Reklama

Kościół

V Niedziela zwykła

Panie! Daj mi mądrość i radość przyjmowania pomocy i niesienia jej drugim!

Dzisiejsza Ewangelia czytana jest w pierwszych tygodniach roku. Staje się więc jakby programem życia, zadaniem na kolejne miesiące. Ewangelia uczy, że modlitwa czyni serce wrażliwym i otwiera dłonie do niesienia mądrej pomocy bliźniemu. Ale, z kolei, ów bliźni, obdarowany pomocą, wezwany jest, by obdarzać nią innych, z radością.

[ TEMATY ]

rozważanie

rozważanie Słowa Bożego

O. prof. Zdzisław Kijas

Karol Porwich/Niedziela

Bądź na bieżąco!

Zapisz się do newslettera

Słowa Ewangelii według Świętego Marka

Jezus uzdrawia chorych

Pomóż w rozwoju naszego portalu

Wspieram

Po wyjściu z synagogi Jezus przyszedł z Jakubem i Janem do domu Szymona i Andrzeja. Teściowa zaś Szymona leżała w gorączce. Zaraz powiedzieli Mu o niej. On podszedł i podniósł ją, ująwszy za rękę, a opuściła ją gorączka. I usługiwała im.

Z nastaniem wieczora, gdy słońce zaszło, przynosili do Niego wszystkich chorych i opętanych; i całe miasto zebrało się u drzwi. Uzdrowił wielu dotkniętych rozmaitymi chorobami i wiele złych duchów wyrzucił, lecz nie pozwalał złym duchom mówić, ponieważ Go znały.

Nad ranem, kiedy jeszcze było ciemno, wstał, wyszedł i udał się na miejsce pustynne, i tam się modlił. Pośpieszył za Nim Szymon z towarzyszami, a gdy Go znaleźli, powiedzieli Mu: «Wszyscy Cię szukają». Lecz On rzekł do nich: «Pójdźmy gdzie indziej, do sąsiednich miejscowości, abym i tam mógł nauczać, bo po to wyszedłem».

I chodził po całej Galilei, nauczając w ich synagogach i wyrzucając złe duchy.

Drodzy!

Reklama

1. Pierwsze czytanie przywołało gorzkie słowa Hioba, którymi zwracał się do Boga: „Czyż nie do bojowania podobny byt człowieka? Czy nie pędzi on dni jak najemnik? Jak niewolnik, co wzdycha do cienia, jak robotnik, co czeka zapłaty. Zyskałem miesiące męczarni, przeznaczono mi noce udręki. Położę się, mówiąc do siebie: Kiedyż zaświta i wstanę?

Lecz noc wiecznością się staje i boleść mną targa do zmroku”. Hiob nie przyjmuje, radyklanie odrzuca możliwość istnienia cierpienia jako konsekwencji grzechu. Obcy jest mu obraz Boga wyłącznie jako najwyższej sprawiedliwości. Nie można – zdaje się mówić do nas starożytny prorok – zredukować życia na ziemi do bycia przed trybunałem Boga sprawiedliwego. Jest przekonany, że jest coś więcej, coś bardziej, że Bóg nie czyha na człowieka, by przyłapać go na niecnych czynach i dokonać wyroku. Nie widzi sensu cierpienia. Nie akceptuje, że Bóg może dopuszczać na człowieka cierpienie. To jest poza jego myśleniem.

Czy dobrze myśli Hiob? Czy jego postawa jest słuszna? Czy Bogu bliskie jest nasze cierpienie? Czy On go zsyła?

A może jest Mu obojętne, kiedy cierpię? Odpowiedzi na nie udziela dzisiejsza perykopa ewangeliczna. Mówi ona o obecności Jezusa w Kafarnaum. Spędził tam cały dzień, na różnych zajęciach. Najpierw odwiedził dom modlitwy, synagogę, rozmawiając ze swoim Ojcem. Zaraz potem „przyszedł z Jakubem i Janem do domu Szymona i Andrzeja. Teściowa zaś Szymona leżała w gorączce. Zaraz powiedzieli Mu o niej. „On podszedł do niej i podniósł ją ująwszy za rękę, gorączka ją opuściła”.

