Reklama

Świat

USA: biskupi chcą przypomnieć wiernym nauczanie Kościoła nt. aborcji i homoseksualizmu

Niezmienne stanowisko Kościoła katolickiego w sprawie aborcji i stosunku do homoseksualizmu zamierzają przypomnieć wiernym biskupi Stanów Zjednoczonych. Jest to jedno z postanowień, jakie podjęli oni na zakończenie swego dorocznego 4-dniowego posiedzenia, które 17 listopada zakończyło się w Baltimore. Wybrano na nim nowych: przewodniczącego (abp Timothy Broglio) i wiceprzewodniczącego (abp William Lori), a także sekretarza generalnego, którym został abp Paul Coakley z Oklahomy – zdeklarowany przeciwnik aborcji.

[ TEMATY ]

USA

aborcja

homoseksualizm

nauczanie katolickie

pixabay.com

Bądź na bieżąco!

Zapisz się do newslettera

W środę 16 bm. uczestnicy obrad wysłuchali także „gorącego” przemówienia abp. Borysa Gudziaka – greckokatolickiego metropolity Filadelfii. Podziękował on katolikom amerykańskim za „potężne wsparcie dla Ukraińców i Ukrainy”. Biskupi poparli także petycje w sprawie wyniesienia na ołtarze trzech Amerykanek z XX i XXI w.

Postanowili również wydać na nowo „Oświadczenie” sprzed 15 lat, które dotyczyło zwłaszcza problemu aborcji. Obecnie ma ono zostać nieco zmienione z uwzględnieniem nauczania Franciszka i decyzji Sądu Najwyższego z czerwca br., która obaliła federalne prawo zezwalające na przerywanie ciąży.

Pomóż w rozwoju naszego portalu

Wspieram

Komentując tę zapowiedź amerykańska agencja prasowa AP zwróciła uwagę, że „biskupom bardzo zależy na tym, aby dotrzeć do sumień wiernych z pouczeniem dotyczącym aborcji (w ramach toczącej się obecnie w Ameryce tzw. wojny kulturowej)”.

O nowej antyaborcyjnej orientacji w episkopacie świadczy także wybór bp. Michaela Burblidge'a z Arlingtonu w stanie Wirginia na przewodniczącego Komitetu (Episkopatu) ds. Ochrony Życia.

Reklama

Nowy sekretarz episkopatu abp Paul Coakley uzyskał 130 glosami, wyprzedzając kard. Josepha Tobina z Newarku w stanie New Jersey, na którego głosowało 104 zebranych. Warto przypomnieć, że arcybiskup Oklahomy publicznie pochwalił decyzję metropolity San Francisco abp. Salvatore Cordileone o nieudzielaniu komunii św. proaborcyjnej spiekerce Izby Reprezantatow Nancy Pelosi. I to właśnie abp Coakley ma zredagować nowe wydanie wspomnianego „Oświadczenia”. Ta nowa wersja winna powstać przed 2024, gdy odbędą się kolejne wybory prezydenckie i ma być rozpowszechniona przez media i biuletyny parafialne w całym kraju.

Sekretarz generalny Konferencji Biskupów Katolickich Stanów Zjednoczonych chce wzbogacić i rozszerzyć dokument sprzed 15 lat o „wizję Franciszka, która ma więcej do zaproponowania świeckim katolikom i która promuje dialog społeczny oraz poszanowanie środowiska naturalnego. Wizja ta dotyczy także miłosierdzia wobec osób zmarginalizowanych, migrantów i biednych. (…) W 2021 Watykan oświadczył, że nie może błogosławić związków homoseksualnych, ponieważ «Bóg nie może błogosławić grzechu». Niemniej jednak dialog z katolikami o orientacji LGBT stanowi jedną z cech charakterystycznych pontyfikatu Franciszka” – oświadczył abp Coakley.

Środowe przemówienie abp. Borysa Gudziaka z Filadelfii – głowy Kościoła greckokatolickiego w USA – było z jednej strony wielkim podziękowaniem w imieniu Ukraińców za wspieranie ich przez Amerykanów, z drugiej zaś wyrazem ich głębokiej wiary w zwycięstwo w tej wojnie. Hierarcha przytoczył głos wykładowców z Ukraińskiego Uniwersytetu Katolickiego we Lwowie, którzy dzień wcześniej, we wtorek 15 bm., doświadczyli zmasowanego ataku rakietowego także na ich miasto: „Lepiej żyć bez elektryczności, ale za to z naszym Chersoniem”.

Biskupi postanowili także poprzeć procesy beatyfikacyjne trzech Amerykanek. Pierwszą z nich jest Michelle Duppong – zmarła na raka w 2014 ewangelizatorka w kampusie Uniwersytetu Marii w Bismarcku w Północnej Dakocie. Dwie pozostałe to żyjące w XX wieku Cora Evans – nawrócona na katolicyzm mormonka ze stanu Utah, która zasłynęła jako mistyczka oraz matka Mary Healy Murphy z Teksasu, założycielka zgromadzenia zakonnego i ośrodków pomocy dla afroamerykańskich dzieci.

