Reklama

Niedziela Świdnicka

Księża na studiach

Jedenastu księży, którzy na uczelniach w kraju i za granicą podjęli specjalistyczne studia doktoranckie, spotkało się z biskupem świdnickim.

Niedziela świdnicka 3/2022, str. I

[ TEMATY ]

spotkanie świąteczne

Ks. Mirosław Benedyk /Niedziela

Świąteczno-noworoczne spotkanie księży studentów z bp. Markiem Mendykiem i bp. Adamem Bałabuchem

Świąteczno-noworoczne spotkanie księży studentów z bp. Markiem Mendykiem
i bp. Adamem Bałabuchem

Bądź na bieżąco!

Zapisz się do newslettera

Biskup, kierując kapłanów na studia, daje tych najlepszych, których często po prostu brakuje w duszpasterstwie. Jednak jest to inwestycja na przyszłość, która wiąże się także z wielkimi nadziejami na jeszcze efektywniejszą pracę.

Studenci z Wiecznego Miasta

Aktualnie w Rzymie kształci się trzech naszych kapłanów. Pierwszym z nich jest ks. Kamil Pawlik, który od dwóch lat jest studentem teologii fundamentalnej na Uniwersytecie Gregoriańskim. Wkrótce rozpocznie etap pisania pracy doktorskiej, której temat musi najpierw przejść procedury zatwierdzenia przez uczelnianą komisję. Na tym samym uniwersytecie na wydziale Historii Kościoła i Kościelnych Dóbr Kulturowych kształci się ks. Łukasz Bankowski, przed którym jest jeszcze półtora roku nauki. Trzecim kapłanem jest ks. Arkadiusz Harbar, który kończy doktorat na Papieskim Uniwersytecie Laterańskim. Jego praca naukowa porusza temat tendencji homoseksualnych jako przeszkody do przyjęcia święceń w Kościele i ma na celu pokazać figurę księdza, osoby duchownej, jako kandydata do seminarium, czy do święceń. Planowany czas obrony to październik br.

Pomóż w rozwoju naszego portalu

Wspieram

Studenci krajowi

Kolejnych ośmiu księży jest na różnym etapie studiów na Katolickim Uniwersytecie Lubelskim. Ksiądz Michał Buraczewski szósty rok studiuje filozofię. Za sobą ma już obroniony po angielsku licencjat. Obecnie przygotowuje pracę doktorską z historii filozofii średniowiecznej zatytułowaną: Problem jedności i wielości u Acharda ze św. Wiktora. – Pierwszy rozdział już powstał, ale praca idzie wolniej niż myślałem – relacjonuje. Ksiądz Łukasz Kopczyński studiuje muzykologię. Jest na trzecim roku studiów licencjackich i przygotowuje pracę o zabytkowych organach w parafii św. Mikołaja w Nowej Rudzie. Przed ks. Łukaszem jeszcze dwuletnie uzupełniające studia magisterskie. Ksiądz Krzysztof Augustyn jest na trzecim roku studiów magisterskich z psychologii. – Bardzo dobrze się czuję i odnajduję na tych studiach, które są trudne i wymagające, ale ja to lubię i nie mam z tym większych trudności – mówi. Ksiądz Mariusz Maluszczak to pastoralista. W przyszłym semestrze będzie zdawał egzamin licencjacki. Obecnie przygotowuje się do pracy nad magisterium, w którym zajmie się zagadnieniem formacji osób świeckich we Wspólnocie Przyjaciół Oblubieńca. Równolegle ks. Mariusz uczęszcza do Szkoły Duszpasterzy Młodzieży w Warszawie. Ksiądz Mateusz Grzegorczyk pierwszy rok studiuje prawo kanoniczne. Przed nim wiele semestrów nauki, które będą prowadzić do zdobycia licencjatu, magisterium, a zwieńczeniem ma być doktorat. Ks. Tomasz Kula, który studiuje teologię moralną, ma za sobą pierwsze miesiące nauki. – Poznaję uczelnię i swoich profesorów. Przede mną licencjat, na który mam półtora roku – mówi. Grono studentów zamykają: ks. Tomasz Gwizdek, który finalizuje pracę doktorską z liturgiki oraz ks. Mateusz Zając, który rozpoczął studiowanie katechetyki.

Wielu kapłanów równocześnie kształci się w językach obcych. Realizują oni różnorakie kursy językowe, nie tylko na uczelniach macierzystych, ale i w wybranych miejscach w Europie. Część z nich zdobywa certyfikaty, potwierdzające znajomość języka na odpowiednim poziomie.

