Reklama

Polska

Najstarszy w Polsce X Maraton Biblijny rozpoczęty

[ TEMATY ]

Biblia

maraton

Piotr Marcińczak

Bądź na bieżąco!

Zapisz się do newslettera

Dziesiątą edycję najstarszego w Polsce Maratonu Biblijnego zainaugurowano w niedzielę 16 marca w Poznaniu. Wybitny patrolog ks. prof. Bogdan Częsz odczytał w kościele pw. Wszystkich Świętych w Poznaniu pierwszy rozdział Księgi Rodzaju. Publiczne czytanie Pisma Świętego poprzedziła Msza św. pod przewodnictwem ks. prof. Częsza, który wygłosił konferencję „Śmierć… i co dalej?” w ramach cyklu „Społeczeństwo Myślące – Wielki Post 2014”. „Na rzeczywistość śmierci trzeba spojrzeć w świetle wiary w Chrystusa ukrzyżowanego i zmartwychwstałego, który przeszedł przez śmierć, pokonał ją i żyje” – mówił w homilii kierownik Zakładu Teologii Patrystycznej Wydziału Teologicznego Uniwersytetu im. Adama Mickiewicza. Podkreślił, że postawa wobec śmierci rozstrzyga o postawie wobec życia.

Ks. prof. Częsz zwrócił uwagę, że współczesny świat usiłuje zbagatelizować zjawisko śmierci, żeby oddalić lęk przed nią. Zaznaczył, że dla wielu śmierć stanowi tabu albo trywializuje ją. „Śmierć staje się spektaklem, pospolitym wydarzeniem, które ma zagłuszyć metafizyczny lęk przed nią” – podkreślił kaznodzieja. Życzył, by w miejsce lęku przed śmiercią, pojawiły się nadzieja i tęsknota za spotkaniem z Jezusem zmartwychwstałym.

Pomóż w rozwoju naszego portalu

Wspieram

W czasie Mszy św. licznie zgromadzeni wierni modlili się o dobre owoce X Maratonu Biblijnego oraz o to, by Biblia nie tylko była czytana, ale by wszyscy żyli słowem Bożym na co dzień.

„Rozpoczynamy dziś X, jubileuszową edycję Maratonu Biblijnego. W ciągu tych lat publicznego czytania Pisma Świętego w archidiecezji poznańskiej o Chrystusie usłyszało ok. 200 tysięcy osób. Mam nadzieję, że słowo Boże będzie przekazywane dalej i przyniesie dobre owoce” – powiedział ks. Arkadiusz Szady, diecezjalny duszpasterz młodzieży, na wstępie maratonu.

Zaraz po Eucharystii ks. prof. Częsz przeczytał pierwszy rozdział Księgi Rodzaju. Kolejne fragmenty Pisma Świętego odczytali prof. Tomasz Łodygowski - rektor Politechniki Poznańskiej, oraz prof. Halina Lorkowska - rektor Akademii Muzycznej w Poznaniu.

Reklama

Podczas liturgii śpiewał Chór Poznańskiej Filharmonii „Poznańskie Słowiki” pod dyrekcją Macieja Wielocha.

Podczas X Maratonu fragmenty Biblii odczyta 1,5 tys. osób w 30 kościołach archidiecezji poznańskiej, m.in. w Koziegłowach, Kościanie, Śremie oraz Szamotułach. W tym roku hasłem towarzyszącym publicznemu czytaniu Biblii są słowa: „Wierzę w Syna Bożego”. Tegoroczne hasło nawiązuje do hasła roku duszpasterskiego, w którym szczególny nacisk kładzie się na słowo Boże. Maraton ma zachęcić do czytania Pisma Świętego, pogłębienia wiary oraz osobistej relacji z Bogiem. Publiczne czytanie ma być dla każdej parafii świętem.

