Reklama

„Nowy leksykon biblijny”

Bądź na bieżąco!

Zapisz się do newslettera

Nowy leksykon biblijny” jest dziełem wyjątkowym, kompletnym pod względem haseł, bogatym w materiał ilustracyjny, przejrzystym w układzie graficznym. Stanowi ważny punkt odniesienia dla każdego biblisty i teologa. Zawiera precyzyjne informacje, niezbędne przy opracowywaniu wielu tematów czy problemów biblijnych, i oparty jest na najnowszych badaniach w zakresie archeologii, geografii, historii, filologii, egzegezy i teologii biblijnej.
„Nowy leksykon biblijny” to bezcenna pomoc dla wszystkich, którzy pragną samodzielnie wnikać w historyczną i teologiczną treść Pisma Świętego. Prezentowane w nim postaci i opisy wydarzeń, tworzące historię zbawienia, osadzone są w kontekście geograficznym i kulturowym. Miasta, krainy, plemiona i ludy, choćby epizodycznie pojawiające się w Biblii, ukazano w całym bogactwie ich dziejów: od pierwszych wzmianek o nich w ramach historii Izraela aż do roli, jaką pełnią w czasach Kościoła apostolskiego. Odsłaniane przed naszymi oczami starożytne osady, twierdze, pałace, świątynie, ołtarze, figury lub przedmioty codziennego użytku - odkryte w ostatnich stuleciach przez archeologów - doskonale wprowadzają w świat Biblii i pozwalają lepiej rozumieć ludzi, z którymi Bóg prowadził dialog Objawienia. W ten sposób można pojąć, czym naprawdę jest Biblia. A jest zapisem wydarzeń, które rzeczywiście rozgrywały się w dobrze znanych miejscach i w precyzyjnie określonym czasie, nie zaś zbiorem ludowych opowieści czy wydumanych mitów. Biblia to w swej istocie historia ludzi powołanych i prowadzonych po drogach tego świata przez jedynego, żywego i wszechmocnego Boga, który ostatecznie objawił im swe miłujące i miłosierne oblicze w Jezusie Chrystusie.
„Nowy leksykon biblijny” jest równocześnie długo oczekiwanym narzędziem dla tych, którzy pragną coraz lepiej poznawać fascynujący świat biblijnych narracji. Dostarcza bowiem wielu ważnych informacji o osobach w nich występujących. Umożliwia poznanie praw, obyczajów, wyobrażeń oraz instytucji istniejących w starożytnej Palestynie, Mezopotamii, Egipcie, Grecji czy Imperium Rzymskim, dzięki czemu można poprawnie rozumieć motywacje i działania bohaterów ksiąg biblijnych. Przejrzyste tabele chronologiczne i hasła przekrojowe, w których syntetycznie zarysowane są główne linie rozwojowe ważnych tematów czy historii instytucji, królestw albo imperiów, pozwalają jednostkowe wydarzenia bądź dzieje pojedynczych osób i małych wspólnot widzieć na tle historii starożytnego świata.
„Nowy leksykon biblijny” to idealne narzędzie pracy dydaktycznej dla osób prowadzących grupy biblijne i przygotowujących konferencje lub spotkania dyskusyjne. Niezbędny dla katechetów na różnych szczeblach edukacji dzieci i młodzieży. Nieoceniona pomoc dla polonistów, historyków, dziennikarzy, animatorów życia kulturalnego.
Jako przewodniczący ogólnopolskiego Dzieła Biblijnego im. Jana Pawła II wyrażam głęboką nadzieję, że dla członków tego stowarzyszenia „Nowy leksykon biblijny” będzie - obok najnowszych wydań Pisma Świętego - swego rodzaju podręcznikiem w dziele prowadzenia apostolatu biblijnego w rodzinach, szkołach i w parafiach. Liderzy innych stowarzyszeń i ruchów zyskają w nim niezastąpione źródło wiedzy, która pogłębi formację biblijną osób opierających swe zaangażowanie na codziennym czytaniu Pisma Świętego.
Wydawnictwu „Jedność” z Kielc, tłumaczom i redaktorom należy się uznanie za wielki wkład pracy przy polskiej edycji tej summy współczesnej biblistyki, jaką bez wątpienia jest „Nowy leksykon biblijny”.

