Reklama

Niedziela Świdnicka

Wielki remont u św. Jerzego

Od początku XXI wieku w kościele św. Jerzego w Dzierżoniowie trwają szeroko zakrojone prace renowacyjne.

Niedziela świdnicka 6/2021, str. VII

[ TEMATY ]

Kościół

renowacja

remont

R. Wójtowicz

Część balustrady, empory zachodniej po konserwacji przeprowadzonej w 2020 r.

Część balustrady, empory zachodniej po konserwacji przeprowadzonej w 2020 r.

Bądź na bieżąco!

Zapisz się do newslettera

Przy wsparciu finansowemu Dolnośląskiego Konserwatora Zabytków i Ministerstwa Kultury i Dziedzictwa Narodowego w kościele trwa konserwacja empor czyli tzw. chórów muzycznych. Dotychczas przez dwie dekady dokonano wielu renowacji i napraw: m.in. wyremontowano dach nawy głównej, hełm wieży, prospekt organowy, odnowiono znaczne fragmenty elewacji zewnętrznej, wszystkie portale i figury na zewnątrz i wewnątrz kościoła, a także wszystkie ołtarze, ambonę i większość zabytków ruchomych. Renowacji poddano również odkryty w 2008 r. fresk Matki Boskiej Dzierżoniowskiej – Matki Miłosierdzia, której wizerunek prezentuje wysokie walory artystyczne, a jego cechy stylowe wskazują na to, że powstał w okresie późnego średniowiecza.

Konserwacja jeszcze potrwa

Reklama

O aktualnym postępie prac w pochodzącej z XIII wieku świątyni dolnośląski konserwator szeroko informuje w mediach społecznościowych. Prace konserwatorskie prowadzi zespół pod kierunkiem Danuty Drabik-Wójtowicz i Ryszarda Wójtowicza. Zabytek jest wielkopowierzchniowy i przestrzenny, bardzo zniszczony, a balustrady przemalowane. Dotychczas udało się przeprowadzić konserwację obu balustrad i jednego stropu empory południowej oraz części balustrady empory zachodniej. Empory są zlokalizowane w dwóch zachodnich przęsłach nawy południowej i w zachodniej części korpusu. Zostały wybudowane w latach 1585-86 z kasetonowym stropem pokrytym rzeźbioną dekoracją okuciowo-zawijaną oraz polichromią.

Pomóż w rozwoju naszego portalu

Wspieram

Remont okiem eksperta

Szczegółowe opisy odnawianych obiektów architektonicznych robią wrażenie. – Ażurowe balustrady wsparte na konsolach i zwieńczone wydatnym parapetem posiadają identyczną dekorację. Pierwotnie żywa kolorystyka została przesłonięta w końcu XIX wieku przez nowe monochromatyczne warstwy malarskie nałożone w trakcie prac konserwatorskich prowadzonych po 1886 r. przez proboszcza i dziekana ks. Adolfa Rinkego. Wówczas w kartusz empory zachodniej wmalowano przedstawienie św. Jerzego. Niezwykle bogato dekorowany strop kasetonowy o sieciowej strukturze nawiązuje w układzie do wzorów z traktatu Sebastiana Serlia Regale generali di architektura z 1537 r. W każdym przęśle wyróżnia się plastyczna skrzynia w profilowanych ramach z motywem rollwerkowym z wolutowymi motywami wokół, wewnątrz dekoracyjny motyw ujęty plastycznymi kaboszonami, rautami i sterczynami oraz malowanymi motywami kopertowymi. Płyciny i pola o czarnym tle pokryte dekoracją ornamentalną, groteskową i roślinną imitują dekorację intarsjowaną. Jest to jeden z najlepszych pod względem technologicznym i artystycznym zabytkowych stropów na Śląsku – relacjonuje dolnośląski konserwator.

Pomnik Historii

Kościół św. Jerzego posiada rangę Pomnika Historii ze względu na bardzo dużą wartość artystyczną, historyczną i naukową budowli oraz jej wyposażenia. Swój wygląd świątynia zawdzięcza zakonowi joannitów, którzy już XIV wieku zaczęli jego przebudowę, a zakończyli ją wierni wyznania luterańskiego. Po wojnie trzydziestoletniej kościół powrócił w ręce katolików i tak jest do dziś.

2021-02-03 10:04

Oceń: 0 0

Reklama

Wybrane dla Ciebie

Renowacja ostatniego fortepianu Chopina

[ TEMATY ]

Warszawa

renowacja

Muzeum Fryderyka Chopina

fortepian

PAP/W. Kielichowski/NIFC

Fortepian Fryderyka Chopina

Fortepian Fryderyka Chopina

W dniach 3-12 grudnia w Muzeum Fryderyka Chopina w Warszawie odbędzie się renowacja fortepianu marki Pleyel z 1848 roku – ostatniego instrumentu należącego do Fryderyka Chopina. Prace konserwatorskie przeprowadzi Paul McNulty – wybitny amerykański znawca fortepianów historycznych. To przełomowe wydarzenie w dziejach niezwykłego instrumentu będą mogli obserwować goście Muzeum.