2022-01-11 08:40

Oceń: +1 -2

Reklama

Wybrane dla Ciebie

Bóg czasu nie liczy, ale go waży

Niedziela przemyska 2/2021, str. VI

[ TEMATY ]

caritas archidiecezji przemyskiej

spotkanie świąteczne

Archiwum Caritas

Spotkanie dzieci ze świetlicy Caritas ze św. Mikołajem

Spotkanie dzieci ze świetlicy Caritas ze św. Mikołajem

Przełom starego i nowego roku dla wielu jest okazją do namysłu nad dniami, których biegu już nigdy nie odwrócimy. W perspektywie minionych miesięcy warto obiektywnie ocenić „wagę czasu” w kontekście dokonanego dobra przez Caritas Archidiecezji Przemyskiej.

Nie sposób zaprezentować wszystkich przestrzeni codziennej posługi tej kościelnej agendy, tym niemniej warto zauważyć przynajmniej niektóre. Uzasadnione jest, by w sposób szczególny eksplorować te inicjatywy i działania, które miały miejsce w czasie pandemii i dynamicznie zmieniającej się sytuacji, jaka była udziałem wielu z nas.
CZYTAJ DALEJ

Zwiastowanie Pańskie

Niedziela Ogólnopolska 14/2002

[ TEMATY ]

Zwiastowanie Pańskie

Martin Schongauer, „Zwiastowanie”(XV w.)/fot. Graziako

Dziewięć miesięcy przed Bożym Narodzeniem Kościół obchodzi umownie uroczystość Zwiastowania Pańskiego, przypominając doniosłą chwilę, kiedy Matka Boża, posłuszna wezwaniu Nieba, godzi się zostać Matką Jezusa Chrystusa. Użyłem terminu "umownie", gdyż nie jest znany dzień Narodzenia Pana Jezusa, a przeto nie może nam też być znany dzień Jego wcielenia, poczęcia w łonie Maryi. Uroczystość Zwiastowania zaczął najpierw wprowadzać Kościół wschodni już od V wieku. Na Zachodzie przyjęło się to święto od czasów papieża św. Grzegorza Wielkiego (+604). Było to początkowo święto Pańskie. Akcentowano przez nie nie tylko moment Zwiastowania, ale przede wszystkim Wcielenia się Chrystusa Pana, czyli akt pierwszy Jego przyjścia na ziemię, i rozpoczęcia dzieła naszego zbawienia. Tak jest i dotąd w liturgii. Jedynie pobożny lud nadał temu świętu charakter maryjny, czyniąc pierwszą osobą Najświętszą Maryję Pannę jako "błogosławioną między niewiastami", wybraną w planach Boga na Matkę Zbawiciela rodzaju ludzkiego. Zwiastowanie Najświętszej Maryi Pannie jako temat plastyczny towarzyszyło chrześcijaństwu od zarania jego dziejów. O wyjątkowej randze tych przedstawień świadczy fakt, iż umieszczane były one zazwyczaj w głównych ołtarzach świątyń. Bogactwo treści zawarte w tych kompozycjach stawia scenę Zwiastowania w rzędzie najważniejszych tematów w sztuce sakralnej czasów nowożytnych, także polskiej. Wydarzenie ewangeliczne, podczas którego dokonało się Wcielenie, jest nie tylko epizodem z życia Matki Bożej, lecz jawi się jako moment przełomowy dla dziejów ludzkości, kulminacja zbawczego planu Boga. Najdawniejszy wizerunek tego typu zachował się w katakumbach św. Pryscylli, pochodzi bowiem z II wieku. Maryja siedzi na krześle, przed Nią zaś anioł w postaci młodzieńca, bez skrzydeł, za to w tunice i w paliuszu, który gestem ręki wyraża rozmowę. Podobne malowidło spotykamy w III wieku w katakumbach św. Piotra i Marcelina. Od wieku IV widzimy archanioła Gabriela ze skrzydłami. Ma on w ręku laskę podróżną albo lilię. Na łuku tęczy w bazylice Matki Bożej Większej w Rzymie wśród dziewięciu obrazów-mozaik barwnych jest również scena Zwiastowania (IV wiek). W jednym z kościołów Rawenny znajduje się mozaika z VI wieku, na której Maryja jest przedstawiona, jak siedzi przed swoim domem i w ręku trzyma wrzeciono. Anioł stoi przed Nią z berłem. Z wieku XIII pochodzi wspaniała mozaika w bazylice Matki Bożej na Zatybrzu w Rzymie (kościół rezydencjonalny Prymasa Polski). Scenę Zwiastowania uwiecznili nieśmiertelni w swej twórczości artyści tamtych lat: Giotto, Fra Angelico, Simone Martini, Taddeo di Bartolo, Masaccio. Motyw Zwiastowania rozwinął się szczególnie w dobie gotyku. Powstał wówczas swoisty kanon traktowania tego tematu, charakterystyczny dla sztuki średniowiecza, a później wczesnego renesansu. Ten kanon nakazywał malarzom powagę, spokój i szczególne wyciszenie w podejściu do przedstawienia wydarzenia tak ważnego w historii Zbawienia. Od epoki oraz od talentu mistrza zależało już, czy klimat przedstawionej sceny określały rozbudowane realia wnętrza i stroju, czy dominowała elegancka, miękka linia i liryczny, pełen złota nastrój całości. Inaczej malował w tym okresie artysta z Włoch, a inaczej z Północy. Ale różnice nie były wynikiem odległości geograficznej, wypływały natomiast z odmiennego programu środowisk artystycznych gotyckiej, a później renesansowej i barokowej Europy, które kształtowała myśl wieków średnich od mistycyzmu po realizm. Temat Zwiastowania Pańskiego to temat rzeka, trudno wymienić choćby najważniejsze dzieła ukazujące to wydarzenie, które inspirowało malarzy - tych wielkich, którzy przeszli do historii sztuki, i tych mniejszych, którzy pozostawili swe obrazy po licznych świątyniach, gdzie do dziś wzruszają, każą myślą przenosić się do Nazaretu, gdzie dokonało się Zwiastowanie Pańskie, gdzie Chrystus wszedł w dzieje świata.
CZYTAJ DALEJ

