Reklama

Jak czytać Pismo Święte?

Bądź na bieżąco!

Zapisz się do newslettera

Czytając ewangeliczne przypowieści, o których już wielokrotnie była mowa (również przed dwoma tygodniami), możemy zastanawiać się nad celem, jaki przyświecał ich autorom. Jeśli weźmiemy pod uwagę parabolę o niesprawiedliwym sędzim (zob. Łk 18, 2-8), zamierzeniem jej twórcy było wyeksponowanie prawdy, aby nie ustawać na modlitwie i wierzyć w jej sprawczą moc. Dlatego też nieporozumieniem byłoby np. dopatrywanie się w tym opowiadaniu jakichkolwiek porównań między owym pysznym i krnąbrnym urzędnikiem a Panem Bogiem.
Kolejnym przykładem może być przypowieść o ziarnie wsianym w ziemię (zob. Mk 4, 26-29). W wymowny sposób ów tekst chce podkreślić autonomiczną potęgę życia, która tkwi w dobrym i zdrowym nasieniu. Analogiczna moc życia jest w ogłaszaniu nadejścia królestwa Bożego. Z pewnością zamierzeniem Jezusa nie było np. prawienie słuchaczom morałów bazujących na postaci rolnika, który wydaje się nie podejmować żadnych działań, aby owo nasienie wydało plon. Cokolwiek by robił lub też nie robił, nie jest w stanie dać sam z siebie nasieniu mocy życia i wzrostu.
W Ewangelii wg św. Łukasza spotykamy przypowieść o nieuczciwym zarządcy (zob. 16, 1-8), który oszukiwał swego pana. Celem tej historii jest ukazanie czytelnikom zaradności owego człowieka i jego natychmiastowej próby poszukiwania drogi wyjścia z trudnej sytuacji. W konsekwencji ów pan chwali go, „że roztropnie postąpił” (w. 8). Nie mówi, że uczynił dobrą rzecz. Pochwala tylko to, że szybko poszedł po rozum do głowy i postanowił zadbać o swoją przyszłość, podczas gdy „synowie światłości” (w. 8) nie angażują się tak mocno i głęboko w sprawy odnoszące się do wiary oraz zgodnego z nią życia.
Jako ostatni przykład niech posłuży nieco paradoksalna parabola zaczerpnięta ze źródła pozabiblijnego, którym jest gnostycka apokryficzna Ewangelia Tomasza. Powstała ona prawdopodobnie na początku II wieku i zawiera 114 wypowiedzi Jezusa. Jego 98. wypowiedź brzmi następująco: „Królestwo Ojca jest podobne do człowieka, który chciał zabić możnowładcę. Będąc w domu, wyciągnął miecz i przebił nim ścianę, aby zobaczyć, czy ma rękę wystarczająco silną. Potem poszedł zabić możnego pana”. Zamierzenie autora tego tekstu jest bardzo podobne do celu bliźniaczych przypowieści o budowie wieży i rozpętywaniu wojny (zob. Łk 14, 28-32): nie rozpoczynać działania, jeśli nie jesteśmy pewni, że je wykonamy. Jakiekolwiek zaś porównanie między planowanym zabójstwem a Bożym królestwem na pewno wychodzi poza intencję tego, kto napisał tę parabolę.

Pomóż w rozwoju naszego portalu

Wspieram

2007-12-31 00:00

Oceń: 0 0

Reklama

Wybrane dla Ciebie

Córka założyciela Hamasu przeżyła nawrócenie. Teraz opowiada o odnalezieniu wiary w Chrystusa

2025-12-02 14:26

[ TEMATY ]

nawrócenie

strefa gazy

córka

założyciel Hamasu

odnalezienie wiary

Juman Al Qawasmi

PAP

Córka założyciela Hamasu opowiada o swoim nawróceniu

Córka założyciela Hamasu opowiada o swoim nawróceniu

Amerykańska stacja telewizyjna CBN News przeprowadziła wywiad z Juman Al Qawasmi, urodzoną w Katarze córką jednego z założycieli Hamasu a od 2002 do 2015 roku była żoną Muhammada Kawasmi (znanego jako Abu Jaffar), przywódcy tej islamskiej organizacji w Strefie Gazy. W wywiadzie kobieta opowiada, jak po latach wewnętrznego kryzysu i przemocy w Gazie przeszła od wychowania naznaczonego religijną nienawiścią do odnalezienia wiary w Jezusa Chrystusa.

