Reklama

Wiadomości

Grzybowscy: sakrament małżeństwa to nie pułapka zastawiana przez Kościół

Sakrament małżeństwa to nie są „kajdany”, ani pułapka zastawiana przez Kościół, ale otwarcie do wolności w przeżywaniu prawdziwej miłości – tłumaczyli Irena i Jerzy Grzybowscy, współzałożyciele ruchu Spotkania Małżeńskie, podczas wiosennej sesji duszpasterzy rodzin i diecezjalnych doradców życia rodzinnego, która odbywa się w Warszawie.

[ TEMATY ]

małżeństwo

Archiwum rodzinne

Bądź na bieżąco!

Zapisz się do newslettera

Jerzy Grzybowski tłumaczył, dlaczego jego zdaniem Polacy żyją w konkubinatach i co trzeba zrobić, by ten narastający trend odwrócić. Wspominał też o potrzebie wspierania małżeństw tak, aby stawały się one świadectwem, że w taki związek warto wstępować.

W organizowanych przez Spotkania Małżeńskie (SM) rekolekcjach dla małżeństw uczestniczy co roku 1000-1200 nowych par, drugie tyle – w tzw. wieczorach dla zakochanych i rekolekcjach dla narzeczonych, które przygotowują do sakramentu małżeństwa.

Pomóż w rozwoju naszego portalu

Wspieram

Młodzi przychodzący na kursy i rekolekcje organizowane przez SM deklarują, że liczy się dla nich przede wszystkim uczucie, więź, którą przeżywają, a formalności – „papier”, po który przychodzą, nie są już takie ważne – mówił Grzybowski. - Poza tym, te pary nie są już tak narażone na wykluczenie społeczne, jak to bywało dawniej – dodawał.

Młodzi ludzie czują się zagrożeni powszechnymi rozwodami. Tworzeniu związku towarzyszy lęk, że się on rozpadnie. Ślub kościelny – tak jak oni go rozumieją – nie chroni przed rozwodem, co też świadczy o tym, co naprawdę oni o tym ślubie wiedzą. Dlatego małżeństwo „na próbę” jest dla nich związkiem całkowicie uzasadnionym - tłumaczył prelegent.

Dalej wyjaśniał, że choć młodzi ludzie deklarują, że darzą się miłością, to jednak unikają małżeństwa, gdyż chcą sobie oszczędzić ewentualnych przykrości związanych z rozwodem i nie zamykać drogi do stworzenia sakramentalnego związku w przyszłości. – To nie jest brak odpowiedzialności, jak się to kiedyś określało, ale branie odpowiedzialności w taki sposób, w jaki zostali do tego przygotowani w środowisku, w którym się wychowali – tłumaczył Jerzy Grzybowski.

„A jak wiadomo, rodzice coraz częściej taki związek [konkubinat – KAI] aprobują” – dodawał współzałożyciel Spotkań Małżeńskich.

Długoletnie życie bez związku sakramentalnego jest dla wielu z nich uczciwym podejściem do nieprzyjmowania tego, czego się nie rozumie. Z kolei – kontynuował Grzybowski – pojawia się trend: pary, które po kilku latach życia razem bez ślubu chcą uregulować swoją sytuację, biorąc ślub kościelny, szybko się rozpadają.

Reklama

Zdaniem Grzybowskiego, do świadomości społecznej zaczyna przebijać się teza, że ślub szkodzi. To z kolei zachęca do zamieszkania bez ślubu – „przynajmniej na razie, a potem zobaczymy”. Ślub kościelny zaczyna być traktowany jako środek na pojawiający się w ich związku kryzys, a gdy ten instrument nie zadziała, związek się rozpada.

Unikanie małżeństwa ma też – tak przynajmniej wynika z deklaracji kursantów Spotkań Małżeńskich – podłoże ekonomiczne. Tam, gdzie trudno o pracę, ważną pozycję w domowym budżecie może być wsparcie socjalne od państwa, które łatwiej uzyskać, deklarując np. samotne wychowanie dzieci przez matkę. Owa szara strefa, wsparta przez źle działający system pomocy społecznej, popycha do życia bez ślubu.