Uczestnicy maratonu będą czytać tzw. Biblię Poznańską, czyli tłumaczenie Pisma Świętego opublikowane w Poznaniu w latach 80. XX wieku. Specjalnie wydany na Maraton egzemplarz Biblii Poznańskiej waży 18 kg.

Ostatnie fragmenty Biblii Poznańskiej zostaną odczytane w bazylice archikatedralnej 14 kwietnia, w Wielki Poniedziałek. Uroczyste zakończenie X Maratonu będzie połączone z wprowadzeniem do katedry symboli Światowych Dni Młodzieży – Krzyża i Ikony Salus Populi Romani, które tego dnia delegacja młodzieży archidiecezji poznańskiej przywiezie z Rzymu.

Po raz pierwszy publiczne czytanie Biblii odbyło się w Poznaniu w 2005 roku. Trwało bez przerwy 120 godzin. W maratonie wzięło wówczas udział 876 osób. Rok później Biblię podzielono na 1,5 tys. fragmentów. Od 2007 r. wydarzenie przyjęło formę „wędrowną” - każdego dnia czytanie odbywa się w innym kościele.

Organizacją Poznańskiego Maratonu Biblijnego zajmuje się duszpasterstwo młodzieży archidiecezji poznańskiej.

2014-03-17 07:35

Oceń: 0 0

Reklama

Wybrane dla Ciebie

Symbolika złota

Niedziela legnicka 42/2012, str. 6

[ TEMATY ]

Biblia

Pismo Święte

złoto

Quentin Metsys, fragment obrazu "Bankier żoną"

