Reklama

O zagrożeniach dla cywilizacji łacińskiej

Bądź na bieżąco!

Zapisz się do newslettera

Określone środowiska wyznaczają Polsce i Polakom ścieżki do Unii Europejskiej. Formułują zasady, kryteria, standardy. Nikt, ze zdrowo myślących rodaków nie kwestionuje konieczności pełniejszej identyfikacji z silniejszą i lepiej ekonomicznie rozwiniętą częścią Starego Kontynentu. Nie sposób jednak zapominać, że Polska sytuuje się w Europie od początku swego istnienia, a tym, co ją wyróżnia jest tożsamość religijna, odrębność narodowa i to wszystko, co stanowi o etnicznej i regionalnej specyfice Polaków.
Unifikacja stylu i jakości życia, jakie przynieść może wejście do zjednoczonej Europy na zasadach narzuconych Polakom może spowodować anomię - rozpad wartości. Tych wartości, które wciąż jeszcze w sobie mamy. Musimy być z Europą i w Europie. Tej dewizy nie sposób zakwestionować. Jednak winniśmy wnieść nasze doświadczenie, bogactwo i aktualność wiary, którą naród tak licznie i tak naturalnie manifestował podczas niedawnej pielgrzymki Ojca Świętego.
1 września w Jarosławiu prof. Bolesław Fleszar wygłosił wykład o zagrożeniach, jakie dla cywilizacji łacińskiej może wnieść nieracjonalne i pozbawione ducha wejście do struktur UE. Wskazał na szereg istotnych niebezpieczeństw, a przede wszystkim na groźbę deprecjacji podmiotowości osoby ludzkiej. Wyraża się to w odrzuceniu chrześcijańskiej zasady obrony życia ludzkiego od chwili poczęcia aż do naturalnej śmierci, w aplikowaniu moralności bez Boga, która w niektórych krajach Europy przynosi rozpad trwałości małżeństwa i rodziny i orientację w kierunku hedonizmu.
Prof. Fleszar zdecydowanie odrzucił tezę jakoby nauki przyrodnicze prowadziły do materializmu. - "To tragiczne nieporozumienie - zauważył mówca. Na tę drogę schodzą quasi uczeni, którzy nie uprawiają nauki po to, żeby poznawać świat, żeby zmierzać do prawdy, żeby szukać dróg prowadzących do Boga, tylko poruszają się w świecie horyzontalnym". Nauka, zdaniem Profesora, ma za zadanie zbliżać osobę ludzką do Boga, nie zaś ingerować w to, co Stwórca zaplanował, zaprojektował i urządził. Eksperymenty i działania czynione na zachodzie wbrew prawu naturalnemu nie mogą być zaakceptowane przez ludzi identyfikujących się z tym, co Boże, doskonałe, co prowadzi do akceptacji i szacunku dla takiego stworzenia, jakie powstało w zamyśle Boga.
Trzeba nam takich form edukacji. Wiedza była i jest podstawą prawidłowego rozumowania i wyciągania wniosków z historii, po to, by móc zaprojektować taką Polskę w jednoczącej się Europie, która zachowa identyfikację z wiarą katolicką, z tym, co buduje pomosty między narodami. Zniesienie granic to nie wszystko. Idea liberalizmu nie rokuje nadziei na postęp. W Europie muszą być obecne refleksje natury moralnej. To ze społecznej nauki Kościoła Europejczycy winni czerpać mądrość, dobroć, jednoznaczny stosunek do sensu miłości bliźniego.
Wykład prof. Bolesława Fleszara był kolejnym doświadczeniem dla tych, którzy Polskę widzą jako państwo i naród wierne tradycji poprzednich pokoleń, zwłaszcza tych, które pokonywały przeciwności losu w obronie racji stanu.
Spotkanie z gościem z Politechniki Rzeszowskiej zorganizowało jarosławskie środowisko Ligi Polskich Rodzin.