Wyjątkowy Koncert JP2 w Kaufman Music Center w Nowym Jorku

2025-03-25 13:11

[ TEMATY ]

koncert

Materiał prasowy

Już 3 kwietnia 2025 o 7pm w Kaufman Music Center w Nowym Jorku odbędzie się „Concert Gala in Memory of John Paul II”, upamiętniająca jednego z największych autorytetów naszych czasów Jana Pawła II – papieża pokoju, dialogu i jedności. Będzie to wieczór pełen wzruszeń, refleksji i pięknej muzyki.

Wieczór rozpocznie premiera krótkiego filmu dokumentalnego ”Remembering John Paul II” przypominającego najważniejsze wydarzenia pontyfikatu w tym pielgrzymki apostolskie do Polski i Stanów Zjednoczonych. W części artystycznej usłyszymy "Maurice Ravel "Miroirs III Une Barque sur L'Océan", Jules Massenet 'Meditation" z Opery Thais, "Legenda" Henryka Wieniawskiego, "Contemplation," Johannesa Brahmsa, Giacomo Puccini ''O Mio Babbino Caro" z Opery "Gianni Schicchi", Kamil Saint-Saens ''Le Cygne' (Łabędź), Giulio Caccini 'Ave Maria'', "Pie Jesu" z Requiem A. L.Webber i wiele innych utworów, które poruszą serca słuchaczy. Wystąpią znakomici artyści, soliści Metropolitan Opera Brittany Renee (sopran), Paul Appleby (tenor), skrzypek Richard Lin, Kamil Pacholec, Laura Poe, Kyoung Im Kim, Nicholas Kaponyas, Halina Kalitka, Andrew Michon oraz Copernicus Children's Choir pod batutą Bożeny Konkiel. Soliści baletu wystąpią w specjalnie na ten wieczór przygotowanej choreografii. Projekt odwołuje się do nieprzemijających wartości Pontyfikatu JP2, przesłania pokoju, miłości i godności człowieka.
CZYTAJ DALEJ

Reklama

Najczęściej czytane

REKLAMA

W związku z tym, iż od dnia 25 maja 2018 roku obowiązuje Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia Dyrektywy 95/46/WE (ogólne rozporządzenie o ochronie danych) uprzejmie Państwa informujemy, iż nasza organizacja, mając szczególnie na względzie bezpieczeństwo danych osobowych, które przetwarza, wdrożyła System Zarządzania Bezpieczeństwem Informacji w rozumieniu odpowiednich polityk ochrony danych (zgodnie z art. 24 ust. 2 przedmiotowego rozporządzenia ogólnego). W celu dochowania należytej staranności w kontekście ochrony danych osobowych, Zarząd Instytutu NIEDZIELA wyznaczył w organizacji Inspektora Ochrony Danych.
Więcej o polityce prywatności czytaj TUTAJ.

Akceptuję