Reklama

Wiara

IV niedziela Wielkiego Postu

Panie! Naucz mnie kroczyć w światłości Twojej miłości!

Żyję w ciemności, kiedy próbuję robić wszystko wyłącznie w oparciu o swoje siły, o swoją ludzką mądrość. Kiedy zaś żyję w przyjaźni z Bogiem, radząc się Go, co i jak robić, prosząc jednocześnie o Jego pomoc, wówczas przebywam w światłości. Panie! Naucz mnie kroczyć w światłości Twojej miłości!

[ TEMATY ]

rozważania

O. prof. Zdzisław Kijas

Adobe Stock

Bądź na bieżąco!

Zapisz się do newslettera

Ewangelia (J 3, 14-21)

«Jak Mojżesz wywyższył węża na pustyni, tak trzeba, by wywyższono Syna Człowieczego, aby każdy, kto w Niego wierzy, miał życie wieczne. Tak bowiem Bóg umiłował świat, że Syna swego Jednorodzonego dał, aby każdy, kto w Niego wierzy, nie zginął, ale miał życie wieczne. Albowiem Bóg nie posłał swego Syna na świat po to, aby świat potępił, ale po to, by świat został przez Niego zbawiony. Kto wierzy w Niego, nie podlega potępieniu; a kto nie wierzy, już został potępiony, bo nie uwierzył w imię Jednorodzonego Syna Bożego. A sąd polega na tym, że światło przyszło na świat, lecz ludzie bardziej umiłowali ciemność aniżeli światło: bo złe były ich uczynki. Każdy bowiem, kto źle czyni, nienawidzi światła i nie zbliża się do światła, aby jego uczynki nie zostały ujawnione. Kto spełnia wymagania prawdy, zbliża się do światła, aby się okazało, że jego uczynki zostały dokonane w Bogu».

Pomóż w rozwoju naszego portalu

Wspieram

Drodzy!

Reklama

1. Jezus powiedział, że światło przyszło na świat, lecz ludzie bardziej umiłowali ciemność aniżeli światło. Jezus mówi, że na świecie jest światło, ale my bardziej umiłowaliśmy ciemności, że w naszym życiu jest wiele dobra, ale wybieramy zło, że także w świecie dzieje się wiele dobra, jest wiele powodów do radości i nadziei na lepszą przyszłość, jednak nam – paradoksalnie – bliższe wydają się być informacje smutne, przygnębiające, scenariusze czarne, które nie rokują nadziei. Łatwiej przychodzi nam mówić, że jest źle i będzie jeszcze gorzej, niż głosić, że jest dobrze i zawsze może być jeszcze lepiej.

Reklama

Skąd przychodzi to umiłowanie ciemności? Czym wytłumaczyć naszą skłonność do pesymizmu? Dlaczego bliższe są nam rzeczy, które nie mają prawdziwej przyszłości, a lekceważmy te, które ją posiadają?

Podziel się cytatem

Wiara uczy, że jest to skutek grzechu. Przez grzech nieposłuszeństwa, przez odwrócenie się od Boga, człowiek odwrócił wszystko do góry nogami. To, co było dotąd bliskie, stało się nagle odległe, zło stało się pozornie bardziej przyjemne od dobra. Druga osoba, o którą człowiek prosił, by była mu kimś bliskim, towarzyszką w samotności, zmieniła rolę i jest postrzegana jako potencjalny wróg, nieprzyjaciel, czyhający na moją wolność.

Grzech odwrócił wszystko na opak. Zaprzeczył wszystkiemu, co wyszło z ręki dobrego Stwórcy. Raptem wady stały się człowiekowi bliższe od cnót. O te drugie musi walczyć, podczas gdy pierwsze przychodzą same. Taki jest paradoks grzechu.

Bóg podarował nam przykazania do dobrego życia, tymczasem wielu jest takich, którzy uważają, że poprzez przykazania Bóg odbiera czy limituje naszą wolność.

