Reklama

Kościół

Czy wydarzy się cud w Watykanie? - 8 czerwca modlitwa prezydentów Izraela i Autonomii Palestyńskiej

W miejscu, gdzie narodził się Książę Pokoju, pragnę wystosować zaproszenia do Pana Prezydenta Mahmuda Abbasa i do Pana Prezydenta Szimona Peresa do zaniesienia wraz ze mną modlitwy proszącej Boga o dar pokoju. Oferuję swój dom w Watykanie, aby gościł to modlitewne spotkanie - powiedział Franciszek 25 maja na koniec Mszy św. na placu Żłóbka w Betlejem. Ta nieoczekiwana propozycja zelektryzowała wszystkich śledzących papieską pielgrzymkę do Ziemi Świętej i stała się informacją nr 1 światowych mediów.

[ TEMATY ]

prezydent

Watykan

Włodziemierz Rędzioch

Bądź na bieżąco!

Zapisz się do newslettera

To, że zaproszenie na "modlitewny szczyt" zostało natychmiast przyjęte i równie szybko ustalono jego termin - 8 czerwca, już uznano za wydarzenie noszące znamiona "cudu", tym bardziej że obecnie pokojowe rozmowy izraelsko-palestyńskie znajdują się od kwietnia w całkowitym impasie. Na modlitwę z prezydentami, która odbędzie się w niedzielę późnym popołudniem, papież zaprosił także honorowego zwierzchnika światowego prawosławia, patriarchę Konstantynopola Bartłomieja I.

"To będzie spotkanie modlitewne, a nie mediacja" - wyjaśnił Franciszek w rozmowie z dziennikarzami na pokładzie samolotu w drodze powrotnej do Rzymu. "Spotkamy się tylko po to, by się modlić. Myślę, że modlitwa będzie ważna i pomocna. Potem wszyscy wrócą do domu" - oznajmił papież.

Pomóż w rozwoju naszego portalu

Wspieram

Zapowiedź tego spotkania w dużym stopniu zdominowała odbiór całej pielgrzymki papieża w Ziemi Świętej. "Peres i Abbas przyjmują zaproszenie do Watykanu”- napisał na pierwszej stronie dziennik „The Jerusalem Post”. Również iny dziennik izraelski „Haaretz” poinformował o tym na pierwszej stronie. „Papież Franciszek osobiście zaangażował się w przełamanie kryzysu bliskowschodniego i zaproponował watykańskie apartamenty jako miejsce modlitewnego szczytu, udowadniając tym samym, że jest to jeden z celów jego pontyfikatu. Był to całkowicie zaskakujący krok" - napisał dziennik.

Reklama

Światowe media cytowały słowa Franciszka: "Wszyscy pragniemy pokoju. Tylu ludzi buduje go każdego dnia małymi czynami, wielu cierpi i cierpliwie znosi zmęczenie tylu próbami jego zbudowania. I wszyscy - szczególnie ci, którzy są postawieni w służbie swych narodów - mamy obowiązek stać się narzędziami i budowniczymi pokoju, przede wszystkim przez modlitwę. Budowa pokoju jest trudna, ale życie bez pokoju jest męką. Wszyscy mężczyźni i kobiety tej ziemi i całego świata proszą nas o przedstawienie Bogu ich gorącego dążenia do pokoju".

Podczas pielgrzymki Ojciec Święty wielokrotnie wzywał do kontynuowania drogi dialogu w rozwiązywaniu izraelsko-palestyńskiego węzła gordyjskiego. "Wszyscy wiemy - powiedział na lotnisku w Tel Awiwie - jak pilna jest potrzeba pokoju, nie tylko dla Izraela, ale także dla całego regionu. Niech więc mnożą się wysiłki i energie w celu osiągnięcia sprawiedliwego i trwałego rozwiązania konfliktów, które spowodowały tak wiele cierpienia. W jedności z wszystkimi ludźmi dobrej woli na całym świecie błagam wszystkich, którzy ponoszą odpowiedzialność, aby uczynili wszystko, co możliwe, na rzecz poszukiwania sprawiedliwych rozwiązań złożonych problemów, aby Izraelczycy i Palestyńczycy mogli żyć w pokoju. Trzeba zawsze z odwagą i niestrudzenie podejmować drogę dialogu, pojednania i pokoju. Nie ma żadnej innej" - wskazał Franciszek.