Bardzo częste są ponadto opinie, że właśnie wspólne zamieszkanie przed ślubem „na próbę” jest najlepszym sposobem na przygotowanie do sakramentu małżeństwa – opowiadał dalej Jerzy Grzybowski.

Te wszystkie opinie sprowadzają się do jednego: braku zrozumienia, czym jest sakrament małżeństwa oraz z braku umiejętności korzystania z jego łask. – Oni się tego sakramentu często po prostu boją, przestaje on być dla nich swoistym „pakietem startowym”, a staje się „kajdanami”. Nie rozumieją, że nie jest to pułapka zastawiana przez Kościół, ale otwarcie do wolności w przeżywaniu prawdziwej miłości – przekonywał Jerzy Grzybowski.

Ubolewał dalej, że właściwemu zrozumieniu tej kwestii nie pomaga wadliwa jego zdaniem forma kursów przedmałżeńskich, często organizowanych pośpiesznie, zbyt długich, powierzchownych w treści, lub wręcz nudnych dla młodych ludzi, którzy – jak mówił Grzybowski – w trakcie spotkań czytają pod stołem gazetę w oczekiwaniu na zaświadczenie o ukończeniu kursu.

Reklama

Zdaniem Jerzego Grzybowskiego, niski poziom kursów przedmałżeńskich obniża autorytet samego Kościoła tak wśród przyszłych, jak i obecnych . Często bowiem słyszy się opinię samych duszpasterzy, że nie wolno zbyt trudnymi kursami przeszkadzać młodym w zawarciu ślubu.

Tymczasem młodym potrzeba „terapii wstrząsowej”. Muszą oni we własnym wnętrzu przeżyć, czym ów sakrament naprawdę jest. Kursy Spotkań Małżeńskich nie mają zatem charakteru wykładów, ale warsztatów, które mają pomóc – w trakcie rozmów – przepracować różne dziedziny przyszłego wspólnego życia młodej pary, które są istotą ich bycia razem: motywy zawarcia małżeństwa, wpływ domu rodzinnego i środowiska, z którego pochodzą; hierarchia wartości, więź erotyczna, przyzwyczajenia i nawyki, a nawet uzależnienia. – A przede wszystkim więź z Bogiem, nie formalna, ale osobowa – dodał Grzybowski.

Jak stwierdził, wielkim wyzwaniem, nie zagospodarowanym na razie duszpastersko, jest opieka Kościoła nad osobami wchodzącymi w powtórne związki po rozwodzie. Osoby realizujące taką formę związku, zraziwszy się w przeszłości do ślubu kościelnego, nie zawierają nawet związku cywilnego i żyją „na kocią łapę”. Spotkania Małżeńskie prowadzą rekolekcje dla takich par (obecnie są to dwie grupy formacyjne).

Irena Grzybowska apelowała o postawę szacunku księży do osób żyjących w związkach niesakramentalnych. Jej zdaniem, przygotowanie kapłanów do pracy formacyjnej z takimi osobami jest niewystarczające. Mówiła, że zwłaszcza młodym kapłanom, pochodzącym z bardzo religijnych środowisk, niektóre tłumaczenia par żyjących bez ślubu mogą się wydawać dziwne. - Kapłan jest uczony tego, by przewodzić. Tak powinno być, ale nie na zasadzie: ja wszystko wiem lepiej. Taka postawa zdecydowanie odrzuca – tłumaczyła Grzybowska. – Potrzeba bycia równymi w człowieczeństwie z tymi, którzy do Kościoła mają pod górkę – dodawała.

Dwudniowemu spotkaniu „Duszpasterstwo rodzin w Polsce wobec problemu konkubinatów” patronują Krajowy Ośrodek Duszpasterstwa Rodzin oraz Rada KEP ds. Rodziny.

2014-05-20 16:28

Oceń: 0 0

Reklama

Wybrane dla Ciebie

Małżeństwo z ateistą

Niedziela Ogólnopolska 11/2023, str. 14-15

[ TEMATY ]

małżeństwo

Adobe Stock/montaż Grażyna Kołek

Małżeństwo z niewierzącym jest zagrożeniem czy praktyką wynikającą z obojętności religijnej? Jak zapewnić religijne wychowanie dzieci w takiej rodzinie?