Pod koniec listopada 1848 roku mocno schorowany już Chopin otrzymał do dyspozycji od zaprzyjaźnionego fabrykanta fortepianów Camille’a Pleyela najnowszy instrument stworzony w jego słynnej paryskiej wytwórni. Fortepian o numerze seryjnym 14810 znajdował się w dwóch ostatnich mieszkaniach Chopina i był ostatnim, na którym kompozytor grał i tworzył. Po śmierci Chopina instrument został zakupiony przez jego uczennicę Jane Stirling, a następnie podarowany przez nią siostrze Fryderyka, Ludwice Jędrzejewiczowej. Przetransportowany drogą morską znalazł się w Warszawie w sierpniu 1850 roku. Wewnątrz skrzyni fortepianu wciąż znajdują się lakowa pieczęć carskiego urzędu celnego oraz odręczna dedykacja „pour Luise” sporządzona przez Jane Stirling.
CZYTAJ DALEJ

Patronowie Dnia: Święci Kosma i Damian – święci ekumeniczni

[ TEMATY ]

Święci Kosma i Damian

Materiał vaticannews.va/pl

„Święci ekumeniczni”, ostatni święci dołączeni do kanonu rzymskiego – pisze ks. Arkadiusz Nocoń w felietonie dla portalu www.vaticannews.va/pl i Radia Watykańskiego. 26 września wspominamy św. Kosmę i św. Damiana, męczenników. Prawdopodobnie byli bliźniakami. Urodzili się w drugiej połowie III wieku, zmarli w 303 roku w Cyrze na terenie obecnej Turcji. Ich relikwie znajdują się w Rzymie w kościele im poświęconym. Są patronami lekarzy, pielęgniarek, farmaceutów oraz chorych.

Według różnych tradycji, św. Kosma i św. Damian mieli być bliźniakami, urodzonymi na Bliskim Wschodzie. Jako lekarze doskonalili swoje umiejętności w różnych miastach Cesarstwa Rzymskiego. Po przyjęciu wiary chrześcijańskiej w radykalny sposób zaczęli wypełniać Chrystusową zachętę: „Uzdrawiajcie chorych, wskrzeszajcie umarłych, oczyszczajcie trędowatych i wypędzajcie złe duchy! Darmo otrzymaliście, darmo dawajcie! Nie zdobywajcie złota ani srebra, ani miedzi do swych trzosów” (Mt 10,8-9). Za swoją pracę nie pobierali więc żadnego wynagrodzenia. Takich jak oni, nazywano wówczas „anargytami”, od greckiego słowa anárgyroi, czyli „wrogowie pieniądza”, albo „ci, którzy nie przyjmują srebra”. Dla biednych, pozbawionych w tamtym czasie jakiejkolwiek opieki medycznej, byli jak dar z nieba.
CZYTAJ DALEJ

Czy Chopin był ateistą? Co o kościelnych legendach może powiedzieć historyk?

2025-09-26 13:42

[ TEMATY ]

"Niedziela. Magazyn"

Adobe Stock

Fryderyk Chopin

Fryderyk Chopin

Ateista, a może człowiek głębokiej wiary – kim naprawdę był Fryderyk Chopin? W najnowszym numerze „Niedziela. Magazyn” (nr 10 – październik-grudzień 2025) staramy się rozwikłać tę jedną z największych tajemnic historii muzyki. Odpowiedź na nią może na nowo zdefiniować nasze wyobrażenie o Chopinie.

W „Magazynie” nr 10 znajduje się więcej sensacyjnych artykułów. Przyglądamy się np. celibatowi na przestrzeni dziejów, pytając o to, kto i dlaczego wymyślił celibat. Znane powiedzenie głosi, że w każdej legendzie znajduje się ziarenko prawdy. Idąc za tą myślą Grzegorz Gadacz okiem historyka spogląda na kościelne legendy, które legły u podstaw naszej tożsamości narodowej. Jasna Góra jest wciąż niezgłębioną tajemnicą, a jednym z jej słabo zbadanych sekretów jest funkcja więzienia, którą klasztor pełnił w minionych wiekach. Kto i dlaczego był więziony na Jasnej Górze? Na to pytanie odpowiada Ireneusz Korpyś. Profesor Grzegorz Kucharczyk demaskuje mit założycielski reformacji, a Bogdan Kędziora rozprawia się z czarną legendą krucjat. Matka Boża z Guadalupe wciąż rozpala wyobraźnię wiernych na całym świecie, ale co tak naprawdę wiemy o Jej objawieniach? Pogłębionej analizy tego, jak doszło do objawień maryjnych w Meksyku i jak przebiegały, podejmuje się Grzegorz Kaczorowski.
CZYTAJ DALEJ

Reklama

Najczęściej czytane

REKLAMA

W związku z tym, iż od dnia 25 maja 2018 roku obowiązuje Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia Dyrektywy 95/46/WE (ogólne rozporządzenie o ochronie danych) uprzejmie Państwa informujemy, iż nasza organizacja, mając szczególnie na względzie bezpieczeństwo danych osobowych, które przetwarza, wdrożyła System Zarządzania Bezpieczeństwem Informacji w rozumieniu odpowiednich polityk ochrony danych (zgodnie z art. 24 ust. 2 przedmiotowego rozporządzenia ogólnego). W celu dochowania należytej staranności w kontekście ochrony danych osobowych, Zarząd Instytutu NIEDZIELA wyznaczył w organizacji Inspektora Ochrony Danych.
Więcej o polityce prywatności czytaj TUTAJ.

Akceptuję