Reklama

Jezus leczy, uzdrawia, oddala cierpienie, przywraca do życia, nadaje życiu nowy, głębszy sens. Słowem walczy z tym wszystkim, przeciwko czemu buntował się Hiob. Pośrednio więc uczy, że Bogu nie jest miłe cierpienie. Obce są choroby, nieszczęścia, niesprawiedliwości. Ewangelista dodaje coś jeszcze, że „z nastaniem wieczora, gdy słońce zaszło, przynosili do Niego wszystkich chorych i opętanych; i całe miasto było zebrane u drzwi. Uzdrowił wielu dotkniętych rozmaitymi chorobami i wiele złych duchów wyrzucił”.

Bogu nieobce jest żadne cierpienie. Żadnym cierpieniem się nie gorszy i żadne cierpienie nie jest większe od Jego miłosierdzia. Posiada moc uzdrowić każdą chorobę, oddalić każdy rodzaj cierpienia, zaradzić każdej dolegliwości, wyrzucić każdy rodzaj złego ducha, który nawiedza człowieka.

2. Ewangelista pisze, że kiedy Jezus wszedł do domu Szymona i powiedzieli Mu, że jego teściowa złożona jest chorobą, On podszedł do niej „ujął za rękę i gorączka ją opuściła”. Tak niewiele, a tak wielki efekt. Proste uściśnięcie dłoni, w rezultacie czego ustąpiła gorączka, oddaliła się choroba. Kobieta mogła wstać i podjąć domowe obowiązki.

Dłoń jest ważna. Można ją ściskać, by kogoś uderzyć, na kimś się zemścić, czymś w kogoś rzucić itp. Ale takie dłonie nie leczą. Nie wnoszą pokoju, nie przywracają do życia. Nie rodzą one przyjaźni i nie zawiązują pokoju. Ściśnięta dłoń obecna jest w boksie, lecz w życiu potrzeba, by była otwarta. Pokazuje się wówczas drugiemu, że jest się otwartym, szczerym, że nie ma się nic do ukrycia, nie ma się złych zamiarów.

Tylko otwarta dłoń jest w stanie podnieść tego, kto upadł. Dłoń zaciśnięta tego nie potrafi. Nie jest w stanie przywrócić do życia.

Reklama

Żyć z dłońmi otwartymi. Jak to robić? Jezus przygotował się do tego poprzez modlitwę. Ewangelia mówi bowiem, że zanim nawiedził dom Szymona, był w synagodze. Modlitwa otwiera nasze zaciśnięte dłonie z gniewu, z chęci zemsty, oczyszcza z pragnienia oddania drugiemu za zło, którego się dopuścił względem nas czy naszych bliskich.

Modlitwa otwiera dłonie, przygarnia drugiego, obejmuje, kiedy cierpi, kiedy czuje się samotny, skrzywdzony, opuszczony. Otwarta dłoń przytula, bo jest wyrazem otwartości serca, które kocha.

Dłoń nasza, ludzka, jest tylko odbiciem dłoni Boga, która podnosi, przywraca do życia, do nadziei. Odradza nadzieję na lepszą przyszłość.

Dłoń Boga nie tylko przygarnia, jak przygarnął ojciec swego syna, który wrócił do domu, roztrwoniwszy wcześniej swój majątek, ale także podnosi. Inaczej mówiąc, stawia człowieka w pionie. Każe mu chodzić prosto, wszak nie przestaje być – mimo trudności – dzieckiem Bożym.

3. Ewangelista podaje jeszcze jeden ważny szczegół, o którym warto wspomnieć. Pisze bowiem, że teściowa Szymona, zaraz po uzdrowieniu, „usługiwała im”. Dlaczego to uczyniła? Myślę, że zaczęła od razu im usługiwać z wdzięczności. W ten właśnie sposób chciała odwdzięczyć się Jezusowi za otrzymane dobro.

