Reklama

Niedziela na Podbeskidziu

Audycja biblijna: Rembrandt i Łukaszowy tekst o Emaus

O tym, jak fragment Łukaszowego tekstu o uczniach idących do Emaus (Łk 24, 13-35) inspirował w kolejnych 30 latach twórczości malarskiej wielkiego Rembrandta opowiada bp Roman Pindel w najnowszym odcinku swej podcastowej i radiowej audycji biblijnej. Przypominając o dramatycznych kolejach losu życia XVII-wiecznego artysty duchowny powtarza za znawcami historii sztuki, że „w miarę upływu lat Rembrandt staje się coraz bardziej samotny w tym sensie, że jest coraz bardziej skoncentrowany na swej wizji, a jego malarstwo staje się coraz bardziej niezależne”. Jednocześnie zauważa, że następujące realizacje motywu „wieczerzy w Emaus” stają się bardziej uwewnętrznione i uduchowione.

[ TEMATY ]

podcast

audycja biblijna

Wikimedia.commons.org, Artsviewer.com, Rkd.nl

[7] Rembrandt 1660, olej 50 x 64 cm Luwr

[7] Rembrandt 1660, olej 50 x 64 cm Luwr

Bądź na bieżąco!

Zapisz się do newslettera

„Biblia jest czytana w sposób indywidualistyczny i rozumiana dosłownie. Rembrandt jednak dokonuje także aktualizacji przesłania tekstu biblijnego przez to, że stara się wyrazić to, co sam aktualnie przeżywa i jakie emocje wyraża w przedstawianych postaciach” – cytuje biskup wybitnego historyka sztuki Jana Białostockiego.

Proponuje przyjrzenie się w tym kontekście siedmiu dziełom interpretującym w języku obrazu wydarzenia w Emaus – od przedstawienia tego tematu w 1628 roku do jego ujęcia z 1660 roku. Konfrontuje analizę przedstawionego motywu z konkretnymi faktami życia genialnego malarza, który z hołubionego i majętnego staje się bankrutem.

Pomóż w rozwoju naszego portalu

Wspieram

Zestawienie siedmiu dzieł Rembrandta traktowanych jako owoc oddziaływania na niego ewangelijnego tekstu prowadzi do wniosku, że szukał on adekwatnego ujęcia spotkania dwóch uczniów z Jezusem przy stole w Emaus. We wszystkich bowiem realizacjach występuje Jezus z dwoma uczniami. W niektórych przedstawieniach sceny występują dodatkowe osoby, w oddali (obraz z 1630), czy w pobliżu samego stołu. Mistrz światłocienia przedstawia objawienie osoby, bóstwa i dobroci Jezusa. We wcześniejszych dziełach skupia swoją uwagę na reakcjach uczniów na rozpoznanie Pana, w późniejszych zaś koncentruje się na postaci Jezusa i promieniowaniu Jego dobroci. Mniejszą wagę przywiązuje do gestu łamania chleba (1654), jeszcze mniejszą do refleksji uczniów po zniknięciu Jezusa. Rembrandt nie stworzył sceny wędrówki czy przekonywania uczniów przez Jezusa do tego, co w Pismach odnosiło się do Niego” – podsumowuje bp Pindel, zastanawiając się, co mogło poruszyć Rembrandta w „biblijnej historii o Emaus”.

Cytuje na koniec Andre Malraux z książki „Nierzeczywiste”: „Rembrandt kocha Chrystusa. Tym goręcej, że od miłości oczekuje odpowiedzi na ziemskie zagadki, jedynego głosu zwyciężającego lęk pierworodny. Odpowiedzią jednak nie jest życie Jezusa, ale boskość Chrystusa – tajemnica Wcielenia. Sztuka Rembrandta przyzywa do miłowania Jezusa, nikt bowiem nie jest bardziej godzien miłości; na co każdy teolog odpowie, że przede wszystkim dlatego, że Bóg jest miłością, a Chrystus synem Boga, który przyjął ciało i został ukrzyżowany dla zbawienia ludzi. Ale nie ma Wcielenia w sztuce irrealności; Wcielenie jest tylko w sztuce, która nie uważa siebie za irrealną”.

