Reklama

Wiara

Rozważania na XXIX niedzielę zwykłą

Panie, ucz mnie tak służyć innym, jak Ty nie przestajesz służyć mnie!

Bliskość Boga czyni człowieka mocnym, pełnym życia, odważnym i radosnym. On przywraca mu radość i podnosi, by podążał dalej drogą, która prowadzi do pełni szczęścia.

[ TEMATY ]

rozważania

O. prof. Zdzisław Kijas

pixabay.com

Bądź na bieżąco!

Zapisz się do newslettera

Ewangelia (Mk 10, 35 – 45)

Jakub i Jan, synowie Zebedeusza, podeszli do Jezusa i rzekli: «Nauczycielu, pragniemy, żebyś nam uczynił to, o co Cię poprosimy». On ich zapytał: «Co chcecie, żebym wam uczynił?» Rzekli Mu: «Daj nam, żebyśmy w Twojej chwale siedzieli jeden po prawej, a drugi po lewej Twej stronie». Jezus im odparł: «Nie wiecie, o co prosicie. Czy możecie pić kielich, który Ja mam pić, albo przyjąć chrzest, którym Ja mam być ochrzczony?» Odpowiedzieli Mu: «Możemy». Lecz Jezus rzekł do nich: «Kielich, który Ja mam pić, wprawdzie pić będziecie; i chrzest, który Ja mam przyjąć, wy również przyjmiecie. Nie do Mnie jednak należy dać miejsce po mojej stronie prawej lub lewej, ale dostanie się ono tym, dla których zostało przygotowane». Gdy usłyszało to dziesięciu pozostałych, poczęli oburzać się na Jakuba i Jana. A Jezus przywołał ich do siebie i rzekł do nich: «Wiecie, że ci, którzy uchodzą za władców narodów, uciskają je, a ich wielcy dają im odczuć swą władzę. Nie tak będzie między wami. Lecz kto by między wami chciał się stać wielkim, niech będzie sługą waszym. A kto by chciał być pierwszym między wami, niech będzie niewolnikiem wszystkich. Bo i Syn Człowieczy nie przyszedł, aby mu służono, lecz żeby służyć i dać swoje życie jako okup za wielu».

Drodzy!

Reklama

1. Dzisiejsza Ewangelia zaczyna się od słów: „Nauczycielu, chcemy”. My również przychodzimy do Jezusa, bo chcemy otrzymać coś lub czegoś uniknąć, coś zyskać lub czegoś nie stracić. „Chcenie” jest motorem wszystkich naszych działań i zarazem powstrzymywania się od innych, które zostały uznane za niebezpieczne, niekorzystne, zbędne.

Pomóż w rozwoju naszego portalu

Wspieram

Nie tylko człowiek zbliża się do Boga, bo czegoś chce. Także Bóg staje się bliski człowiekowi, kiedy chce dla niego czegoś wielkiego, pięknego, szlachetnego. Na innym miejscu św. Marek pisze, że „pewnego dnia przyszedł do Jezusa trędowaty i upadłszy na kolana, prosił Go: «Jeśli zechcesz, możesz mnie oczyścić». A Jezus, zdjęty litością, wyciągnął rękę, dotknął go i rzekł do niego: «Chcę, bądź oczyszczony». Zaraz trąd go opuścił, i został oczyszczony” (Mk 1,40-42).

Wszyscy zatem jesteśmy podobni do synów Zebedeusza, nie gorszy nas zatem ich prośba. Każdy z nas szuka takich miejsc, zajęć, pracy, tytułów, które – jak sądzi – zapewnią mu szacunek, prestiż, wysokie wynagrodzenie. Jednym słowem, już na ziemi chcielibyśmy doświadczać rajskich radości. Współczesna kultura na różne sposoby, przy pomocy różnych narzędzi, zachęca nas do tego. Obliguje nas do szukania takiej pracy i przebywania w takich miejscach, które zdają się zapewnić nam pełny, optymalny rozwój, które pogłębią moją osobowość i obronią przed tym, co słabe, mało medialne, niechciane. W kulturze estetycznej nie ma chętnych do służby, wielkie natomiast jest pragnienie władzy, rządzenia, panowania.

Reklama

Od zawsze kultura świata odbiegała od kultury Ewangelii. W tej pierwszej, w kulturze świata, jest ciągła rywalizacja pomiędzy: „kto pierwszy”, a „kto drugi”? Pragnienie bycia lepszym, pierwszym, bardziej kochanym i szanowanym jest bardzo mocne. Nie można udawać, jakoby pragnienia takie były mi obce. Świat wmawia nam, że znaczymy o tyle, o ile potrafimy wybić się ponad innych, stać się – w naszym mniemaniu czy według opinii mediów – lepszymi od pozostałych, odmiennymi.

