Reklama

Duchowość

Śladem „księcia egzegetów”

Z ks. dr. Marcinem Gęsikowskim i ks. mgr. lic. Tomaszem Federkiewiczem rozmawia ks. Sławomir Marek

Bądź na bieżąco!

Zapisz się do newslettera

Święty Hieronim, autor Wulgaty, czyli przekładu Pisma Świętego z języków oryginalnych na łacinę, najważniejszego tekstu średniowiecznej Europy, jest patronem archeologów, archiwistów, bibliotekarzy, bibliotek, uczniów, studentów, tłumaczy i biblistów. Jego liturgiczne wspomnienie stało się dla nas okazją, aby zadać naszym świdnickim biblistom kilka poważnych pytań. Do rozmowy zaprosiliśmy ks. kan. Marcina Gęsikowskiego, doktora nauk teologicznych w zakresie teologii biblijnej, absolwenta Katolickiego Uniwersytetu Lubelskiego, oraz ks. mgr. lic. Tomasza Federkiewicza, prefekta WSD w Świdnicy, licencjusza nauk biblijnych na Papieskim Instytucie Biblijnym w Rzymie.

KS. SŁAWOMIR MAREK: – Co to znaczy być dobrym biblistą?

Pomóż w rozwoju naszego portalu

Wspieram

KS. DR MARCIN GĘSIKOWSKI: – Dobry biblista to absolwent dobrej szkoły biblijnej, w której można czerpać z wiedzy wybitnych profesorów. Później zostaje już „tylko” obcowanie ze świętym tekstem, pisanie artykułów, wymiana myśli, nabieranie doświadczenia.

KS. MGR LIC. TOMASZ FEDERKIEWICZ: – Dobry biblista to nie tylko gruntowne wykształcenie, ale przede wszystkim człowiek modlitwy i wiary. Nie można badać Biblii, stosując metody używane wobec innych spisanych dzieł. Właściwie Biblię można odczytać tylko w kontekście wiary, najlepiej na kolanach.

Reklama

– Pan Bóg zwraca się do Abrahama: „Wyjdź z ziemi swojej i od rodziny swojej, i z domu ojca swego do ziemi, którą ci wskażę. A uczynię z ciebie naród wielki i będę ci błogosławił, i uczynię sławnym imię twoje, tak że staniesz się błogosławieństwem”. Zadowolenie z tego, co się robi, jest ważnym elementem ludzkiego działania. Co do tej pory sprawiło Księdzu największą satysfakcję związaną z pracą biblisty?

KS. MARCIN GĘSIKOWSKI: – Kiedy po kilkumiesięcznej nauce hebrajskiego udało mi się w końcu przeczytać i zrozumieć fragmenty Starego Testamentu, które czytaliśmy na wykładach.

KS. TOMASZ FEDERKIEWICZ: – Zdecydowanie największą satysfakcją jest moment, kiedy przychodzą studenci i dzielą się radością odkrywania wspaniałych i nowych treści, których wcześniej nie dostrzegali w Biblii. „Czytałem ten fragment wiele razy – mówi jeden z nich – ale nigdy nawet nie przyszło mi do głowy, że mogę go odczytywać tak osobiście, że może być on odpowiedzią na tyle moich pytań, które zadawałem sobie każdego dnia”.

– Kiedy ks. prof. Chrostowskiemu zadano kiedyś pytanie: „Dlaczego Ksiądz został biblistą?”. Odpowiedział: „Zostałem biblistą, bo zawsze chciałem nim być”. Dlaczego Księża wybrali taką specjalizację?

KS. MARCIN GĘSIKOWSKI: – Ponieważ wykłady z Pisma Świętego były dla mnie zawsze najważniejsze i najciekawsze. Kiedy Biskup zaproponował mi dalsze studia i wybranie kierunku, nie zastanawiałem się ani chwili.

Reklama

KS. TOMASZ FEDERKIEWICZ: – Najprostszą odpowiedzią byłaby: „bo tego oczekiwał ode mnie Kościół”. Dlaczego wybrałem Biblię? Chyba przede wszystkim dlatego, że to księga niekończącej się wiedzy i wspaniałej przygody, odkrywania tajemnicy, którą Bóg pozostawił nam jako swój głos na wieki.

– O św. Hieronimie, którego potomni nazwali „księciem egzegetów”, czytamy, że gdy przyjął chrzest, postanowił porzucić światowe życie i całkowicie poświęcił się studiowaniu Pisma Świętego. Jak dziś można zostać biblistą?

