Mówiąc o „syndromie poaborcyjnym”, myślimy zazwyczaj o tym, że dotyka on kobiet. Zjawisko jest już dosyć dobrze zbadane, a negatywny wpływ na psychikę kobiet, które zdecydowały się na zabicie swojego dziecka, udowodniony. Czy istnieje „syndrom poaborcyjny” u mężczyzn - ojców dzieci, które zabito w łonie matki? Na to pytanie starali się odpowiedzieć uczestnicy konferencji w San Francisco, zorganizowanej przez miejscową archidiecezję i Rycerzy Kolumba. Wydarzenie zrelacjonował „Catholic News Service”.
Konferencja zgromadziła blisko 200 osób z siedmiu krajów. Byli wśród nich naukowcy i aktywiści ruchów obrony życia. Dużą część dwudniowego spotkania poświęcono na świadectwa mężczyzn, którzy mieli udział w zabójczym procederze i opowiadali zgromadzonym o jego skutkach.
Badania nad tym zjawiskiem są w stadium początkowym - podkreślali naukowcy - ale już teraz można powiedzieć, że także u mężczyzn biorących udział w zabijaniu dziecka poczętego występują objawy, które można nazwać „syndromem poaborcyjnym”.
Przejmujące były świadectwa ojców, którzy walnie przyczynili się do aborcji. Pięćdziesięcioletni Chris Aubert, prokurator, opowiadał o swoich przeżyciach. Dwa razy współdziałał aktywnie w zabijaniu poczętego dziecka. Poczucie winy narastało w jego przypadku przez lata. Nie mógł sobie dać z nim rady. Jako formę ekspiacji traktuje swoje zaangażowanie w ruch obrony życia. Prowadzi m.in. stronę internetową www.chrisaubert.com, na której dzieli się swoimi przeżyciami.
Mark Bradley Morrow też przez 15 lat nie czuł ani cienia żalu, później jednak go dopadł. Na zmianę ogarniał go wstyd, gniew i złość na siebie. Nie oszczędzały go również nocne koszmary. - Nie wszyscy mężczyźni odczuwają syndrom po tym, w czym współuczestniczyli - mówił na konferencji Morrow - ale wielu i tak oczekuje miłości, współczucia i wsparcia.
„Nauczcie się poznawać i kochać Świętą Matkę Kościół oraz brońcie jej zgodnie z kryteriami prawdy, sprawiedliwości i miłosierdzia” - mówił nuncjusz apostolski w Polsce abp Antonio Guido Filipazzi, w niedzielę 29 czerwca, podczas Mszy św. sprawowanej na Górze św. Anny w ramach pielgrzymki mężczyzn i młodzieńców oraz jubileuszowej pielgrzymki Bractwa św. Józefa.
W homilii nuncjusz apostolski zauważył, że pielgrzymi przybyli na Górę Świętej Anny „nie tylko po to, aby kontynuować tradycję lub przeżyć chwilę przerwy w codziennym życiu”. Jak zaznaczył, prawdziwym celem pielgrzymki jest „przede wszystkim po to, aby modlić się i zastanawiać się, jak coraz bardziej stawać się tym, kim powinniśmy być”. Nawiązując do słów św. Jana Pawła II i św. Katarzyny ze Sieny, przypomniał: „Jeśli będziecie tym, kim powinniście być, zapalicie cały świat!”.
Przy słynnej via della Conciliazione, alei biegnącej od Zamku Świętego Anioła do Bazyliki św. Piotra, wznosi się kościół Matki Bożej in Traspontina.
Mało kto wie, że w tym kościele, którego kustoszami są karmelici, znajdują się pamiątki po patronach Rzymu, św. Piotrze i św. Pawle - dwie kolumny, do których, zgodnie ze starożytną tradycją, przywiązano apostołów w czasie biczowania. Historycy uważają, że w 1195 r. na polecenie Celestyna III kolumny te zostały umieszczone w starożytny kościele S. Maria in Traspontina, który znajdował się bardzo blisko Zamku Świętego Anioła. Stąd w 1587 r. obie kolumny zostały przetransportowane do nowego kościoła pod tym samym wezwaniem, który stanął nieco bliżej Bazyliki ś. Piotra. Kaplica Kolumn była jedną z pierwszych ukończonych w nowym kościele, właśnie z względu na kultu i cześć, którymi się cieszyli Apostołowie.
W związku z tym, iż od dnia 25 maja 2018 roku obowiązuje Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia Dyrektywy 95/46/WE (ogólne rozporządzenie o ochronie danych) uprzejmie Państwa informujemy, iż nasza organizacja, mając szczególnie na względzie bezpieczeństwo danych osobowych, które przetwarza, wdrożyła System Zarządzania Bezpieczeństwem Informacji w rozumieniu odpowiednich polityk ochrony danych (zgodnie z art. 24 ust. 2 przedmiotowego rozporządzenia ogólnego). W celu dochowania należytej staranności w kontekście ochrony danych osobowych, Zarząd Instytutu NIEDZIELA wyznaczył w organizacji Inspektora Ochrony Danych.
Więcej o polityce prywatności czytaj TUTAJ.