Od ośmiu lat w warszawskim Teatrze Wielkim – Operze Narodowej przez trzy dni gości muzyka nie tyle inna od tego, co można spotkać na koncertowych afiszach, ile muzyka prezentowana w sposób, który ma jedno zadanie: wyjść do najszerszego z możliwych kręgów odbiorców.
Mowa o Szalonych Dniach Muzyki – satelitarnej edycji cyklu, który powstał we Francji i na przestrzeni lat doczekał się swoich klonów na niemal całym globie. W oryginale nosi on nazwę „La Folle Journée”, a trzy wiodące odsłony mają miejsce w Nantes (tu go zainaugurowano w 1995 r.), Warszawie i Tokio. Znamienny jest fakt, że we wspomnianych trzech miejscach orkiestrą rezydentem jest znakomita Sinfonia Varsovia, a w Warszawie jest również organizatorem całej imprezy.
Szalone Dni Muzyki to przede wszystkim genialne narzędzie edukacyjne i propagatorskie. Niskie ceny biletów, które oscylują między 12 a 17 zł, bardzo przekrojowy i urozmaicony repertuar, krótki czas poszczególnych występów (ok. godziny) oraz fakt, że koncerty odbywają się jednocześnie na pięciu scenach (można swobodnie przemieszczać się między nimi), ściągają do stołecznej świątyni kultury tłumy. Co roku festiwal ma inne hasło przewodnie bądź odwołuje się do innego kręgu kulturowego kompozytorów. Tym razem królować będzie taniec, stąd nazwa edycji „La Danse”. Koncerty odbywać się będą w dniach 29 września – 1 października br., a program sprawia, że jak zwykle trzydniowe święto radości muzykowania nie wymaga rekomendacji. Z solowym recitalem fortepianowym, a także w towarzystwie Orkiestry Sinfonia Varsovia wystąpi juror ostatniej edycji Konkursu Chopinowskiego – Nelson Goerner. Również z dwoma różnymi repertuarami zaprezentują się znakomita skrzypaczka Alena Baeva oraz polski zespół Apollon Musagete Quartett, uznawany za jeden z najlepszych kwartetów smyczkowych swojego pokolenia. Ponadto w festiwalu wezmą udział znakomite zespoły muzyki dawnej oraz wykonawcy spoza głównego nurtu muzyki klasycznej. Jak zwykle obok sztandarowych pozycji z repertuaru muzyki klasycznej na festiwalu będzie można posłuchać jazzu, muzyki dawnej, filmowej, flamenco oraz brzmień eksperymentalnych z dużą dawką improwizacji. Tradycyjnie lwią część programu stanowią koncerty adresowane wprost do małych dzieci, dla których udostępniono salę o znamiennej nazwie Piruet.
Nie zabraknie też koncertów w wykonaniu orkiestr z wiodących polskich szkół muzycznych. Mając na uwadze różne gusta słuchaczy, organizator festiwalu przygotował w tym roku specjalne ścieżki tematyczne, które pomogą gościom w gąszczu festiwalowych wydarzeń znaleźć te, które będą dla nich najbardziej interesujące. Festiwalowe detale na stronie: www.szalone-dnimuzyki.pl .
22 listopada Kościół obchodzi wspomnienie św. Cecylii. Należy ona do najsłynniejszych męczennic Kościoła rzymskiego. Żyła na przełomie II i III w. Jako młoda dziewczyna, złożyła ślub czystości.
Mimo iż zmuszono ją do małżeństwa z poganinem Walerianem, nie złamała swego przyrzeczenia, lecz pozyskała dla Chrystusa swego męża i jego brata. Wszyscy troje ponieśli śmierć męczeńską.
Jakub de Voragine w Złotej legendzie w taki oto sposób pisze o św. Cecylii: „Gdy muzyka grała, ona w sercu Panu jedynie śpiewała. Przyszła wreszcie
noc, kiedy Cecylia znalazła się ze swym małżonkiem w tajemniczej ciszy sypialni. Wówczas tak przemówiła do niego: Najmilszy, istnieje tajemnica, którą ci wyznam, jeśli mi przyrzekniesz,
że będziesz jej strzegł troskliwie. Jest przy mnie anioł Boży, który mnie kocha i czujnie strzeże mego ciała. Będziesz go mógł zobaczyć, jeśli uwierzysz w prawdziwego Boga i obiecasz,
że się ochrzcisz. Idź więc za miasto drogą, która nazywa się Appijska i powiedz biedakom, których tam spotkasz: Cecylia posyła mnie do was, abyście pokazali mi świętego starca Urbana.
Skoro ujrzysz jego samego, powtórz mu wszystkie moje słowa. A gdy on już oczyści ciebie i wrócisz do mnie, wtedy ujrzysz i ty owego anioła.