KS. MARCIN GĘSIKOWSKI: – Ukończyć studia biblijne. To początek, a później ciężka praca naukowa przez całe życie.

KS. TOMASZ FEDERKIEWICZ: – Są dwie drogi studiów biblijnych, które wzajemnie się uzupełniają. Pierwszą są studia tzw. nauk biblijnych. Obecnie na świecie tą dziedziną zajmują się dwie uczelnie: w Rzymie i w Jerozolimie. To studia skoncentrowane na badaniu tekstu Biblii w językach, w jakich została ona spisana. Drugim etapem są studia z teologii biblijnej, które pomagają odczytać orędzie Biblii w kontekście dzisiejszego świata.

– Ile czasu trzeba, żeby w sposób podstawowy opanować języki biblijne?

KS. MARCIN GĘSIKOWSKI: – Przynajmniej dwa lata bardzo intensywnych wykładów, aby być na poziomie swobodnego czytania i kolejne kilka lat, aby zacząć rozumieć tekst bez pomocy słowników.

Reklama

KS. TOMASZ FEDERKIEWICZ: – Dla nas, Polaków, pierwszą trudnością jest system znaków i liter, który w językach biblijnych znacznie odbiega od alfabetu łacińskiego, którym się posługujemy. Po pokonaniu tej przeszkody, myślę, że osoba, która posiada zdolności w nauce języków, jest w stanie już po miesiącu czy dwóch wytrwałej pracy przynajmniej rozpocząć odczytywanie Biblii w jej oryginalnym języku.

– Wykłada Ksiądz zarówno Stary Testament, jak i Nowy Testament, który z nich Ksiądz darzy większym sentymentem lub zainteresowaniem? Jeśli zabawić się w wybór tylko jednej księgi, to którą by Ksiądz wybrał?

KS. MARCIN GĘSIKOWSKI: – Oczywiście, bliski sercu jest Nowy Testament, który poznaje się pierwszy, ale pisałem pracę doktorską ze Starego Testamentu, więc teraz tę część Pisma Świętego również lubię. Jeśli chodzi o księgę, którą poleciłbym, to jest to Księga Sędziów. Bardzo dobrze się ją czyta i jest bardzo pouczająca.

KS. TOMASZ FEDERKIEWICZ: – Dziś często szczególnie ludzie młodzi wolą mieć do czynienia z tym, co jest nowe – to, co stare budzi niejako grymas na ich twarzy. W przypadku Starego Testamentu należy pamiętać, iż zaczęto go spisywać prawie 4000 lat temu. Dlatego jest to język głębokiej symboliki, mocno zakorzeniony w kulturze ludów żyjących w tamtych czasach. Człowiek współczesny, nie znając kontekstu historyczno-kulturowego, często czuje się wręcz zgorszony czy zszokowany działaniami bohaterów starotestamentalnych, przy zaskakującej często reakcji Boga. Nowy Testament choć również spisany prawie 2000 lat temu wydaje się być ludziom dużo bliższy. Nie jestem w stanie wybrać tylko jednej księgi. Niemniej wielkim sentymentem darzę listy św. Pawła.

Reklama

– Po co współczesnemu człowiekowi Biblia, skoro wiara rodzi się ze spotkania i z poruszenia serca, czy to nie wystarczy?

KS. MARCIN GĘSIKOWSKI: – „Wiara rodzi się ze słuchania” – jak powie św. Paweł. Biblia jest słowem Boga, więc nie wyobrażam sobie, żeby można było zbudować mocną wiarę bez odniesienia do Bożego słowa.

KS. TOMASZ FEDERKIEWICZ: – Największym zarzutem, jaki dziś stawia człowiek, jest rzekome milczenie Boga, kiedy człowiek zadaje mu tyle trudnych pytań. W rzeczywistości Bóg tworzył przez blisko dwa tysiące lat księgę, która zawiera odpowiedzi na praktycznie wszystkie pytania, które człowiek chciałby swojemu Stwórcy zadać. Emocje czy spotkanie osobiste z Bogiem są dla wiary tym, czym dobry projekt domu, który człowiek chce zbudować. Aby jednak dom powstał, nie wystarczy tylko projekt, choć jest on niewątpliwie ważny. Potrzeba mocnego fundamentu i materiału, z którego taki budynek ma powstać. Taką „budowlaną” składnicą jest właśnie Biblia, tak zupełnie za darmo znajdziemy wszystko, i to w najlepszym gatunku „Made by God”.