Dlatego ponowił apel Benedykta XVI z jego wizyty w Jerozolimie pięć lat temu: „Niech wszyscy uznają, że Państwo Izrael ma prawo do istnienia i cieszenia się pokojem i bezpieczeństwem w obrębie uznanych międzynarodowo granic. Niech uznane będzie tak samo, że naród palestyński ma prawo do suwerennej ojczyzny, do życia w godności i do swobodnego podróżowania. Niech rozwiązanie «dwóch państw» stanie się rzeczywistością, a nie pozostaje tylko marzeniem” - wezwał papież.

Reklama

Wyraził też pragnienie, by Ziemia Święta stała się „miejscem, w którym nie byłoby jakiejkolwiek przestrzeni dla tych, którzy instrumentalizując i radykalizując wartość swojej przynależności religijnej, stają się nietolerancyjni i stosują przemoc wobec innych”.

Także w rozważaniu podczas audiencji ogólnej w Watykanie 28 maja papież przypomniał, że wiele razy podczas tej pielgrzymki apelował o pokój w Ziemi Świętej, wzywając chrześcijan, by podejmowali gesty pokory, braterstwa i pojednania i aby stawali się ludźmi czyniącymi pokój. Zaapelował również do wspólnoty międzynarodowej o spieszenie z pomocą humanitarną dla uchodźców, zaś do władz poszczególnych odwiedzanych krajów, by starały się o załagodzenie napięć na Bliskim Wschodzie.

Konflikt izraelsko-palestyński trwa i nie ma nadziei na jego rozwiązanie. Między Izraelem a Autonomią Palestyńską mamy do czynienia z nie dającą się pogodzić różnicą zdań. Syjonistyczna koncepcja "Erec Israel" - "Ziemi Izraela" wychodzi z przekonania, że Bóg przyznał na wieczność Abrahamowi i jego potomkom prawa do Ziemi Świętej. Palestyńczycy natomiast powołują się na trwającą już 13 wieków obecność wyznawców islamu na tym terenie. W ten sposób dochodzi do konfliktu między "prawem boskim" a "prawem historycznym". Np. dla Palestyńczyków Jerozolima jest integralną częścią ich terytorium. Dla Żydów jest "świętą i niepodzielną" stolicą. Jak na razie w sprawach takich, jak Wzgórze Świątynne, stolica i granice, ze względu na radykalną różnicę zdań nie osiągnięto żadnego konsensusu.

Reklama

Cały czas rozrasta się planowany na 700 kilometrów mur o wysokości ośmiu metrów, oddzielający Palestyńczyków od Izraelczyków. Szczególnie widoczny jest on w Betlejem, mieście króla Dawida i narodzenia Jezusa Chrystusa. Aby się dostać do miasta, trzeba pokonać izraelskie checkpointy, często czekając na nich godzinami, a zdarza się, że nie jest się wpuszczonym. Wzbudza to irytację nie tylko mieszkańców Autonomii Palestyńskiej. Od 2012 r. trwa spór o budowę muru w tzw. "trójkącie chrześcijańskim" obejmującym Betlejem, Beit Dżala i Beit Sahour. Planowany przebieg muru między Beit Dżala i al-Walajeh dotyczy licznych chrześcijańskich rodzin, jak i dwóch domów należących do zgromadzenia salezjanów w Cremisan, którzy złożyli w tej sprawie skargę do władz Izraela.

W związku z "murem bezpieczeństwa" niezwykle wymowne, również szeroko komentowane przez światowe media, były dwa papieskie gesty. Pierwszy, gdy Franciszek jadąc przez Betlejem, kazał zatrzymać się przed nim. Podszedł do muru koło jednej z izraelskich wież strażniczych, dotknął go czołem i modlił się. Po raz drugi było to po wizycie przy pomniku Herzla, premier Izraela Beniamin Netanjahu poprosił papieża Franciszka, by zatrzymał się przy pomniku upamiętniającym ofiary zamachów terrorystycznych. Opowiedział historię jednej z ofiar, podkreślając, że stało się to, "gdyż nie skończyliśmy jeszcze wtedy budowy muru". „Po to budujemy ten mur” - powiedział premier. Franciszek zatrzymał się i zaczął się modlić, a potem w krótkich słowach potępił terroryzm. "Terroryzm jest złem w swoich korzeniach i rezultatach. Pochodzi z nienawiści. Nie buduje, ale niszczy" – powiedział papież. Wydarzenie to było komentowane jako odpowiedź na przystanek papieża przy murze bezpieczeństwa w Betlejem.

Punktem zapalnym w stosunkach izraelsko-palestyńskich jest też Wzgórze Świątynne. Raz po raz dochodzi do kłótni między osadnikami żydowskimi, którzy chcą się tam modlić, a młodymi Palestyńczykami, którzy się temu sprzeciwiają, uważając, że także dla nich jest to miejsce święte.

