Reklama

Kultura

Wotum za kanonizację

– A jeśli ktoś wiesza różaniec przed obrazem Matki Boskiej, to daje coś więcej niż to? – zwrócił się do nas kard. Marian Jaworski. To właśnie on zachęcał, by zamiast dedykacji „podziękowanie Polaków” napisać: „Wotum wdzięczności za dar kanonizacji Jana Pawła II” – mówią twórcy albumu „Dokąd zmierzasz”

Bądź na bieżąco!

Zapisz się do newslettera

Dzieło zawiera tryptyk rozważań i obrazów Drogi Krzyżowej oraz medytacje tajemnic Różańca Świętego. „Z rozmów z kard. Marianem Jaworskim dowiedziałam się, że marzeniem Ojca Świętego było, aby rozważania Męki Pańskiej towarzyszyły ludziom codziennie” – wyjaśnia we Wstępie Małgorzata Kupiszewska, autorka tekstów. Do książkowej publikacji rozważań (nagrywanych wcześniej w formie audiobooków) namawiał ją Jan Szyma, prezes Stowarzyszenia Przyjaciół Gaude Mater w Częstochowie.

Pochylona nad stopami

Absolwentka polonistyki, dziennikarka i pisarka tworzy proste, a zarazem głębokie – bo przesiąknięte „kobiecym geniuszem” – refleksje. W stacji „Spotkanie z Matką” pisze: „Matka nie pamięta bólu, nieprzespanych nocy, zmęczenia w ciągu dnia, niekończących się pytań i krnąbrnych charakterów. Wspomina pierwsze kroki, otwarte ramiona, buzie polepione cukierkami. I chwile, gdy w chorobie dzieci błagała Maryję o łaskę zdrowia”.

Pomóż w rozwoju naszego portalu

Wspieram

W opisie do różańcowej V tajemnicy światła (Ustanowienie Eucharystii) autorka przywołuje scenę postoju podczas pielgrzymki: „Wtem zobaczyłam dziewczynę siedzącą nieopodal. Dotykała nóg swojej koleżanki. Opatrywała jej rany, przebijała bąble, owijała bielutkim bandażem, masowała cierpiące mięśnie. Pochylała się nad jej utrudzonymi stopami jak Chrystus nad stopami apostołów. Z miłością”.

Biała bryła modlitwy

Reklama

Jako pierwszy swych fresków do poszczególnych stacji Drogi Krzyżowej („W wielkopostnej ciszy”) udzielił Franciszek Maśluszczak, artysta malarz z Warszawy. Zagadnięty tytułowym „Dokąd zmierzasz”, mówi, że chciałby, tak jak Stwórca, na końcu swej pracy móc powiedzieć: „Dobre jest”.

Ilustracje do drugiego cyklu medytacji o Męce Pańskiej („W majowych bzach”) to obrazy olejne profesora honorowego krakowskiej Akademii Sztuk Pięknych – Stanisława Rodzińskiego. – Zaproponowałem profesorowi namalowanie Drogi Krzyżowej do kościółka św. Ireneusza w Częstochowie. Potem poprosiłem, by w ramach dodatkowej stacji namalował Papieża, który modli się pod krzyżem – relacjonuje Jan Szyma. A jego brat, Tadeusz, w komentarzu do zamieszczonego w albumie dzieła pisze: „Rodziński sportretował sylwetkę polskiego Papieża (…). Biała bryła modlitwy, jak to trafnie określił prof. Stanisław Grygiel, na tle jarzącego się metafizycznym poblaskiem błękitu pod dwiema czarnymi, skrzyżowanymi dramatycznie belkami”.

Po drodze ze świętymi

„W blasku promieni” – taki tytuł noszą rozważania pasyjne, w trakcie których towarzyszą nam Polacy beatyfikowani lub kanonizowani przez Papieża z Wadowic. Mówiąc o tych miniaturach, Małgorzata Kupiszewska podkreśla, że inaczej niż poprzednio, ilustracje do tego cyklu nie były gotową „Via Crucis”, ale zostały przygotowane specjalnie do tego albumu. Do całunów na jedwabiu prof. Wojciecha Sadleya powstała historia tych, którzy zmierzali życiem do świętości.

Reklama

Stację „Śmierć Pana Jezusa na krzyżu” przeżywamy wspólnie ze św. Janem Pawłem II, odchodzącym do Domu Ojca. Pisząc stację XV (Zmartwychwstanie), poświęconą pamięci Męczenników II wojny światowej, autorka inspirowała się spotkaniem z córką Witolda Pileckiego, Zofią Pilecką-Optułowicz: „Skazaniec wyglądał tak, jakby nie cierpiał w czasie przesłuchań. Wyprowadzono go z celi. Czekał na wykonanie wyroku. Przeszył go strach. Zamknął oczy. Kiedy je otworzył, poczuł dotyk promieni (…). Oblała go fala gorąca. Poznał Syna Człowieczego”.

