Relikwie bł. Pauliny Jaricot wprowadzono do katedry w Siedlcach
Jakość spotkania z Bogiem jest narzędziem, płucem przekazu wiary - wskazał ks. Jarosław Tomaszewski, sekretarz krajowy Papieskich Dzieł Misyjnych w czasie spotkania członków Kół żywego Różańca. 9 stycznia, w liturgiczne wspomnienie bł. Pauliny Jaricot, do katedry w Siedlcach przybyło ponad 600 osób. Centralnym punktem wydarzenia było wprowadzenie relikwii założycielki Żywego Różańca i Dzieła Rozkrzewiania Wiary do siedleckiej katedry.
Ks. Jarosław Tomaszewski poszukując odpowiedzi na pytanie „jak rozkrzewiać dzisiaj wiarę?” wskazał, że dziś żyjemy w czasie zmiany epoki. Sięgamy do doświadczenia bł. Pauliny bo wtedy - w XIX w. narodziły się wszystkie problemy, które my dzisiaj, w XXI w. widzimy na schyłku.
- Im większe są starcia, napięcia między światem wiary i niewiary, tym więcej jest ludzi, którzy niosą Ewangelię z większym radykalizmem i zdrowiem ducha. XIX wiek to czas gangreny ludzkiego myślenia, który dzisiaj, na naszych oczach jest dekadencją, dogorywa i za chwilę będzie nowa epoka. W tym samym czasie rodzi się we Francji Paulina. Bóg wzbudza we Francji - Vianneya, w Anglii - Newmana, w Polsce - Bojanowskiego. Tam gdzie jest zawsze upadek, gangrena tam Bóg szuka zdrowego organizmu. W Siedlcach - Ty! - wskazał ks. Tomaszewski.
W konferencji duchowny wskazywał, że na początku misji rozkrzewiania wiary, nie możemy wmówić sobie, że człowiek jest z natury ateistą. - Jeśli ty uwierzysz, że nowoczesny człowiek na tej zmianie epoki jest ateistą, to jesteś oszukany. Dla duszy człowieka naturalna jest wiara. Człowiek przeczuwa Boga - wskazał ks. Tomaszewski.
Reklama
Nas dzisiaj powinna cechować „wolność statystyczna”. Przekaz wiary nie zależy od ilości, ale od jakości. Ważne jest, abyśmy dzisiaj w misji przekazu wiary wyzwolili się od „przeliczania nas”. - Owszem musimy znać rzeczywistość, socjologia może nam pomóc, ale ona nie jest bożkiem. W ewangelizacji, przekazie wiary, czyli w misji nie chodzi o ilość. Czasem będą takie epoki, kiedy dwoje ludzi przeniesie Ewangelię dalej. Nie bądźmy niewolnikami statystyk, bo wtedy nam chodzi o ilość, a nie o jakość. Nie chodzi o to, aby Kościół miał dobre statystyki, ale chodzi o Boga - akcentował ks. Tomaszewski.
W konferencji wybrzmiało także wskazanie, że duchowość to bardzo osobista więź z Bogiem; odkrycie Boga jako osobę, która tu i teraz działa w moim życiu. - Miejcie cierpliwość żeby tych waszych bliskich, którzy dzisiaj wydają się być daleko od wiary, nie tyle wprowadzać w intensywną pobożność - do niej kiedyś dojdą - co rozpocząć od życia duchowego - akcentował przybyły gość.
Później był czas na wspólną modlitwę różańcową oraz adorację Najświętszego Sakramentu. Centralnym punktem była Msza św. pod przewodnictwem biskupa siedleckiego Kazimierza Gurdy. Na początku liturgii, nastąpił obrzęd wprowadzenia relikwii bł. Pauliny oraz błogosławieństwo relikwiarza.