Reklama

Obecnie rozmowy izraelsko-palestyńskie pod auspicjami Johna Kerry`ego - sekretarza stanu USA - które miały doprowadzić do przyszłego porozumienia pokojowego, są w całkowitym impasie. Palestyńczycy nie chcą zrezygnować z żądania powrotu na ich ziemie przymusowych uchodźców i ich potomków z terenów, na których powstało Państwo Izrael, zaprzestania izraelskiego osadnictwa na Zachodnim Brzegu, uwolnienia palestyńskich więźniów, którzy odsiadują kary za akty terrorystyczne przeciwko Izraelowi a także uznanie granic sprzed roku 1967. Izraelczycy nie chcą z kolei oddać całej ziemi należącej wcześniej do Palestyńczyków.

Do fiaska rozmów przyczyniło się także podpisanie porozumienia w sprawie utworzenia rządu jedności narodowej przez rządzący Autonomią Palestyńską na Zachodnim Brzegu Fatah i Hamas władający Strefą Gazy. W poniedziałek 2 czerwca Stany Zjednoczone ogłosiły, że będą współpracować z nowym rządem oczywiście pod warunkiem, że będzie on przestrzegał trzech warunków zgodnych z podstawowymi normami międzynarodowymi określonymi przez tzw. bliskowschodni kwartet (ONZ, UE, USA i Rosja), czyli: uznanie Izraela, zaprzestanie akcji terrorystycznych oraz poszanowanie zawartych już umów.

Dla Izraela krok ten jest całkowicie nie do zaakceptowania, gdyż nowy palestyński rząd to - ich zdaniem - "terroryści w garniturach" a radykalny Hamas jest organizacją terrorystyczną stale odpalającą rakiety w kierunku Izraela i nie uznaje jego prawa do istnienia. Ponadto rząd Netanjahu stwierdził, że jest głęboko rozczarowany decyzją USA o wsparciu dla palestyńskiego rządu i zapowiedział, że będzie go bojkotować.

Reklama

Czy modlitwa prezydentów Izraela i Autonomii Palestyńskiej w Watykanie z udziałem Franciszka i patriarchy Bartłomieja o pokój w Ziemi Świętej będzie modlitwą o cud braterstwa i pojednania? Już samo to, że dojdzie do takiego spotkania, ma znamiona cudu. Oczywiście, po ludzku patrząc będzie to spotkanie symboliczne. Ten konflikt trwa już wiele lat i choć istnieje nieformalne status quo między Izraelem a Autonomią Palestyńską, to proces pokojowy znajduje się w ślepej uliczce i "stoi przed murem". Dlatego po wyczerpaniu wszelkich ludzkich środków mediacji pozostaje tylko modlitwa, nie tylko stron konfliktu, ale wszystkich chrześcijan oraz ludzi dobrej woli, aby Izraelczycy i Palestyńczycy mogli "przeskoczyć mur" i znaleźć się w Ziemi Świętej pokoju, braterstwa i pojednania.

Cieszy zatem inicjatywa argentyńskiej Komisji ds. Sprawiedliwości i Pokoju, Akcji Katolickiej oraz Międzynarodowego Forum Akcji Katolickiej i Światowej Unii Katolickich Organizacji Kobiecych, skierowana do wyznawców wszystkich religii pod hasłem: „Minuta dla pokoju”. "Gdziekolwiek się znajdujesz, o godzinie 13.00 zatrzymaj się, skłoń głowę i odmów modlitwę w o pokój, zgodnie z własną tradycją" - zapraszają autorzy inicjatywy w niedzielę 8 czerwca, w dniu modlitewnego spotkania w Watykanie.

Krzysztof Tomasik

2014-06-05 15:19

Oceń: 0 0

Reklama

Wybrane dla Ciebie

Watykan: obraduje Komisja Studyjna ds. Diakonatu Kobiet

[ TEMATY ]

Watykan

Mazur/episkopat.pl

Pod przewodnictwem sekretarza Kongregacji Nauki Wiary, abp. Luisa Francisco Ladarii Ferrera SJ obraduje dziś i jutro Komisja Studyjna ds. Diakonatu Kobiet ustanowiona przez Ojca Świętego 2 sierpnia br.

