Reklama

„Chrześcijańska Europa - między wiarą a polityką”

Bądź na bieżąco!

Zapisz się do newslettera

Pytanie o prawdę jest fundamentalnym pytaniem o być albo nie być współczesnej kultury i cywilizacji. Nie wolno pod żadnym pozorem z tego pytania rezygnować. „Jeżeli przestaje się stawiać pytania o prawdę - mówił kard. Joseph Ratzinger - wtedy istota religii nie różni się od swego zaprzeczenia, wiara od zabobonu, a doświadczenie od złudzenia”. Człowiek nieustannie szuka prawdy, całym swoim życiem jest do niej zwrócony, a równocześnie nic tak nie jest wystawione na pokusę zwątpienia, jak możliwość poznania prawdy. „Człowiek jest powołany do tego, aby «był z prawdy», aby «żył w prawdzie». Ten podstawowy status człowieczeństwa wyraża się w dawaniu świadectwa prawdzie” (Jan Paweł II).
Przytoczone słowa Papieża Polaka i kard. Ratzingera - Benedykta XVI wprowadziły w sedno zagadnień poruszanych na III Międzynarodowej Konferencji Naukowej z cyklu „Człowiek -
Wiara - Kultura”, zorganizowanej przez Instytut Teologiczny i Instytut Filologii Obcych Akademii Jana Długosza w Częstochowie, która odbywała się w tym mieście w dniach 4-6 maja 2010 r., by podjąć dyskusję nad tematem: „W poszukiwaniu prawdy. Chrześcijańska Europa - między wiarą a polityką”.
Także w trakcie tej konferencji uczestnicy nawiązali do nauczania Jana Pawła II, którego myśli towarzyszyły nam w obu poprzednich konferencjach: 1. edycja miała miejsce w 2003 r., podejmowała temat: „Drogi i rozdroża kultury chrześcijańskiej Europy”; 2. edycja w 2006 r. skupiła się na tematyce: „Dziedzictwo chrześcijańskiego Wschodu i Zachodu - między pamięcią a oczekiwaniem”.
Papież Polak był człowiekiem, który aktywnie włączał się w dyskusję nad politycznym obliczem świata, a zwłaszcza Europy po upadku w niej systemów totalitarnych. W przemówieniu w Parlamencie RP, wygłoszonym w Warszawie 11 czerwca 1999 r., Ojciec Święty przestrzegał przed groźbą zanegowania praw osoby ludzkiej w imię interesów politycznych, przed uprawianiem polityki bez uwzględniania moralnego punktu odniesienia, jakim jest wiara, i odbierania w ten sposób człowiekowi zdolności rozpoznawania prawdy. Jan Paweł II nauczał, że „jeśli nie istnieje żadna ostateczna prawda, będąca przewodnikiem dla działalności politycznej i nadająca jej kierunek, łatwo o instrumentalizację idei i przekonań dla celów, jakie stawia sobie władza”, oraz o tym, iż „historia uczy, że demokracja bez wartości łatwo przemienia się w jawny lub zakamuflowany totalitaryzm”.
Tematyka tegorocznej konferencji spotkała się z dużym zainteresowaniem krajowych i zagranicznych środowisk naukowych. W trzydniowych obradach wzięło udział 95 naukowców ze wszystkich większych ośrodków naukowych Polski, jak również z Niemiec, Rosji, Białorusi i Litwy. Podczas obrad plenarnych i w kolejnych piętnastu sekcjach omawiali oni tematykę prawdy w teologii, religii, sztuce i literaturze, pytali o prawdę w mediach, wobec ideologii i doświadczenia totalitaryzmu. Uczestnicy konferencji podjęli refleksję nad przestrzeniami dialogu wiary i polityki, kwestiami ekumenicznymi, zagadnieniem heroizmu człowieka wiary w konfrontacji z polityką oraz fundamentalizmu religijnego i jego skutków politycznych.
„Aby stać się chrześcijaninem, nie wystarczy przyjąć umysłem pewnych prawd wiary, bez osobistego zaangażowania. Chrześcijanin żyje prawdą tylko wtedy, gdy stara się ustawicznie ją przyswajać, gdy pozwala, aby ona go przemieniała” - przypomniał w swoim wystąpieniu wybitny biblista ks. prof. Antoni Tronina z KUL-u.
Prof. Irina Jazykowa z Instytutu Biblijno-Teologicznego św. Andrzeja w Moskwie wskazała na ikonę jako formę duchowego sprzeciwu wobec bezbożnej epoki. Redaktor Joachim Jauer z niemieckiej telewizji publicznej ZDF przedstawił rolę chrześcijan w przemianach politycznych lat 80. w Europie Środkowo-Wschodniej. Z kolei prof. Lucjan Suchanek z Uniwersytetu Jagiellońskiego zainicjował dyskusję pytaniem: Czy prawda jest możliwa we współczesnych systemach politycznych i ideologiach?
Stawiane pytania i odpowiedzi, dopowiedzenia i dyskusje oraz wzajemne poznanie towarzyszyły obradom konferencyjnym, które tradycyjnie zbiegały się z Międzynarodowym Festiwalem Muzyki Sakralnej „Gaude Mater”, a zostały objęte patronatem Tygodnika Katolickiego „Niedziela”.
III Międzynarodowa Konferencja Naukowa z cyklu „Człowiek - Wiara - Kultura” stała się kolejną okazją do spotkania i wymiany myśli dla wszystkich, którym bliskie są źródła poznania prawdy i rozmaite drogi jej poszukiwania.

