Reklama

Zdaniem plebana

Kto to jest ten „ksiądz”?

Bądź na bieżąco!

Zapisz się do newslettera

Długo zastanawiałem się nad wyborem właściwego tematu. Dlaczego? Sporo się ostatnio dzieje, więc materiału do refleksji nie brakuje. Zdecydowałem się jednak po raz kolejny do nawiązania do Roku Kapłańskiego i spraw z nim związanych. Tematyka „księżowska”, że tak się wyrażę, ciągle jest obecna w mediach. Słowo zaś „ksiądz” nie schodzi z ust nie tylko dziennikarzy, ale i zwyczajnych ludzi. Nie znika też z gazetowych szpalt i internetowych witryn.
Zazwyczaj przytoczony w tytule wyraz kojarzony jest w Polsce z duchownym katolickim. Przeciętny zatem czytelnik, widząc to słowo np. w tytule czy na początku jakiegoś tekstu, mimowolnie zakłada, że ma do czynienia z hierarchicznym przedstawicielem Kościoła katolickiego. Często tak rzeczywiście jest. Niemniej jednak „ksiądz” wcale nie musi odnosić się wyłącznie do kapłana katolickiego. Może bowiem oznaczać również innego chrześcijańskiego duchownego, np. protestanta czy anglikanina. Wtedy chyba lepiej byłoby takiego duchownego nazwać pastorem. Wydaje się też nadużyciem stosowanie samego wyrazu „ksiądz” w odniesieniu do duchownego prawosławnego, co - niestety - dosyć często zdarza się w mediach. Powinno się pisać lub mówić: „ksiądz prawosławny”.
Dlaczego o tym piszę? Nierzadko bowiem czytam o księżach takie teksty, na końcu których dowiaduję się, że autor nie ma na myśli kapłana katolickiego, ale np. księdza protestanckiego. Podobnie rzecz się ma ze słowem „biskup”. Szczególnie w Roku Kapłańskim warto zatem zwrócić na to uwagę. Czytamy dosyć często i słyszymy np. o żonach księży czy ich dzieciach w tekstach zatytułowanych w stylu: „Żona porzuciła księdza”, „Córka księdza została radną”. Dopiero potem dowiadujemy się, że chodzi np. o duchownego prawosławnego, którego nie obowiązuje celibat i który może zawierać małżeństwo.
Wydaje się zatem, że wielu publicystów mogłoby w swoich wywodach bardziej precyzyjnie się wyrażać, pisząc słowo „ksiądz”. Przede wszystkim dotyczy to wypowiedzi internetowych. Przy nich bowiem natychmiast pojawia się bardzo wiele komentarzy. Niestety, spora ich część uderza od razu, że tak się wyrażę, właśnie w Kościół katolicki i jego przedstawicieli. Dzieje się tak, ponieważ wielu internautów nawet nie doczyta do końca danego newsa. Im wystarczy, że jest w nim mowa o księżach, a zatem - ich zdaniem - muszą to być duchowni katoliccy, a przecież w wielu wypadkach tak nie jest. Komentarze idą jednak w eter, powodując zupełnie niepotrzebne nieporozumienia.

Pomóż w rozwoju naszego portalu

Wspieram

2009-12-31 00:00

Oceń: +1 0

Reklama

Wybrane dla Ciebie

Szwecja/ W Kirunie przeniesienie zabytkowego kościoła o 5 km zakończyło się sukcesem

2025-08-23 09:11

[ TEMATY ]

Kościół

Screen/x

W Kirunie 113-letni drewniany kościół po przebyciu 5 km na ponad 200 kołach dotarł w środę po południu do nowego centrum miasta. Spektakularna przeprowadzka była konieczna z powodu szkód wyrządzanych przez miejscową kopalnię rudy żelaza.

Szczęśliwy finał przetransportowania ważącej 672 tony świątyni podziwiał król Szwecji Karol XVI Gustaw, a także tłumy mieszkańców oraz turystów. Wydarzenie było transmitowane na żywo przez szwedzką telewizję publiczną SVT.
CZYTAJ DALEJ

Przynależność do Boga ma swoją cenę. Nasz Bóg jest Bogiem wymagającym. Dlaczego?

2025-08-23 10:36

[ TEMATY ]

ks. Jacek Kijas

O. prof. Zdzisław Kijas

Adobe Stock

Czytania liturgiczne na 24 sierpnia 2025; Rok C, I
CZYTAJ DALEJ

Pierwsza rzeźba przyszłego świętego millenialsa – Carla Acutisa

2025-08-24 14:40

[ TEMATY ]

Carlo Casini

Vatican Media

W Asyżu odsłonięto rzeźbę przedstawiającą bł. Carlo Acutisa klęczącego u stóp Chrystusa. Dzieło zostało wykonane z brązu przez znanego kanadyjskiego artystę Timothy’ego Paula Schmalza – informuje agencja SIR. To pierwsza rzeźba, która oddaje hołd przyszłemu świętemu z pokolenia millenialsów, który zostanie kanonizowany 7 września wraz z Pier Giorgio Frassatim.

Acutis, znany jako „influencer Boga”, wykorzystywał internet do szerzenia kultu Eucharystii, dokumentując eucharystyczne cuda z całego świata i ukazując, jak wiara może łączyć się z technologią. W rzeźbie Carlo trzyma laptopa, na którego ekranie widnieją kielich i patena – symbol tego, że za pomocą technologii ukazywał światu Najświętszą Eucharystię. Przy jego plecaku zawieszona jest także proca, którą artysta Schmalz interpretuje jako odniesienie „do Dawida stojącego naprzeciw Goliata: młodzieńca, który stawia czoło współczesnej kulturze świeckiej za pomocą narzędzi świata cyfrowego, a swoją siłę czerpie z filaru krzyża”.
CZYTAJ DALEJ

Reklama

Najczęściej czytane

REKLAMA

W związku z tym, iż od dnia 25 maja 2018 roku obowiązuje Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia Dyrektywy 95/46/WE (ogólne rozporządzenie o ochronie danych) uprzejmie Państwa informujemy, iż nasza organizacja, mając szczególnie na względzie bezpieczeństwo danych osobowych, które przetwarza, wdrożyła System Zarządzania Bezpieczeństwem Informacji w rozumieniu odpowiednich polityk ochrony danych (zgodnie z art. 24 ust. 2 przedmiotowego rozporządzenia ogólnego). W celu dochowania należytej staranności w kontekście ochrony danych osobowych, Zarząd Instytutu NIEDZIELA wyznaczył w organizacji Inspektora Ochrony Danych.
Więcej o polityce prywatności czytaj TUTAJ.

Akceptuję