Przy wsparciu finansowemu Dolnośląskiego Konserwatora Zabytków i Ministerstwa Kultury i Dziedzictwa Narodowego w kościele trwa konserwacja empor czyli tzw. chórów muzycznych. Dotychczas przez dwie dekady dokonano wielu renowacji i napraw: m.in. wyremontowano dach nawy głównej, hełm wieży, prospekt organowy, odnowiono znaczne fragmenty elewacji zewnętrznej, wszystkie portale i figury na zewnątrz i wewnątrz kościoła, a także wszystkie ołtarze, ambonę i większość zabytków ruchomych. Renowacji poddano również odkryty w 2008 r. fresk Matki Boskiej Dzierżoniowskiej – Matki Miłosierdzia, której wizerunek prezentuje wysokie walory artystyczne, a jego cechy stylowe wskazują na to, że powstał w okresie późnego średniowiecza.
Konserwacja jeszcze potrwa
Reklama
O aktualnym postępie prac w pochodzącej z XIII wieku świątyni dolnośląski konserwator szeroko informuje w mediach społecznościowych. Prace konserwatorskie prowadzi zespół pod kierunkiem Danuty Drabik-Wójtowicz i Ryszarda Wójtowicza. Zabytek jest wielkopowierzchniowy i przestrzenny, bardzo zniszczony, a balustrady przemalowane. Dotychczas udało się przeprowadzić konserwację obu balustrad i jednego stropu empory południowej oraz części balustrady empory zachodniej. Empory są zlokalizowane w dwóch zachodnich przęsłach nawy południowej i w zachodniej części korpusu. Zostały wybudowane w latach 1585-86 z kasetonowym stropem pokrytym rzeźbioną dekoracją okuciowo-zawijaną oraz polichromią.
Szczegółowe opisy odnawianych obiektów architektonicznych robią wrażenie. – Ażurowe balustrady wsparte na konsolach i zwieńczone wydatnym parapetem posiadają identyczną dekorację. Pierwotnie żywa kolorystyka została przesłonięta w końcu XIX wieku przez nowe monochromatyczne warstwy malarskie nałożone w trakcie prac konserwatorskich prowadzonych po 1886 r. przez proboszcza i dziekana ks. Adolfa Rinkego. Wówczas w kartusz empory zachodniej wmalowano przedstawienie św. Jerzego. Niezwykle bogato dekorowany strop kasetonowy o sieciowej strukturze nawiązuje w układzie do wzorów z traktatu Sebastiana Serlia Regale generali di architektura z 1537 r. W każdym przęśle wyróżnia się plastyczna skrzynia w profilowanych ramach z motywem rollwerkowym z wolutowymi motywami wokół, wewnątrz dekoracyjny motyw ujęty plastycznymi kaboszonami, rautami i sterczynami oraz malowanymi motywami kopertowymi. Płyciny i pola o czarnym tle pokryte dekoracją ornamentalną, groteskową i roślinną imitują dekorację intarsjowaną. Jest to jeden z najlepszych pod względem technologicznym i artystycznym zabytkowych stropów na Śląsku – relacjonuje dolnośląski konserwator.
Pomnik Historii
Kościół św. Jerzego posiada rangę Pomnika Historii ze względu na bardzo dużą wartość artystyczną, historyczną i naukową budowli oraz jej wyposażenia. Swój wygląd świątynia zawdzięcza zakonowi joannitów, którzy już XIV wieku zaczęli jego przebudowę, a zakończyli ją wierni wyznania luterańskiego. Po wojnie trzydziestoletniej kościół powrócił w ręce katolików i tak jest do dziś.
W dniach 3-12 grudnia w Muzeum Fryderyka Chopina w Warszawie odbędzie się renowacja fortepianu marki Pleyel z 1848 roku – ostatniego instrumentu należącego do Fryderyka Chopina. Prace konserwatorskie przeprowadzi Paul McNulty – wybitny amerykański znawca fortepianów historycznych. To przełomowe wydarzenie w dziejach niezwykłego instrumentu będą mogli obserwować goście Muzeum.
