Utytułowany Chór Katedry Warszawsko-Praskiej „Musica Sacra” prowadzony przez swego twórcę – prof. Pawła Łukaszewskiego, prorektora Uniwersytetu Muzycznego Fryderyka Chopina w Warszawie, wydał nową płytę – Benedictus XVI in Honorem.
Jest to album szczególny, łączy bowiem dedykację – homagium dla papieża emeryta Benedykta XVI z repertuarem ściśle liturgicznym – takim, który chór prezentuje podczas liturgii Mszy św. w swojej macierzystej świątyni.
Pomóż w rozwoju naszego portalu
Na krążku usłyszymy 21 zróżnicowanych utworów przeznaczonych na chór żeński a cappella oraz z organami, a na koniec również z 2 trąbkami. Poza ostatnim dziełem Ecce Sacerdos Magnus, śpiewanym na powitanie biskupa w katedrze, a napisanym przez znanego współczesnego kompozytora brytyjskiego – Jamesa MacMillana, są to 4 cykle utworów, których ramy za każdym razem stanowią Kyrie i Agnus Dei, a więc 2 ogniwa tzw. ordinarium missae (czyli części stałe Mszy św.), między nimi natomiast umieszczono po 3 utwory o różnym przeznaczeniu liturgicznym.
Owe części stałe skomponowali odpowiednio: Henri Du Mont, Ivo Mortelmans, Stephanie Martin i Malcolm Archer. Obok dzieł twórców muzyki epok minionych, np. Felixa Mendelssohna-Bartholdy’ego, Gabriela Fauré’a, Antonio Caldary czy Edwarda Elgara, w nagraniu utrwalono dzieła twórców współczesnych, co jednak w żaden sposób się nie wyróżnia. W zakresie muzyki liturgicznej jest widoczna ciągłość tradycji, a utwory te mają wobec liturgii służebną rolę, w tym znaczeniu, iż nie są pisane dla poklasku, lecz w celu głębszego przeżycia celebracji liturgicznych.
Chór brzmi pięknie, ma jednolite brzmienie i nieskazitelną intonację, co jest zasługą Joanny Łukaszewskiej. W nagraniu ponadto uczestniczyli: Łukasz Farcinkiewicz (organy) i dwoje trębaczy – Bartłomiej Kacperski oraz Aneta Mścisz. Głęboko teologiczny, a zarazem napisany w przystępnej formie, komentarz do książeczki przygotował ks. Mariusz Rybałtowski. Całość opublikowało wydawnictwo Requiem Records – Opus Series. >>n