Grzech zrodził podejrzliwość. Nie dotyczy ona wyłącznie mojej relacji z bliźnim. Obejmuje ona także, a może przede wszystkim, Boga. Na skutek grzechu człowiek jest kuszony (i kuszeniu ulega), by wszędzie widzieć swoich wrogów. Największym wrogiem dla siebie jest on sam. Przez grzech człowiek boi się siebie, boi się samotności, boi się swoich myśli, pragnień. Pełno w nim lęku i ten lęk rozsiewa wokół siebie.

Reklama

Człowiek przez całe życie musi stawiać czoło jakiejś formie „ciemności”. Jest nią „ciemność” jako niepewność jutra, niepewność swojej miłości do drugich i miłości innych do siebie, niepewność o swoje zdrowie i ekonomiczną przyszłość, niepewność pracy itd. Rozległe są obszary ciemności w życiu człowieka.

Są one obszerne dopóty, dopóki człowiek nie zaprosi Boga do swojego życia. On jest Światłością i kiedy wchodzi w życie człowieka, przynosi światło, usuwając ciemności, lęki, niepewności.

2. Co trzeba robić, by wejść w orbitę światła? Pytanie takie stawia Nikodem i stawia każdy myślący człowiek. Co robić? Jezus udziela odpowiedzi. On zawsze odpowiada, kiedy Go pytamy. Nigdy nie gardzi naszymi pytaniami, odpowiada na wszystkie we właściwym czasie. Dzisiaj mówi: Jak Mojżesz wywyższył węża na pustyni, tak potrzeba, by wywyższono Syna Człowieczego, aby każdy, kto w Niego wierzy, miał życie wieczne.

Jezus oczekuje ode mnie, że będę patrzył na Niego, wywyższonego na krzyżu. Dlaczego mam patrzeć na Jezusa wiszącego na krzyżu? Ponieważ tam właśnie, na krzyżu, widzę miłość i ból, widzę zmaganie się życia ze śmiercią. Na krzyżu widzę Boga, który umiera z miłości do mnie.

Reklama

Krzyż stoi w samym sercu historii. Szczególnie Wielki Post chce mi przypominać, czym naprawdę jest krzyż! Krzyż uczy mnie, że istnieję ja i świat, że jest historia życia, że jest teraźniejszość i będzie przyszłość tylko dlatego, że Bóg umiera na krzyżu, by człowiek mógł żyć i by jego życie miało sens, by widział światło w ciemności, nadzieję w trudnościach, możliwość pomyślnego wyjścia z sytuacji pozornie bez wyjścia.

Podziel się cytatem

Krzyż jest niewyczerpanym źródłem nadziei na przyszłość. Kiedy patrzę na Chrystusa wiszącego na krzyżu, z rozwartymi ramionami, widzę Boga, który otwiera szeroko ramiona i obejmuje nim wszystkich ludzi, cały świat. Chce przygarnąć do Siebie wszystkich, szczególnie zaś obolałych, cierpiących, chorych, którzy doznają niesprawiedliwości, prześladowanych, opuszczonych.

3. Mówi jeszcze Jezus do Nikodema: Jak Mojżesz wywyższył węża na pustyni. Miedziany wąż, który Mojżesz umieścił na palu, to symbol wszystkich naszych ziemskich pragnień, naszych instynktów, naszych grzechów, złych słów i przewrotnych myśli, niecnych planów. Wąż jest też symbolem naszych planów nazbyt płaskich, wyłącznie ziemskich, wpisanych jedynie w materialność, w historię tego materialnego świata, w codzienność snującą się po piaskach historii. Jest on symbolem naszych pragnień, które nie sięgają do Boga, które się wiją wyłącznie wokół naszego „ja”.

Reklama

Chrystus prosi, bym w czasie Wielkiego Postu „ukrzyżował” wszystkie ludzkie tylko plany. Zachęca mnie, bym moje niskie, ziemskie pragnienia ofiarował Bogu, powierzył je Mu, by je oczyszczał i uszlachetniał. Tylko wtedy, kiedy na moje pragnienia, kiedy na całe moje życie, na to, co w nim się dzieje, spojrzę z wysokości, z perspektywy Boga, wówczas będzie ono nabierać sensu. Wyłącznie wtedy, kiedy na różnego rodzaju dolegliwości, na moje cierpienie lub chorobę, nieszczęście lub szczęście, przyjaźnie lub znajomości, pracę lub jej brak, spojrzę z wysokości Boga, z perspektywy wiary, wszystko nabierać zacznie innego sensu, innego, głębszego znaczenia.