W promieniach Trójcy Świętej

Najtrudniej było ze zdobyciem obrazów do rozważań różańcowych. Agata Padoł-Ciechanowska: – Te obrazy to moje dzieci, świeża sprawa. Ja sama chcę je opisać – pomyślałam, gdy pierwszy raz zadzwoniła do mnie pani Małgorzata. Przeżywałam wtedy trudne życiowe doświadczenia. Autorka albumu po jakimś czasie wykonała jednak drugi telefon, a ja w duchu przyznałam: – Panie Boże, skoro 2 lata tego nie spisałam, to niech ona to robi – śmieje się dziś malarka.

Każda przedstawiona przez nią scena z życia Jezusa i Maryi jest przeniknięta charakterystycznym snopem światła. Kojarzy się z promieniami wychodzącymi z Serca Jezusa na słynnym obrazie z sanktuarium Bożego Miłosierdzia. Gdy dopytuję o to malarkę, wyjaśnia, że przez promienie padające na poszczególne sceny chciała podkreślić obecność Trójcy Świętej. Jednak intuicja jest trafna: Bóg objawia się przecież jako Trójca Miłosierna...

* * *

„Dokąd zmierzasz” to niezwykłe jak na artystyczną publikację wyzwanie, bo album-wotum z powodzeniem służy… modlitwie. Możemy go wziąć codziennie do ręki i, zgodnie z marzeniem Jana Pawła II, zatrzymać się przy jednej ze stacji Drogi Krzyżowej, kontemplując Piękno Wcielone.

Dokąd zmierzam?

Reklama

Małgorzata Kupiszewska, autorka projektu „Dokąd zmierzasz”, poproszona o odpowiedź na tytułowe pytanie, odpowiada: – Zmierzam tam, dokąd jestem posyłana. Wcześniej na służbę nauczycielską, potem do rodzinnej restauracji, teraz w stronę pisania. Nasze życie to nieustanna wędrówka, pielgrzymowanie, podróż. A mnie w tej podróży towarzyszy nie tylko pytanie: „dokąd”, ale „z kim”, „obok kogo”, „jaką drogą”. Wspinanie jest dla mnie ciekawsze niż samo zdobycie szczytu. Poznanie w czasie realizacji albumu i audiobooka wspaniałych ludzi zmieniło mnie, ubogaciło. Odnajdywałam w działaniu każdego z nich augustiańskie brzmienie myśli: „Kochaj i rób, co chcesz”. I odpowiedź na moje pytanie „Dokąd zmierzasz?”: Do domu. Ojca.

Patronat honorowy

Album „Dokąd zmierzasz” (wydany przez Wydawnictwo Księży Pallotynów Apostolicum) patronatem honorowym objęli: kard. Marian Jaworski, abp Wacław Depo, abp Henryk Hoser SAC oraz bp Józef Zawitkowski. Patronem medialnym jest m.in. „Niedziela”.

Bp Józef Zawitkowski, biskup senior łowicki:

Znałem Go.
Szedł w górę potoku,
szukając starannie
ukrytego źródła.
Człowieku, buty masz mokre,
skarpety przemoknięte.
Zdejmę je,
stopy ucałuję.
Nie broń się.
Jesteś Piotr!

* * *

Viva il Papa!
Góralu, czy Ci nie żal?
Strzał.
Zerwały się niebieskie gołębie.
Cisza.
Płacz.
Modlitwa.
Zabili Go.

* * *

Matka Boża w Morskim Oku
Zobaczyła zakrwawiony
Pierścień Rybaka.
Wyjęła, otarła, ocaliła,
aby pod dębami
w dolinie Mamre
ogłosić światu,
że Bóg jest miłosierny.

Kard. Marian Jaworski,
arcybiskup senior lwowski:

Jak wiadomo, Ojciec Święty Jan Paweł II odznaczał się wielkim nabożeństwem do Męki Pańskiej i był propagatorem rozważania Drogi Krzyżowej. Dopóki mógł, przewodniczył i uczestniczył w Drodze Krzyżowej w Wielki Piątek w rzymskim Koloseum. Za jego pontyfikatu ozdobiono płaskorzeźbami Drogi Krzyżowej taras nad apartamentami papieskimi, aby tam mógł ją odprawiać. Publikacja rozważań Dróg Krzyżowych w albumie „Dokąd zmierzasz” jest więc swoistym wyjściem naprzeciw kanonizacji Jana Pawła II, który do końca szedł za Chrystusem, dźwigając swój krzyż cierpienia.

