Reklama

Szkoła piękna w Muzeum Diecezjalnym

Bądź na bieżąco!

Zapisz się do newslettera

Odnajdywanie i kontemplowanie piękna w obcowaniu ze sztuką mistrzów - to myśl przewodnia nowej wystawy „Ucząc piękna”, otwartej w Muzeum Diecezjalnym w Kielcach w rocznicę śmierci Jana Pawła II.

Kopiści na tropach piękna

Ekspozycję stanowi 70 dzieł, w większości obrazów i - nieco mniej - rzeźb. Wszystko to są kopie, najczęściej niderlandzkich i niemieckich mistrzów renesansu, także i polskich. Odnajdziemy zatem kopie Cranacha, Memlinga, van Eycka, głów z Izby Poselskiej na Wawelu, Madonny z Dzieciątkiem z bazyliki Mariackiej, prawosławnych ikon.
Niektóre z prezentowanych obrazów i rzeźb to kopie dzieł z kościołów (np. „Archanioł Gabriel”, czy „Matka Boska Bolesna” z kościoła w Łącku, „Kajfasz” bądź „Maria ze sceny Zmartwychwstania” z klasztoru Dominikanów w Krakowie, czy „Matka Boska Bolesna” z Muzeum Czartoryskich w Krakowie). Wszystkie prace pokazane w Kielcach powstały podczas minionych 50 lat w Katedrze Technologii i Technik Dzieł Sztuki, kierowanej przez prof. Józefa Nykiela. W większości wykonywano je w zaciszu muzealnych galerii, korzystając z możliwości obcowania z wielkimi dziełami - oryginałami. Najstarsze z tych kopii to „Biczowanie” - fragment tryptyku z XVI wieku i „Scena przed Grotą” według XVII-wiecznego dzieła Pottera Wouvermana. Namalował je - jeszcze jako student - prof. Józef Nykiel. Pozostałe prace stworzyli uczniowie pod kierunkiem Profesora i grona jego współpracowników.
Kopiowanie dzieł sztuki jest od zawsze praktykowanym przez studentów uczelni artystycznych sposobem na doskonalenie warsztatu i poznawanie tajników pracy dawnych mistrzów. Roman Jacek Kieferling w komentarzu do wystawy pisze: „Niegdyś adepci malarstwa i rzeźby śledząc i usiłując powtórzyć dukt pędzla czy ślad dłuta pozostawiony w kamieniu lub drewnie, ćwiczyli wrażliwość oka i sprawność ręki (…). Pomimo rozwoju laboratoryjnych metod badawczych, kopiowanie pozostaje nadal bardzo ważnym sposobem zdobywania wiedzy o „anatomii” dzieła sztuki. Uczy też trudnej umiejętności wczucia się w ducha czasu powstania dzieła, rozumienia jego formy, zauważenia indywidualnych cech. Studenci samodzielnie sporządzają podłoża, zaprawy, farby, werniksy. Postępują tak, jak zalecali w swych traktatach Mnich Teofil, Cennino Cennini czy Dionizjusz z Furny. Krok po kroku budują materialną strukturę dzieła, napotykając na te same trudności i pytania, jakie stawiano przed wiekami”.
Kielecką wystawę otworzyli 2 kwietnia biskupi Kazimierz Ryczan i Kazimierz Gurda z udziałem gości Akademii Sztuk Pięknych w Krakowie (przede wszystkim z Wydziału Konserwacji i Restauracji Dzieł Sztuki). Wystawa potrwa do czerwca.

Przedszkolaki i młodzież studiują kopistów

Z ciekawej wystawy kopistów skorzystają przedszkolaki, uczniowie szkół średnich i gimnazjów. Już w Wielkim Tygodniu w Muzeum zjawiły się pierwsze grupy przedszkolaków. Z myślą o nich, tym bardziej że obecnie mamy Rok Przedszkolaka, Muzeum rozpoczęło realizację programu edukacyjnego pt. „Muzeum dla przedszkolaka” w oparciu o wystawę stałą, jak i czasową - „Ucząc piękna”.
Program ma pomóc najmłodszym zrozumieć, czym jest pejzaż, portret czy ikona, kim jest artysta, wreszcie - dlaczego ludzie tworzą? W tym celu dzieci uczestniczą w opracowanych dla nich zabawach edukacyjnych, np. „Poszukiwanie” i „Opis obrazu”, a także skorzystają ze specjalnych puzzli, wykonanych na podstawie stałej ekspozycji muzealnej oraz wystawy czasowej. Muzeum przygotowało puzzle o różnych stopniach trudności, przedstawiające obrazy należące do ekspozycji muzealnej. Dzieci mogą układać puzzle w grupach, mając za wzór oryginalny obraz. Każda grupa ma komplet układanki, co stwarza okazję do wspólnej pracy, dzieci rozwijają także spostrzegawczość i zdolność koncentracji.
Pierwsze zetknięcie ze sztuką powinno zostawić w pamięci dziecka dobry ślad, niezatarte wrażenie, aby w przyszłości, na każdym kolejnym etapie życia dziecko nie uciekało od kultury i sztuki, ale było nią szczerze zainteresowane, czerpiąc z niej jak najwięcej dla własnego rozwoju. Właśnie po to stworzono projekt „Muzeum dla przedszkolaka”.
Równie ważne są warsztaty dla młodzieży. Zazwyczaj zajęcia składają się z dwóch części: pierwsza to wykład przewodnika ilustrowany wybranymi eksponatami i prezentacją multimedialną, zaś druga to praktyczne ćwiczenia. W ramach warsztatów uczniowie na podstawie otrzymanych reprodukcji dzieł sztuki z różnych epok (innych niż te prezentowane na wystawie) mają wyróżnić cechy stylowe i ułożyć je chronologicznie. Multimedialne lekcje muzealne o różnorodnej tematyce Muzeum Diecezjalne prowadzi od 2007 r.

