Asyż: otwarcie bramy, przez którą przeszedł św. Franciszek
W Asyżu została uroczyście otwarta brama, przez którą – jak wynika z badań historycznych – przeszedł młody św. Franciszek w decydującym momencie życia. Znajduje się ona przy wejściu do Sanktuarium Obnażenia, które zostało erygowane pięć lat temu.
Krzysztof Ołdakowski SJ /vaticannews.va /Asyż (KAI)
Brama stała się dostępna ponownie po 800 latach. Została odnaleziona w podziemiach siedziby biskupiej, gdy historycy na podstawie badań ustalili, jaką trasę przeszedł młody Franciszek na początku XIII wieku w chwili, gdy jego ojciec publicznie ogłosił decyzję o jego wydziedziczeniu.
Podczas inauguracji bramy biskup Asyżu abp Domenico Sorrentino zwrócił uwagę na historyczną i symboliczną wartość tego miejsca. Zaznaczył, że świadectwo św. Franciszka jest bardzo potrzebne, gdy „ludzkość cierpi z powodu utraty sensu, naznaczonej przez ubóstwo, niesprawiedliwość i cierpienie”. Specjalne błogosławieństwo przekazał uczestnikom uroczystości w Asyżu Papież Franciszek, który w 2017 r. napisał o tym geście patrona swego imienia: „To nowy bodziec dla Kościoła, aby ogołocił się ze wszystkiego, co nie jest ewangeliczne”.
„To wydarzenie miało wyjątkowe znaczenie w życiu Franciszka. To miejsce zawsze wiązało się z tym szczególnym doświadczeniem. Dzisiaj nie dodaliśmy do niego niczego nowego. Ale przez wieki pozostawało ono ukryte, ponieważ w międzyczasie biskupstwo uległo restrukturyzacji i przybrało inne kształty. Pielgrzymi, turyści, przybywający do tego miejsca nie mieli możliwości spotkania z tą perłą, która tutaj się znajdowała. Franciszek wszedł w tę bramę jako jeden z najbogatszych młodzieńców w Asyżu, a następnie wyszedł z niej jako ubogi młody człowiek, najbiedniejszy, ogołocony ze wszystkiego, ponieważ zdecydował się stać się człowiekiem wolnym, całkowicie wolnym dla Boga i dla braci. To było bardzo piękne i ważne, że te kamienie znowu przemówiły. Były ukryte, odkopaliśmy je, a także zainaugurowaliśmy i pobłogosławiliśmy bramę dawnego biskupstwa” - wyjaśnił abp Sorrentino.
Liczba osób, które pielgrzymowały do Asyżu pieszo lub na rowerach, wzrosła w ubiegłym roku o jedną czwartą w porównaniu z rokiem poprzednim i osiągnęła nowy rekord. Z danych opublikowanych 28 lutego przez zakon franciszkanów w tym znanym miejscu pielgrzymkowym w środkowych Włoszech, do bazyliki św. Franciszka przybyły w ten sposób 4203 osoby, o 26 procent więcej niż rok wcześniej. Jest to więcej, niż w rekordowym roku 2019, kiedy odnotowano 4124 pielgrzymów.
W 2022 roku do Asyżu przybyli pielgrzymi z 57 krajów świata. Większość zagranicznych pielgrzymów odnotowano z Niemiec (14,2 proc.), z Francji (6,7 proc.) i Austrii (3,4 proc.). Najliczniejszą grupę (57,1 proc.) stanowili pielgrzymi włoscy. Wśród odwiedzających miasto św. Franciszka byli też pielgrzymi np. z wysp Fidżi, z Chin czy Papui-Nowej Gwinei. Dwie trzecie stanowili pielgrzymi, którzy do Asyżu przybyli wyłącznie z powodów religijnych.
Na piątek w Sejmie zaplanowano pierwsze czytanie obywatelskiego projektu ustawy dotyczącego organizacji lekcji religii i etyki. Inicjatywa, przygotowana na zlecenie Stowarzyszenia Katechetów Świeckich, zakłada korektę zmian wprowadzonych przez Ministerstwo Edukacji Narodowej i powrót do szerszej obecności tych zajęć w szkołach.
Projekt wpłynął do Sejmu 26 czerwca, dlatego zgodnie z ustawą o wykonywaniu inicjatywy ustawodawczej przez obywateli, jego pierwsze czytanie musi się odbyć najpóźniej trzy miesiące od tej daty.
W południowej Nigerii prowadzona jest nie wprost wojna religijna przeciw chrześcijanom – powiedział Radiu Watykańskiemu prezes stowarzyszenia SIGNIS Afryka, komentując zabójstwo kolejnego kapłana w tym kraju. Jego zdaniem wszystko wskazuje na to, że zamach ten miał motywy religijne. Islamiści przemocą szerzą swoją religię. Chcą przejęć kontrolę na regionami, które w większości są zamieszkiwane przez chrześcijan – dodaje ks. Walter Ihejiriki.
Przewodniczący afrykańskiej gałęzi Międzynarodowego Stowarzyszenia Mediów Katolickich SIGNIS przypomina, że zamordowany w ubiegły piątek ks. Matthew Eya dołączył do długiej listy chrześcijan, duchownych i świeckich, którzy zginęli za wiarę w Nigerii. Jego zdaniem chodzi tu o dobrze zaplanowaną strategię islamskich terrorystów. Nasilenie porwań i zabójstw w południowej części kraju, ma na celu szerzenie religii poprzez terror – dodaje ks. Ihejiriki, podkreślając, że to właśnie w tym kontekście należy postrzegać również ostatni zamach na kapłana.
W związku z tym, iż od dnia 25 maja 2018 roku obowiązuje Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia Dyrektywy 95/46/WE (ogólne rozporządzenie o ochronie danych) uprzejmie Państwa informujemy, iż nasza organizacja, mając szczególnie na względzie bezpieczeństwo danych osobowych, które przetwarza, wdrożyła System Zarządzania Bezpieczeństwem Informacji w rozumieniu odpowiednich polityk ochrony danych (zgodnie z art. 24 ust. 2 przedmiotowego rozporządzenia ogólnego). W celu dochowania należytej staranności w kontekście ochrony danych osobowych, Zarząd Instytutu NIEDZIELA wyznaczył w organizacji Inspektora Ochrony Danych.
Więcej o polityce prywatności czytaj TUTAJ.