Reklama

Niedziela Lubelska

Nauczyciel i świadek

Nauczyciele religii, podobnie jak ich koledzy matematycy czy poloniści, musieli podjąć pracę zdalną.

Niedziela Ogólnopolska 17/2020, str. 52

[ TEMATY ]

szkoła

Marek Członka

Alicja Członka, uczennica IV klasy SP nr 1 w Krasniku podczas e-katechezy

Alicja Członka, uczennica IV klasy SP nr 1 w Krasniku
podczas e-katechezy

Bądź na bieżąco!

Zapisz się do newslettera

Mimo tego, że w procesie katechizacji bezpośredni kontakt człowieka z człowiekiem jest nie do zastąpienia, stworzenia jak najlepszego środowiska głoszenia Dobrej Nowiny dzieciom i młodzieży podjęło się ok. tysiąc katechetów archidiecezji lubelskiej.

W XXI wieku katecheci – w większości osoby świeckie, ale też siostry zakonne i kapłani – obeznani są ze światem cyfrowym. Internetowe rekolekcje, multimedia wykorzystywane na lekcjach religii czy media społecznościowe tworzące zupełnie nowe możliwości w przekazie i w budowaniu relacji dla jednych były trudne do przyjęcia, dla innych stawały się kolejną szansą na głoszenie Ewangelii Jezusa Chrystusa. Nagle, wraz z pojawieniem się koronawirusa, stały się niemal jedyną szansą na spotkanie z drugim człowiekiem. Chociaż to bardzo trudne, szybko okazało się, że nie jest niemożliwe.

Pomóż w rozwoju naszego portalu

Wspieram

Zdalna katecheza

Reklama

– Kościół zawsze bazuje na bezpośredniej relacji człowiek-człowiek, a teraz znaleźliśmy się w sytuacji, gdy musimy zdalnie katechizować czy uczestniczyć w Eucharystii za pośrednictwem mediów. To bardzo trudne, ale nie ma innego wyjścia – mówi ks. Krzysztof Gałan, dyrektor Wydziału ds. Wychowania Katolickiego Kurii Metropolitalnej w Lublinie. Jak podkreśla, katecheci w różnych typach szkół podjęli pracę zdalną podobnie jak nauczyciele wszystkich innych przedmiotów. – Bardzo szybko musieliśmy się przenieść do zdalnego nauczania. Jest to zadanie trudne i wymagające wiele wysiłku i zaangażowania. Wszystkim katechetom dziękuję za piękną postawę przygotowywania i opracowywania materiałów do nauki na odległość – podkreśla ksiądz dyrektor.

Zdalna katecheza prowadzona jest w zależności od cyfrowych możliwości szkół, konkretnych nauczycieli, a przede wszystkim uczniów. To są zarówno lekcje online, które przez wirtualne spotkania pomagają umacniać szkolną społeczność, jak i różnorodne materiały przesyłane do indywidualnej pracy. Czas epidemii stał się okazją do dzielenia się wiarą, wiedzą, umiejętnościami i pomysłami. Miejscem wymiany myśli i zamieszczania gotowych lekcji jest konto wydziału na portalu społecznościowym. Pod adresem https://www.facebook.com/katecheza.lublin znajduje się coraz więcej podpowiedzi, jak wykorzystać cyfrowy świat, by z Dobrą Nowiną dotrzeć do uczniów. – Szkoła jest miejscem przekazywania wiedzy, ale nie można zapomnieć, że zadaniem katechetów jest nade wszystko dawanie świadectwa wiary – przypomina ks. Gałan.

