Scena kuszenia Chrystusa i historia oddziaływania tekstu
Scena kuszenia Chrystusa opisana przez ewangelistę Marka (Mk 4 1-11) jest przedmiotem analizy biskupa Romana Pindla w najnowszym odcinku podcastowej audycji biblijnej. Hierarcha przybliża jednocześnie swoistą metodę interpretacji ksiąg Nowego Testamentu „Wirkungsgeschichte”, umożliwiającą odtworzenie historii oddziaływania tekstu biblijnego.
„Przywołane przez nas trzy teksty reprezentują trzy typy interpretacji. Pierwszą można nazwać mesjanistyczną, według której Jezus jest przede wszystkim Mesjaszem posłusznym Ojcu. Taki sposób odczytania tekstu biblijnego ukazuje sens wyrazowy Biblii, historyczny, także teologiczny. Drugi sens to moralny. On ujawnia interpretację parenetyczną, która w postępowaniu Jezusa widzi wzór dla tych, którzy uwierzyli w Jezusa. Wreszcie trzecia interpretacja bywa nazywana typologiczną, ponieważ Jezus jawi się jako antytyp wobec człowieka w raju, który ukazał nieposłuszeństwo wobec Boga, albo antytyp Izraela, który na pustyni przecież ulegał nie raz pokusom” – tłumaczy biblista.
Podziel się cytatem
Hierarcha przywołuje następnie trzy teksty interpretujące scenę kuszenia Chrystusa według wspomnianych wcześniej modeli. Ich autorami są: o. Jacek Salij OP, bp Janusz Mastalski i ks. Edward Staniek.
Biskup Roman Pindel wygłosił drogą internetową dwie nowe konferencje biblijne.
Pierwsze spotkanie z biskupem zorganizowane przez osoby związane z Centrum bł. Władysława Bukowińskiego w Zagórniku we współpracy z innymi wspólnotami z Podbeskidzia, odbyło się w marcu br. Traktowało o różnych sposobach, sensach, czytania Pisma Świętego.
Św. Elżbieta z Turyngii (XIII wiek) posługuje wśród chorych
(obraz tablicowy z XV wieku)
17 listopada Kościół wspomina św. Elżbietę Węgierską, patronkę dzieł miłosierdzia oraz bractw, stowarzyszeń i wielu zgromadzeń zakonnych. Jest świętą dwóch narodów: węgierskiego i niemieckiego.
Elżbieta urodziła się 7 lipca 1207 r. na zamku Sárospatak na Węgrzech. Jej ojcem był król węgierski Andrzej II, a matką Gertruda von Andechts-Meranien, siostra św. Jadwigi Śląskiej. Ze strony ojca Elżbieta była potomkinią węgierskiej rodziny panującej Arpadów, a ze strony matki - Meranów. Dziewczynka otrzymała staranne wychowanie na zamku Wartburg (koło Eisenach), gdzie przebywała od czwartego roku życia, gdyż była narzeczoną starszego od niej o siedem lat przyszłego landgrafa Ludwika IV. Ich ślub odbył się w 1221 r. Mała księżniczka została przywieziona na Wartburg z honorami należnymi jej królewskiej godności. Mieszkańców Turyngii dziwił kosztowny posag i dokładnie notowali skarby: złote i srebrne puchary, dzbany, naszyjniki, diademy, pierścienie i łańcuchy, brokaty i baldachimy. Elżbieta wiozła w posagu nawet wannę ze szczerego srebra. Małżeństwo młodej córki królewskiej stało się swego rodzaju politycznym środkiem, mającym pogłębić i wzmocnić związki między oboma krajami. Elżbieta prowadziła zawsze ascetyczny tryb życia pod kierunkiem franciszkanina Rüdigera, a następnie Konrada z Marburga. Rozwijając działalność charytatywną założyła szpital w pobliżu zamku Wartburg, a w późniejszym okresie również w Marburgu (szpital św. Franciszka z Asyżu). Konrad z Marburga pisał do papieża Grzegorza IX o swojej penitentce, że dwa razy dziennie, rano i wieczorem, osobiście odwiedzała swoich chorych, troszcząc się szczególnie o najbardziej odrażających, poprawiała im posłanie i karmiła. Życie wewnętrzne Elżbiety było pełną realizacją ewangelicznej miłości Boga i człowieka. Wytrwałość czerpała we Mszy św., na modlitwie była niezmiernie skupiona. Wiele pracowała nad cnotą pokory, zwalczając odruchy dumy, stosowała ostrą ascezę pokuty.
Autor rozważań ks. Maciej Jaszczołt to kapłan archidiecezji warszawskiej, biblista, wikariusz archikatedry św Jana Chrzciciela w Warszawie, doświadczony przewodnik po Ziemi Świętej. Prowadzi spotkania biblijne, rekolekcje, wykłady.
W związku z tym, iż od dnia 25 maja 2018 roku obowiązuje Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia Dyrektywy 95/46/WE (ogólne rozporządzenie o ochronie danych) uprzejmie Państwa informujemy, iż nasza organizacja, mając szczególnie na względzie bezpieczeństwo danych osobowych, które przetwarza, wdrożyła System Zarządzania Bezpieczeństwem Informacji w rozumieniu odpowiednich polityk ochrony danych (zgodnie z art. 24 ust. 2 przedmiotowego rozporządzenia ogólnego). W celu dochowania należytej staranności w kontekście ochrony danych osobowych, Zarząd Instytutu NIEDZIELA wyznaczył w organizacji Inspektora Ochrony Danych.
Więcej o polityce prywatności czytaj TUTAJ.