Po artystycznej inauguracji przyszedł czas na pracę. 29 i 30 listopada w siedzibie Caritas Diecezji Sosnowieckiej przy ul. Korczaka w Sosnowcu odbyły się warsztaty dla Młodych Jałmużników czyli wolontariuszy ze Szkolnych Kół Caritas. Uczestniczyło w nich blisko 100 osób. Szkoleniu przyświecała myśl Mary Lou Cook: „Kreatywność to wymyślanie, eksperymentowanie, wzrastanie, ryzykowanie, łamanie zasad, popełnianie błędów i dobra zabawa”.
Reklama
Przedstawiciele Szkolnych Kół Caritas biorący udział w projekcie Młodzi Jałmużnicy uczestniczyli w szkoleniu, które już tradycyjnie składało się z dwóch części. – W pierwszej części prowadząca Katarzyna Kocot-Niebieszczańska wprowadziła młodzież w sztukę sprzedawania idei – czyli jak pozyskać finansowanie bez znajomości. Uczestnicy szkolenia zdobyli wiedzę na temat pozyskiwania funduszy na cele charytatywne. Wbrew pozorom nie tylko handlowiec powinien być biegły w sztuce sprzedaży. Tak naprawdę każdy, kto chce przekonać innych do swoich idei, pomysłów czy opinii, musi nauczyć się sprzedawać. Młodzież nauczyła się, w jaki sposób prowadzić prezentacje i skutecznie trafiać do odbiorców, jak szukać sojuszników i darczyńców – wyjaśnia Sylwia Bogusz, koordynatorka projektu. Podczas szkolenia młodzi ludzie zastanawiali się m.in. co winda ma wspólnego z pracą w organizacji charytatywnej? Otóż winda sama w sobie niewiele, ale umiejętność streszczenia działań organizacji w ciągu przejazdu windą z piętra na piętro już bardzo dużo. Aby dobrze przygotować się do rozmowy z potencjalnym darczyńcą, uczestnicy szkolenia wykorzystali technikę testu windy. Wolontariusze próbowali w ciągu 2 minut przekazać krótką, ale i przekonującą prezentację idei oraz propozycji współpracy.
W drugiej części warsztatów młodzi wolontariusze poznawali techniki zwiększające kreatywność. Szukali sposobów na odblokowanie tkwiących w sobie pokładów twórczego myślenia.
– W kreatywności ważne jest szukanie nieoczywistych rozwiązań dla problemów, oderwanie się choćby na chwilę od ograniczeń i wyjście poza typowy dla nas schemat działania i myślenia. Podczas szkolenia uczestnicy uzyskali wiedzę na temat procesu twórczego, poznali własny styl kreatywnego myślenia oraz narzędzia pozwalające pobudzić umysł do oryginalnych pomysłów, niestandardowych i nieszablonowych rozwiązań – powiedziała Sylwia Bogusz. Tyle warsztaty. Teraz zdobytą wiedzę i umiejętności młodzi wolontariusze będą musieli przekuć w czyn, organizując akcje charytatywne.
W odpowiedzi na rosnące zagrożenie koronawirusem Caritas uruchomiła dziś (19 marca) nową kampanię – #PomocDlaSeniora. Na start akcji, skierowanej do osób starszych, które w obecnej sytuacji wymagają szczególnej troski i opieki, Caritas przeznaczy milion złotych.
Równolegle organizacja uruchamia zbiórkę pieniędzy, żeby stopniowo zwiększać zakres i skalę działania. Poza pomocą żywnościową, Caritas zapewni seniorom zaopatrzenie w środki higieniczne i ochronne (płyny do dezynfekcji, rękawiczki, maseczki), wsparcie wolontariuszy w czynnościach wymagających wyjścia z domu (np. w zakupie leków), a także inne formy pomocy, w zależności od potrzeb, na przykład opiekę psychologiczną.