Ks. Tomaszewski w homilii, nawiązując do czytań mszalnych, wskazał, że bardzo ważnym zadaniem dziś dla Kościoła w Polsce jest rozkrzewianie wiary wśród ludzi młodych. - Można wrzeszczeć prawdę i rozminąć się z Jezusem. Młody człowiek musi wejść w higienę wewnętrzną. Musi wejść w ciszę. Ja wiem że to jest bardzo trudne. […] Wiem, że o wiele łatwiej jest wtedy kiedy dasz mu bodźce; ale to nie jest misja, to jest przetrwanie. Proszę was miejcie odwagę zaufać Bożemu słowu. […] Dzisiaj do ludzi młodych musimy też podejść z ciszą wewnętrzną. Jeśli będzie w nich zamęt, ciągły krzyk rozminą się z Chrystusem, nawet jeśli będzie to krzyk sakralny w Kościele - mówił sekretarz PDM.
Reklama
Wierni, przed liturgicznym wspomnieniem bł. Pauliny Jaricot odprawiali nowennę ku czci założycielki Żywego Różańca. Czynili to indywidualnie, we wspólnotach parafialnych oraz za pośrednictwem Katolickiego Radia Podlasie, w ramach wspólnej modlitwy różańcowej.
Paulina Jaricot urodziła się 22 lipca 1799 r. w Lyonie we Francji jako córka bogatego przemysłowca. W rodzinie otrzymała staranne wychowanie religijne. W wieku 17 lat podjęła prosty sposób życia i zapragnęła służyć Bogu. Złożyła prywatny ślub czystości. Zaczęła odwiedzać biedne lyońskie rodziny, rozdając im jałmużnę.
Proces kanonizacyjny Pauliny Jaricot rozpoczął Pius XI w 1926 r. Dekret o heroiczności cnót uznał papież Jana XXIII w 1963 r. 27 maja 2020 r. Kongregacja Spraw Kanonizacyjnych ogłosiła z upoważnienia Ojca Świętego dekret o cudzie za wstawiennictwem Pauliny. Doznała go 3,5-letnia Mayline - córka Emmanuela i Nathalie, która pod wpływem zadławienia doświadczyła śmierci mózgowej. Cud wydarzył się w 2012 r., kiedy Papieskie Dzieła Misyjne i Żywy Różaniec obchodziły 150. rocznicę śmierci Pauliny Jaricot.
Posiadanie relikwii w średniowieczu podnosiło powagę kraju w oczach innych, dlatego władcy zabiegali u papieży o pozyskanie doczesnych szczątków świętych. I w czasach współczesnych parafie i kościoły starają się o to, by mieć u siebie ten niezwykle cenny dar w postaci relikwii
Dlatego w naszej diecezji wciąż przybywa szczątków świętych i błogosławionych. Tym razem zatrzymujemy się w parafii Matki Bożej Anielskiej w Jaworznie-Dąbrowie Narodowej, która 3 kwietnia br. wzbogaciła się o relikwie Apostołki Miłosierdzia, św. Faustyny.
Uroczystość Epifanii lub Teofanii, czyli Objawienia Pańskiego,
jest jednym z najstarszych świąt ku czci Chrystusa. Obchodzone jest
6 stycznia, popularnie zwane świętem Trzech Króli. Jak wskazuje już
sama nazwa, uroczystość ta jest pochodzenia wschodniego. Greckie
słowa: epifaneia, teofaneia - ukazanie się, objawienie - rozumiano
na Wschodzie jako widzialne ukazanie się bóstwa, albo też za pomocą
tych słów określano uroczyste odwiedziny cesarza w mieście lub świętowanie
ważnych dni z życia władcy. Ogólnie rzecz ujmując, jest to każde
objawienie się bóstwa w czasie i przestrzeni (por. Wj 3, 12; 19,
18; Dz 2, 3-4). Pierwsze wzmianki o świętowaniu Epifanii na Wschodzie
spotykamy u Klemensa Aleksandryjskiego (ok. 212 r.). Na Zachodzie
natomiast wzmiankę o obchodach tej uroczystości znajdujemy w Galii
ok. 361 r. Epifania jest pierwszym historycznie świętem związanym
z tajemnicą Wcielenia. Św. Augustyn nazywa je "bliźniaczą uroczystością
Narodzenia Pańskiego (geminata sollemnitas). Początkowo obchodzono
dwa święta razem: święto Bożego Narodzenia i Objawienia się ludzkości
Jezusa jako Zbawiciela. Na Zachodzie zaczęto obchodzić je oddzielnie
dopiero od IV w. Epifania stała się wspomnieniem i uobecnieniem trzykrotnego
objawienia się Chrystusa światu - tria miracula, jakie dokonało się
podczas chrztu Jezusa w Jordanie, w chwili pokłonu trzech Mędrców
oraz w czasie pierwszego cudu Pana Jezusa na weselu w Kanie Galilejskiej.