A.D.

Pomóż w rozwoju naszego portalu

Wspieram

2009-12-31 00:00

Oceń: 0 0

Reklama

Wybrane dla Ciebie

Iran: tortury, wymuszone zeznania i wieloletnie wyroki za wiarę w Chrystusa

2025-10-10 08:52

[ TEMATY ]

Iran

Chrystus

tortury

krew przelana za wiarę

wymuszone zeznania

wieloletnie wyroki

Karol Porwich /Niedziela

Sąd w Teheranie utrzymał w mocy wyroki sięgające nawet 10 lat więzienia dla pięciu Irańczyków, których „przestępstwem” było uczestnictwo w domowych nabożeństwach i kursach o wierze. Jak podkreśla portal ZENIT, sprawa wpisuje się w szerszy problem represji wobec chrześcijan i konwertytów z islamu w Iranie.

Wymuszone zeznania i tortury
CZYTAJ DALEJ

DME w szachach - Polki na czele z kompletem zwycięstw i coraz większą przewagą

2025-10-10 20:12

[ TEMATY ]

szachy

Polki

Gruzja

Mistrzostwa Europy

Materiały prasowe Biura Prasowego Międzynarodowej Federacji Szachowej

Alina Kaszlińska

Alina Kaszlińska

Polki pokonały ekipę Gruzji 3:1, odnosząc szóste zwycięstwo z rzędu w drużynowych mistrzostwach Europy w szachach w Batumi. Na trzy rundy przed zakończeniem imprezy prowadzą z przewagą już trzech punktów nad konkurentkami. Biało-czerwoni natomiast pokonali Szwecję 3,5:0,5.

Niepokonana kobieca reprezentacja Polski, rozstawiona w turnieju z „dwójką”, powiększyła przewagę nad pozostałymi ekipami i jest coraz bliżej zdobycia złotego medalu. Jedyny w historii mistrzowski tytuł szachistki znad Wisły zdobyły 20 lat temu w Goeteborgu.
CZYTAJ DALEJ

„Kto wiatr sieje, burzę zbiera” – klęska edukacji zdrowotnej i zwycięstwo zdrowego rozsądku

2025-10-10 20:50

[ TEMATY ]

edukacja

Andrzej Sosnowski

Red.

Andrzej Sosnowski

Andrzej Sosnowski

Minister Barbara Nowacka zapowiadała rewolucję. Miała być nowoczesność, europejski standard, „neutralne światopoglądowo” lekcje o zdrowiu i wartościach. Miało być tak pięknie, a wyszło – jak zwykle, gdy człowiek próbuje wychować młode pokolenie poza prawdą o człowieku i Bogu. Frekwencja poniżej oczekiwań, zaufanie poniżej zera – Polska powiedziała „nie” ideologicznej edukacji zdrowotnej.

red
CZYTAJ DALEJ

Reklama

Najczęściej czytane

REKLAMA

W związku z tym, iż od dnia 25 maja 2018 roku obowiązuje Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia Dyrektywy 95/46/WE (ogólne rozporządzenie o ochronie danych) uprzejmie Państwa informujemy, iż nasza organizacja, mając szczególnie na względzie bezpieczeństwo danych osobowych, które przetwarza, wdrożyła System Zarządzania Bezpieczeństwem Informacji w rozumieniu odpowiednich polityk ochrony danych (zgodnie z art. 24 ust. 2 przedmiotowego rozporządzenia ogólnego). W celu dochowania należytej staranności w kontekście ochrony danych osobowych, Zarząd Instytutu NIEDZIELA wyznaczył w organizacji Inspektora Ochrony Danych.
Więcej o polityce prywatności czytaj TUTAJ.

Akceptuję