Reklama


Podcast można posłuchać również tutaj:

https://podcasters.spotify.com/pod/show/biskup-roman-pindel

https://diecezja.bielsko.pl/aktualnosci/audycja-biblijna-rembrandt-i-lukaszowy-tekst-o-emaus/


2023-04-19 10:23

Oceń: 0 0

Reklama

Wybrane dla Ciebie

Nowe podcastowe i radiowe audycje biskupa Romana Pindla

[ TEMATY ]

podcast

audycja biblijna

Commons.wikimedia.org

Zesłanie Ducha Świętego, Czeski Mistrz, 1413-1415

Zesłanie Ducha Świętego, Czeski Mistrz, 1413-1415

Dwa przejawy oddziaływania tekstu biblijnego (Dz 2, 1-41) o Zesłaniu Ducha Świętego przybliża bp Roman Pindel w nowym odcinku swej podcastowej i radiowej audycji. Jednym z analizowanych przykładów jest ikona na święto Pięćdziesiątnicy, drugi zaś to kwatera prawego skrzydła Ołtarza Mariackiego, z ukazaną w formie płaskorzeźby Maryją z dwunastoma apostołami.

Oba dzieła pochodzą z różnych epok i kręgów kulturowych. Nie są prostą ilustracją tekstu biblijnego, lecz wyrazem własnego zrozumienia fragmentu Dziejów Apostolskich i pragnienia wyrażenia przesłania w obrazie czy rzeźbie” – zaznacza autor programu i zauważa, że najstarsze przedstawienia wydarzenia z dziejów Apostolskich pierwotnie ukazywały wniebowstąpienie razem z zesłaniem Ducha Świętego.

CZYTAJ DALEJ

Św. Andrzej Bobola, prezbiter i męczennik

Żył w latach 1591 – 1657. Należał do zakonu jezuitów. Nazywany jest apostołem prawosławnych.

CZYTAJ DALEJ

Kardynałowie Nycz i Ryś krytycznie o decyzji prezydenta Warszawy ws. symboli religijnych

2024-05-17 20:17

[ TEMATY ]

Warszawa

kard. Kazimierz Nycz

Kard. Grzegorz Ryś

symbole religijne

flickr.com/episkopatnews

Kard. Kazmierz Nycz

Kard. Kazmierz Nycz

To próba zaprowadzenia “urawniłowki” w pluralistycznym społeczeństwie - tak zarządzenie prezydenta Warszawy w sprawie symboli religijnych w stołecznych urzędach komentuje dla KAI kard. Kazimierz Nycz. Z kolei kard. Grzegorz Ryś stwierdza: “Neutralność, która domaga się tego, żeby każdy ‘wyzerował’ się ze swoich przekonań i poglądów nie buduje wspólnoty międzyludzkiej”.

Prezydent Warszawy Rafał Trzaskowski nie chce symboli religijnych w przestrzeniach stołecznych urzędów. Jest to zapisane w jego wydanym w ub. tygodniu zarządzeniu dotyczącym “Standardów równego traktowania w Urzędzie m.st. Warszawy”.

CZYTAJ DALEJ

Reklama

Najczęściej czytane

W związku z tym, iż od dnia 25 maja 2018 roku obowiązuje Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia Dyrektywy 95/46/WE (ogólne rozporządzenie o ochronie danych) uprzejmie Państwa informujemy, iż nasza organizacja, mając szczególnie na względzie bezpieczeństwo danych osobowych, które przetwarza, wdrożyła System Zarządzania Bezpieczeństwem Informacji w rozumieniu odpowiednich polityk ochrony danych (zgodnie z art. 24 ust. 2 przedmiotowego rozporządzenia ogólnego). W celu dochowania należytej staranności w kontekście ochrony danych osobowych, Zarząd Instytutu NIEDZIELA wyznaczył w organizacji Inspektora Ochrony Danych.
Więcej o polityce prywatności czytaj TUTAJ.

Akceptuję