Kościół naucza, że małżeństwo jest jedną z dróg uświęcenia człowieka, a rodzina chrześcijańska ma być „Kościołem domowym”, czyli ogniskiem żywej i promieniującej wiary (por. Katechizm Kościoła Katolickiego, 1656). Trudno tę prawdę urzeczywistnić, gdy żyje się z małżonkiem, który kwestionuje wartości życia religijnego. Dlatego Kościół od wieków był niechętny zawieraniu przez katolików małżeństw z osobami, które nie podzielały wiary w Chrystusa. Powoływano się przy tym na zdanie św. Pawła: „Nie sprzęgajcie się z niewierzącymi do jednego jarzma” (2 Kor 6, 14). Dziś dyscyplina kościelna w tej materii jest o wiele łagodniejsza niż niegdyś, ale nadal zawieranie takich małżeństw jest możliwe dopiero po spełnieniu wymagań określonych w prawie kanonicznym.

CZYTAJ DALEJ

Jak wygląda moja modlitwa?

[ TEMATY ]

homilia

rozważania

Karol Porwich/Niedziela

Rozważania do Ewangelii Mt 7, 15-20.

Środa, 26 czerwca. Dzień powszedni albo wspomnienie św. Zygmunta Gorazdowskiego, prezbitera

CZYTAJ DALEJ

Papież polecił wybudowanie elektrowni agrowoltaicznej. Mówi o "przeciwdziałaniu globalnemu ociepleniu"

2024-06-26 14:13

[ TEMATY ]

papież Franciszek

PAP/EPA/ANGELO CARCONI

Ojciec Święty powierzył przewodniczącemu Gubernatoratu Państwa Watykańskiego i przewodniczącemu Administracji Dóbr Stolicy Apostolskiej zadanie budowy elektrowni agrowoltanicznej na eksterytorialnym obszarze Santa Maria di Galeria. Ma ona zapewnić nie tylko zasilanie istniejącej tam stacji radiowej, ale także całkowite zaopatrzenie w energię Państwa Watykańskiego. Postanowienia te zawarte są w opublikowanym dziś Liście apostolskim w formie „Motu Proprio” „Fratello Sole” (Brat Słońce).

Franciszek przypomina, iż w encyklice „Laudato si'” wezwał całą ludzkość do uświadomienia sobie potrzeby wprowadzenia zmian w stylu życia, produkcji i konsumpcji, aby przeciwdziałać globalnemu ociepleniu, którego jedną z głównych przyczyn jest wszechobecne stosowanie paliw kopalnych. Ponadto 6 lipca 2022 r. Stolica Apostolska przystąpiła do Ramowej konwencji Narodów Zjednoczonych w sprawie zmian klimatu. Papież wskazuje na konieczność zmniejszenia emisji gazów cieplarnianych do atmosfery i dążenie do neutralności klimatycznej. Wyraża przekonanie, że ludzkość ma do dyspozycji środki technologiczne, aby stawić czoła tej transformacji środowiskowej i jej zgubnym konsekwencjom etycznym, społecznym, gospodarczym i politycznym, a wśród nich energia słoneczna odgrywa kluczową rolę.

CZYTAJ DALEJ

Reklama

W związku z tym, iż od dnia 25 maja 2018 roku obowiązuje Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia Dyrektywy 95/46/WE (ogólne rozporządzenie o ochronie danych) uprzejmie Państwa informujemy, iż nasza organizacja, mając szczególnie na względzie bezpieczeństwo danych osobowych, które przetwarza, wdrożyła System Zarządzania Bezpieczeństwem Informacji w rozumieniu odpowiednich polityk ochrony danych (zgodnie z art. 24 ust. 2 przedmiotowego rozporządzenia ogólnego). W celu dochowania należytej staranności w kontekście ochrony danych osobowych, Zarząd Instytutu NIEDZIELA wyznaczył w organizacji Inspektora Ochrony Danych.
Więcej o polityce prywatności czytaj TUTAJ.

Akceptuję