Łatwiej jest znosić kryzys, zdradę, chorobę, kiedy patrzy się na nie z perspektywy wiary w Boga, który z miłości do mnie pozwolił się ukrzyżować.

Reklama

Chrystus nie jest wrogiem moich pragnień, moich planów na życie. Jezus nie jest zazdrosny o moją miłość czy przyjaźń. On chce jedynie, bym wszystko to odniósł do Niego i czerpał światło i siłę od Niego, by piękne moje pragnienia mogły się realizować, by miłość się pogłębiała, a przyjaźń umacniała.

Podziel się cytatem

Żyję w ciemności, kiedy próbuję robić wszystko wyłącznie w oparciu o swoje siły, o swoją ludzką mądrość. Kiedy zaś żyję w przyjaźni z Bogiem, radząc się Go, co i jak robić, prosząc jednocześnie o Jego pomoc, wówczas przebywam w światłości.

Panie! Naucz mnie kroczyć w światłości Twojej miłości!

Więcej książek, artykułów, tekstów oraz nagrania audio homilii znajdziesz na stronie internetowej ojca prof. Zdzisława Kijasa: zkijas.com

Redakcja tekstu: dr Monika Gajdecka-Majka

Homilie pochodzą z książki "U źródła Życia. Rozważania na niedziele czasu Adwentu, Bożego Narodzenia, Wielkiego Postu i Wielkanocy, Rok A,B,C", wydanej przez wydawnictwo Homo Dei.

2024-03-08 10:54

Oceń: +29 0

Reklama

Wybrane dla Ciebie

Przynależność do Boga ma swoją cenę. Nasz Bóg jest Bogiem wymagającym. Dlaczego?

[ TEMATY ]

ks. Jacek Kijas

O. prof. Zdzisław Kijas

Adobe Stock

Czytania liturgiczne na 24 sierpnia 2025; Rok C, I
CZYTAJ DALEJ

Realizm duchowy św. Teresy od Dzieciątka Jezus

Niedziela Ogólnopolska 28/2005

[ TEMATY ]