2. Nie ma miejsc, urzędów, stanowisk, które byłyby wolne od pokusy bycia ważnym, znaczącym, kimś, z kim inni się liczą. Jakub i Jan byli blisko Jezusa i nie byli wolni od tych pokus. A może właśnie dlatego, że byli blisko Boga, pokusa ich zaatakowała? Diabeł nie kusi grzesznych, ci bowiem już należą do niego, są jego własnością. Diabeł kusi tych, którzy są przy Bogu i z diabłem walczą. Diabeł kusi świętych nie grzeszników. Kusi doskonałych i tych, którzy do doskonałości zdążają. Robi wszystko, by im przeszkodzić w drodze, zawrócić ich z drogi doskonałości, sprowadzić na manowce.

„Czy możecie pić kielich, który Ja mam pić?” – pyta Jezus. I słyszy odpowiedź uczniów: „Możemy!” W słowie człowiek jest zawsze mocniejszy niż w czynach. W czasach pokoju i dobrobytu z łatwością mówi, co by zrobił, gdyby była wojna lub znalazł się w trudnościach. W rzeczywistości jednak często jest inaczej.

Tylko słowo Boga jest stwórcze. Bóg mówi stwarzając. Człowiek tak nie potrafi. Mówi wiele, lecz niewiele z tego wynika. Obiecuje dużo, lecz z trudnością dotrzymuje obietnic, często zaś je zrywa lub o nich zapomina. Apostołowie obiecują, że mogą pić „kielich” boleści Jezusa, kiedy jednak Jezus ich doświadcza, uciekają, wypierają się Go lub ukrywają się, by uniknąć aresztowania.

Reklama

Jezus nie gorszy się ich postawą. Zachowanie i prośba uczniów Go nie przeraża. Nie gardzi nimi. Wykorzystuje ich słabość, czas pokusy, by nauczyć ich czegoś nowego, przekazać nową prawdę, nową naukę. Mówi więc: „Wiecie, że ci, którzy uchodzą za władców narodów, uciskają je, a ich wielcy dają im odczuć swą władzę. Nie tak będzie między wami”. Tak postępuje prawdziwy mistrz. Nie gorszy się słabością swoich uczniów. Nie usuwa ich ze swojej lekcji. Chwile słabości ucznia stają się dla mistrza dogodną okazją, by przekazać mu cenną naukę o życiu, która czyni go mądrzejszym.

W słabości wierzący poznaje siebie i odkrywa zarazem wielkość Boga. Apostoł Piotr uległ słabości lęku, kiedy wyparł się Jezusa. Bił się w piersi, że Go nie zna. Lecz jego słabość, kiedy spotkała się z miłosierdziem Jezusa, stała się źródłem niezwykłej mocy. Trzy razy wyznał później Jezusowi miłość, a w końcu oddał życie dla Niego.

Moc w słabości się doskonali. Nie trzeba się więc gorszyć pytaniem Jakuba i Jana, ale budować ich późniejszą miłością do Zbawiciela. Byli gotowi oddać dla Niego wszystkiego, także życie. Pragnienie wielkości w nich pozostało, przyjęło jednak inną postać. Nie chcieli już być wielcy „dla siebie”, ale zapragnęli bycia wielkimi „w Chrystusie, przez Chrystusa i dla Chrystusa”.

3. Ewangelia dzisiejsza mówi coś paradoksalnego. Uczy, że nie człowiek jest sługą Boga, lecz Bóg sługą człowieka. Mówi wszak Jezus: „Syn Człowieczy nie przyszedł, aby Mu służono, lecz żeby służyć i dać swoje życie na okup za wielu”.

Bóg służy człowiekowi, bo chce uczynić go wolnym, mocnym. Służy mu, bo chce oddalić od niego diabła i pomóc mu zwalczyć pokusy.

Reklama

Jeśli Bóg jest naszym sługą, któż może być naszym panem? Cóż powiedzieć. W tym kryje się cały paradoks chrześcijańskiej wiary. Wskazując na Jezusa i na to, co dla nas uczynił, wiara nasza uczy, że Bóg z miłości do nas stał się naszym Sługą. Czy można powiedzieć coś więcej? Czy może być coś większego? Czy można oczekiwać czegoś większego od Boga? Myślę, że nie jesteśmy w stanie wyobrazić sobie wielkości tych słów. Zgłębiamy ich znaczenie przez całe życie. Każda trudność, każdy rodzaj cierpienia czy niepowodzenia, każdy upadek w grzech czy porażka itp. muszą mi przypominać o Bogu, który chce przyjść mi z pomocą, ulżyć mi w cierpieniu, podnieść z upadku, przebaczyć. Bóg chce pomagać tym, którzy się źle mają (por. Mt 9,12).

Bliskość Boga czyni człowieka mocnym, pełnym życia, odważnym i radosnym. On przywraca mu radość i podnosi, by podążał dalej drogą, która prowadzi do pełni szczęścia.

Panie, ucz mnie tak służyć innym, jak Ty nie przestajesz służyć mnie!

Więcej książek, artykułów, tekstów oraz nagrania audio homilii znajdziesz na stronie internetowej ojca prof. Zdzisława Kijasa: zkijas.com

Redakcja tekstu: dr Monika Gajdecka-Majka

Homilie pochodzą z książki "U źródła Życia. Rozważania na niedziele czasu Adwentu, Bożego Narodzenia, Wielkiego Postu i Wielkanocy, Rok A,B,C", wydanej przez wydawnictwo Homo Dei.