Pod koniec listopada 1848 roku mocno schorowany już Chopin otrzymał do dyspozycji od zaprzyjaźnionego fabrykanta fortepianów Camille’a Pleyela najnowszy instrument stworzony w jego słynnej paryskiej wytwórni. Fortepian o numerze seryjnym 14810 znajdował się w dwóch ostatnich mieszkaniach Chopina i był ostatnim, na którym kompozytor grał i tworzył. Po śmierci Chopina instrument został zakupiony przez jego uczennicę Jane Stirling, a następnie podarowany przez nią siostrze Fryderyka, Ludwice Jędrzejewiczowej. Przetransportowany drogą morską znalazł się w Warszawie w sierpniu 1850 roku. Wewnątrz skrzyni fortepianu wciąż znajdują się lakowa pieczęć carskiego urzędu celnego oraz odręczna dedykacja „pour Luise” sporządzona przez Jane Stirling.
„Święci ekumeniczni”, ostatni święci dołączeni do kanonu rzymskiego – pisze ks. Arkadiusz Nocoń w felietonie dla portalu www.vaticannews.va/pl i Radia Watykańskiego. 26 września wspominamy św. Kosmę i św. Damiana, męczenników. Prawdopodobnie byli bliźniakami. Urodzili się w drugiej połowie III wieku, zmarli w 303 roku w Cyrze na terenie obecnej Turcji. Ich relikwie znajdują się w Rzymie w kościele im poświęconym. Są patronami lekarzy, pielęgniarek, farmaceutów oraz chorych.
Według różnych tradycji, św. Kosma i św. Damian mieli być bliźniakami, urodzonymi na Bliskim Wschodzie. Jako lekarze doskonalili swoje umiejętności w różnych miastach Cesarstwa Rzymskiego. Po przyjęciu wiary chrześcijańskiej w radykalny sposób zaczęli wypełniać Chrystusową zachętę: „Uzdrawiajcie chorych, wskrzeszajcie umarłych, oczyszczajcie trędowatych i wypędzajcie złe duchy! Darmo otrzymaliście, darmo dawajcie! Nie zdobywajcie złota ani srebra, ani miedzi do swych trzosów” (Mt 10,8-9). Za swoją pracę nie pobierali więc żadnego wynagrodzenia. Takich jak oni, nazywano wówczas „anargytami”, od greckiego słowa anárgyroi, czyli „wrogowie pieniądza”, albo „ci, którzy nie przyjmują srebra”. Dla biednych, pozbawionych w tamtym czasie jakiejkolwiek opieki medycznej, byli jak dar z nieba.
Ateista, a może człowiek głębokiej wiary – kim naprawdę był Fryderyk Chopin? W najnowszym numerze „Niedziela. Magazyn” (nr 10 – październik-grudzień 2025) staramy się rozwikłać tę jedną z największych tajemnic historii muzyki. Odpowiedź na nią może na nowo zdefiniować nasze wyobrażenie o Chopinie.
W „Magazynie” nr 10 znajduje się więcej sensacyjnych artykułów. Przyglądamy się np. celibatowi na przestrzeni dziejów, pytając o to, kto i dlaczego wymyślił celibat. Znane powiedzenie głosi, że w każdej legendzie znajduje się ziarenko prawdy. Idąc za tą myślą Grzegorz Gadacz okiem historyka spogląda na kościelne legendy, które legły u podstaw naszej tożsamości narodowej. Jasna Góra jest wciąż niezgłębioną tajemnicą, a jednym z jej słabo zbadanych sekretów jest funkcja więzienia, którą klasztor pełnił w minionych wiekach. Kto i dlaczego był więziony na Jasnej Górze? Na to pytanie odpowiada Ireneusz Korpyś. Profesor Grzegorz Kucharczyk demaskuje mit założycielski reformacji, a Bogdan Kędziora rozprawia się z czarną legendą krucjat. Matka Boża z Guadalupe wciąż rozpala wyobraźnię wiernych na całym świecie, ale co tak naprawdę wiemy o Jej objawieniach? Pogłębionej analizy tego, jak doszło do objawień maryjnych w Meksyku i jak przebiegały, podejmuje się Grzegorz Kaczorowski.
W związku z tym, iż od dnia 25 maja 2018 roku obowiązuje Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia Dyrektywy 95/46/WE (ogólne rozporządzenie o ochronie danych) uprzejmie Państwa informujemy, iż nasza organizacja, mając szczególnie na względzie bezpieczeństwo danych osobowych, które przetwarza, wdrożyła System Zarządzania Bezpieczeństwem Informacji w rozumieniu odpowiednich polityk ochrony danych (zgodnie z art. 24 ust. 2 przedmiotowego rozporządzenia ogólnego). W celu dochowania należytej staranności w kontekście ochrony danych osobowych, Zarząd Instytutu NIEDZIELA wyznaczył w organizacji Inspektora Ochrony Danych.
Więcej o polityce prywatności czytaj TUTAJ.