Reklama

Niedziela Sosnowiecka

Wychowywać w katolickim duchu

W niedalekiej przyszłości może zabraknąć nauczycieli religii, którzy w przedszkolach i szkołach głoszą Dobrą Nowinę kolejnym pokoleniom naszych diecezjan.

Bądź na bieżąco!

Zapisz się do newslettera

W roku szkolnym 2020/2021 w przedszkolach i oddziałach przedszkolnych w szkołach podstawowych katechizacją objęto 80,08% uczniów, w szkołach podstawowych bez oddziałów przedszkolnych – 96,36%, w liceach ogólnokształcących – 59,71% uczniów, w technikach – 62,18%, w szkołach branżowych I stopnia – 53,27%, natomiast w szkołach specjalnych – 76,94%. W naszej diecezji katechizuje ogółem 391 nauczycieli religii: księży diecezjalnych – 104, zakonników – 11, tyle samo sióstr zakonnych oraz 265 katechetów świeckich.

– Niestety, w ciągu najbliższych pięciu lat przeszło 50% katechetów świeckich osiągnie wiek emerytalny, dlatego tak ważna jest modlitwa nie tylko o nowe powołania kapłańskie, zakonne, misyjne, ale również katechetyczne, by nigdy nie zabrakło katechetów, którzy na zajęciach w przedszkolach i lekcjach w szkołach będą głosić Dobrą Nowinę i wychowywać w katolickim duchu kolejne pokolenia naszych diecezjan – wyjaśnia ks. Michał Borda, dyrektor Wydziału Katechetycznego Kurii Diecezjalnej w Sosnowcu.

Pomóż w rozwoju naszego portalu

Wspieram

Reklama

Kwalifikacje do nauczania religii można zdobyć na wydziałach teologicznych w wielu miejscach. Przykładowo Wydział Teologiczny Uniwersytetu Śląskiego w Katowicach planuje otwarcie kolejnej edycji Studiów Podyplomowych Teologiczno-Katechetycznych oraz Studiów Podyplomowych Katechezy Przedszkolnej. Słuchaczami studiów mogą zostać nauczyciele wszystkich przedmiotów szkolnych posiadający wykształcenie magisterskie wraz z przygotowaniem pedagogicznym. Absolwenci czterosemestralnych Studiów Podyplomowych Teologiczno-Katechetycznych uzyskają kwalifikacje do nauczania religii w liceach ogólnokształcących, technikach, branżowych szkołach I i II stopnia, szkołach podstawowych i w przedszkolach, a absolwenci dwusemestralnych Studiów Podyplomowych Katechezy Przedszkolnej – do nauczania religii w przedszkolach. Studia na Wydziale Teologicznym Uniwersytetu Śląskiego w Katowicach zostaną uruchomione od października 2021 r.

Należy podkreślić, że zdalne nauczanie w szkołach w czasie pandemii pozwoliło odkryć bogactwo narzędzi technologii informacyjno-komunikacyjnych, których wykorzystanie było niezbędne w celu prowadzenia procesu dydaktycznego. – Nauczanie religii również wymagało od nauczycieli katechetów posługiwania się nimi. Poza stronami prowadzonymi przez wydawców podręczników do religii, nie brakowało w sieci serwisów, blogów czy kanałów katechetycznych ukazujących bogactwo metodyczne i kreatywność katechetów, które były wsparciem w organizacji kształcenia na odległość. Nauczyciele religii wykorzystywali kanały komunikacji z uczniami, jak: poczta elektroniczna, dziennik elektroniczny, chmura, komunikatory oraz media społecznościowe. Katecheci chętnie sięgali również po narzędzia pozwalające opracować i przekazać treści szkolnego nauczania religii: Wordwall, Ekreda, LearningApps, Scholaris czy Ninateka. Nauczyciele religii w procesie zdalnego nauczania tworzyli również własne zasoby edukacyjne. Najważniejsze narzędzie to smartfon z podstawowym, dostarczonym przez producenta zestawem aplikacji. Ważną rolę w zdalnym nauczaniu religii odegrały również strony internetowe zawierające pomoce dydaktyczne dla katechetów – podkreśla ks. Borda.

– Priorytetem dla nas pozostają rozpoczęte starania nad wprowadzeniem obowiązkowego przedmiotu religia/etyka z możliwością wyboru pomiędzy etyką a religią. Nauczyciele religii będą mogli uczyć etyki tylko po zdobyciu dodatkowych kwalifikacji zawodowych. Należy uczynić wszystko, aby lekcja religii przyciągała uczniów, zachęcała do pogłębiania wiary, była atrakcyjną propozycją edukacyjną w konkurencji z etyką.