Abp Wacław Depo,
metropolita częstochowski:

Jest rzeczą zdumiewającą, że niepokój twórczy artystów zaowocował darem, o którym mówiła św. Tereska od Dzieciątka Jezus: że kontemplując cierpiące Oblicze Ukrzyżowanego, odkrywa się w Nim człowieka doskonałego, powołanego do pełni życia w wieczności z Bogiem. To jest również pewna podpowiedź dla nas, abyśmy kontemplując te obrazy, słowa czy dźwięki, okazali się współuczestnikami tych spotkań.

Abp Henryk Hoser SAC,
metropolita warszawsko-praski:

Wykorzystanie motywu Drogi Krzyżowej jako nośnika przekazywanej treści jest nie tylko nawiązaniem do tej najwymowniejszej katechezy papieskiej, głoszonej cierpieniem i ofiarą; to zaproszenie do wspólnego odkrycia, odczytania i przeżycia w realiach własnej historii tajemnicy słabości, która, pokornie uznana, prowadzi do codziennego zmartwychwstania, aż po zmartwychwstanie w Chrystusie w wieczności.

2014-05-06 15:06

Oceń: 0 0

Reklama

Wybrane dla Ciebie

Ignacy Paderewski Tribute Gala

[ TEMATY ]

muzyka

koncert

Wydarzenie upamiętnienia przypadającą w tym roku 80. rocznicy śmierci Ignacego Jana Paderewskiego, który 80 lat temu zmarł w nowojorskim hotelu Buckingham na Manhattanie (dzisiejszy The Quin Central Park by Hilton Club).

Gala koncertowa odbędzie się 21 października 2021 w Town Hall na Manhattanie. W koncercie udział wezmą znakomici artyści, laureaci wielu prestiżowych konkursów muzycznych, m.in. Międzynarodowego Konkursu Pianistycznego im. F. Chopina w Warszawie (rosyjski pianista Alexander Kobrin), Międzynarodowego Konkursu Skrzypcowego im. H. Wieniawskiego w Poznaniu i X Międzynarodowego Konkursu Skrzypcowego w Indianapolis, konkursu w Singapurze, Tajwanie i Japonii (tajwańsko-amerykański skrzypek Richard Lin), laureat Kościuszko Foundation Chopin Piano Competition i Jacob Flier Competition (Takeshi Nagayasu z Japonii) oraz Magdalena Stern-Baczewska, pianistka, profesor muzyki i Dyrektor Music Performance Program na Uniwersytecie Columbia. Laureatka nagrody Ministra Kultury RP za wybitne osiągnięcia w promowaniu kultury polskiej za granicą. Kenneth Merrill amerykański pianista i dyrygent, wykładowca na wydziale wokalnym Juilliard School w NY. Współpracował z takimi artystami jak Gérard Souzay, Anna Moffo, John Aler, Anthony Dean Griffey, Charlotte Hellekant, Jennifer Aylmer, Randall Scarlata, Faith Esham, Ruth Golden, Jeanette Thompson i William Ferguson. Jako dyrygent operowy ostatnio poprowadził Don Giovanniego Mozarta z Nevada Opera i dyrygował Giulio Cesare Handla z Maryland Opera. Kyoung Im Kim pianistka z Korei Południowej, laureatka licznych konkursów. Koncertuje w Europie, USA i Azji. Jako gość specjalny wystąpi zdobywczyni Grammy Award MaryAnn McCormick mezzosopran, solistka Metropolitan Opera. Wystąpiła w większości renomowanych teatrów operowych na świecie. Na scenie Metropolitan Opera występowała przez dwadzieścia pięć sezonów, i ma na swoim koncie ponad 140 spektakli na tej scenie między innymi w Walkirii, Don Carlo, Carmen, Traviacie, Czarodziejskim flecie, L'Enfant et Les Sortilèges, Rigoletto oraz The Ghosts of Versailles Johna Corigliano. W sezonie 2015 wystąpiła w Metropolitan Opera w roli Giovanny w Ernani Verdiego pod dyrekcją Jamesa Levine'a z Placido Domingo w roli Carlo. W Stanach Zjednoczonych występowała z Lyric Opera of Chicago, Opera Theatre of St. Louis, Opera Santa Fe, Opera Colorado, Opera Ireland, Boston Lyric Opera.
CZYTAJ DALEJ

Św. kard. Karol Boromeusz - wzór pasterza

Niedziela łowicka 44/2005

[ TEMATY ]

św. Karol Boromeusz

pl.wikipedia.org

„Wszystko, co czynicie, niech się dokonuje w miłości” - mawiał św. Karol Boromeusz. Bez cienia wątpliwości można powiedzieć, że w tym zdaniu wyraża się cała Ewangelia Chrystusowa. Jednocześnie stanowi ono motto życia i działalności św. Karola Boromeusza, którego Kościół liturgicznie wspomina 4 listopada.