Pomóż w rozwoju naszego portalu

Wspieram

2010-12-31 00:00

Oceń: 0 0

Reklama

Wybrane dla Ciebie

Samarytanie z Markowej

Niedziela Ogólnopolska 37/2023, str. 68-70

[ TEMATY ]

rodzina Ulmów

Beatyfikacja Rodziny Ulmów

Dodatek specjalny

Zbiory krewnych rodziny Ulmów

Wiktoria i Józef Ulmowie

Wiktoria i Józef Ulmowie

Rodzina Ulmów otworzyła drzwi swojego domu i to „otwarcie” stało się wydarzeniem, które sprawiło, że weszła na wyższy poziom heroicznego praktykowania świętości.

"Kilka miesięcy po tym jak przyszedłem jako prefekt do Dykasterii Spraw Kanonizacyjnych, wśród pierwszych spraw jakie było mi dane w tej roli analizować, była ta dotycząca męczeństwa małżonków Józefa i Wiktorii Ulmów razem z ich sześciorgiem dziećmi, do których należało dołączyć siódme dziecko, które w tych tragicznych chwilach opuszczało bezpieczne schronienie w łonie matki i przychodziło na światło dzienne".
CZYTAJ DALEJ

Najwyższy pomnik Jana Pawła II na świecie zdewastowany

2025-07-02 08:18

[ TEMATY ]

Częstochowa

św. Jan Paweł II

Karol Porwich/Niedziela

Najwyższy pomnik Jana Pawła II znajduje się w Częstochowie, w Parku Miniatur Sakralnych. Został odsłonięty w 2013 roku i mierzy 14 metrów wysokości. Jest to największy na świecie pomnik papieża Polaka. Na twarzy Karola Wojtyły ktoś namalował jaszczurkę.

Park Miniatur Sakralnych "Złota Góra" powstał w 2011 r. w wyrobisku dawnego kamieniołomu, który mieścił się na przedmieściach Częstochowy. Mimo że został zamknięty kilka lat temu, to wciąż znajduje się w nim wiele makiet. Niestety przez działalność wandali, kompleks popadał w ruinę. Miniatury zostały połamane i popisane, a wszędzie widać pełno śmieci.
CZYTAJ DALEJ

Austria: 27 proc. dzieci migrantów porzuca edukację po ukończeniu szkoły podstawowej

27 proc. austriackich dzieci pochodzenia imigranckiego rezygnuje z edukacji po szkole podstawowej – wynika z badań Instytutu Studiów Zaawansowanych (IHS) w Wiedniu. Zjawisko to jest szczególnie widoczne na obszarach wiejskich. Specjaliści obawiają się, że doprowadza to do dalszego izolowania środowisk migracyjnych.

Według wyników badań opublikowanych w poniedziałek przez IHS, w Austrii jest ponad 100 tys. młodych ludzi, którzy ukończyli wyłącznie obowiązkową szkołę podstawową i nie kontynuują nauki w szkołach zawodowych. Jednocześnie badania pokazują, że zjawisko to jest najwyraźniej widoczne wśród młodzieży w wieku 15-24 lat z pochodzeniem migracyjnym. W grupie tej edukację porzuciło 27 proc. osób, czyli 3,5 razy więcej niż w przypadku rodzimych Austriaków.
CZYTAJ DALEJ

Reklama

Najczęściej czytane

REKLAMA

W związku z tym, iż od dnia 25 maja 2018 roku obowiązuje Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia Dyrektywy 95/46/WE (ogólne rozporządzenie o ochronie danych) uprzejmie Państwa informujemy, iż nasza organizacja, mając szczególnie na względzie bezpieczeństwo danych osobowych, które przetwarza, wdrożyła System Zarządzania Bezpieczeństwem Informacji w rozumieniu odpowiednich polityk ochrony danych (zgodnie z art. 24 ust. 2 przedmiotowego rozporządzenia ogólnego). W celu dochowania należytej staranności w kontekście ochrony danych osobowych, Zarząd Instytutu NIEDZIELA wyznaczył w organizacji Inspektora Ochrony Danych.
Więcej o polityce prywatności czytaj TUTAJ.

Akceptuję