Podziel się cytatem

Zostają zawieszone starania nad wprowadzeniem egzaminu maturalnego z lekcji religii. Temat egzaminu zostanie ponownie poddany refleksji po wprowadzeniu obowiązkowego przedmiotu religia/etyka, kiedy pojawią się zapewne nowe wyzwania wobec lekcji religii. Zostaje zachowany obecny model katechizacji z dwugodzinną lekcją religii w szkole i katechezą sakramentalną w parafii – podsumowuje dyrektor Wydziału Katechetycznego Kurii Diecezjalnej w Sosnowcu.

2021-06-29 13:49

Oceń: +1 0

Reklama

Wybrane dla Ciebie

Katecheci chcą ustawowo uregulowanych obowiązkowych lekcji religii lub etyki; MEN jest przeciw

[ TEMATY ]

katecheza

edukacja

Karol Porwich/Niedziela

Stowarzyszenie Katechetów Świeckich chce, by lekcje religii i etyki w przedszkolach i szkołach były obowiązkowe i by regulowały to ustawy. Ma gotowy obywatelski projekt. Jesteśmy przeciwni, jesteśmy zwolennikami prawa rodziców do wyboru - skomentowała pomysł wiceminister edukacji Katarzyna Lubnauer.

Rzecznik Stowarzyszenia Katechetów Świeckich (SKŚ) Dariusz Kwiecień poinformował, że projekt przygotowany został dla stowarzyszenia przez Instytut Ordo Iuris. Dotyczy nowelizacji ustawy o systemie oświaty i ustawy Prawo oświatowe; katecheci chcą go złożyć w Sejmie jako inicjatywę obywatelską. "Obecnie jesteśmy w fazie rozmów na temat poparcia projektu przez organizacje obywatelskie, rodzicielskie i środowiska kościelne" - przekazał Kwiecień.
CZYTAJ DALEJ

Konklawe jest sakramentem

2025-05-07 16:42

[ TEMATY ]

konklawe

Milena Kindziuk

Red

W ten oto sposób, po złożeniu przysięgi przez kardynałów i wypowiedzeniu słynnych słów: "extra omnes" – wszyscy na zewnątrz - kończy się konklawe medialne, a rozpoczyna to prawdziwe, mające wymiar religijny.

Teraz naprawdę nie liczą się już prognozy dziennikarskie, strategie medialne, prezentowane frakcje. Klucz pozostaje jeden – to klucz do Królestwa. A sześć tysięcy dziennikarzy akredytowanych przy Stolicy Apostolskiej przeobraża się w grono „maluczkich”, którzy muszą zgodzić się na paradoks, że najbardziej medialnego wydarzenia na świecie nie dadzą rady przedstawić w mediach.
CZYTAJ DALEJ

80 lat temu zakończyła się II wojna światowa

2025-05-07 22:26

[ TEMATY ]

II wojna światowa

Wikipedia

80 lat temu, 8 maja 1945 r., zakończyła się II wojna światowa w Europie. Akt kapitulacji Niemiec oznaczał koniec sześcioletnich zmagań. Nie oznaczał jednak uwolnienia kontynentu spod panowania autorytaryzmu. Europa Środkowa na pół wieku znalazła się pod kontrolą ZSRS.

Na początku 1945 r. sytuacja militarna i polityczna III Rzeszy wydawała się przesądzać jej los. Wielka ofensywa sowiecka rozpoczęta w czerwcu 1944 r. doprowadziła do utraty przez Niemcy ogromnej części Europy Środkowej, a straty w sprzęcie i ludziach były niemożliwe do odtworzenia. Porażka ostatniej wielkiej ofensywy w Ardenach przekreślała niemieckie marzenia o zawarciu kompromisowego pokoju z mocarstwami zachodnimi i kontynuowaniu wojny ze Związkiem Sowieckim. Wciąż zgodna współpraca sojuszników sprawiała, że dla obserwatorów realistycznie oceniających sytuację Niemiec było jasne, że wykluczone jest powtórzenie sytuacji z listopada 1918 r., gdy wojna zakończyła się zawieszeniem broni. Dążeniem Wielkiej Trójki było doprowadzenie do bezwarunkowej kapitulacji Niemiec oraz ich całkowitego podporządkowania woli Narodów Zjednoczonych.
CZYTAJ DALEJ

Reklama

Najczęściej czytane

REKLAMA

W związku z tym, iż od dnia 25 maja 2018 roku obowiązuje Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia Dyrektywy 95/46/WE (ogólne rozporządzenie o ochronie danych) uprzejmie Państwa informujemy, iż nasza organizacja, mając szczególnie na względzie bezpieczeństwo danych osobowych, które przetwarza, wdrożyła System Zarządzania Bezpieczeństwem Informacji w rozumieniu odpowiednich polityk ochrony danych (zgodnie z art. 24 ust. 2 przedmiotowego rozporządzenia ogólnego). W celu dochowania należytej staranności w kontekście ochrony danych osobowych, Zarząd Instytutu NIEDZIELA wyznaczył w organizacji Inspektora Ochrony Danych.
Więcej o polityce prywatności czytaj TUTAJ.

Akceptuję