Natomiast w liturgii Kościoła Zachodniego podkreślono szczególnie
w uroczystości Epifanii objawienie się Syna Bożego jako oczekiwanego
Zbawiciela poganom w osobie trzech Mędrców i dlatego dzień ten jest
określany jako święto Trzech Króli. Motyw ten jest główną treścią
Mszy św. i tematem dominującym w Liturgii Godzin. Natomiast w Jutrzni
i Nieszporach wspomina się również tria miracula.
Kluczem do zrozumienia tego święta jest Ewangelia św.
Mateusza (Mt 2, 1-12), w której znajdujemy wzmiankę o Magach (Mędrcach)
ze Wschodu, przedstawicielach świata pogańskiego, którzy podążając
za gwiazdą, przebyli drogę około tysiąca kilometrów, aby złożyć hołd
Dzieciątku Jezus i ofiarować Mu dary w postaci złota, kadzidła i
mirry. Ostatecznie ustalono ich liczbę na trzech, co wiąże się z
liczbą wymienionych przez Ewangelię darów, które mają znaczenie symboliczne.
Ojcowie Kościoła odnosili je do troistej postaci Chrystusa. Składając
je, Mędrcy wyznali wiarę w Jezusa, który jest Bogiem - ofiarując
kadzidło, uznali oni w Chrystusie Króla - na co wskazuje złoto, prawdziwego
Człowieka - mirra. Prawdopodobnie po wpływem interpretacji fragmentu
Ps 72, 10-11 i Iz 60, 3 zaczęto w Magach upatrywać Królów.
W związku z uroczystością Epifanii powstały różne zwyczaje.
Podczas Mszy św. odbywa się błogosławieństwo kadzidła i kredy, czasem
wody - o czym mówią aktualnie polskie agendy. Zwyczaj błogosławienia
wody wywodzi się z przypomnienia chrztu, a ze wspomnienia o Mędrcach
z darami - zwyczaj błogosławienia kadzidła i kredy. Mieszkania napełniamy
wonią kadzidła na znak, że wszystko pragniemy czynić na chwałę Boga,
natomiast święconą kredą znaczymy drzwi domów i umieszczamy datę
bieżącego roku na znak, że mieszkańcy przyjęli Wcielonego Syna Bożego.
Ten piękny zwyczaj zachował się do dziś nie tylko w tradycji polskiej,
ale też w innych krajach. Jak relacjonuje Oskar Kolberg, dawniej
po powrocie z kościoła wierni kadzidłem okadzali mieszkania, a kredą
gospodarz wraz z całą rodziną kreślił z powagą na drzwiach wejściowych
inicjały Trzech Króli K + M + B. Interpretuje się te skróty jako
inicjały legendarnych imion trzech Mędrców: Kacper, Melchior, Baltazar (
wskazanymi w IX w.). Spotyka się też inną interpretację tego skrótu,
tak jak odczytywały go wieki średnie. Inicjały Trzech Mędrców w pisowni
łacińskiej: C + M + B są pierwszymi literami słów Christus mansionem
benedicat, co oznacza: "Niech Chrystus błogosławi mieszkanie".