Jak podało Biuro Prasowe Stolicy Apostolskiej członkowie Komisji obradują każdego dnia w siedzibie Kongregacji Nauki Wiary podczas dwóch sesji porannej i wieczornej, a celem ich prac jest obiektywne studium na temat sytuacji w początkach Kościoła.
CZYTAJ DALEJ

Epifania - wielkie święto wiary

Uroczystość Epifanii lub Teofanii, czyli Objawienia Pańskiego, jest jednym z najstarszych świąt ku czci Chrystusa. Obchodzone jest 6 stycznia, popularnie zwane świętem Trzech Króli. Jak wskazuje już sama nazwa, uroczystość ta jest pochodzenia wschodniego. Greckie słowa: epifaneia, teofaneia - ukazanie się, objawienie - rozumiano na Wschodzie jako widzialne ukazanie się bóstwa, albo też za pomocą tych słów określano uroczyste odwiedziny cesarza w mieście lub świętowanie ważnych dni z życia władcy. Ogólnie rzecz ujmując, jest to każde objawienie się bóstwa w czasie i przestrzeni (por. Wj 3, 12; 19, 18; Dz 2, 3-4). Pierwsze wzmianki o świętowaniu Epifanii na Wschodzie spotykamy u Klemensa Aleksandryjskiego (ok. 212 r.). Na Zachodzie natomiast wzmiankę o obchodach tej uroczystości znajdujemy w Galii ok. 361 r. Epifania jest pierwszym historycznie świętem związanym z tajemnicą Wcielenia. Św. Augustyn nazywa je "bliźniaczą uroczystością Narodzenia Pańskiego (geminata sollemnitas). Początkowo obchodzono dwa święta razem: święto Bożego Narodzenia i Objawienia się ludzkości Jezusa jako Zbawiciela. Na Zachodzie zaczęto obchodzić je oddzielnie dopiero od IV w. Epifania stała się wspomnieniem i uobecnieniem trzykrotnego objawienia się Chrystusa światu - tria miracula, jakie dokonało się podczas chrztu Jezusa w Jordanie, w chwili pokłonu trzech Mędrców oraz w czasie pierwszego cudu Pana Jezusa na weselu w Kanie Galilejskiej. Natomiast w liturgii Kościoła Zachodniego podkreślono szczególnie w uroczystości Epifanii objawienie się Syna Bożego jako oczekiwanego Zbawiciela poganom w osobie trzech Mędrców i dlatego dzień ten jest określany jako święto Trzech Króli. Motyw ten jest główną treścią Mszy św. i tematem dominującym w Liturgii Godzin. Natomiast w Jutrzni i Nieszporach wspomina się również tria miracula. Kluczem do zrozumienia tego święta jest Ewangelia św. Mateusza (Mt 2, 1-12), w której znajdujemy wzmiankę o Magach (Mędrcach) ze Wschodu, przedstawicielach świata pogańskiego, którzy podążając za gwiazdą, przebyli drogę około tysiąca kilometrów, aby złożyć hołd Dzieciątku Jezus i ofiarować Mu dary w postaci złota, kadzidła i mirry. Ostatecznie ustalono ich liczbę na trzech, co wiąże się z liczbą wymienionych przez Ewangelię darów, które mają znaczenie symboliczne. Ojcowie Kościoła odnosili je do troistej postaci Chrystusa. Składając je, Mędrcy wyznali wiarę w Jezusa, który jest Bogiem - ofiarując kadzidło, uznali oni w Chrystusie Króla - na co wskazuje złoto, prawdziwego Człowieka - mirra. Prawdopodobnie po wpływem interpretacji fragmentu Ps 72, 10-11 i Iz 60, 3 zaczęto w Magach upatrywać Królów. W związku z uroczystością Epifanii powstały różne zwyczaje. Podczas Mszy św. odbywa się błogosławieństwo kadzidła i kredy, czasem wody - o czym mówią aktualnie polskie agendy. Zwyczaj błogosławienia wody wywodzi się z przypomnienia chrztu, a ze wspomnienia o Mędrcach z darami - zwyczaj błogosławienia kadzidła i kredy. Mieszkania napełniamy wonią kadzidła na znak, że wszystko pragniemy czynić na chwałę Boga, natomiast święconą kredą znaczymy drzwi domów i umieszczamy datę bieżącego roku na znak, że mieszkańcy przyjęli Wcielonego Syna Bożego. Ten piękny zwyczaj zachował się do dziś nie tylko w tradycji polskiej, ale też w innych krajach. Jak relacjonuje Oskar Kolberg, dawniej po powrocie z kościoła wierni kadzidłem okadzali mieszkania, a kredą gospodarz wraz z całą rodziną kreślił z powagą na drzwiach wejściowych inicjały Trzech Króli K + M + B. Interpretuje się te skróty jako inicjały legendarnych imion trzech Mędrców: Kacper, Melchior, Baltazar ( wskazanymi w IX w.). Spotyka się też inną interpretację tego skrótu, tak jak odczytywały go wieki średnie. Inicjały Trzech Mędrców w pisowni łacińskiej: C + M + B są pierwszymi literami słów Christus mansionem benedicat, co oznacza: "Niech Chrystus błogosławi mieszkanie". Znaczenie kredą drzwi nawiązuje do zdarzenia z Księgi Wyjścia (Wj 12, 21-33). Naród Wybrany przed wyjściem z niewoli znaczył drzwi i progi domów krwią baranka, wówczas Bóg "nie pozwolił niszczycielowi wejść do tych domów" (Wj 12, 23). Drzwi i próg naszego mieszkania stanowią zarówno granice naszego domostwa, jak i łącznik ze światem zewnętrznym. Znacząc drzwi świętymi inicjałami i znakami, chcemy wyrazić nasze pragnienie, by tylko dobro i błogosławieństwo przekraczało próg naszego domu. Jan Paweł II na początku swego pontyfikatu tak wyraził istotę tego święta: "Serce twe zadrży i rozszerzy się - mówi Izajasz do Jeruzalem. (...) Właśnie ten krzyk proroka jest kluczowym słowem uroczystości Trzech Króli". W uroczystości tej "Kościół dziękuje Bogu za dar wiary, która stała się i wciąż na nowo staje się udziałem tylu ludzi, ludów, narodów. Świadkami tego daru, jego nosicielami jednymi z pierwszych byli właśnie owi trzej ludzie ze Wschodu, Mędrcy, którzy przybyli do stajenki, do Betlejem. Znajduje w nich swój przejrzysty wyraz wiara jako wewnętrzne otwarcie człowieka, jako odpowiedź na światło, na Epifanię Boga. W tym otwarciu na Boga człowiek odwiecznie dąży do spełnienia siebie. Wiara jest początkiem tego spełnienia i jego warunkiem. (...) Trzeba pozwolić Mędrcom iść do Betlejem. Z nimi razem idzie każdy człowiek, który za definicję swego człowieczeństwa uznaje prawdę o otwarciu ducha ku Bogu, prawdę wyrażoną w zdaniu: altiora te quaeras! (szukaj rzeczy od ciebie wyższych)". Kościół staje się sobą, "kiedy ludzie - tak jak pasterze i Trzej Królowie ze Wschodu - dochodzą do Jezusa Chrystusa za pośrednictwem wiary. Kiedy w Chrystusie, Człowieku, i przez Chrystusa odnajdują Boga. Epifania jest więc wielkim świętem wiary" (7 stycznia 1979). Wiara jest gwiazdą wskazującą nam drogę do Chrystusa. Powinniśmy się cieszyć łaską wiary i ją umacniać oraz prosić Boga o jej pomnożenie.
CZYTAJ DALEJ

