„Bez faktów nie może istnieć prawda. Bez prawdy nie może istnieć zaufanie. Bez tych trzech elementów nie mamy wspólnej rzeczywistości. Nie może istnieć dziennikarstwo, nie może istnieć demokracja” - powiedział Paolo Ruffini, prefekt Dykasterii ds. Komunikacji, zabierając głos podczas konferencji zatytułowanej „Mieć zaufanie do przyszłości wiadomości. Niezależność, innowacja, rozwój.”
Spotkanie, które odbyło się już po raz 39., zostało zorganizowane przez stowarzyszenie MINDS International, globalną sieć agencji prasowych. Dzień wcześniej uczestnicy konferencji zostali przyjęci na audiencji przez papieża Leona XIV.
Pomóż w rozwoju naszego portalu
Komunikacja to relacja
Fakty, prawda i zaufanie są fundamentami dziennikarstwa, które z kolei budują demokrację. Kombinacja zaproponowana przez Ruffiniego stanowi antidotum na chorobę naszych czasów, w których – jak powiedział prefekt – „jeśli powtórzysz kłamstwo milion razy, staje się ono faktem”.
Autentyczna komunikacja to tylko taka, która opiera się na autentycznych relacjach.
Reklama
„Przywrócenie prawdziwego i otwartego dialogu – wyjaśnił dalej Ruffini w swoim wystąpieniu zatytułowanym ‘Komunikacja i informacja w cyfrowej erze dezinformacji i sztucznej inteligencji. System komunikacji Stolicy Apostolskiej i Magisterium Kościoła’ – jest jednym z najważniejszych zadań naszych czasów, zwłaszcza dziś, gdy polaryzacja często zamienia komunikację w nic innego jak tylko nakładające się na siebie monologi.”
Jasność i uczciwość
Odwołując się do adhortacji apostolskiej papieża Franciszka Laudate Deum, Ruffini podkreślił potrzebę działania z „jasnością” i „uczciwością”, aby odnaleźć się w przestrzeni informacji i marketingu, które za wszelką cenę starają się kształtować „opinię publiczną”.
Zaznaczył, że zgodnie z nauczaniem Kościoła „jesteśmy wezwani do pokojowej, lecz pilnej walki o przywrócenie solidnych fundamentów w systemie przekazu informacji oraz o odbudowę zasad komunikacji i dobrego dziennikarstwa, oferując prawdziwą alternatywę dla toksycznego konsumowania zmanipulowanych treści”.
Informacja jako dobro wspólne
Aby to wszystko było możliwe, konieczne jest budowanie relacji zaufania z ludźmi, do których się zwracamy – zaznaczył prefekt Dykasterii ds. Komunikacji.
„Oznacza to pracę nad kulturą i promowanie edukacji medialnej na wszystkich poziomach.
Oznacza to – zakończył Ruffini – odkrycie na nowo i dzielenie się ideą wspólnego gruntu oraz informacji jako dobra wspólnego.”