* * *

Ks. prof. Henryk Witczyk, ur. w 1955 r., członek Papieskiej Komisji Biblijnej, dyrektor Instytutu Nauk Biblijnych KUL, przewodniczący Dzieła Biblijnego im. Jana Pawła II

Pomóż w rozwoju naszego portalu

Wspieram

2011-12-31 00:00

Oceń: 0 0

Reklama

Wybrane dla Ciebie

Słowo do wiernych z racji tragicznej śmierci śp. ks. Grzegorza Dymka

2025-02-14 17:38

[ TEMATY ]

abp Wacław Depo

śmierć księdza

Karol Porwich/Niedziela

Abp Wacław Depo

Abp Wacław Depo

Słowo Księdza Arcybiskupa Metropolity Częstochowskiego Wacława Depo do wiernych z racji tragicznej śmierci śp. ks. Grzegorza Dymka

Jako ludzie wierzący patrzymy na śmierć w duchu chrześcijańskiej nadziei, która przekracza gracie doczesności. Nie sposób jednak do tajemnicy śmierci odnosić się bez właściwych ludzkiej naturze emocji; zwłaszcza, gdy śmierć przychodzi nagle i dramatycznie. Wszak i Jezus zapłakał nad śmiercią swego przyjaciela Łazarza.
CZYTAJ DALEJ

Rozważanie Ks. Mariusza Rosika: Konsternacja na górze

2025-02-15 11:21

[ TEMATY ]

rozważania

Ks. Mariusz Rosik

James Tissot/pl.wikipedia.org

„Jezus, widząc tłumy, wyszedł na górę. A gdy usiadł, przystąpili do Niego Jego uczniowie” (Mt 5,1) – takimi słowami ewangelista Mateusz wprowadza czytelnika do wysłuchania Jezusowego Kazania na górze, które rozpoczyna się ośmioma błogosławieństwami. Ta sama mowa u Łukasza wprowadzone została zupełnie inaczej: „Zeszedł z nimi na dół i zatrzymał się na równinie” (Łk 6,17). Tak jawna rozbieżność – Mateuszowa góra i Łukaszowa równina – przez wieki budziła konsternację biblistów. Próbowano wyjaśniać ją na wiele sposobów.

Jedni dowodzili, że zwyczajem wędrownych nauczycieli było powtarzanie tych samych nauk w różnych okolicznościach. Można więc z powodzeniem przyjąć, że Jezus powtarzał błogosławieństwa nie tylko na górze czy równinie, ale także w domach, synagodze czy świątyni. Inni twierdzili, że zamiarem Mateusza było ukazanie Jezusa jako nowego Mojżesza. Skoro Mojżesz wyszedł na górę, być narodowi wybranemu dać Dekalog, tak Jezus jako nowy Mojżesz wychodzi na górę, by rodzącemu się Kościołowi, dać przykazanie miłości bliźniego. Najnowsza propozycja biblistów każe sięgnąć do aramejskiego tła wygłoszenia mowy. W języku Jezusa słowo taurah oznacza zarówno „górę”, jak i „pole”. Wydaje się, że ten właśnie termin stoi u podstaw obydwu przekładów. Można więc uniknąć konsternacji spowodowanej różną lokalizacją Jezusowego kazania.
CZYTAJ DALEJ

Między tablicą a ołtarzem: Historia nauczania religii w polskich szkołach

2025-02-15 18:06

[ TEMATY ]

religia

religia w szkołach

Andrzej Sosnowski

Red.

Andrzej Sosnowski

Andrzej Sosnowski

Religia w polskiej szkole to temat, który od lat budzi emocje, zarówno wśród uczniów, rodziców, jak i decydentów. Jej obecność na lekcjach to efekt złożonej historii, w której splatają się losy Kościoła, państwa i społeczeństwa. Jak zmieniało się nauczanie religii na przestrzeni dekad? Kiedy była obowiązkowa, a kiedy zniknęła z planu lekcji? Jakie wydarzenia wpłynęły na obecny kształt tych lekcji? Oto fascynująca podróż przez dzieje jednego z najbardziej wartościowych przedmiotów w polskim systemie edukacji.

Początki nauczania religii w Polsce sięgają średniowiecza, gdy edukacja była nierozerwalnie związana z Kościołem. Szkoły parafialne i klasztorne, prowadzone przez duchownych, stanowiły główne ośrodki wiedzy. Nauka religii była nie tylko przedmiotem, ale fundamentem wychowania, kształtującym system wartości młodych Polaków.
CZYTAJ DALEJ
Przejdź teraz
REKLAMA: Artykuł wyświetli się za 15 sekund

Reklama

Najczęściej czytane

REKLAMA

W związku z tym, iż od dnia 25 maja 2018 roku obowiązuje Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia Dyrektywy 95/46/WE (ogólne rozporządzenie o ochronie danych) uprzejmie Państwa informujemy, iż nasza organizacja, mając szczególnie na względzie bezpieczeństwo danych osobowych, które przetwarza, wdrożyła System Zarządzania Bezpieczeństwem Informacji w rozumieniu odpowiednich polityk ochrony danych (zgodnie z art. 24 ust. 2 przedmiotowego rozporządzenia ogólnego). W celu dochowania należytej staranności w kontekście ochrony danych osobowych, Zarząd Instytutu NIEDZIELA wyznaczył w organizacji Inspektora Ochrony Danych.
Więcej o polityce prywatności czytaj TUTAJ.

Akceptuję