Monika M. Zając: Prywatna szkoła katolicka z ponad 100-letnią tradycją. To zobowiązuje. Z roku na rok pewnie coraz bardziej, zwłaszcza że prowadzą Siostry SP i LO. Jak na przestrzeni lat zmieniały się te wyzwania?
S. Karolina Łuczak: Warszawskie Szkoły Sióstr Nazaretanek przy ul. Czerniakowskiej na stałe wpisały się w krajobraz miasta. Siostry przybyły do stolicy w 1918 r., tuż po odzyskaniu przez Polskę niepodległości, aby zaangażować się w edukację młodego pokolenia. I tak jest do dziś – zapewniamy dzieciom i młodzieży edukację oraz wychowanie na najwyższym poziomie.
Nazaretanki zawsze odpowiadały na wyzwania rzeczywistości...
To prawda. W czasie II wojny światowej siostry uruchomiły szkołę krawiecką, by pod jej przykrywką prowadzić tajne komplety dla licealistek, a w XXI w. prowadzą dwujęzyczną szkołę podstawową oraz liceum z klasami dwujęzycznymi i maturą międzynarodową, bo takie jest współczesne zapotrzebowanie. Stawiamy na osobisty rozwój każdego ucznia: indywidualne podejście, dobór przedmiotów oraz bardzo bogata oferta zajęć pozalekcyjnych daje uczniom możliwość poznawania i rozwijania swoich pasji oraz odkrywania swojej przyszłej ścieżki życiowej – zawodowej. Jako szkoła katolicka dbamy ponadto o jasny i przejrzysty system wartości.
Pomóż w rozwoju naszego portalu
Reklama
Wcześniej była to szkoła tylko dla dziewcząt, dziś w podstawówce są też chłopcy. Skąd ta zmiana?
Szkoła podstawowa powstała w 2017 r. w ramach reformy edukacji. Wówczas prowadziłyśmy liceum i gimnazjum żeńskie. Coraz więcej rodziców dopytywało o możliwość edukacji także dla chłopców. Starając się jednocześnie zapewnić jak najlepsze warunki oraz doceniając wartość edukacji zróżnicowanej, zdecydowałyśmy się na szkołę koedukacyjną, ale z zachowaniem oddzielnych klas dla chłopców i dziewcząt. W ten sposób możemy efektywnie dostosować zajęcia dla obu grup. Takie rozwiązanie wydaje się bardzo korzystne: dzieci spędzają przerwy i zajęcia pozalekcyjne razem, a tylko w czasie lekcji funkcjonują grupy męskie i żeńskie.
Jak poradzili sobie najmłodsi uczniowie oraz licealistki, ale także grono pedagogiczne z sytuacją pandemiczną?
Naszej szkole bardzo szybko udało się przejść na zdalne nauczanie z wykorzystaniem najnowocześniejszych technik. Było to wyzwanie dla wszystkich grup: nauczycieli, uczniów i rodziców, ale jednocześnie przyczyniło się do szybkiego rozwoju szkoły w zakresie stosowania metod uczenia na odległość. Niektóre z nich nadal wykorzystujemy przy stacjonarnym nauczaniu, przez co wzbogacamy nasz warsztat pracy. W czasie zdalnego nauczania ogromnym wsparciem dla szkoły byli rodzice młodszych uczniów, którzy bardzo zaangażowali się w naukę swoich dzieci.
Jakie są najważniejsze tradycje szkoły?
Atmosfera pamięci o przeszłości, ślady po II wojnie światowej czy wspomnienia o Powstaniu Warszawskim, które rozgrywało się także w murach Twierdzy przy Czerniakowskiej, sprawiają, że nazaretańskie szkoły to miejsce, w którym wartości patriotyczne oraz wychowanie w duchu poszanowania tradycji stanowią codzienność szkolną. Wychowujemy w klimacie szacunku do wartości i tradycji.
Reklama
Na czym polega formacja duchowa uczniów i rodziców? Jaka jest reakcja na propozycje Sióstr? Nie zawsze jest to oczywiste, że szkołę katolicką wybierają zaangażowani katolicy...
Szkoła ma jasno określony katolicki charakter – objawia on się nie tylko w praktykach religijnych, ale przede wszystkim w wartościach, którymi żyjemy na co dzień. Rodziny katolickie chętnie wybierają taką szkołę dla swoich dzieci. Do szkoły trafiają także uczniowie i rodziny innych wyznań – zwłaszcza teraz, w czasie wojny w Ukrainie. Szkoły sióstr nazaretanek są otwarte na wszystkich, którzy przychodząc do nas akceptują i szanują wartości Nazaretu (tak w skrócie mówimy o naszej szkole) oraz chcą w nich wzrastać.
Co proponuje szkoła w ramach troski o rozwój duchowy podopiecznych i ich rodzin?
Są to np. comiesięczne spotkania niedzielne, które połączone są ze wspólnym uczestniczeniem w Eucharystii, konferencją dla rodziców i zajęciami formacyjnymi dla dzieci. W czasie takich spotkań jest też zawsze czas na wspólne bycie ze sobą, na rozmowy. W czasie roku szkolnego, a szczególnie w wakacje organizujemy dni skupienia i rekolekcje dla rodzin, dzieci i młodzieży.
Czy w szkole obecny jest klimat Nazaretu, czyli domowej, rodzinnej atmosfery?
Jako siostry nazaretanki żyjemy charyzmatem Świętej Rodziny i tę atmosferę staramy się przenosić na nasze apostolaty. W szkole klimat rodzinny tworzymy wszyscy: uczniowie, nauczyciele, rodzice – troszcząc się o siebie nawzajem. Widoczne jest to w zwyczajności, prostocie i wzajemnym szacunku. Zależy nam, by nasza szkoła była miejscem, w którym każdy czuje się na tyle bezpiecznie, że zechce poznawać siebie, rozwijać się oraz wzrastać. Nazaret to miejsce, gdzie można rozwinąć swoje skrzydła.
Jakie są największe pragnienia Sióstr co do absolwentów szkoły? Nie tylko co do ich kariery, osiągnięć zawodowych, ale przede wszystkim co do postawy ludzkiej i katolickiej.
Chcemy, aby ze szkoły sióstr nazaretanek wychodziły szczęśliwe, otwarte na świat młode osoby, które będą miały ukształtowany system wartości, tak aby potem samodzielnie podejmować mądre i odpowiedzialne decyzje. Zależy nam, aby młodzież z Nazaretu była wrażliwa na potrzeby drugiego człowieka i ciekawa świata. Aby nigdy nie zatrzymywała się w drodze swego rozwoju osobistego i duchowego. Największą radością dla nas dorosłych jest możliwość obserwowania, jak młodzież rozwija się, nabiera odwagi, pewności siebie i wzrasta w nich poczucie własnej wartości. Z dumą towarzyszymy im – na etapie ich edukacji w naszych szkołach, ale także później, gdy kontynuują studia i podejmują odpowiedzialne zadania w społeczeństwie – widząc w nich pełne potencjału i talentów młode kobiety, które wyszły z Nazaretu.
Siostra Karolina Łuczak, Zgromadzenie Sióstr Najświętszej Rodziny z NazaretuDyrektor Szkoły Podstawowej Sióstr Nazaretanek z Oddziałami Dwujęzycznymi oraz Liceum Ogólnokształcącego z Oddziałami Międzynarodowymi