Reklama

Historia konfliktu

Bądź na bieżąco!

Zapisz się do newslettera

Kard. Stanisław Dziwisz, na skutek licznych listów wiernych zaniepokojonych wystąpieniami ks. Piotra Natanka, powołał 3 lipca 2009 r. komisję teologiczną, której zadaniem było dokonanie oceny teologicznej treści publicznie przez niego głoszonych. W związku z negatywną opinią i na podstawie wizytacji kanonicznej w jego ośrodku w Grzechyni Metropolita Krakowski ograniczył ks. Natankowi możliwości działania duszpasterskiego. Nakazał m.in. zaprzestania działalności duszpasterskiej prowadzonej w Grzechyni oraz zabronił publicznych wystąpień i rozpowszechniania w jakiejkolwiek formie zarówno nowych, jak i archiwalnych wystąpień duszpasterza. Ks. Natanek nie posłuchał. Poddał natomiast krytyce pracę komisji teologicznej. W efekcie takiego zachowania 23 maja 2011 r., Metropolita Krakowski z biskupami pomocniczymi wydał „Oświadczenie w sprawie działalności ks. Piotra Natanka”, w którym biskupi stwierdzili, że włączanie się w działania ks. Natanka „może prowadzić do rozbicia kościelnej jedności, a nawet do oderwania się od wspólnoty wierzących”.
31 lipca 2011 r. ks. Natanek ogłosił wprowadzenie w swoim ośrodku święta Dwojga Serc - Najświętszego Serca Pana Jezusa i Matki Bożej, którego podstawą są m.in. prywatne objawienia Vassuli Ryden - Kongregacja Nauki Wiary pod przewodnictwem kard. Josepha Ratzingera, obecnego papieża Benedykta XVI, uznała je za błędne teologicznie.
20 lipca 2011 r. kard. Dziwisz nałożył na ks. Natanka karę suspensy, która zabrania mu sprawowania jakichkolwiek funkcji kapłańskich. W odpowiedzi ks. Natanek publicznie wypowiedział posłuszeństwo swemu biskupowi, które uzasadnił m.in. przekonaniem o jego kontaktach z masonerią.

(K. W.)

Pomóż w rozwoju naszego portalu

Wspieram

2011-12-31 00:00

Oceń: 0 0

Reklama

Wybrane dla Ciebie

Wigilia Bożego Narodzenia: znaczenie i obyczaje

[ TEMATY ]

wigilia

Karol Porwich/Niedziela

Uroczystość Bożego Narodzenia wprowadzono do kalendarza świąt kościelnych w IV wieku. Dwieście lat później ustaliła się tradycja wieczornej kolacji, zwanej wigilią. Wieczerza wigilijna jest niewątpliwie echem starochrześcijańskiej tradycji wspólnego spożywania posiłku, zwanego z grecka agape, będącego symbolem braterstwa i miłości między ludźmi.

Gdy w drugiej połowie IV w. Synod w Laodycei zabronił biesiadowania w świątyniach, zwyczaj ten przeniósł się do domów wiernych. W Polsce Wigilię zaczęto obchodzić wkrótce po przyjęciu chrześcijaństwa, choć na dobre przyjęła się dopiero w XVIII w.
CZYTAJ DALEJ

Obrzęd wieczerzy wigilijnej w rodzinie

Wokół świątecznie nakrytego stołu gromadzi się rodzina. Na środku stołu umieszczone jest siano, a na nim – złożona księga Pisma Świętego. Obok Pisma ustawiamy udekorowaną świecę, symbolizującą obecność w rodzinie Chrystusa, który przyszedł na ziemię jako „światłość świata”. Wszyscy stoją, a najstarsza osoba w rodzinie zapala świecę.
CZYTAJ DALEJ

W Jezusie Bóg naprawdę jest z nami

2025-12-24 13:15

[ TEMATY ]

rozważania

Ks. Krzysztof Młotek

BP KEP

Fragment wyrasta z czasu po powrocie z wygnania. Jerozolima jest znowu zamieszkana, lecz doświadcza jeszcze kruchości i wstydu. Werset otwierający brzmi jak ślubowanie: „dla Syjonu nie umilknę”. W hebrajskim nie jest jasne, czy mówi prorok, czy sam Pan. Ta dwuznaczność jest teologiczna. Słowo Boga przechodzi przez usta człowieka i staje się jego gorliwością. Dwa pojęcia są kluczowe. „Sprawiedliwość” (ṣedeq) to wierność Boga przymierzu, która naprawia relację i porządek. „Zbawienie” (yešuʿah) to akt ocalenia, który ma rozbłysnąć jak zorza i jak pochodnia.
CZYTAJ DALEJ

Reklama

Najczęściej czytane

REKLAMA

W związku z tym, iż od dnia 25 maja 2018 roku obowiązuje Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia Dyrektywy 95/46/WE (ogólne rozporządzenie o ochronie danych) uprzejmie Państwa informujemy, iż nasza organizacja, mając szczególnie na względzie bezpieczeństwo danych osobowych, które przetwarza, wdrożyła System Zarządzania Bezpieczeństwem Informacji w rozumieniu odpowiednich polityk ochrony danych (zgodnie z art. 24 ust. 2 przedmiotowego rozporządzenia ogólnego). W celu dochowania należytej staranności w kontekście ochrony danych osobowych, Zarząd Instytutu NIEDZIELA wyznaczył w organizacji Inspektora Ochrony Danych.
Więcej o polityce prywatności czytaj TUTAJ.

Akceptuję