2024-10-17 11:43

Oceń: +34 0

Reklama

Wybrane dla Ciebie

Panie, spraw, by świat był pełen Twoich proroków!

[ TEMATY ]

rozważania

O. prof. Zdzisław Kijas

pl.wikipedia.org

„Jeśli twoje oko jest dla ciebie powodem grzechu, wyłup je” – mówi Jezus w zakończeniu dzisiejszej Ewangelii. To słowa twarde, mocne, trudne do przyjęcia, wręcz niemożliwe do realizacji. Ale czy Jezus zaprasza rzeczywiście do takich czynów? Jak tłumaczyć Jego nakaz?

Apostoł Jan rzekł do Jezusa: «Nauczycielu, widzieliśmy kogoś, kto nie chodzi z nami, jak w Twoje imię wyrzucał złe duchy, i zaczęliśmy mu zabraniać, bo nie chodzi z nami». Lecz Jezus odrzekł: «Przestańcie zabraniać mu, bo nikt, kto uczyni cud w imię moje, nie będzie mógł zaraz źle mówić o Mnie. Kto bowiem nie jest przeciwko nam, ten jest z nami. Kto wam poda kubek wody do picia, dlatego że należycie do Chrystusa, zaprawdę, powiadam wam, nie utraci swojej nagrody. A kto by się stał powodem grzechu dla jednego z tych małych, którzy wierzą, temu lepiej byłoby kamień młyński uwiązać u szyi i wrzucić go w morze. Jeśli zatem twoja ręka jest dla ciebie powodem grzechu, odetnij ją; lepiej jest dla ciebie ułomnym wejść do życia wiecznego, niż z dwiema rękami pójść do piekła w ogień nieugaszony. I jeśli twoja noga jest dla ciebie powodem grzechu, odetnij ją; lepiej jest dla ciebie chromym wejść do życia, niż z dwiema nogami być wrzuconym do piekła. Jeśli twoje oko jest dla ciebie powodem grzechu, wyłup je; lepiej jest dla ciebie jednookim wejść do królestwa Bożego, niż z dwojgiem oczu być wrzuconym do piekła, gdzie robak ich nie ginie i ogień nie gaśnie».
CZYTAJ DALEJ

Polski zakonnik uznany za więźnia politycznego na Białorusi

Polski obywatel, katolicki zakonnik z Krakowa Grzegorz Gaweł, którego zatrzymano na Białorusi, został uznany za więźnia politycznego przez białoruskich obrońców praw człowieka – poinformowała we wtorek organizacja „Wiasna”.

Białoruskie media 4 września powiadomiły o zatrzymaniu Gawła w mieście Lepel na północy Białorusi. Zarzucono mu szpiegostwo w związku z rzekomym zbieraniem informacji na temat planowanych rosyjsko-białoruskich ćwiczeń wojskowych Zapad-2025.
CZYTAJ DALEJ

Święta Rita w sercu wiernych z Góry

2025-09-23 22:05

ks. Łukasz Romańczuk

Ks. Wiesław Mąkosa przy figurze św. Rity

Ks. Wiesław Mąkosa przy figurze św. Rity

W parafii św. Katarzyny Aleksandryjskiej w Górze coraz mocniej szerzy się kult św. Rity. 22 września minął rok, kiedy zainaugurowano nabożeństwa ku czci świętej z Cascii. Dziś już św. Rita ma swoją kapliczkę w Górze.

Pierwsze nabożeństwo do św. Rity odbyło się 22 września 2024 roku. - Miałem taką potrzebę serca - mówi ks. Wiesław Mąkosa, wikariusz, dodając: - Zaproponowałem księdzu proboszczowi Henrykowi Wachowiakowi, aby takie nabożeństwo odbywało się w naszej parafii. Zgodził się bez zastanowienia. Była to dla mnie wielka radość, zwłaszcza, że wtedy byłem nowym księdzem w parafii, bo zaledwie kilkanaście dni wcześniej tutaj przybyłem. Nabożeństwo cieszy się dużym zainteresowaniem, bo przychodzi około 120 osób, nie tylko z naszej parafii. Na każde nabożeństwo kupuję róże, które wierni zabierają po poświęceniu i po nabożeństwie do domu.
CZYTAJ DALEJ

Reklama

Najczęściej czytane

REKLAMA

W związku z tym, iż od dnia 25 maja 2018 roku obowiązuje Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia Dyrektywy 95/46/WE (ogólne rozporządzenie o ochronie danych) uprzejmie Państwa informujemy, iż nasza organizacja, mając szczególnie na względzie bezpieczeństwo danych osobowych, które przetwarza, wdrożyła System Zarządzania Bezpieczeństwem Informacji w rozumieniu odpowiednich polityk ochrony danych (zgodnie z art. 24 ust. 2 przedmiotowego rozporządzenia ogólnego). W celu dochowania należytej staranności w kontekście ochrony danych osobowych, Zarząd Instytutu NIEDZIELA wyznaczył w organizacji Inspektora Ochrony Danych.
Więcej o polityce prywatności czytaj TUTAJ.

Akceptuję