2022-11-18 20:13

Oceń: 0 -1

Reklama

Wybrane dla Ciebie

W 2018 r. dokonano już prawie ponad 10,7 mln aborcji

[ TEMATY ]

aborcja

Zffoto/fotolia.com

Od 1 stycznia 2018 r. na świecie dokonano już ponad 10,7 mln aborcji - podaje wirtualny licznik w oparciu o najnowsze dane Światowej Organizacji Zdrowia.

Wirtualny licznik www.worldometers.info/abortions oblicza w czasie rzeczywistym prawdopodobna liczbę aborcji, dokonanych na świecie w tym roku kalendarzowym. Algorytm oparty jest na najnowszych danych Światowej Organizacji Zdrowia, która alarmuje, że roczna liczba dokonywanych aborcji to ok. 40-50 mln.
CZYTAJ DALEJ

Św. Joanna d´Arc

[ TEMATY ]

Joanna d'Arc

pl.wikipedia.org

Drodzy bracia i siostry, Chciałbym wam dzisiaj opowiedzieć o Joannie d´Arc, młodej świętej, żyjącej u schyłku Średniowiecza, która zmarła w wieku 19 lat w 1431 roku. Ta młoda francuska święta, cytowana wielokrotnie przez Katechizm Kościoła Katolickiego, jest szczególnie bliska św. Katarzynie ze Sieny, patronce Włoch i Europy, o której mówiłem w jednej z niedawnych katechez. Są to bowiem dwie młode kobiety pochodzące z ludu, świeckie i dziewice konsekrowane; dwie mistyczki zaangażowane nie w klasztorze, lecz pośród najbardziej dramatycznych wydarzeń Kościoła i świata swoich czasów. Są to być może najbardziej charakterystyczne postacie owych „kobiet mężnych”, które pod koniec średniowiecza niosły nieustraszenie wielkie światło Ewangelii w złożonych wydarzeniach dziejów. Moglibyśmy je porównać do świętych kobiet, które pozostały na Kalwarii, blisko ukrzyżowanego Jezusa i Maryi, Jego Matki, podczas gdy apostołowie uciekli, a sam Piotr trzykrotnie się Go zaparł. Kościół w owym czasie przeżywał głęboki, niemal 40-letni kryzys Wielkiej Schizmy Zachodniej. Kiedy w 1380 roku umierała Katarzyna ze Sieny, mamy papieża i jednego antypapieża. Natomiast kiedy w 1412 urodziła się Joanna, byli jeden papież i dwaj antypapieże. Obok tego rozdarcia w łonie Kościoła toczyły się też ciągłe bratobójcze wojny między chrześcijańskimi narodami Europy, z których najbardziej dramatyczną była niekończąca się Wojna Stulenia między Francją a Anglią. Joanna d´Arc nie umiała czytań ani pisać. Można jednak poznać głębiej jej duszę dzięki dwóm źródłom o niezwykłej wartości historycznej: protokołom z dwóch dotyczących jej Procesów. Pierwszy zbiór „Proces potępiający” (PCon) zawiera opis długich i licznych przesłuchań Joanny z ostatnich miesięcy jej życia ( luty-marzec 1431) i przytacza słowa świętej. Drugi - Proces Unieważnienia Potępienia, czyli "rehabilitacji" (PNul) zawiera zeznania około 120 naocznych świadków wszystkich okresów jej życia (por. Procès de Condamnation de Jeanne d´Arc, 3 vol. i Procès en Nullité de la Condamnation de Jeanne d´Arc, 5 vol., wyd. Klincksieck, Paris l960-1989). Joanna urodziła się w Domremy - małej wiosce na pograniczu Francji i Lotaryngii. Jej rodzice byli zamożnymi chłopami. Wszyscy znali ich jako wspaniałych chrześcijan. Otrzymała od nich dobre wychowanie religijne, z wyraźnym wpływem duchowości Imienia Jezus, nauczanej przez św. Bernardyna ze Sieny i szerzonej w Europie przez franciszkanów. Z Imieniem Jezus zawsze łączone jest Imię Maryi i w ten sposób na podłożu pobożności ludowej duchowość Joanny stała się głęboko chrystocentryczna i maryjna. Od dzieciństwa, w dramatycznym kontekście wojny okazuje ona wielką miłość i współczucie dla najuboższych, chorych i wszystkich cierpiących. Z jej własnych słów dowiadujemy się, że życie religijne Joanny dojrzewa jako doświadczenie mistyczne, począwszy od 13. roku życia (PCon, I, p. 47-48). Dzięki "głosowi" św. Michała Archanioła Joanna czuje się wezwana przez Boga, by wzmóc swe życie chrześcijańskie i aby zaangażować się osobiście w wyzwolenie swojego ludu. Jej natychmiastową odpowiedzią, jej „tak” jest ślub dziewictwa wraz z nowym zaangażowaniem w życie sakramentalne i modlitwę: codzienny udział we Mszy św., częsta spowiedź i Komunia św., długie chwile cichej modlitwy prze Krucyfiksem lub obrazem Matki Bożej. Współczucie i zaangażowanie młodej francuskiej wieśniaczki w obliczu cierpienia jej ludu stały się jeszcze intensywniejsze ze względu na jej mistyczny związek z Bogiem. Jednym z najbardziej oryginalnych aspektów świętości tej młodej dziewczyny jest właśnie owa więź między doświadczeniem mistycznym a misją polityczną. Po latach życia ukrytego i dojrzewania wewnętrznego nastąpiły krótkie, lecz intensywne dwulecie jej życia publicznego: rok działania i rok męki. Na początku roku 1429 Joanna rozpoczęła swoje dzieło wyzwolenia. Liczne świadectwa ukazują nam tę młodą, zaledwie 17-letnią kobietę jako osobę bardzo mocną i zdecydowaną, zdolną do przekonania ludzi niepewnych i zniechęconych. Przezwyciężywszy wszystkie przeszkody spotyka następcę tronu francuskiego, przyszłego króla Karola VII, który w Poitiers poddaje ją badaniom przeprowadzanym przez niektórych teologów Uniwersytetu. Ich ocena jest pozytywna: nie dostrzegają w niej nic złego, lecz jedynie dobrą chrześcijankę. 22 marca 1429 Joanna dyktuje ważny list do króla Anglii i jego ludzi, oblegających Orlean (tamże, s. 221-22). Proponuje w nim prawdziwy, sprawiedliwy pokój między dwoma narodami chrześcijańskimi, w świetle imion Jezusa i Maryi, ale jej propozycja zostaje odrzucona i Joanna musi angażować się w walkę o wyzwolenie miasta, co nastąpiło 8 maja. Innym kulminacyjnym momentem jej działań politycznych jest koronacja Karola VII w Reims 17 lipca 1429 r. Przez cały rok Joanna żyje między żołnierzami, pełniąc wśród nich prawdziwą misję ewangelizacyjną. Istnieje wiele ich świadectw o jej dobroci, męstwie i niezwykłej czystości. Wszyscy, łącznie z nią samą, mówią o niej „la pulzella” - czyli dziewica. Męka Joanny zaczęła się 23 maja 1430, gdy jako jeniec wpada w ręce swych wrogów. 23 grudnia zostaje przewieziona pod strażą do miasta Rouen. To tam odbywa się długi i dramatyczny Proces Potępienia, rozpoczęty w lutym 1431 r. a zakończony 30 maja skazaniem na stos. Był to proces wielki i uroczysty, któremu przewodniczyli dwaj sędziowie kościelni: biskup Pierre Cauchon i inkwizytor Jean le Maistre. W rzeczywistości kierowała nim całkowicie duża grupa teologów słynnego Uniwersytetu w Paryżu, którzy uczestniczyli w nim jako asesorzy. Podziel się cytatem
CZYTAJ DALEJ

