Reklama

Sztuka

„Pielgrzym” w Muzeum Archidiecezji Gnieźnieńskiej – wystawa retrorytów

Pięćdziesiąt osiem retrorytów poświęconych św. Janowi Pawłowi II oglądać można w Muzeum Archidiecezji Gnieźnieńskiej. Wystawę prac Romana Terzyka otwarto 4 listopada z udziałem Prymasa Polski abp. Wojciecha Polaka i pod jego patronatem.

[ TEMATY ]

wystawa

Julia A. Lewandowska

Bądź na bieżąco!

Zapisz się do newslettera

Przybliżając w kilku słowach historię powstawania prac i technikę, w jakich zostały wykonane, Roman Terzyk przyznał, że inspirował się tylko i wyłącznie posługą św. Jana Pawła II, jego pielgrzymowaniem ze Słowem Bożym po całym świecie. Technikę zaś, którą zresztą sam nazwał, podpatrzył w pamiętniku ojca składającym się nie ze słów, ale z obrazów.

„Kiedy oglądałem ten pamiętnik dwie strony zawsze zwracały moją uwagę. To były dwie czarne kartki, na których ojciec wyrył scenę przedstawiającą Nowy Rok 1941. Pomyślałem wtedy – jeśli oddaję cześć Ojcu Świętemu Janowi Pawłowi II i jednocześnie zachowuję pamięć o moim ojcu, a przecież ludzie zostają z nami tak długo, jak długo o nich pamiętamy, to wykorzystam tą technikę i w ten sposób oddam cześć obu ojcom” – mówił podczas wprowadzenia do wystawy Roman Terzyk. Przyznał również, że tworzy nie po to, aby jego prace zdobiły wnętrza domów, ale żeby zdobiły wnętrze człowieka.

Pomóż w rozwoju naszego portalu

Wspieram

Prymas Polski, dziękując artyście za podzielenie się owocami twórczej pracy i nawiązując do tytułu ekspozycji, przyznał, że wystawa jest swoistą wędrówką drogą św. Jana Pawła II. Każda z prac – mówił – każda z tych pięćdziesięciu ośmiu stacji życia papieża Polaka dotknęła najpierw głęboko samego artystę, a za jego pośrednictwem dotyka tych, którzy z jego dziełem się stykają. „To dzisiejsze spotkanie może być dla nas nowym otwarciem się przesłanie, które pozostawił nam św. Jan Paweł II” – przyznał Prymas.

Reklama

Wystawa „Pielgrzym” podzielona jest na 4 części, „białą”, „żółtą”, „szarą” i „ czarno-białą”. Pierwsza z nich nawiązuje do czasu, gdy Jan Paweł II pielgrzymował po świecie. Ostatnia, czarno-biała, nosząca tytuł „Przez krzyż”, obrazuje czas choroby i umierania papieża. Cykl powstawał w latach 2000-2005. W noc śmierci Jana Pawła II, spontanicznie powstał czysty biało-czarny retoryt zatytułowany „Odchodzę do domu Ojca”. Tylko ten jeden opatrzony jest tytułem, pozostałe, choć tytuły mają, nie są podpisane, by odbiorcy mogli bez sugestii je interpretować. Dwa retroryty powstały także po pogrzebie papieża Polaka.

Roman Terzyk (ur. w 1943) jest absolwentem ASP Uniwersytetu Mikołaja Kopernika w Toruniu. Tworzył w tradycyjnych technikach plastycznych, a od kilku lat poświęcił się retrorytowi. Technika polega na wydrapywaniu linii na zamalowanej czarnym tuszem płaszczyźnie kartonu. Artysta brał udział w wielu wystawach, plenerach i konkursach w Polsce oraz w ośrodkach kultury polskiej na Litwie i w Czechach.

2014-11-04 15:53

Oceń: 0 0

Reklama

Wybrane dla Ciebie

Zdzisław Sowiński o Władysławie Strzemińskim

W Częstochowskim Ratuszu 20 kwietnia 2018 r. została otwarta wystawa pt. „Władysław Strzemiński – fotograficzne reminiscencje”.