Pomóż w rozwoju naszego portalu

Wspieram

2002-12-31 00:00

Oceń: 0 0

Reklama

Wybrane dla Ciebie

Pytania o Anioła Stróża

Anioł Stróż jest zawsze bliski człowiekowi wierzącemu. Towarzyszące nam od dzieciństwa proste modlitwy do Anioła Stróża, obrazki przedstawiające kroczącego za dzieckiem zatroskanego anioła z rozpostartymi skrzydłami rodzą wciąż pytania: Kim jest Anioł Stróż? Jaki on jest? Ilu jest Aniołów Stróżów? To oczywiste, że chcemy więcej wiedzieć o kimś, kto jest nam szczególnie bliski

Pytamy więc: Czy wszyscy ludzie mają swego Anioła Stróża czy wyłącznie chrześcijanie? Każdy człowiek ma swojego Anioła Stróża. W starotestamentalnej Księdze Tobiasza archanioł Rafał pojawia się w roli towarzysza młodego Tobiasza (por. Tb 5, 4n). Dzieje Apostolskie wspominają anioła św. Piotra (por. Dz 12, 15). Anioła Stróża ma każdy człowiek, także wyznawca innej religii czy osoba niewierząca. Jest on więc dany każdemu człowiekowi. A więc, ilu jest ludzi na świecie, tylu jest Aniołów Stróżów.
CZYTAJ DALEJ

Św. Teresa od Dzieciątka Jezus - "Moim powołaniem jest miłość"

Niedziela łódzka 22/2003

[ TEMATY ]

św. Teresa z Lisieux

Adobe Stock

Św. Teresa z Lisieux

Św. Teresa z Lisieux

O św. Teresie od Dzieciątka Jezus i Najświętszego Oblicza, karmelitance z Lisieux we Francji, powstały już opasłe tomy rozpraw teologicznych. W tym skromnym artykule pragnę zachęcić czytelników do przyjaźni z tą wielką świętą końca XIX w., która także dziś może stać się dla wielu ludzi przewodniczką na krętych drogach życia. Może także pomóc w zweryfikowaniu własnego stosunku do Pana Boga, relacji z Nim, Jego obrazu, który nosimy w sobie.

Życie św. Teresy daje się streścić w jednym słowie: miłość. Miłość była jej głównym posłannictwem, treścią i celem jej życia. Według św. Teresy, najważniejsze to wiedzieć, że jest się kochanym, i kochać. Prawda to, jak może się wydawać, banalna, ale aby dojść do takiego wniosku, trzeba w pełni zaakceptować siebie. Św. Teresie wcale nie było łatwo tego dokonać. Miała niesforny charakter. Była bardzo uparta, przewrażliwiona na swoim punkcie i spragniona uznania, łatwo ulegała emocjom. Wiedziała jednak, że tylko Bóg może dokonać w niej uzdrowienia, bo tylko On kocha miłością bez warunków. Dlatego zaufała Mu i pozwoliła się prowadzić, a to zaowocowało wyzwoleniem się od wszelkich trosk o samą siebie i uwierzeniem, że jest kochana taką, jaka jest. Miłość to dla św. Teresy "mała droga", jak zwykło się nazywać jej duchowy system przekonań, "droga zaufania małego dziecka, które bez obawy zasypia w ramionach Ojca". Św. Teresa ufała bowiem w miłość Boga i zdała się całkowicie na Niego. Chciała się stawać "mała" i wiedziała, że Bogu to się podoba, że On kocha jej słabości. Ona wskazała, na przekór panującemu długo i obecnemu często i dziś przekonaniu, że świętość nie jest dostępna jedynie dla wybranych, dla tych, którzy dokonują heroicznych czynów, ale jest w zasięgu wszystkich, nawet najmniejszych dusz kochających Boga i pragnących spełniać Jego wolę. Św. Teresa była przekonana, że to miłosierdzie Boga, a nie religijne zasługi, zaprowadzi ją do nieba. Św. Teresa chciała być aktywna nie w ćwiczeniu się w doskonałości, ale w sprawianiu Bogu przyjemności. Pragnęła robić wszystko nie dla zasług, ale po to, by Jemu było miło i dlatego mówiła: "Dzieci nie pracują, by zdobyć stanowisko, a jeżeli są grzeczne, to dla rozradowania rodziców; również nie trzeba pracować po to, by zostać świętym, ale aby sprawiać radość Panu Bogu". Św. Teresa przekonuje w ten sposób, że najważniejsze to wykonywać wszystko z miłości do Pana Boga. Taki stosunek trzeba mieć przede wszystkim do swoich codziennych obowiązków, które często są trudne, niepozorne i przesiąknięte rutyną. Nie jest jednak ważne, co robimy, ale czy wykonujemy to z miłością. Teresa mówiła, że "Jezus nie interesuje się wielkością naszych czynów ani nawet stopniem ich trudności, co miłością, która nas do nich przynagla". Przykład św. Teresy wskazuje na to, że usilne dążenie do doskonałości i przekonywanie innych, a zwłaszcza samego siebie, o swoich zasługach jest bezcelowe. Nigdy bowiem nie uda się nam dokonać takich czynów, które sprawią, że będziemy w pełni z siebie zadowoleni, jeśli nie przekonamy się, że Bóg nas kocha i akceptuje nasze słabości. Trzeba zgodzić się na swoją małość, bo to pozwoli Bogu działać w nas i przemieniać nasze życie. Św. Teresa chciała być słaba, bo wiedziała, że "moc w słabości się doskonali". Ta wielka święta, Doktor Kościoła, udowodniła, że można patrzeć na Boga jak na czułego, kochającego Ojca. Jednak trwanie w takim przekonaniu nie przyszło jej łatwo. Przeżywała wiele trudności w wierze, nieobce były jej niepokoje i wątpliwości, znała poczucie oddalenia od Boga. Dzięki temu może być nam, ludziom słabym, bardzo bliska. Jest także dowodem na to, że niepowodzenia i trudności są wpisane w życie każdego człowieka, nikt bowiem nie rodzi się święty, ale świętość wypracowuje się przez walkę z samym sobą, współpracę z łaską Bożą, wypełnianie woli Stwórcy. Teresa zrozumiała najgłębszą prawdę o Bogu zawartą w Biblii - że jest On miłością - i dlatego spośród licznych powołań, które odczuwała, wybrała jedno, mówiąc: "Moim powołaniem jest miłość", a w innym miejscu: "W sercu Kościoła, mojej Matki, będę miłością".
CZYTAJ DALEJ