Uzdrowiona chciała teraz przychodzić z pomocą, taką, jaka była jej bliska, jaką umiała uczynić, względem tych, którzy byli w innej potrzebie, którzy potrzebowali innej pomocy. Byli głodni i spragnieni, więc zaczęła usługiwać im tym, co potrafiła najlepiej. Cudowna wręcz wymiana darów, wymiana posług, wzajemnego wspierania się w życiu.

Reklama

Nie wszyscy muszą czy mogą robić wszystko. Każdy z nas obdarzony został przez Boga innym darem, inną jakością intelektualną czy fizyczną. Warto więc sobie nawzajem pomagać. I to bez zazdrości, że ktoś ma coś, czego mnie brak, ale cieszyć się, że mam coś, czego drugi nie ma i czego mogę mu udzielić w zamian za to, czego on udzieli mnie.

Tylko wówczas tworzą się więzy solidarności, współpracy, tworzy się wspólnota. Tylko wówczas udaje się nam oddalać – z mocą Boga – cierpienie tych, którzy go doznają (a przynajmniej sprawić, że staje się ono mniej bolesne), że możemy ulżyć drugiemu w chorobie, która odbiera mu radość, chęć życia, rodzi smutek.

Świadomi, że sami otrzymaliśmy wiele, możemy również dawać to, na co nas stać, drugim. A wtedy nie jest już tak, jak pisał Hiob, że „noc wiecznością się staje i boleść mną targa do zmroku”.

Dzisiejsza Ewangelia czytana jest w pierwszych tygodniach roku. Staje się więc jakby programem życia, zadaniem na kolejne miesiące. Ewangelia uczy, że modlitwa czyni serce wrażliwym i otwiera dłonie do niesienia mądrej pomocy bliźniemu. Ale, z kolei, ów bliźni, obdarowany pomocą, wezwany jest, by obdarzać nią innych, z radością.

Panie! Daj mi mądrość i radość przyjmowania pomocy i niesienia jej drugim!

Więcej książek, artykułów, tekstów oraz nagrania audio homilii znajdziesz na stronie internetowej ojca prof. Zdzisława Kijasa: zkijas.com

Redakcja tekstu: dr Monika Gajdecka-Majka

Homilie pochodzą z książki "U źródła Życia. Rozważania na niedziele czasu Adwentu, Bożego Narodzenia, Wielkiego Postu i Wielkanocy, Rok A,B,C", wydanej przez wydawnictwo Homo Dei.

2024-02-02 13:22

Oceń: +18 -1

Reklama

Wybrane dla Ciebie

Trzeba prosić Boga o dobre oczy, aby widzieć i docenić dobro, które dzieje się wokół nas

[ TEMATY ]

rozważania

O. prof. Zdzisław Kijas

Adobe Stock

Widzimy, że Ewangelia dzisiejsza mówi wiele o wielu częściach głowy: uszach, oczach, ustach. Nic nie jest bez znaczenia – dla wiary i dla życia. Trzeba nam zabiegać o wszystko, bowiem wszystko stać się może narzędziem pomnażania dobra lub jego odbudowania, kiedy zaczyna go ubywać.

Wielu już starało się ułożyć opowiadanie o zdarzeniach, które się dokonały pośród nas, tak jak nam je przekazali ci, którzy od początku byli naocznymi świadkami i sługami słowa. Postanowiłem więc i ja zbadać dokładnie wszystko od pierwszych chwil i opisać ci po kolei, dostojny Teofilu, abyś się mógł przekonać o całkowitej pewności nauk, których ci udzielono. W owym czasie: Powrócił Jezus mocą Ducha do Galilei, a wieść o Nim rozeszła się po całej okolicy. On zaś nauczał w ich synagogach, wysławiany przez wszystkich. Przyszedł również do Nazaretu, gdzie się wychował. W dzień szabatu udał się swoim zwyczajem do synagogi i powstał, aby czytać. Podano Mu księgę proroka Izajasza. Rozwinąwszy księgę, znalazł miejsce, gdzie było napisane: «Duch Pański spoczywa na Mnie, ponieważ Mnie namaścił i posłał Mnie, abym ubogim niósł dobrą nowinę, więźniom głosił wolność, a niewidomym przejrzenie; abym uciśnionych odsyłał wolnymi, abym obwoływał rok łaski Pana». Zwinąwszy księgę, oddał słudze i usiadł; a oczy wszystkich w synagodze były w Niego utkwione. Począł więc mówić do nich: «Dziś spełniły się te słowa Pisma, które słyszeliście».
CZYTAJ DALEJ