święta

pl.wikipedia.org

Wielką zasługą św. Teresy jest powrót do ewangelicznego rozumienia miłości do Boga. Niewłaściwe rozumienie świętości popycha nas w stronę dwóch pokus. Pierwsza - sprowadza się do tego, iż kojarzymy świętość z nadzwyczajnymi przeżyciami. Druga - polega na tym, że pragniemy naśladować jakiegoś świętego, zapominając o tym, kim sami jesteśmy. Można do tego dołączyć jeszcze jedną pokusę - czekanie na szczególną okazję do kochania Boga. Ulegając tym pokusom, często usprawiedliwiamy swój brak dążenia do świętości szczególnie trudnymi okolicznościami, w których przyszło nam żyć, lub zbyt wielkimi - w naszym rozumieniu - normami, jakie należałoby spełnić, sądząc, iż świętość jest czymś innym aniżeli nauką wyrażoną w Ewangelii. Teresa nie znajdowała w sobie dość siły, aby iść drogą wielkich pokutników czy też drogą świętych pełniących wielkie czyny. Teresa odkrywa własną, w pełni ewangeliczną drogę do świętości. Jej pierwsze odkrycie dotyczy czasu: nie powinniśmy odsuwać naszego kochania Boga na jakąś nawet najbliższą przyszłość. Któraś z sióstr w klasztorze w Lisieux „oszczędzała” siły na męczeństwo, które notabene nigdy się nie spełniło. Dla Teresy moment kochania Boga jest tylko teraz. Ona nie zastanawia się nad przyszłością, gdyż może się czasami wydawać zbyt odległa lub zbyt trudna. Teraz jest jej ofiarowane i tylko w tym momencie ma możliwość kochania Boga. Przyszłość może nie nadejść. „Dobry Bóg chce, bym zdała się na Niego jak maleńkie dziecko, które martwi się o to, co z nim będzie jutro”. Czasami myśl o wielu podobnych zmaganiach w przyszłości nie pozwala nam teraz dać całego siebie. Zatem właśnie chwila obecna i tylko ta chwila się liczy. Łaska ofiarowania czegoś Bogu lub przezwyciężenia jakiejś pokusy jest mi dana teraz, na tę chwilę. W chwili wielkiego duchowego cierpienia Teresa pisze: „Cierpię tylko chwilę. Jedynie myśląc o przeszłości i o przyszłości, dochodzi się do zniechęcenia i rozpaczy”. Rozważanie, czy w przyszłości podołam podobnym wyzwaniom, jest brakiem zdania się na Boga, który mnie teraz wspomaga. „By kochać Cię, Panie, tę chwilę mam tylko, ten dzień dzisiejszy jedynie” - pisze Teresa. Jest to pierwsza cecha realizmu jej ducha - realizmu ewangelicznego, gdyż Chrystus mówi nieustannie o gotowości i czuwaniu. Ten, kto zaniedbuje teraźniejszość, nie czuwa, bo nie jest gotowy. Wkłada natomiast energię w marzenia, a nie w to, co teraz jest możliwe do spełnienia. Chrystus przychodzi z miłością teraz. To skoncentrowanie się na teraźniejszości pozwala Teresie dostrzec wszystkie możliwe okazje do kochania oraz wykorzystać je. Do tego jednak potrzebne jest spojrzenie nacechowane wiarą, iż ten moment jest darowany mi przez Boga, aby Go teraz, w tej sytuacji kochać. Nawet gdy sytuacja obecna jawi się w bardzo ciemnych barwach, Teresa nie traci nadziei. „Słowa Hioba: Nawet gdybyś mnie zabił, będę ufał Tobie, zachwycały mnie od dzieciństwa. Trzeba mi jednak było wiele czasu, aby dojść do takiego stopnia zawierzenia. Teraz do niego doszłam” - napisze dopiero pod koniec życia. Teresa poznaje, że wielkość czynu nie zależy od tego, co robimy, ale zależy od tego, ile w nim kochamy. „Nie mając wprawy w praktykowaniu wielkich cnót, przykładałam się w sposób szczególny do tych małych; lubiłam więc składać płaszcze pozostawione przez siostry i oddawać im przeróżne małe usługi, na jakie mnie było stać”. Jeśli spojrzeć na komentarz Chrystusa odnośnie do tych, którzy wrzucali pieniądze do skarbony w świątyni, to właśnie w tym kontekście możemy uchwycić zamysł Teresy. Nie jest ważne, ile wrzucimy do tej skarbony, bo uczynek na zewnątrz może wydawać się wielki, ale cała wartość uczynku zależy od tego, ile on nas kosztuje. Zatem należy przełamywać swoją wolę, gdyż to jest największą ofiarą. Przezwyciężając miłość własną, w całości oddajemy się Bogu. Były chwile, gdy Teresa chciała ofiarować Bogu jakieś fizyczne umartwienia. Taki rodzaj praktyk był w czasach Teresy dość powszechny. Jednak szybko się przekonała, że nie pozwala jej na to zdrowie. Było to dla niej bardzo ważne odkrycie, gdyż utwierdziło ją w przekonaniu, że nie trzeba wiele, aby się Bogu podobać. „Dane mi było również umiłowanie pokuty; nic jednak nie było mi dozwolone, by je zaspokoić. Jedyne umartwienia, na jakie się zgadzano, polegały na umartwianiu mojej miłości własnej, co zresztą było dla mnie bardziej pożyteczne niż umartwienia cielesne”. Teresa nie wymyślała sobie jakichś ofiar. Jej zadaniem było wykorzystanie tego, co życie jej przyniosło. Umiejętność docenienia chwili, odkrycia, że wszystko jest do ofiarowania - tego uczy nas Teresa. My sami albo narzekamy na trudny los i marnujemy okazję do ofiarowania czegoś trudnego Bogu, albo czynimy coś zewnętrznie dobrego, ale tylko z wygody, aby się komuś nie narazić lub dla uniknięcia wyrzutów sumienia. Intencja - to jest cały klucz Teresy do świętości. Jak wyznaje, w swoim życiu niczego Chrystusowi nie odmówiła, tzn. że widziała wszystkie okazje do czynienia dobra jako momenty wyznawania swojej miłości. Inną cechą, która przybliża ją do nas, jest naturalność jej modlitwy. Teresa od Dzieciątka Jezus, która jest córką duchową św. Teresy od Jezusa, jest jej przeciwieństwem odnośnie do szczególnych łask na modlitwie. Złożyła nawet z tych łask ofiarę, bo czuła, że w nich można szukać siebie. Jej życie modlitwy było często bardzo marne, gdyż zdarzało się jej zasypiać na modlitwie. Po przyjęciu Komunii św. zamiast rozmawiać z Bogiem, spała. Nie dlatego, że chciała, ale dlatego, że nie potrafiła inaczej. Ważny jest fakt, iż nie martwiła się za bardzo swoją nieumiejętnością modlenia się. Wierzyła, że i z takiej modlitwy Chrystus jest zadowolony, gdyż ona nie może Mu ofiarować nic więcej poza swoją słabością. Aby się przekonać, jak daleko lub jak blisko jesteśmy przyjmowania Ewangelii w całej jej głębi, zastanówmy się, jak podchodzimy do niechcianych prac, mniej wartościowych funkcji, momentów, gdy nie jesteśmy doceniani, a nawet oskarżani. Czy widzimy w tym okazję, aby to wszystko ofiarować Chrystusowi, czy też walczymy o to, aby postawić na swoim lub zwyczajnie zachować twarz? Jak postępujemy wobec osób, które są dla nas przykre? Czy je obgadujemy, czy też widzimy w tym okazję, aby im pomóc w drodze do Boga? Teresa powie, gdy nie może już przyjmować Komunii św. ze względu na zaawansowaną chorobę, że wszystko jest łaską. Czy każda trudna sytuacja, trudny człowiek jest dla mnie łaską?
CZYTAJ DALEJ