Walerian przyjął chrzest z rąk św. Urbana. Wróciwszy do Cecylii znalazł ją w sypialni rozmawiającą z aniołem. Anioł trzymał w ręce dwa wieńce z róż
i lilii i podał jeden z nich Cecylii, a drugi Walerianowi, mówiąc przy tym: Strzeżcie tych wieńców nieskalanym sercem i czystym ciałem, ponieważ
przyniosłem je dla was z raju Bożego. One nigdy nie zwiędną ani nie stracą swego zapachu i nigdy nie ujrzą ich ci, którym czystość nie jest miła”.
Pierwszym miejscem kultu św. Cecylii stał się jej grób w katakumbach Pretekstata, gdzie zachowała się grecka inskrypcja „Oddała duszę Bogu”. Następnie kryptę powiększono, przyozdabiając
jej sklepienie malowidłem przedstawiającym Świętą w postaci orantki.
Pierwsze ślady kultu liturgicznego Świętej męczennicy zawiera Sakramentarz leoniański z V w., gdzie znajduje się 5 formularzy mszalnych z własnymi prefacjami. Z kolei
w aktach synodu papieża Symmacha z 499 r. znajduje się wzmianka o kościele pw. św. Cecylii wzniesionym w połowie IV w. Inną sławną świątynią dedykowaną
Świętej jest bazylika zbudowana przez papieża Paschalisa na rzymskim Zatybrzu w początkach IX w., gdzie złożono pod ołtarzem jej doczesne szczątki.
Za patronkę muzyki kościelnej uznano św. Cecylię dopiero pod koniec średniowiecza. Miało to swoje źródła w błędnym rozumieniu treści jednej z antyfon oficjum brewiarzowego: Cantantibus
organis Coecilia Domino decantabat. Owo sformułowanie antyfony spowodowało powstanie licznych przedstawień ikonograficznych św. Cecylii, która gra na instrumencie przypominającym organy.
W nawiązaniu do tej średniowiecznej tradycji od XVI w. w Kościele zachodnim zaczęły powstawać stowarzyszenia, których celem było pielęgnowanie muzyki kościelnej. Największy jednak rozgłos
zyskało Stowarzyszenie św. Cecylii, które powstało w Bambergu w 1868 r.
Dążyło ono do odnowienia prawdziwej muzyki kościelnej poprzez oczyszczenie liturgii z elementów świeckich i przywrócenia w liturgii chorału gregoriańskiego oraz polifonii
Szkoły Rzymskiej. Rychło ruch cecyliański rozszerzył się na cały Kościół powszechny, a wybitni kompozytorzy dedykowali jej swoje dzieła.
Polska na „granicy katolicyzmu”: Apel Kardynała Saraha, Prof. Nowaka i Ks. Skrzypczaka o misję i wolność
2025-11-21 10:58
Paweł Siciński /EWTN Polska
Materiał prasowy
Konferencja „Polski katolicyzm”, zorganizowana w Warszawie z okazji 1000-lecia Państwa Polskiego oraz 20. rocznicy śmierci św. Jana Pawła II, stała się platformą do refleksji nad historyczną rolą i współczesnymi wyzwaniami Kościoła katolickiego w Polsce. Trzej wybitni prelegenci – kard. Robert Sarah, prof. Andrzej Nowak i ks. prof. Robert Skrzypczak – przedstawili spójną diagnozę, wskazując na dziedzictwo Papieża Polaka jako klucz do odnowy.
Profesor Andrzej Nowak podkreślił, że historia Polski jest nierozerwalnie związana z Chrztem Mieszka I. Od samego początku państwo to miało charakter misyjny, czego dowodem są męczennicy, a jego położenie historycznie umiejscawiało je na „granicy katolicyzmu”, stojąc w obliczu prawosławnej Rusi. Historyk zaapelował, by Polacy, wiernością swojej tradycji, nie godzili się na koniec cywilizacji chrześcijańskiej, lecz postrzegali powrót do „Światła Prawdy” jako kontynuację swojej misji w obliczu współczesnych zagrożeń.
Kto śpiewa, dwa razy się modli – to zdanie przypisywane św. Augustynowi dziś zyskuje nowe znaczenie. Najnowsze badania z Kanady pokazują, że muzyka – a zwłaszcza sakralna – może realnie wspierać zdrowie mózgu i zmniejszać ryzyko chorób takich jak Alzheimer.
Podziel się cytatem
– wyjaśnia dr Kathlyn Gan, neurobiolog z Uniwersytetu w Toronto, cytowana przez „The B.C. Catholic”
W związku z tym, iż od dnia 25 maja 2018 roku obowiązuje Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia Dyrektywy 95/46/WE (ogólne rozporządzenie o ochronie danych) uprzejmie Państwa informujemy, iż nasza organizacja, mając szczególnie na względzie bezpieczeństwo danych osobowych, które przetwarza, wdrożyła System Zarządzania Bezpieczeństwem Informacji w rozumieniu odpowiednich polityk ochrony danych (zgodnie z art. 24 ust. 2 przedmiotowego rozporządzenia ogólnego). W celu dochowania należytej staranności w kontekście ochrony danych osobowych, Zarząd Instytutu NIEDZIELA wyznaczył w organizacji Inspektora Ochrony Danych.
Więcej o polityce prywatności czytaj TUTAJ.