Powieści Roberta Ludluma znane są wielu polskim czytelnikom. Amerykański autor w czasach istnienia komunizmu i ZSRR opisywał intrygi szpiegowskie, w które zamieszani byli agenci wywiadów wielkich mocarstw. Akcja książek Ludluma, podobnie jak innych pisarzy tego typu, rozgrywa się w wielu krajach, gdzie wywiady toczyły ze sobą zmagania za pośrednictwem swoich agentów.
Tożsamość Bourne´a była już przeniesiona na ekran w latach 80., a więc w schyłkowym okresie zimnej wojny. Główną rolę grał wówczas Richard Chamberlain. Pomysł intrygi sensacyjnej jest tu bardzo nośny. Młody mężczyzna zostaje postrzelony na łodzi na Morzu Śródziemnym. Po wyjściu z szoku stwierdza, że nie pamięta, kim jest. Okazuje się jednak, że stopniowo przypomina sobie pewne fakty. Musi uciekać przed ludźmi, którzy chcą go zabić. Bourne musi walczyć o życie i z pomocą przypadkowo spotkanej dziewczyny prowadzić prywatne śledztwo w sprawie odkrycia własnej tożsamości.
Autorzy filmu sprawnie poprowadzili akcję sensacyjną, dokonali jednak znamiennych zamian w adaptowanej powieści. W oryginale Ludluma ofiarą zamachu, planowanego przez CIA, jest słynny terrorysta Carlos, poszukiwany wówczas za akty terroru, jeden z głównych wrogów Zachodu, ujęty przed kilkoma laty. Działania CIA miały więc swój sens. W aktualnej ekranizacji Tożsamości Bourne´a ofiarą zamachu, którego wykonawcą miał być bohater filmu, pada jakiś afrykański polityk, o którym nic nie wiemy. Plany CIA są więc tu niedorzeczne, podobnie jak końcowe zlikwidowanie jednego z dyrektorów tej amerykańskiej organizacji. Autorzy filmu zmienili więc powieść Ludluma w celu oskarżenia władz USA o zbrodnicze poczynania.
Grupa nauczycieli religii zrzeszonych w Stowarzyszeniu Katechetów Świeckich zorganizowała symboliczną akcję pod hasłem „Kawa czy herbata?”, wysyłając do Ministerstwa Edukacji Narodowej paczkę z kawą, herbatą i listem otwartym.
W przesłaniu do ministerstwa katecheci podkreślają, że chcą zwrócić uwagę na brak dialogu w sprawie obywatelskiego projektu ustawy dotyczącego nauczania religii i etyki w szkołach, który poparło ponad 500 tysięcy obywateli. Projekt uzyskał większość głosów w Sejmie i został skierowany do dalszych prac w komisjach, jednak - jak wskazują nauczyciele - MEN odrzuca go w całości i nie podejmuje rozmów z przedstawicielami środowiska katechetów ani z autorami inicjatywy obywatelskiej.
Pasterz odważny i niezłomny w wierze, człowiek walczący z fałszywymi oskarżeniami, obrońca fundamentów cywilizacji chrześcijańskiej, gotowy do dialogu nawet z tymi, którymi inni pogardzali. Tak wspominał dziś kard. Dukę podczas jego pogrzebu w praskiej katedrze abp Graubner. „Wzruszające było widzieć mężczyzn, którzy choć twierdzili, że są niewierzący, to prosili go o błogosławieństwo” – wspominał aktualny Prymas Czech.
Mszę pogrzebową w katedrze św. Wita odprawił prymas Czech, praski arcybiskup Jan Graubner, natomiast ostatnie obrzędy poprowadził abp Jude Thaddeus Okolo, nuncjusz apostolski w Czechach. Podczas liturgii zabrzmiało Requiem b-moll, op. 89 Antoniego Dvořáka. Dary do ołtarza przyniósł jeden ze współwięźniów kard. Dominika Duki. Nad jego trumną zabrzmiała też modlitwa w języku ormiańskim, a po hebrajsku odśpiewano Psalm XVI. Był to wymowny wyraz sympatii, jaką cieszył się zmarły purpurat wśród Ormian i Żydów.
Jan Paweł II podczas spotkania z aktorem i reżyserem Roberto Benignim
Z okazji spotkania Leona XIV z przedstawicielami świata sztuki filmowej przypominamy kilka refleksji papieży na temat „siódmej sztuki”. Według papieży może ona rodzić harmonię, budzić na nowo zachwyt, ożywiać karty historii, promować humanizm zakorzeniony w wartościach Ewangelii. „Kino może pojednywać wrogów” – mówił Jan Paweł II.
Audiencja papieża Leona XIV z przedstawicielami „siódmej sztuki” 15 listopada w Pałacu Apostolskim w Watykanie wpisuje się w ciąg spotkań papieży ze światem filmu. Prześledzenie niektórych z tych refleksji pozwala zbudować pewien paradygmat dotyczący tego, co — według papieży — ten potężny język, narodzony pod koniec XIX wieku, może wywołać w umysłach, a przede wszystkim w sercach ludzi.
W związku z tym, iż od dnia 25 maja 2018 roku obowiązuje Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia Dyrektywy 95/46/WE (ogólne rozporządzenie o ochronie danych) uprzejmie Państwa informujemy, iż nasza organizacja, mając szczególnie na względzie bezpieczeństwo danych osobowych, które przetwarza, wdrożyła System Zarządzania Bezpieczeństwem Informacji w rozumieniu odpowiednich polityk ochrony danych (zgodnie z art. 24 ust. 2 przedmiotowego rozporządzenia ogólnego). W celu dochowania należytej staranności w kontekście ochrony danych osobowych, Zarząd Instytutu NIEDZIELA wyznaczył w organizacji Inspektora Ochrony Danych.
Więcej o polityce prywatności czytaj TUTAJ.