Rok 325 i wydarzenia w Nicei (dzisiejszy Iznik w Turcji) to zarówno przełom w historii cesarstwa rzymskiego, jak i fundament doktrynalny, do którego odwołują się wszystkie tradycje i denominacje chrześcijańskie. Na obradach pierwszego ekumenicznego soboru powszechnego zgromadziło się 300 biskupów reprezentujących najważniejsze stolice ówczesnego świata, dokąd zdążyło już dotrzeć chrześcijaństwo.
Dla dziejów cesarstwa rzymskiego będą to przypieczętowanie faktu zerwania z dawnymi kultami panteonu rzymskich bóstw i zatwierdzenie prawd wiary chrześcijańskiej jako fundamentu jedności imperium rzymskiego. Na obrady do Nicei zaprosił biskupów sam cesarz Konstantyn, co podkreślało rangę państwową tego wydarzenia.
W kronikach cesarskich zachowały się barwne opisy momentu otwarcia soboru, kiedy to „19 czerwca o poranku zebrani w pałacu cesarskim w bityńskim mieście Nicea biskupi wraz z ogromną liczbą prezbiterów i diakonów w absolutnej ciszy przyjmują wkroczenie cesarza odzianego w lśniącą szatę, wysadzaną drogimi kamieniami i zasiadającego na złotym tronie”.
Wypracowane na soborze decyzje miały ostatecznie uspokoić konflikty na tle religijnym, a dotyczyły one bardzo fundamentalnej prawdy wiary, odróżniającej chrześcijaństwo od wszystkich znanych dotąd wierzeń – prawdy o Bogu Jedynym, ale w Trzech Osobach.
Rok 2025 będzie dla nas, chrześcijan ziemi tureckiej, która gościła wówczas uczestników soboru, rokiem wręcz jubileuszowym. Aktualnie w Nicei, podobnie jak w większości miast na obszarze Republiki Turcji, nie ma kościołów, a tym bardziej okazałej katedry, gdzie możliwe byłoby godne uświetnienie tak ważnej rocznicy. Burmistrz miasta obiecuje jednak udostępnienie największej, jaką miasto posiada, sali reprezentacyjnej dla sprawowania w niej rocznicowych Eucharystii.
Pierwotny Kościół nie był wolny od napięć i podziałów. Przy okazji omawiania postaci Chloe dowiedzieliśmy się o problemach w Koryncie (1 Kor 1,11). Kolejny z listów Apostoła świadczy o tym, że spory powstawały także w Filippi. Fragment Flp 4,2-9 zawiera bowiem serię szczegółowych napomnień związanych z problemem jedności w Kościele. Przyczyną nieporozumień we wspólnocie w Filippi okazały się dwie kobiety, aktywne członkinie tegoż Kościoła i współpracownice Pawła w dziele ewangelizacji, Ewodia i Syntycha. Ewodia znaczy tyle co „dobra droga, powodzenie”, a Syntycha - „szczęśliwy traf, los”. Chociaż brak jest innych wzmianek o tych niewiastach, możemy przypuszczać, że te dwie bliżej nam nieznane chrześcijanki były najprawdopodobniej wpływowymi osobistościami i bardzo zaangażowanymi w życie Kościoła w Filippi. Paweł zachęca je do jednomyślności, ale nie wiemy, czego dotyczyła różnica zdań między Ewodią a Syntychą. Najwyraźniej zależało Pawłowi na doprowadzeniu do porozumienia między zwaśnionymi niewiastami, skoro aż dwukrotnie powtarza się czasownik „proszę”. Paweł prosi, aby kobiety miały te same dążenia, tę samą miłość i wspólnego ducha, co on. Wzywa Ewodię i Syntychę, aby były jednomyślne najpierw w myśleniu, a potem konsekwetnie w działaniu. Próbując odpowiedzieć na pytanie, czego dotyczyły różnice między Ewodią i Syntychą, niektórzy uważają, że zażegnanie sporu między nimi było głównym powodem napisania przez Pawła Listu do Filipian. Ponieważ były to osoby znane i pełniące doniosłe funkcje w lokalnym Kościele, Apostoł doszedł do wniosku, że dalsze tolerowanie nieporozumień między nimi mogłoby mieć zgubne skutki dla jedności całego Kościoła w Filippi. Z kontekstu wyniku również, że rożnice zdań nie dotyczyły nauki objawionej, lecz metod postępowania, co wystarczyło do wprowadzenia niepokoju w młodym jeszcze wtedy Kościele w Filippi.
Wiceprezydent USA JD Vance i jego żona Usha Vance wraz z dziećmi uczestniczą w wielkopiątkowej mszy Męki Pańskiej w Bazylice Świętego Piotra w Watykanie
Wiceprezydent USA J.D. Vance, składający wizytę w Rzymie, przybył w Wielki Piątek z rodziną do bazyliki Świętego Piotra na liturgię Męki Pańskiej. Po raz pierwszy tak wysoki rangą przedstawiciel władz Stanów Zjednoczonych uczestniczy w Watykanie w tym nabożeństwie.
Liturgii przewodniczy jako delegat papieża Franciszka prefekt Dykasterii ds. Kościołów Wschodnich kardynał Claudio Gugerotti.
Powstańcy getta warszawskiego nie mieli złudzeń, widzieli, co ich czeka, ale jednak zdecydowali się na walkę, która stała się przykładem, inspiracją i symbolem - napisał jerozolimski Instytut Jad Waszem. W sobotę obchodzona jest 82. rocznica wybuchu powstania w getcie warszawskim.
"Kiedy Niemcy wkroczyli do getta, zostali zaatakowani przez bojowników. Powstańcy, mimo minimalnych zapasów, przez blisko miesiąc stawiali opór jednej z najpotężniejszych wówczas armii świata, która miała przytłaczającą przewagę liczebną i sprzętową" - przypomniała w mediach społecznościowych izraelska instytucja.
W związku z tym, iż od dnia 25 maja 2018 roku obowiązuje Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia Dyrektywy 95/46/WE (ogólne rozporządzenie o ochronie danych) uprzejmie Państwa informujemy, iż nasza organizacja, mając szczególnie na względzie bezpieczeństwo danych osobowych, które przetwarza, wdrożyła System Zarządzania Bezpieczeństwem Informacji w rozumieniu odpowiednich polityk ochrony danych (zgodnie z art. 24 ust. 2 przedmiotowego rozporządzenia ogólnego). W celu dochowania należytej staranności w kontekście ochrony danych osobowych, Zarząd Instytutu NIEDZIELA wyznaczył w organizacji Inspektora Ochrony Danych.
Więcej o polityce prywatności czytaj TUTAJ.