskim Jana Pawła II; uroczysta inauguracja odbędzie się 17 października z udziałem łacińskiego patriarchy Jerozolimy abp. Pierbattisty Pizzaballi, przewodniczącego Konferencji Episkopatu Polski abp. Stanisława Gądeckiego, metropolity lubelskiego i Wielkiego Kanclerza KUL abp. Stanisława Budzika. Gościem inauguracji będzie prof. Susannah Heschel, córka Abrahama J. Heschela oraz zasłużony dla dialogu chrześcijańsko-żydowskiego rabin Walter Homolka.
Ingres biskupa do katedry to nie tylko uroczyste wejście i historyczna oprawa, ale przede wszystkim wydarzenie ściśle liturgiczne, w którym Kościół przyjmuje swojego pasterza. Szaty i przedmioty używane podczas tej celebracji – ornat, tunicella, pastorał, kielich czy racjonał – nie są dodatkiem i dekoracją. Każdy z nich ma swoje miejsce, znaczenie i pomaga zrozumieć, czym jest objęcie posługi biskupiej w Kościele krakowskim.
Ingres (łac. ingressus) oznacza „wejście”. Od uroczystego wejścia nowego biskupa do kościoła katedralnego bierze swoją nazwę cała celebracja przekazania posługi pasterskiej. Choć wydarzenie to ma szczególny charakter, pozostaje liturgią Kościoła, sprawowaną według porządku przewidzianego na dany dzień. – Skoro mówimy o obrzędzie, to już samo to określenie wskazuje na jego ścisły wymiar liturgiczny – podkreśla ks. dr Stanisław Mieszczak SCJ, liturgista i zastępca przewodniczącego Archidiecezjalnej Komisji ds. Liturgii i Duszpasterstwa Liturgicznego.
W związku z tym, iż od dnia 25 maja 2018 roku obowiązuje Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia Dyrektywy 95/46/WE (ogólne rozporządzenie o ochronie danych) uprzejmie Państwa informujemy, iż nasza organizacja, mając szczególnie na względzie bezpieczeństwo danych osobowych, które przetwarza, wdrożyła System Zarządzania Bezpieczeństwem Informacji w rozumieniu odpowiednich polityk ochrony danych (zgodnie z art. 24 ust. 2 przedmiotowego rozporządzenia ogólnego). W celu dochowania należytej staranności w kontekście ochrony danych osobowych, Zarząd Instytutu NIEDZIELA wyznaczył w organizacji Inspektora Ochrony Danych.
Więcej o polityce prywatności czytaj TUTAJ.