Podziel się cytatem – Bardzo liczymy na solidarność Polaków. Zawsze apelując o wsparcie dla naszych podopiecznych, spotykamy się z dużym odzewem i wierzę, że podobnie będzie teraz, kiedy sytuacja wymaga błyskawicznego działania. Zapraszamy też duże firmy. Wiemy, że w ich przypadku problemem nie są środki. Po prostu nie wiedzą, jak je przekazać, żeby dotrzeć do każdego potrzebującego. Caritas ma w tym ogromne doświadczenie – podkreśla ks. Marcin Iżycki, dyrektor Caritas Polska. Milion złotych, a w ślad za nim kolejne środki, trafią do Caritas diecezjalnych. Ich zadaniem będzie rozpoznanie potrzeb na poziomie lokalnym, sporządzenie listy potrzebujących i dystrybucja pomocy. W kampanię włączą się nie tylko pracownicy, ale także wolontariusze Caritas. Dziś jest to 80 tysięcy osób w całej Polsce.
Ponad 32 mln pielgrzymów przybyły dotychczas do Watykanu w roku Jubileuszu Nadziei 2025
Zbliża się koniec Jubileuszu Nadziei. Zakończy się on 6 stycznia 2026 roku, w uroczystość Objawienia Pańskiego, kiedy Papież Leon XIV zamknie Drzwi Święte Bazyliki św. Piotra w Watykanie. Wcześniej jednak zostaną zamknięte drzwi pozostałych trzech papieskich bazylik w Rzymie. Jubileusz Nadziei ogłosił i otworzył papież Franciszek, a zakończy go Leon XIV.
Jako pierwsze Drzwi Święte zamknięte zostaną w bazylice Matki Bożej Większej – Santa Maria Maggiore. Stanie się to 25 grudnia, w uroczystość Bożego narodzenia, podczas Mszy św., która rozpocznie się o godz. 18. Przewodniczyć jej będzie kard. Rolandas Makrickas, archiprezbiter tejże bazyliki.
Ingres biskupa do katedry to nie tylko uroczyste wejście i historyczna oprawa, ale przede wszystkim wydarzenie ściśle liturgiczne, w którym Kościół przyjmuje swojego pasterza. Szaty i przedmioty używane podczas tej celebracji – ornat, tunicella, pastorał, kielich czy racjonał – nie są dodatkiem i dekoracją. Każdy z nich ma swoje miejsce, znaczenie i pomaga zrozumieć, czym jest objęcie posługi biskupiej w Kościele krakowskim.
Ingres (łac. ingressus) oznacza „wejście”. Od uroczystego wejścia nowego biskupa do kościoła katedralnego bierze swoją nazwę cała celebracja przekazania posługi pasterskiej. Choć wydarzenie to ma szczególny charakter, pozostaje liturgią Kościoła, sprawowaną według porządku przewidzianego na dany dzień. – Skoro mówimy o obrzędzie, to już samo to określenie wskazuje na jego ścisły wymiar liturgiczny – podkreśla ks. dr Stanisław Mieszczak SCJ, liturgista i zastępca przewodniczącego Archidiecezjalnej Komisji ds. Liturgii i Duszpasterstwa Liturgicznego.
W związku z tym, iż od dnia 25 maja 2018 roku obowiązuje Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia Dyrektywy 95/46/WE (ogólne rozporządzenie o ochronie danych) uprzejmie Państwa informujemy, iż nasza organizacja, mając szczególnie na względzie bezpieczeństwo danych osobowych, które przetwarza, wdrożyła System Zarządzania Bezpieczeństwem Informacji w rozumieniu odpowiednich polityk ochrony danych (zgodnie z art. 24 ust. 2 przedmiotowego rozporządzenia ogólnego). W celu dochowania należytej staranności w kontekście ochrony danych osobowych, Zarząd Instytutu NIEDZIELA wyznaczył w organizacji Inspektora Ochrony Danych.
Więcej o polityce prywatności czytaj TUTAJ.