Czasami mamy okazję czytać i sprawdzać różnego rodzaju listy spraw do załatwienia, program wydarzenia, spis rozdziałów w książce itd. Komputer może nam pomóc takie listy przygotować w łatwy i estetyczny sposób. Wiem, jakie to ważne, bo sam należę do osób, dla których ułożenie czegoś w porządny sposób jest problemem. I dotyczy to zarówno koszul w szafie, jak i numerowanej listy tekstów. Jak dobrze, że jest komputer. Szkoda, że nie układa też rzeczy w szafie…
Jeśli tworzymy listę, której elementy mają być ponumerowane, możemy najpierw wpisać numer elementu albo ponumerować pozycje listy, gdy jest ona już gotowa. Może to skomplikowane, ale spokojnie spróbujmy wykonać następujące czynności: na pasku narzędzi szukamy przycisku „Wypunktowanie” lub „Numerowanie”. Przyciski te mają piktogramy przedstawiające ułożone w pionie kropki lub numery ze znajdującymi się obok kreseczkami symbolizującymi poszczególne linijki tekstu. W najnowszym Wordzie w „Narzędziach głównych” są to „Punktory” (co za nazwa!) lub „Numerowanie”. Po wciśnięciu odpowiedniej ikony numer lub punktor pojawi się na początku wiersza. Po wpisaniu pierwszego elementu listy (np. tytułu rozdziału) wciskamy „Enter”, aby rozpocząć kolejny wiersz. Zauważymy wtedy, że kolejny punktor lub numer pojawi się automatycznie, bez ingerencji z naszej strony. Wiersze zostaną też automatycznie wcięte. Po wpisaniu wszystkich elementów listy koniecznie trzeba wyłączyć numerowanie czy punktory, klikając odpowiednie przyciski na pasku narzędzi.
Aby w środku listy utworzyć wiersz bez numeru lub punktora, wciskamy kombinację klawiszy „Shift” i „Enter”. Niedawno dostałem kolejnego e-maila. I to z USA. Pan Janusz pisze: „Czytając «Niedzielę» z 25 maja 2008 r., zauważyłem w Pana części «Komputer dla bardzo początkujących» prośbę s. Teresy o odcinki Pana artykułów. (…) Zbieram poszczególne artykuły. Mógłbym zrobić kopie i przekazać”.
Z panem Januszem można się skontaktować e-mailowo. S. Teresie podam jego adres. Serdecznie pozdrawiam.
Pomóż w rozwoju naszego portalu