Prekognicja oznacza wiedzę o tym, co się zdarzy, czego nie można wywnioskować z bieżących zdarzeń, o sprawach, które dopiero mają nastąpić (uprzednie poznanie). Według parapsychologii, bardziej precyzyjne i pogłębione badania nad prekognicją natrafiają na tę podstawową trudność, że nie mieści się ona w żadnych rozumowych przesłankach i trudno udzielić odpowiedzi na pytanie, na jakiej zasadzie mózg przekazuje wiedzę o tym, co ma nastąpić.
Niekiedy za pomocą prekognicji próbowano tłumaczyć starotestamentalne proroctwa biblijne (w tym prorocze sny Józefa Egipskiego). Opierając się na przesłance, że zarówno proroctwo, jak i prekognicja przynależą do sfery duchowo-psychicznej oraz wybiegają w przyszłość, która nie jest znana i nie można jej zweryfikować. Na tej płaszczyźnie stawiano prekognicję Jezusa Chrystusa odnoszącą się do Jego Osoby (zapowiedzi męki, śmierci i zmartwychwstania), losów Jerozolimy i narodu żydowskiego oraz dziejów świata, zwłaszcza rzeczy ostatecznych.
Stanowisko to i jemu podobne - z punktu widzenia teologii fundamentalnej - jest nie do przyjęcia. Pomijając naturalne uzdolnienia prekognicyjne, które obarczone są wieloznacznością (niekiedy połączone z wróżbiarstwem). Prorok jest człowiekiem powołanym przez Boga do oznajmienia ludowi Bożemu Jego zbawczej woli. Wykonuje on funkcję podobną do pełnionej przez herolda, który ogłasza ważne wydarzenia, ale z woli i mandatu Bożego. Pełni on również funkcję interpretatora, tłumaczącego bieżące wydarzenia w znaczeniu soterycznym.
Za wiarygodnością zbawczych obietnic Bożych zwiastowanych przez proroków i historyczne wydarzenia przemawia fakt, że się one spełniły w Jezusie Chrystusie, w odróżnieniu od tzw. świeckich proroctw, obarczonych nie tylko dwuznacznością, ale dotyczących często spraw marginalnych. Proroctwa biblijne dotyczą najbardziej kluczowych spraw związanych z losem człowieka, ludzkości, historii i świata. Zapowiedzi Jezusa Chrystusa co do swojej przyszłości również się spełniły. Bez nadprzyrodzonej pomocy nie byłoby to możliwe. Tym różni się obietnica Boża od ludzkiej prekognicji.
- Miłość to nie uczucie ale relacja, w której chcę, byś ty był szczęśliwy, byś ty był na pierwszym miejscu. Najpiękniejszym logo miłości nie jest serce przebite strzałą ale krzyż - mówił abp Adrian Galbas w homilii podczas Mszy św. sprawowanej dziś w Świątyni Opatrzności Bożej. Podczas Eucharystii szczególną modlitwą zostali otoczeni małżonkowie obchodzący w tym roku okrągłe rocznice ślubu. Liturgia pod przewodnictwem metropolity warszawskiego zakończyła też Rok Jubileuszowy w Świątyni Opatrzności Bożej, która jest jednym z kościołów jubileuszowych w Archidiecezji Warszawskiej.
Abp Galbas przypomniał w homilii o dziękczynnej intencji Mszy św. - w podziękowaniu za sakrament małżeństwa, ale też w podziękowaniu za dobroć, którą małżeństwa i rodziny okazują Świątyni Opatrzności Bożej, i w sposób duchowy, i materialny.
Kościół parafialny w Oleszycach – mal. Eugeniusz Mucha/fot. Graziako
„Wino, które pobłogosławił św. Jan, straciło swoją zabójczą moc, zatem ma ono nas uzdrawiać od zła, złości, która w nas jest i grzechu. Ma nas także zachęcać do praktykowania gorącej miłości, którą głosił św. Jan” – wyjaśnia w rozmowie z KAI ks. dr Joachim Kobienia, liturgista i sekretarz biskupa opolskiego. 27 grudnia w Kościele błogosławi się wino św. Jana.
– To bardzo stara tradycja Kościoła, sięgająca czasów średniowiecza. Związana jest z pewną legendą, według której św. Jan miał pobłogosławić kielich zatrutego wina. Wersje tego przekazu są różne. Jedna mówi, że to cesarz Domicjan, który wezwał apostoła do Rzymu, by tam go zgładzić, podał mu kielich zatrutego wina. Św. Jan pobłogosławił go, a kielich się rozpadł.
W łódzkiej katedrze bp Piotr Kleszcz zamknął obchody Roku Jubileuszowego 2025
Kochani, kończy się rok jubileuszowy, ale wciąż mamy nadzieję. Nadzieję na dobrego arcybiskupa, który w tamtym pustym miejscu zasiądzie i będzie przez niego przemawiał Chrystus do nas. Bardzo tego pragniemy, żeby to była odpowiednia osoba według serca Bożego i ufamy, że tak będzie. Mamy nadzieję. Również mamy nadzieję na pokój, zagrożenie wojną. Wciąż coś się dzieje, wiadomości nie zostawiają nas w jakiejś pozycji uspokajającej, ale wprost przeciwnie. Przygotowujemy się, boimy się, ale jednocześnie ufamy, mamy nadzieję, że Książę Pokoju przyjdzie. Mamy nadzieję również, że Polacy, którzy tak bardzo są podzieleni, że będą w końcu mówili ludzkim głosem i będą z szacunkiem się do siebie odnosić. - mówił bp Kleszcz.
Liturgią celebrowaną w łódzkiej bazylice archikatedralnej w wigilię Święta Świętej Rodziny zakończył się Jubileusz Roku Świętego w Archidiecezji Łódzkiej. Eucharystii przewodniczył bp Piotr Kleszcz, biskup pomocniczy Archidiecezji Łódzkiej, a wraz z nim liturgię koncelebrowali abp Władysław Ziółek, metropolita łódzki senior oraz duchowni diecezjalni i zakonni. Obecne były siostry zakonne, osoby życia konsekrowanego oraz wierni z łódzkich parafii.
W związku z tym, iż od dnia 25 maja 2018 roku obowiązuje Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia Dyrektywy 95/46/WE (ogólne rozporządzenie o ochronie danych) uprzejmie Państwa informujemy, iż nasza organizacja, mając szczególnie na względzie bezpieczeństwo danych osobowych, które przetwarza, wdrożyła System Zarządzania Bezpieczeństwem Informacji w rozumieniu odpowiednich polityk ochrony danych (zgodnie z art. 24 ust. 2 przedmiotowego rozporządzenia ogólnego). W celu dochowania należytej staranności w kontekście ochrony danych osobowych, Zarząd Instytutu NIEDZIELA wyznaczył w organizacji Inspektora Ochrony Danych.
Więcej o polityce prywatności czytaj TUTAJ.