– Na koniec podchwytliwe pytanie – dlaczego Marcin Luter został potępiony przez Kościół za to, że przetłumaczył Biblię na niemiecki, a św. Cyryl i św. Metody zostali za tłumaczenie na języki słowiańskie patronami Europy?

KS. MARCIN GĘSIKOWSKI: – Marcin Luter nie został potępiony za przetłumaczenie Biblii na język niemiecki, ale za swoje błędy, które wylicza papież Leon X w swojej bulli „Exsurge Domine” z 1520 r.

KS. TOMASZ FEDERKIEWICZ: – Problemem stało się to, iż zaczął korzystać z tego niezwykłego „materiału budowlanego”, tylko i wyłącznie korzystając z własnego projektu. Zapomniał, że Biblia została dana przez Boga dla Kościoła i tylko w kontekście Kościoła i autorytetu apostolskiego, który jest dziś określany mianem Tradycji Apostolskiej można ją właściwie i bezbłędnie interpretować. Gdy brakuje właściwego punktu odniesienia, łatwo o błąd i odstępstwo, a skutki takiego myślenia, począwszy od Lutra, trwają, niestety, po dziś dzień.

2014-09-24 15:23

Oceń: 0 0

Reklama

Wybrane dla Ciebie

Porządek kochania

Niedziela Ogólnopolska 41/2015, str. 36-37

[ TEMATY ]

wywiad

polityka

gospodarka

rozmowa

faceboook/Witold Gadowski

Witold Gadwowski

Witold Gadwowski

O wkładaniu głowy do paszczy lwa i ekonomii terroryzmu z Witoldem Gadowskim rozmawia Wiesława Lewandowska

WIESŁAWA LEWANDOWSKA: – Powołując się na książkę Jeana Raspaila „Obóz świętych” – wydaną niedawno w Polsce, a napisaną 40 lat temu – w jednym ze swych tekstów zwrócił Pan uwagę na profetyczny charakter literatury z gatunku political fiction; mamy oto problem zdesperowanych uchodźców… Na naszych oczach spełnia się i to, co przewidzieli autorzy „Zwierzchnika”, książki o rosyjskim ataku na kraje ościenne, a chyba całkiem niewiele brakuje, by ziścił się – oby nie! – scenariusz „Blackoutu”, czyli zamachu terrorystycznego na infrastrukturę energetyczną świata zachodniego, co prowadzi do kompletnego załamania się cywilizacji… Nie panikujmy?
CZYTAJ DALEJ

Nawet kiedy człowiek zapomina o Bogu, to jednak Bóg nie zapomina o człowieku

2025-05-01 16:30

[ TEMATY ]

rozważania

O. prof. Zdzisław Kijas

Karol Porwich/Niedziela

Nawet kiedy człowiek zapomina o Bogu, kiedy myśli, że Go nie ma lub że umarł, to jednak Bóg nie zapomina o człowieku. Czyż może niewiasta zapomnieć o swym niemowlęciu, ta, która kocha syna swego łona? A nawet, gdyby ona zapomniała, Ja nie zapomnę o tobie. Oto wyryłem cię na obu dłoniach, twe mury są ustawicznie przede Mną (Iz 49, 15-16) – powie Bóg.