Al Qawasmi stwierdziła, że od najmłodszych lat była wychowywana w nienawiści do Żydów, chrześcijan i wszystkich, którzy nie należeli do Hamasu. Wyjaśniła, że w jej środowisku religijnym dzieciom wpajano, że Koran nakazuje zabijanie Żydów, a Jezus - zwany w islamie Isa - powróci, aby zniszczyć krzyż i wesprzeć brutalną walkę przeciwko nim.
CZYTAJ DALEJ

Papież: myślałem, że przejdę na emeryturę, ale zdałem się na Boga

W samolocie, w drodze powrotnej z Libanu do Rzymu Leon XIV spotkał się z dziennikarzami i mówił o roli Stolicy Apostolskiej, która pracuje „za kulisami” nad negocjacjami pokojowymi, aby strony odłożyły broń. W odniesieniu do Ukrainy podkreślił zaangażowanie Europy oraz znaczenie możliwej roli Włoch. Odpowiedział, na pytanie o to, jak zareagował na wybór podczas konklawe oraz o swoją duchowość: oddać życie Bogu i pozwolić, by to On był „szefem”.

„Przede wszystkim chcę podziękować wam wszystkim, którzy tak wiele pracowaliście. Chciałbym, żebyście przekazali tę wiadomość także pozostałym dziennikarzom, zarówno w Turcji, jak i w Libanie, którzy pracowali, by przekazywać ważne treści tej podróży. Także i wy zasługujecie na gromkie brawa za tę podróż”. W ten sposób papież Leon XIV przywitał 81 dziennikarzy obecnych na pokładzie samolotu wracającego z Bejrutu do Rzymu i odpowiedział na pytania niektórych z nich, mówiąc po angielsku, włosku i hiszpańsku.
CZYTAJ DALEJ

Leon XIV: Liban pokazuje, że chrześcijanie i muzułmanie mogą żyć razem

2025-12-03 21:02

Vatican News

Podczas lotu powrotnego z Bejrutu do Rzymu Papież został zapytany przez dziennikarzy m.in. o to, czy islam stanowi zagrożenie dla chrześcijańskiej tożsamości Zachodu. Papież odpowiedział, że lekcję w tej kwestii daje właśnie Liban.

Mikael Corre, dziennikarz francuskiej redakcji „La Croix”, przypomniał przesłanie Leona XIV o potrzebie budowania mostów między różnymi światami. „Niektórzy katolicy w Europie uważają, że islam jest zagrożeniem dla chrześcijańskiej tożsamości Zachodu. Czy mają rację, co chciałby im Ojciec Święty powiedzieć?” – zapytał dziennikarz.
CZYTAJ DALEJ

Reklama

Najczęściej czytane

REKLAMA

W związku z tym, iż od dnia 25 maja 2018 roku obowiązuje Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia Dyrektywy 95/46/WE (ogólne rozporządzenie o ochronie danych) uprzejmie Państwa informujemy, iż nasza organizacja, mając szczególnie na względzie bezpieczeństwo danych osobowych, które przetwarza, wdrożyła System Zarządzania Bezpieczeństwem Informacji w rozumieniu odpowiednich polityk ochrony danych (zgodnie z art. 24 ust. 2 przedmiotowego rozporządzenia ogólnego). W celu dochowania należytej staranności w kontekście ochrony danych osobowych, Zarząd Instytutu NIEDZIELA wyznaczył w organizacji Inspektora Ochrony Danych.
Więcej o polityce prywatności czytaj TUTAJ.

Akceptuję