Campo Verano: rzymski cmentarz, na którym spoczywa wielu Polaków

2025-11-02 07:39

[ TEMATY ]

cmentarz

Vatican News

Campo Verano w Rzymie

Campo Verano w Rzymie

Zabytkowe mogiły - dzieła sztuki, zbiorowe groby z kwaterami przypominającymi bloki mieszkalne, nagrobki pełne uśmiechniętych fotografii tych, którzy odeszli - monumentalny Campo Verano, największy cmentarz w Rzymie, ale i w całych Włoszech jest miejscem gdzie 2 listopada Leon XIV sprawować będzie Mszę św. za zmarłych. Pochowani są tutaj także wielcy Polacy.

Podziel się cytatem Są tu pochowani są artyści, duchowni oraz działacze polonijni. To między innymi rzeźbiarz Antoni Madejski, malarz Aleksander Gierymski, Zofia Katarzyna Odescalchi z rodu Branickich, Urszula Ledóchowska założycielka Urszulanek Serca Jezusa Konającego, Karolina Lanckorońska, arystokratka, która była jednym z inicjatorów założenia Polskiego Instytutu Historycznego w Rzymie. Stanęła również na jego czele jako dyrektor.
CZYTAJ DALEJ

Jubileusz Krucjaty Modlitwy w Obronie Poczętych Dzieci

2025-11-02 20:27

Karolina Podlewska

„…Wasza modlitwa w obronie najsłabszych, pozbawionych głosu istot jest wyrazem nie tylko głębokiej wrażliwości na los najmniejszych, ale również jest wyrazem podziwu i szacunku dla samego Boga i prawa, które ustanowił…” – napisał abp Marek Jędraszewski.

W poniedziałek, 27 października 2025 r. o godz. 18.00 w kościele Niepokalanego Serca Maryi przy klasztorze Sióstr Felicjanek w Krakowie została odprawiona Msza św. z okazji 45-lecia Krucjaty Modlitwy w Obronie Poczętych Dzieci. Koncelebrowali ją ks. dr Paweł Gałuszka, dyrektor Wydziału Duszpasterstwa Rodzin Kurii Metropolitalnej w Krakowie i Diecezjalny Duszpasterz Rodzin, ks. Jacek Kurzydło, rektor kościoła sióstr felicjanek i dyrektor Muzeum Archidiecezjalnego Kardynała Karola Wojtyły w Krakowie, ks. prof. Edward Staniek, wieloletni rektor kościoła sióstr felicjanek, i ks. Seweryn Puchała, duszpasterz Krucjaty Modlitwy w Obronie Poczętych Dzieci.
CZYTAJ DALEJ

Reklama

Najczęściej czytane

REKLAMA

W związku z tym, iż od dnia 25 maja 2018 roku obowiązuje Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia Dyrektywy 95/46/WE (ogólne rozporządzenie o ochronie danych) uprzejmie Państwa informujemy, iż nasza organizacja, mając szczególnie na względzie bezpieczeństwo danych osobowych, które przetwarza, wdrożyła System Zarządzania Bezpieczeństwem Informacji w rozumieniu odpowiednich polityk ochrony danych (zgodnie z art. 24 ust. 2 przedmiotowego rozporządzenia ogólnego). W celu dochowania należytej staranności w kontekście ochrony danych osobowych, Zarząd Instytutu NIEDZIELA wyznaczył w organizacji Inspektora Ochrony Danych.
Więcej o polityce prywatności czytaj TUTAJ.

Akceptuję