Jezus znowu ukazał się nad Jeziorem Tyberiadzkim. A ukazał się w ten sposób: Byli razem Szymon Piotr, Tomasz, zwany Didymos, Natanael z Kany Galilejskiej, synowie Zebedeusza oraz dwaj inni z Jego uczniów. Szymon Piotr powiedział do nich: «Idę łowić ryby». Odpowiedzieli mu: «Idziemy i my z tobą». Wyszli więc i wsiedli do łodzi, ale tej nocy nic nie ułowili. A gdy ranek zaświtał, Jezus stanął na brzegu. Jednakże uczniowie nie wiedzieli, że to był Jezus. A Jezus rzekł do nich: «Dzieci, macie coś do jedzenia?» Odpowiedzieli Mu: «Nie». On rzekł do nich: «Zarzućcie sieć po prawej stronie łodzi, a znajdziecie». Zarzucili więc i z powodu mnóstwa ryb nie mogli jej wyciągnąć. Powiedział więc do Piotra ów uczeń, którego Jezus miłował: «To jest Pan!» Szymon Piotr, usłyszawszy, że to jest Pan, przywdział na siebie wierzchnią szatę – był bowiem prawie nagi – i rzucił się wpław do jeziora. Pozostali uczniowie przypłynęli łódką, ciągnąc za sobą sieć z rybami. Od brzegu bowiem nie było daleko – tylko około dwustu łokci. A kiedy zeszli na ląd, ujrzeli rozłożone ognisko, a na nim ułożoną rybę oraz chleb. Rzekł do nich Jezus: «Przynieście jeszcze ryb, które teraz złowiliście». Poszedł Szymon Piotr i wyciągnął na brzeg sieć pełną wielkich ryb w liczbie stu pięćdziesięciu trzech. A pomimo tak wielkiej ilości sieć nie rozerwała się. Rzekł do nich Jezus: «Chodźcie, posilcie się!» Żaden z uczniów nie odważył się zadać Mu pytania: «Kto Ty jesteś?», bo wiedzieli, że to jest Pan. A Jezus przyszedł, wziął chleb i podał im – podobnie i rybę. To już trzeci raz Jezus ukazał się uczniom od chwili, gdy zmartwychwstał. A gdy spożyli śniadanie, rzekł Jezus do Szymona Piotra: «Szymonie, synu Jana, czy miłujesz Mnie więcej aniżeli ci?» Odpowiedział Mu: «Tak, Panie, Ty wiesz, że Cię kocham». Rzekł do niego: «Paś baranki moje». I znowu, po raz drugi, powiedział do niego: «Szymonie, synu Jana, czy miłujesz Mnie?» Odparł Mu: «Tak, Panie, Ty wiesz, że Cię kocham». Rzekł do niego: «Paś owce moje». Powiedział mu po raz trzeci: «Szymonie, synu Jana, czy kochasz Mnie?» Zasmucił się Piotr, że mu po raz trzeci powiedział: «Czy kochasz Mnie?» I rzekł do Niego: «Panie, Ty wszystko wiesz, Ty wiesz, że Cię kocham». Rzekł do niego Jezus: «Paś owce moje. Zaprawdę, zaprawdę, powiadam ci: Gdy byłeś młodszy, opasywałeś się sam i chodziłeś, gdzie chciałeś. Ale gdy się zestarzejesz, wyciągniesz ręce swoje, a inny cię opasze i poprowadzi, dokąd nie chcesz». To powiedział, aby zaznaczyć, jaką śmiercią uwielbi Boga. A wypowiedziawszy to, rzekł do niego: «Pójdź za Mną!»
CZYTAJ DALEJ

Abp Depo: zło nie może być normą człowieczeństwa

2025-05-03 20:39

[ TEMATY ]

abp Wacław Depo

abp Depo

BPJG

Zło nie może być normą człowieczeństwa. Grzech nie może być normą człowieczeństwa. Tak jak kłamstwo nie może być normą dla naszych ludzkich spotkań – powiedział abp Wacław Depo w homilii wygłoszonej na jasnogórskim szczycie podczas uroczystości Najświętszej Maryi Panny Królowej Polski.

W swojej homilii metropolita odniósł się do duchowego znaczenia uroczystości. "Chrześcijaństwo nie jest ideologią, nie jest wymysłem ludzkim, ale darem zjednoczenia z Bogiem poprzez osobę Jezusa Chrystusa zrodzonego z Maryi Dziewicy" – podkreślił.
CZYTAJ DALEJ

Reklama

Najczęściej czytane

REKLAMA

W związku z tym, iż od dnia 25 maja 2018 roku obowiązuje Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia Dyrektywy 95/46/WE (ogólne rozporządzenie o ochronie danych) uprzejmie Państwa informujemy, iż nasza organizacja, mając szczególnie na względzie bezpieczeństwo danych osobowych, które przetwarza, wdrożyła System Zarządzania Bezpieczeństwem Informacji w rozumieniu odpowiednich polityk ochrony danych (zgodnie z art. 24 ust. 2 przedmiotowego rozporządzenia ogólnego). W celu dochowania należytej staranności w kontekście ochrony danych osobowych, Zarząd Instytutu NIEDZIELA wyznaczył w organizacji Inspektora Ochrony Danych.
Więcej o polityce prywatności czytaj TUTAJ.

Akceptuję