Trudna radość

Dr Grzegorz Jacek Pelica, katecheta w Szkole Podstawowej nr 2 w Łęcznej mówi: – Gdy już przebrnąłem po grząskim gruncie classroomu, stwierdziłem, że to jednak banał w stosunku do wyzwania, przed jakim stoi młody człowiek z końcówki podstawówki: samodyscyplina, gospodarowanie czasem i odpowiedzialność. Ale i to nie jest największy problem. „To nie to samo zobaczyć się w okienku smartfona/kamery, co spotkać się realnie. To już nie radość, że mogę być przed kompem nieubrany. To jakaś porażka” – czytam wpis ucznia. I co mam odpowiedzieć? Twoje internetowe pokolenie zestaw z moim: 30 lat realnych relacji, interakcji, empatii, spotkań z żywym człowiekiem! A tu? Ekran i klawiatura... Spojrzyj inaczej: to niepowtarzalna okazja. Kiedyś cię o to zapytają, jak dziś pytamy dziadków o czasy wojny. Pomyśl więc, dlaczego ten czas jest inny, niż się tego spodziewaliśmy. Poukładaj swój świat duchowy, swoje serce, swój obraz Boga.

2020-04-21 12:05

Oceń: 0 -1

Reklama

Wybrane dla Ciebie

Przyjaciel ubogich dzieci

Niedziela rzeszowska 35/2013, str. 6

[ TEMATY ]

szkoła

Arkadiusz Bednarczyk

Wędrując uliczkami XVI-wiecznego Zatybrza, rzymskiej dzielnicy, od niedawna doktor teologii Józef Kalasancjusz, obserwuje dziesiątki ubogich dzieci. Ich los już na samym starcie życiowej drogi jest przesądzony. Pozbawieni nadziei na możliwość bezpłatnej edukacji, skazani będą do końca życia na ubóstwo i ciężką pracę. Ale los zsyła im właśnie świątobliwego kapłana, który postanawia odmienić ich niedolę. Józef, hiszpański ksiądz, postanawia pozostać w Rzymie i zająć się ubogą młodzieżą. I odkrywa ważną prawdę: każde dziecko, każdy uczeń ma swoją godność i w swoich szkołach zakazuje kar cielesnych. Wkrótce powstaje sieć szkół cieszących się do dzisiaj uznaniem i renomą.
CZYTAJ DALEJ

Spróbuj dziś trochę posłuchać. Możesz być mile zaskoczony

[ TEMATY ]

homilia

rozważania

Karol Porwich/Niedziela

Rozważania do Ewangelii Mt 1, 18-24.

Czwartek, 18 grudnia. Dzień Powszedni.
CZYTAJ DALEJ

Tarnów/Świdnica. Muzyczny sukces młodego organisty

2025-12-18 23:28

[ TEMATY ]

Świdnica

świdnickie studium organistowskie

Archiwum prywatne

Uczniowie Diecezjalnego Studium Organistowskiego w Świdnicy. Z dyplomami od lewej siedzą: Filip Zabrzewski i Paweł Krawczyk, wraz pedagogami

Uczniowie Diecezjalnego Studium Organistowskiego w Świdnicy. Z dyplomami od lewej siedzą: Filip Zabrzewski i Paweł Krawczyk, wraz pedagogami

Środowisko muzyki kościelnej diecezji świdnickiej ma powód do dumy.

Paweł Krawczyk, uczeń Diecezjalnego Studium Organistowskiego w Świdnicy, zdobył II miejsce ex aequo w XIII Ogólnopolskim Konkursie Organowym Uczniów Diecezjalnych Studium Organistowskich, który odbył się w Tarnowie pod koniec listopada.
CZYTAJ DALEJ

Reklama

Najczęściej czytane

REKLAMA

W związku z tym, iż od dnia 25 maja 2018 roku obowiązuje Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia Dyrektywy 95/46/WE (ogólne rozporządzenie o ochronie danych) uprzejmie Państwa informujemy, iż nasza organizacja, mając szczególnie na względzie bezpieczeństwo danych osobowych, które przetwarza, wdrożyła System Zarządzania Bezpieczeństwem Informacji w rozumieniu odpowiednich polityk ochrony danych (zgodnie z art. 24 ust. 2 przedmiotowego rozporządzenia ogólnego). W celu dochowania należytej staranności w kontekście ochrony danych osobowych, Zarząd Instytutu NIEDZIELA wyznaczył w organizacji Inspektora Ochrony Danych.
Więcej o polityce prywatności czytaj TUTAJ.

Akceptuję