Wiara, rap i prawdziwe życie!

2025-10-01 19:42

Archiwum organizatorów

Parafia św. Andrzeja na Wrocławskich Stabłowicach zaprasza na spotkanie z RapPedagogiem

Parafia św. Andrzeja na Wrocławskich Stabłowicach zaprasza na spotkanie z RapPedagogiem

Już w tę niedzielę, 5 października, parafia św. Andrzeja Apostoła na Wrocławskich Stabłowicach zaprasza na wyjątkowe spotkania z Dobromirem Makowskim – RapPedagogiem – pedagogiem, streetworkerem, wykładowcą i raperem, który dzieli się swoją historią życia, nawrócenia i działania Boga.

– To nie będzie typowy wykład. Będzie HIP-HOP, prawdziwe świadectwo i rozmowa – wszystko, co porusza i zostaje w sercu – zachęcają organizatorzy. O godzinie 16.00 rozpocznie się spotkanie RapPedagoga z rodzicami, a o godzinie 19.00 spotkanie z młodymi. Zaproszona jest młodzież od 7 klasy szkoły podstawowej. Wstęp na oba spotkania jest wolny!
CZYTAJ DALEJ

Reklama

Najczęściej czytane

REKLAMA

W związku z tym, iż od dnia 25 maja 2018 roku obowiązuje Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia Dyrektywy 95/46/WE (ogólne rozporządzenie o ochronie danych) uprzejmie Państwa informujemy, iż nasza organizacja, mając szczególnie na względzie bezpieczeństwo danych osobowych, które przetwarza, wdrożyła System Zarządzania Bezpieczeństwem Informacji w rozumieniu odpowiednich polityk ochrony danych (zgodnie z art. 24 ust. 2 przedmiotowego rozporządzenia ogólnego). W celu dochowania należytej staranności w kontekście ochrony danych osobowych, Zarząd Instytutu NIEDZIELA wyznaczył w organizacji Inspektora Ochrony Danych.
Więcej o polityce prywatności czytaj TUTAJ.

Akceptuję