Jej autorem jest Zdzisław Sowiński – reżyser, operator filmowy i artysta fotografik. W Obszerna wystawa jego prac fotograficznych odnosi się do Władysława Strzemińskiego, którego twórczość torowała nowe kierunki i nurty artystyczne. Działał przede wszystkim w okresie międzywojennym, ponieważ krótko po wojnie - w 1950 r. - został usunięty z uczelni i Związku Artystów Plastyków, całkowicie pozbawiony możliwości pracy i środków utrzymania. Przez wiele lat jego twórczość była zapomniana, dopiero kilka lat po jego śmierci ukazała się książka „Teoria widzenia”, w której zebrał swoje artystyczne poglądy. Dziś interesują się nim europejskie muzea, a jego imię nosi Akademia Sztuk Pięknych w Łodzi.

CZYTAJ DALEJ

#NiezbędnikMaryjny: Litania Loretańska - wezwania

[ TEMATY ]

litania loretańska

Adobe Stock

Litania Loretańska to jeden z symboli miesiąca Maja. Jest ona także nazywana „modlitwą szturmową”. Klamrą kończąca litanię są wezwania rozpoczynające się od słowa ,,Królowo”. Czy to nie powinno nam przypominać kim dla nas jest Matka Boża, jaką ważną rolę odgrywa w naszym życiu?

KRÓLOWO ANIOŁÓW

CZYTAJ DALEJ

Krzyż w miejscu publicznym nie narusza wolności

2024-05-18 16:28

[ TEMATY ]

krzyż

rozmowa

archiwum dr. Błażeja Pobożego

dr. Błażej Poboży

dr. Błażej Poboży

O tym, kto w Warszawie boi się krzyża, pozornej bezstronności władz publicznych i dążeniu do starcia światopoglądowego mówi dr Błażej Poboży, doradca Prezydenta RP Andrzeja Dudy.

Dr Błażej Poboży: To jest w mojej ocenie odbieranie obywatelom, urzędnikom prawa do okazywania swoich uczuć religijnych i swojego związku z religią. Jest to sytuacja absolutnie niedopuszczalna i oburzająca. Stanowi pewną konsekwencję działań, które stołeczny ratusz podejmował od dłuższego czasu. Pamiętam, jako radny Warszawy z pięcioletnim stażem, jak najpierw niektórym radnym z zaplecza prezydenta Trzaskowskiego przeszkadzały kolędy w windach, które jeździły w Pałacu Kultury. Później, już dwa lata z rzędu, zrezygnowano z tradycyjnego „opłatka”, który przez lata, niezależnie od tego, kto był prezydentem stolicy, był czymś zupełnie naturalnym w okresie świątecznym. A teraz, w myśl zasady jednego z aktualnych ministrów w rządzie Donalda Tuska, który mówił o opiłowywaniu katolików z przywilejów, mamy skandaliczne, niezrozumiałe, w mojej ocenie sprzeczne z Konstytucją RP i z wyrokami Europejskiego Trybunału Praw Człowieka zarządzenie prezydenta Trzaskowskiego.

CZYTAJ DALEJ

Reklama

Najczęściej czytane

W związku z tym, iż od dnia 25 maja 2018 roku obowiązuje Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia Dyrektywy 95/46/WE (ogólne rozporządzenie o ochronie danych) uprzejmie Państwa informujemy, iż nasza organizacja, mając szczególnie na względzie bezpieczeństwo danych osobowych, które przetwarza, wdrożyła System Zarządzania Bezpieczeństwem Informacji w rozumieniu odpowiednich polityk ochrony danych (zgodnie z art. 24 ust. 2 przedmiotowego rozporządzenia ogólnego). W celu dochowania należytej staranności w kontekście ochrony danych osobowych, Zarząd Instytutu NIEDZIELA wyznaczył w organizacji Inspektora Ochrony Danych.
Więcej o polityce prywatności czytaj TUTAJ.

Akceptuję