Przyszło mu żyć w trudnych dla Kościoła czasach: zepsucia moralnego pośród duchowieństwa oraz reakcji na to zjawisko - reformacji i walki z nią. Karol Boromeusz urodził się w 1538 r. na zamku Arona w Longobardii. Ukończył studia prawnicze. Był znawcą sztuki. W wieku 23 lat, z woli swego wuja - papieża Piusa IV, na drodze nepotyzmu został kardynałem i arcybiskupem Mediolanu, lecz święcenia biskupie przyjął 2 lata później. Ta nominacja, jak się później okazało, była „błogosławioną”. Kiedy młody Karol Boromeusz zostawał kardynałem i przyjmował sakrę biskupią, w ostateczną fazę obrad wchodził Sobór Trydencki (1545-63). Wyznaczył on zdecydowany zwrot w historii świata chrześcijańskiego. Sprecyzowano wówczas liczne punkty nauki i dyscypliny, m.in. zreformowano biskupstwo, określono warunki, jakie trzeba spełnić, aby móc przyjąć święcenia, zajęto się (głównie przez polecenie tworzenia seminariów) lekceważoną często formacją kapłańską, zredagowano katechizm dla nauczania ludu Bożego, który nie był systematycznie pouczany. Sobór ten miał liczne dobroczynne skutki. Pozwolił m.in. zacieśnić więzy, jakie powinny łączyć papieża ze wszystkimi członkami Kościoła. Jednak, aby decyzje były skuteczne, trzeba je umieć wcielić w życie. Temu głównie zadaniu poświęcił życie młody kard. Boromeusz. Od momentu objęcia diecezji jego dewiza zawarła się w dwóch słowach: modlitwa i umartwienie. Mimo młodego wieku, nie brakowało mu godności. W 23. roku życia nie uległ pokusie władzy i pieniądza, żył ubogo jak mnich. Kard. Boromeusz był przykładem biskupa reformatora - takiego, jakiego pragnął Sobór. Aby uświadomić sobie ogrom zadań, jakie musiał podjąć Karol Boromeusz, trzeba wspomnieć, że jego diecezja liczyła 53 parafie, 45 kolegiat, ponad 100 klasztorów - w sumie 3352 kapłanów diecezjalnych i 2114 zakonników oraz ok. 560 tys. wiernych. Na jej terenie obsługiwano 740 szkół i 16 przytułków. Kardynał przeżył liczne konflikty z władzami świeckimi, jak i z kapłanami i zakonnikami. Jeden z mnichów chciał go nawet zabić, gdy ten modlił się w prywatnym oratorium. Kard. Boromeusz był prawdziwym pasterzem owczarni Pana, dlatego poznawał ją bardzo dokładnie. Ze skromną eskortą odbywał liczne podróże duszpasterskie. W parafiach szukał kontaktu z ludnością, godzinami sam spowiadał, głosił Słowo Boże, odprawiał Mszę św. Jego prostota i świętość pozwoliły mu zdobywać kolejne dusze.
CZYTAJ DALEJ

Odnaleziono rękopis formularza z pontyfikatu Grzegorza XVI

2025-11-04 12:47

[ TEMATY ]

rękopis

Grzegorz XVI

Apostolskie Archiwum Watykańskie

Vatican Media

Jedna ze stron odnalezionego manuskryptu

Jedna ze stron odnalezionego manuskryptu

Rękopis, skradziony z Archiwum Ceremoniarzy Papieskich, zostanie zwrócony do Archiwum Apostolskiego Watykanu we wtorek 11 listopada. Papież używał tego formularza podczas konsystorzy do nadawania tytułów kardynalskich. Rękopis odzyskali karabinierzy z jednostki ds. ochrony dziedzictwa kulturowego.

Skradziony rękopis formularza z czasów pontyfikatu papieża Grzegorza XVI (1831-1846), , używany przez papieża podczas konsystorzy do nadawania tytułów kardynalskich, został odzyskany. 11 listopada zostanie przekazany Archiwum Apostolskiemu Watykanu.
CZYTAJ DALEJ

Reklama

Najczęściej czytane

REKLAMA

W związku z tym, iż od dnia 25 maja 2018 roku obowiązuje Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia Dyrektywy 95/46/WE (ogólne rozporządzenie o ochronie danych) uprzejmie Państwa informujemy, iż nasza organizacja, mając szczególnie na względzie bezpieczeństwo danych osobowych, które przetwarza, wdrożyła System Zarządzania Bezpieczeństwem Informacji w rozumieniu odpowiednich polityk ochrony danych (zgodnie z art. 24 ust. 2 przedmiotowego rozporządzenia ogólnego). W celu dochowania należytej staranności w kontekście ochrony danych osobowych, Zarząd Instytutu NIEDZIELA wyznaczył w organizacji Inspektora Ochrony Danych.
Więcej o polityce prywatności czytaj TUTAJ.

Akceptuję