Pamiętny pożar sosnowieckiej katedry na szczęście nie zniszczył monumentalnej polichromii Włodzimierza Tetmajera, którego 160. rocznicę urodzin właśnie obchodzimy.
Największa realizacja Włodzimierza Tetmajera w zakresie malarstwa monumentalnego stanowi niewątpliwie wyjątkowe dzieło, które pod względem artystycznym wpisuje się nie tylko do skarbca sztuki diecezji sosnowieckiej, lecz także kultury narodowej. Dzieło to wykonane przez Tetmajera przy udziale Henryka Uziembły w harmonijną całość zespala wątek religijny, patriotyczno-historyczny i ludowy. Artysta wyróżnił tu trzy główne grupy tematyczne: motywy związane z wezwaniem kościoła (Wniebowzięcie i Koronacja Najświętszej Maryi Panny); tematyka ilustrująca najważniejsze wydarzenia z życia Chrystusa i Maryi (Święta Rodzina, Adoracja Trzech Królów, Ukrzyżowanie i Zmartwychwstanie), jak również tematy związane z historią i wybitnymi postaciami Kościoła (Apostołowie, Ewangeliści, Odnalezienie Krzyża Świętego, Apostołowie Słowian, Święci i Błogosławieni).
Tetmajer odtwarzając pamiętne czasy i wielkie postacie znane z narodowych dziejów chciał pokrzepić spragnionych wolności Polaków. Potwierdzeniem tego są m.in. słowa inskrypcji zapisane w kruchcie bazyliki katedralnej mówiące o tym, że kościół „ozdobiony został ku czci Bożej chwały i Rzeczypospolitej nieszczęśliwej wspomożenia dla dźwignięcia serc wszystkich Polaków”. Polichromia sosnowiecka, z punktu widzenia ikonografii chrześcijańskiej, to jedno z najbardziej oryginalnych dzieł sakralnych Tetmajera. Pod względem zastosowania sugestywnych, oryginalnych kolorów wyróżnia się od pozostałych realizacji artysty.
W ostatnim czasie ukazał się album Katedra sosnowiecka. Bazylika Wniebowzięcia Najświętszej Maryi Panny w Sosnowcu ukazujący piękno sosnowieckiej świątyni i kunszt artystyczny wszystkich tworzących w niej artystów, w tym Włodzimierza Tetmajera. Proboszcz parafii katedralnej, ks. kan. Jan Gaik, zachęca do zapoznania się z publikacją i zaprasza do podziwiania wnętrza najważniejszego kościoła diecezji sosnowieckiej.
Kulturkampf, czyli „walka o kulturę”, to polityka Otto von Bismarcka prowadzona w Cesarstwie Niemieckim w latach 1871–1878, kiedy to kanclerz chciał ograniczyć wpływy Kościoła katolickiego w państwie. W Cesarstwie Niemieckim protestantyzm pełnił nieformalnie rolę religii państwowej, a Królestwo Prus – państwo protestanckie – odgrywało w nim dominującą rolę.
Włączenie do Cesarstwa południowoniemieckich państw katolickich na czele z Bawarią sprawiło, że 36% ludności Niemiec stanowili katolicy. Bismarck postrzegał to jako źródło destabilizacji społeczeństwa, gdyż katolikom, którzy mieli podlegać zewnętrznej władzy, tzn. władzy papieża, zarzucano brak patriotyzmu niemieckiego. W ramach Kulturkampfu wprowadzano wiele ustaw wymierzonych przede wszystkim w Kościół katolicki, których celem miało być jego upaństwawianie.
W Cascii powstało wiele dzieł po tym, jak papież Leon XIII ogłosił 24 maja 1900 roku świętą pokorną augustiańską mniszkę, żyjącą na przełomie XIV i XV wieku. Niezliczeni wierni i pielgrzymi z pięciu kontynentów przybywają do Umbrii, prosząc o jej wstawiennictwo i inspirując się jej życiem na drodze wiary. Każdego dnia przyjmują ich ojcowie augustianie, wspierani przez licznych spowiedników.
Cascia, małe miasteczko w sercu Umbrii, to prawdziwa skarbnica miejsc oferujących przestrzeń do modlitwy i pielęgnowania duchowości oraz przyjmujących codziennie pielgrzymów i wiernych. Opieką duszpasterską zajmują się augustianie z miejscowego klasztoru, wspierani przez cały rok przez około dziesięciu spowiedników – kapłanów różnych narodowości, pochodzących głównie z rzymskich kolegiów, którzy posługują rotacyjnie.
W tych dniach moje myśli często kierują się ku narodowi ukraińskiemu, dotkniętemu nowymi, poważnymi atakami na ludność cywilną i infrastrukturę – mówił Leon XIV podczas audiencji ogólnej na Placu Świętego Piotra. Mówił też o Gazie, skąd „wznosi się ku niebu płacz matek i ojców, którzy trzymają w ramionach martwe ciała swoich dzieci”. Wezwał do wstrzymania ognia na tych terenach.
Papież nawiązał do ostatnich ataków na infrastrukturę cywilną na Ukrainie oraz ofiary cywilne w Gazie.
W związku z tym, iż od dnia 25 maja 2018 roku obowiązuje Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia Dyrektywy 95/46/WE (ogólne rozporządzenie o ochronie danych) uprzejmie Państwa informujemy, iż nasza organizacja, mając szczególnie na względzie bezpieczeństwo danych osobowych, które przetwarza, wdrożyła System Zarządzania Bezpieczeństwem Informacji w rozumieniu odpowiednich polityk ochrony danych (zgodnie z art. 24 ust. 2 przedmiotowego rozporządzenia ogólnego). W celu dochowania należytej staranności w kontekście ochrony danych osobowych, Zarząd Instytutu NIEDZIELA wyznaczył w organizacji Inspektora Ochrony Danych.
Więcej o polityce prywatności czytaj TUTAJ.