Quo vadis, European education? Debata w Parlamencie Europejskim o przyszłości szkoły

2025-10-02 19:41

[ TEMATY ]

szkoła

parlament europejski

Andrzej Sosnowski

Red.

Andrzej Sosnowski

Andrzej Sosnowski

1 października 2025 r. w Parlamencie Europejskim w Brukseli odbyła się międzynarodowa konferencja „Quo vadis, European Education?”, poświęcona konsekwencjom i ryzykom związanym z projektem Europejskiego Obszaru Edukacji. Wydarzenie zorganizowała europoseł Małgorzata Gosiewska (ECR), która w swoim wystąpieniu otwierającym wskazała na zagrożenia, jakie niesie ze sobą unifikacja systemów edukacyjnych w Europie.

Konferencję otworzyła poseł do Parlamentu Europejskiego Małgorzata Gosiewska, zwracając uwagę, że projekt Europejskiego Obszaru Edukacji może prowadzić do osłabienia tożsamości narodowych. Podkreśliła, że edukacja to nie tylko wiedza, ale również fundament kulturowy i aksjologiczny, bez którego Europa może utracić swoje korzenie.
CZYTAJ DALEJ

Reklama

Najczęściej czytane

REKLAMA

W związku z tym, iż od dnia 25 maja 2018 roku obowiązuje Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia Dyrektywy 95/46/WE (ogólne rozporządzenie o ochronie danych) uprzejmie Państwa informujemy, iż nasza organizacja, mając szczególnie na względzie bezpieczeństwo danych osobowych, które przetwarza, wdrożyła System Zarządzania Bezpieczeństwem Informacji w rozumieniu odpowiednich polityk ochrony danych (zgodnie z art. 24 ust. 2 przedmiotowego rozporządzenia ogólnego). W celu dochowania należytej staranności w kontekście ochrony danych osobowych, Zarząd Instytutu NIEDZIELA wyznaczył w organizacji Inspektora Ochrony Danych.
Więcej o polityce prywatności czytaj TUTAJ.

Akceptuję