Znaczenie kredą drzwi nawiązuje do zdarzenia z Księgi
Wyjścia (Wj 12, 21-33). Naród Wybrany przed wyjściem z niewoli znaczył
drzwi i progi domów krwią baranka, wówczas Bóg "nie pozwolił niszczycielowi
wejść do tych domów" (Wj 12, 23). Drzwi i próg naszego mieszkania
stanowią zarówno granice naszego domostwa, jak i łącznik ze światem
zewnętrznym. Znacząc drzwi świętymi inicjałami i znakami, chcemy
wyrazić nasze pragnienie, by tylko dobro i błogosławieństwo przekraczało
próg naszego domu.
Jan Paweł II na początku swego pontyfikatu tak wyraził
istotę tego święta: "Serce twe zadrży i rozszerzy się - mówi Izajasz
do Jeruzalem. (...) Właśnie ten krzyk proroka jest kluczowym słowem
uroczystości Trzech Króli". W uroczystości tej "Kościół dziękuje
Bogu za dar wiary, która stała się i wciąż na nowo staje się udziałem
tylu ludzi, ludów, narodów. Świadkami tego daru, jego nosicielami
jednymi z pierwszych byli właśnie owi trzej ludzie ze Wschodu, Mędrcy,
którzy przybyli do stajenki, do Betlejem. Znajduje w nich swój przejrzysty
wyraz wiara jako wewnętrzne otwarcie człowieka, jako odpowiedź na
światło, na Epifanię Boga. W tym otwarciu na Boga człowiek odwiecznie
dąży do spełnienia siebie. Wiara jest początkiem tego spełnienia
i jego warunkiem. (...) Trzeba pozwolić Mędrcom iść do Betlejem.
Z nimi razem idzie każdy człowiek, który za definicję swego człowieczeństwa
uznaje prawdę o otwarciu ducha ku Bogu, prawdę wyrażoną w zdaniu:
altiora te quaeras! (szukaj rzeczy od ciebie wyższych)". Kościół
staje się sobą, "kiedy ludzie - tak jak pasterze i Trzej Królowie
ze Wschodu - dochodzą do Jezusa Chrystusa za pośrednictwem wiary.
Kiedy w Chrystusie, Człowieku, i przez Chrystusa odnajdują Boga.
Epifania jest więc wielkim świętem wiary" (7 stycznia 1979). Wiara
jest gwiazdą wskazującą nam drogę do Chrystusa. Powinniśmy się cieszyć
łaską wiary i ją umacniać oraz prosić Boga o jej pomnożenie.
Związki partnerskie mogą być wykorzystywane do obchodzenia obostrzeń dotyczących zakupu nieruchomości przez cudzoziemców czy unikania obowiązku składania zeznań – uważa resort sprawiedliwości, cytowany przez wtorkowy "Dziennik Gazeta Prawna".
Jak zauważyła gazeta, projekty minister ds. równości Katarzyny Kotuli wprowadzające instytucję związków partnerskich zaczynają budzić coraz więcej wątpliwości. Niektóre resorty wyrażają obawy co do tego, czy nie będą one wykorzystywane w sposób instrumentalny.
W związku z tym, iż od dnia 25 maja 2018 roku obowiązuje Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia Dyrektywy 95/46/WE (ogólne rozporządzenie o ochronie danych) uprzejmie Państwa informujemy, iż nasza organizacja, mając szczególnie na względzie bezpieczeństwo danych osobowych, które przetwarza, wdrożyła System Zarządzania Bezpieczeństwem Informacji w rozumieniu odpowiednich polityk ochrony danych (zgodnie z art. 24 ust. 2 przedmiotowego rozporządzenia ogólnego). W celu dochowania należytej staranności w kontekście ochrony danych osobowych, Zarząd Instytutu NIEDZIELA wyznaczył w organizacji Inspektora Ochrony Danych.
Więcej o polityce prywatności czytaj TUTAJ.