Świdnica. Barwny Orszak Trzech Króli po raz trzynasty

2025-01-06 22:43

[ TEMATY ]

Świdnica

bp Ignacy Dec

Orszak Trzech Króli

Objawienie Pańskie

Irena Janiszewska

13. Orszak Trzech Króli w Świdnicy – uśmiechy uczestników, osiołki i radosne kolędowanie na ulicach miasta

13. Orszak Trzech Króli w Świdnicy – uśmiechy uczestników, osiołki i radosne kolędowanie na ulicach miasta

Blisko trzy tysiące wiernych przybyło 6 stycznia do stolicy diecezji, by wspólnie uczestniczyć w Orszaku Trzech Króli. Tradycyjnie poprzedziła go Msza święta w świdnickiej katedrze, której przewodniczył biskup senior Ignacy Dec.

To właśnie podczas homilii wygłoszonej w uroczystość Objawienia Pańskiego bp Dec podkreślił powszechny wymiar narodzin Jezusa i zachęcał wiernych do odważnego bycia gwiazdą betlejemską dla innych.
CZYTAJ DALEJ

Reklama

Najczęściej czytane

W związku z tym, iż od dnia 25 maja 2018 roku obowiązuje Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia Dyrektywy 95/46/WE (ogólne rozporządzenie o ochronie danych) uprzejmie Państwa informujemy, iż nasza organizacja, mając szczególnie na względzie bezpieczeństwo danych osobowych, które przetwarza, wdrożyła System Zarządzania Bezpieczeństwem Informacji w rozumieniu odpowiednich polityk ochrony danych (zgodnie z art. 24 ust. 2 przedmiotowego rozporządzenia ogólnego). W celu dochowania należytej staranności w kontekście ochrony danych osobowych, Zarząd Instytutu NIEDZIELA wyznaczył w organizacji Inspektora Ochrony Danych.
Więcej o polityce prywatności czytaj TUTAJ.

Akceptuję