Jubileusz 2025: chcą wyznać, że rodzina jest potrzebna

2025-05-30 17:47

[ TEMATY ]

rodzina

małżeństwo

Rzym

Vatican Media / ks. Marek Weresa

30.05.2025 w Watykanie rozpoczyna się Jubileusz rodzin, dzieci, dziadków i osób starszych.

30.05.2025 w Watykanie rozpoczyna się Jubileusz rodzin, dzieci, dziadków i osób starszych.

Przyjechali do Rzymu, bo jak sami wskazują, chcą Panu Bogu podziękować: za małżeństwo i rodzinę, dar potomstwa, codzienną radość i miłość. W Roku Jubileuszowym przybywają do grobów Apostołów, bo wiedzą, że potrzebują budować swoje życie rodzinne na nadziei, którą jest Jezus Chrystus. Dziś w Watykanie rozpoczyna się Jubileusz rodzin, dzieci, dziadków i osób starszych.

Spotkanie jubileuszowe potrwa od piątku, 30 maja do niedzieli, 1 czerwca. Centralnym punktem będzie Msza św. pod przewodnictwem Papieża Leona XIV. To wydarzenie przyciągnie do Wiecznego Miasta ponad 60 tysięcy wiernych ze 120 krajów, ze wszystkich kontynentów. W sobotę (31 maja) grupy z Polski spotkają się na Mszy św. w Bazylice Matki Bożej Większej. Liturgii o godz. 14:00 będzie przewodniczył abp Wiesław Śmigiel, przewodniczący Rady ds. Rodziny Konferencji Episkopatu Polski.
CZYTAJ DALEJ

Reklama

Najczęściej czytane

REKLAMA

W związku z tym, iż od dnia 25 maja 2018 roku obowiązuje Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia Dyrektywy 95/46/WE (ogólne rozporządzenie o ochronie danych) uprzejmie Państwa informujemy, iż nasza organizacja, mając szczególnie na względzie bezpieczeństwo danych osobowych, które przetwarza, wdrożyła System Zarządzania Bezpieczeństwem Informacji w rozumieniu odpowiednich polityk ochrony danych (zgodnie z art. 24 ust. 2 przedmiotowego rozporządzenia ogólnego). W celu dochowania należytej staranności w kontekście ochrony danych osobowych, Zarząd Instytutu NIEDZIELA wyznaczył w organizacji Inspektora Ochrony Danych.
Więcej o polityce prywatności czytaj TUTAJ.

Akceptuję