Złoto - to symbol bogactwa ziemskiego (Hi 22, 24: Gdy złoto jak proch ocenisz, a Ofir jak piasek rzeczny; Iz 2, 7: Kraj jego pełen jest srebra i złota, a skarby jego są niezliczone. Kraj jego pełen jest koni, a wozy jego nieprzeliczone; Mt 10, 9: Nie zdobywajcie złota ani srebra, ani miedzi do swych trzosów; Dz 3, 6: »Nie mam srebra ani złota - powiedział Piotr - ale co mam, to ci daję: W imię Jezusa Chrystusa Nazarejczyka, chodź!«; Dz 20, 33 - Paweł wyznaje: Nie pożądałem srebra ani złota, ani szaty niczyjej; Ap 18, 12 - opłakując zagładę Babilonu czytamy: A kupcy ziemi płaczą i żalą się nad nią, bo ich towaru nikt już nie kupuje: towaru - złota i srebra, drogiego kamienia i pereł, bisioru i purpury, jedwabiu i szkarłatu, wszelkiego drewna tujowego i przedmiotów z kości słoniowej, wszelkich przedmiotów z drogocennego drewna, spiżu, żelaza, marmuru).
Oprócz zewnętrznego i materialnego podejścia Pismo Święte używa pojęcia złota do obrazowych porównań z dobrami duchowymi. Nawet najszlachetniejsze złoto jest mało warte w porównaniu z Bożą mądrością (Prz 3, 14 - bo lepiej ją posiąść niż srebro, ją raczej nabyć niż złoto; Prz 8, 10-11, 19: Nabądźcie moją naukę - nie srebro, raczej wiedzę - niż złoto najczystsze; bo mądrość cenniejsza od pereł i żaden klejnot nie jest jej równy. Mój owoc cenniejszy niż złoto, a plony niż srebro najczystsze). Nawet najpiękniejsze złoto jest mało warte w porównaniu z Prawem Pańskim (Ps 119, 72), rozumnymi wargami (Prz 20, 15: Jest złoto i obfitość pereł, lecz wargi rozumne - to rzecz drogocenna), uznaniem (Prz 22, 1: Lepszy szacunek niż wielkie bogactwo, lepsze uznanie niż srebro i złoto; wiarą chrześcijan (1 P 1, 7: Przez to wartość waszej wiary okaże się o wiele cenniejsza od zniszczalnego złota, które przecież próbuje się w ogniu, na sławę, chwałę i cześć przy objawieniu Jezusa Chrystusa, i drogocenną zbawczą Krwią Chrystusa; 1P 1, 18-19: Wiecie bowiem, że z waszego, odziedziczonego po przodkach, złego postępowania zostali wykupieni nie czymś przemijającym, srebrem lub złotem, 19. ale drogocenną krwią Chrystusa, jako baranka niepokalanego i bez zmazy). W znaczeniu metaforycznym złoto symbolizuje duchowe bogactwo (Ap 3, 18).
Choć jest w pewien sposób niezniszczalne i nie podlega normalnemu procesowi zepsucia, człowiek nie powinien pokładać w nim nadziei, ponieważ może stać się pobudką do grzechu (Ez 7, 19: Srebro swoje porzucą na ulice, a złoto ich upodobni się do nieczystości. »Ich srebro i złoto nie zbawi ich w dzień gniewu Pana«. Głodu swojego tym nie nasycą, ani nie napełnią swych wnętrzności, ponieważ były dla nich pobudką do grzechu). I co smutne, ostatecznie złoto na nic się nie przydaje (1Tm 6, 9: A ci, którzy chcą się bogacić, wpadają w pokusę i w zasadzkę oraz w liczne nierozumne i szkodliwe pożądania. One to pogrążają ludzi w zgubę i zatracenie). Apostoł Jakub, aby ukazać marność ziemskiego bogactwa, mówi nawet o rdzy złota (Jk 5, 3: złoto wasze i srebro zardzewiało, a rdza ich będzie świadectwem przeciw wam i toczyć będzie ciała wasze niby ogień. Zebraliście w dniach ostatecznych skarby).
Niemniej jednak Biblia podkreśla jego wartość jako daru, skoro jeden z królów przynosi je nowo narodzonemu Jezusowi (Mt 2, 11: Weszli do domu i zobaczyli Dziecię z Matką Jego, Maryją; upadli na twarz i oddali Mu pokłon. I otworzywszy swe skarby, ofiarowali Mu dary: złoto, kadzidło i mirrę); starcy noszą złote korony. Ponadto apokaliptyczni Starcy mają nim przyozdobione głowy (Ap 4, 4: Dokoła tronu - dwadzieścia cztery trony, a na tronach dwudziestu czterech siedzących Starców, odzianych w białe szaty, a na ich głowach złote wieńce). Z drugiej strony św. Paweł wymienia złoto wśród tych metali szlachetnych, które przetrwają próbę ognia na sądzie (1 Kor 3, 12: I tak jak ktoś na tym fundamencie buduje: ze złota, ze srebra, z drogich kamieni, z drzewa, z trawy lub ze słomy).
Podsumowując omawiany temat, możemy stwierdzić, że ze wszystkich rzeczy stworzonych i nieożywionych, jakie Stwórca zostawił nam od początku stworzenia do dyspozycji, najwartościowsze jest właśnie złoto. Co ciekawe Księga Apokalipsy mówi nam, że w nowej Jerozolimie będzie złoto przeźroczyste jak szkło. Ale będzie. Sami doświadczamy tego, że w pewien sposób nie ulega ono procesowi zepsucia. To tak, jakby charakteryzowała je niezniszczalność, jakaś nieśmiertelność, niemniej jednak nie do końca warta zachodu (Dz 17, 29: Będąc więc z rodu Bożego, nie powinniśmy sądzić, że Bóstwo jest podobne do złota albo do srebra, albo do kamienia, wytworu rąk i myśli człowieka). (1 P 1, 7: Przez to wartość waszej wiary okaże się o wiele cenniejsza od zniszczalnego złota, które przecież próbuje się w ogniu, na sławę, chwałę i cześć przy objawieniu Jezusa Chrystusa; 3, 3-4: Ich ozdobą niech będzie nie to, co zewnętrzne: uczesanie włosów i złote pierścienie ani strojenie się w suknie, ale wnętrze serca człowieka o nienaruszalnym spokoju i łagodności ducha, który jest tak cenny wobec Boga; Jk 5, 3: złoto wasze i srebro zardzewiało, a rdza ich będzie świadectwem przeciw wam i toczyć będzie ciała wasze niby ogień. Zebraliście w dniach ostatecznych skarby). Bóg, jak złotnik, będzie kiedyś osobiście na sądzie przetapiać i oczyszczać złoto (Ml 3, 2n: Ale kto przetrwa dzień Jego nadejścia i kto się ostoi, gdy się ukaże? Albowiem On jest jak ogień złotnika i jak ług farbiarzy. Usiądzie więc, jakby miał przetapiać i oczyszczać srebro, i oczyści synów Lewiego, i przecedzi ich jak złoto i srebro, a wtedy będą składać Panu ofiary sprawiedliwe).
Na zakończenie posłuchajmy natchnionego autora Apokalipsy, aby wartość wiary okazała się cenniejsza od zniszczalnego złota (Ap 3, 18 - Radzę ci kupić u mnie złota w ogniu oczyszczonego, abyś się wzbogacił i białe szaty, abyś się oblókł, a nie ujawniła się haniebna twa nagość, i balsamu do namaszczenia twych oczu, byś widział; 1 P 1, 7 - To my jesteśmy najcenniejszym złotem dla Pana).

CZYTAJ DALEJ

Nowy Sącz: Pożar zabytkowego kościoła p.w. Św. Heleny

2024-06-16 23:08

[ TEMATY ]

pożar

archiwum KM PSP Nowy Sącz/gov.pl

W niedzielę rano wybuchł pożar w zabytkowym, drewnianym kościele Świętej Heleny w Nowym Sączu. Spaleniu uległo prezbiterium XVII-wiecznej świątyni; z zalanego wnętrza strażacy zdążyli wynieść m.in. zabytkowe obrazy i tabernakulum.

Pożar zauważono po godzinie 5.00. Chociaż konstrukcja świątyni ocalała, to część prezbiterium jest zwęglona, a wnętrze zostało zalane wodą.

CZYTAJ DALEJ

Jasna Góra: 43. Ogólnopolska Pielgrzymka Apostolstwa Trzeźwości

2024-06-16 14:53

[ TEMATY ]

Apostolstwo trzeźwości

Jasna Góra/Facebook

Pod hasłem „Trzeźwość jest Polską racją stanu” odbyła się na Jasnej Górze dwudniowa, 43. Ogólnopolska Pielgrzymka Apostolstwa Trzeźwości. Doroczne spotkanie to modlitwa o trzeźwość i odnowę moralną naszej Ojczyzny.

Przewodniczący Zespołu Konferencji Episkopatu Polski ds. Apostolstwa Trzeźwości, bp Tadeusz Bronakowski, przed Cudownym Obrazem Matki Bożej zawierzał Ojczyznę i wszystkich zaangażowanych w Apostolstwo Trzeźwości.

CZYTAJ DALEJ

Reklama

Najczęściej czytane

W związku z tym, iż od dnia 25 maja 2018 roku obowiązuje Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia Dyrektywy 95/46/WE (ogólne rozporządzenie o ochronie danych) uprzejmie Państwa informujemy, iż nasza organizacja, mając szczególnie na względzie bezpieczeństwo danych osobowych, które przetwarza, wdrożyła System Zarządzania Bezpieczeństwem Informacji w rozumieniu odpowiednich polityk ochrony danych (zgodnie z art. 24 ust. 2 przedmiotowego rozporządzenia ogólnego). W celu dochowania należytej staranności w kontekście ochrony danych osobowych, Zarząd Instytutu NIEDZIELA wyznaczył w organizacji Inspektora Ochrony Danych.
Więcej o polityce prywatności czytaj TUTAJ.

Akceptuję