Po omówieniu opisów cudów, z którymi spotykamy się w Nowym Testamencie, kilka kolejnych części naszego biblijnego cyklu dotyczyć będzie tzw. wyznań wiary i hymnów chrystologicznych. Te pierwsze przybierały zazwyczaj krótkie i treściwe zarazem formy literackie. Dzięki nim kościelne wspólnoty pierwszego stulecia naszej ery werbalizowały swoje religijne przekonania. Drugie zaś zwykle stosowane były w liturgii na cześć Bożego Pomazańca.
Najczęściej z wyznaniami wiary spotykamy się przy lekturze Listów Apostolskich. Niemniej występują one również w Ewangeliach. Osoby zajmujące się Biblią w sposób naukowy często uważają, że sporo tzw. chrystologicznych wypowiedzi może wywodzić się właśnie z owych pierwotnych wyznań wiary. Wydaje się, że należą do nich np. następujące zdania zaczerpnięte z najstarszej Ewangelii według św. Marka: „Wiem, kto jesteś: Święty Boży” (1,24), „Ty jesteś Syn Boży” (3, 11) i „... Jezusie, Synu Boga Najwyższego...” (5, 7). Zacytowane powyżej wyrażenia mają swoje paralele w innych Ewangeliach oraz w niektórych tekstach Dziejów Apostolskich.
Najłatwiej jednak odnaleźć literackie formuły wyznań wiary w Listach. Najkrótszymi z nich są te zaczerpnięte z tekstu 1 Kor 12, 3 („Panem jest Jezus”) i Rz 10, 9 („Jezus jest Panem”). Kontekst tych wypowiedzi nawiązuje do sytuacji uroczystego wyznania wiary przez neofitę bądź też uroczystej deklaracji.
Warto zauważyć, że nazwanie Jezusa Panem wskazuje na środowisko, w którym pojawiała się taka konfesyjna formuła. Otóż słowo „pan” (po grecku kyrios) było zazwyczaj łączone z tytułem odnoszącym się do konkretnego władcy, w szczególności zaś do rzymskiego imperatora. Jest zatem prawdopodobne, że za pomocą tego typu deklaracji pierwsi chrześcijanie przeciwstawiali autorytet władcy nie tylko Wiecznego Miasta autorytetowi Jezusa z Nazaretu, który dla nich od chwili nawrócenia i chrztu stawał się jedynym Panem oraz Zbawcą. Za dwa tygodnie jeszcze bliżej przyjrzymy się owym lapidarnym wyznaniom wiary, aby lepiej i bardziej dojrzale odczytywać zamysły biblijnych autorów, których inspirował Duch Święty.
Po dwóch tygodniach dyskusji francuskie Zgromadzenie Narodowe przyjęło w pierwszym czytaniu dwie ustawy: o opiece paliatywnej i prawie do pomocy w umieraniu, która oznacza legalizację wspomaganego samobójstwa i eutanazji. Pierwszy projekt uchwalono jednogłośnie, drugi stosunkiem głosów 305 za do 199 przeciw.
Katoliccy biskupi tego kraju od pewnego czasu wzywali do wyrażania sprzeciwu wobec tej drugiej propozycji. Jeszcze dziś biskupi regionu paryskiego (Ile-de-France) zwrócili się do parlamentarzystów z listem, w którym wskazali, że przyjęcie ustawy o pomocy w samobójstwie i eutanazji stanowiłoby „zbrodnię przeciwko godności, zbrodnię przeciwko braterstwu, zbrodnią przeciwko życiu”. Wskazali na konieczność rozróżnienia między śmiercią naturalną a świadomym spowodowaniem czyjejś śmierci. Wyrazili obawę, że prawo to mogłoby zostać w przyszłości wykorzystane wobec osób małoletnich, czy dotkniętych chorobą Alzheimera. Zaprosili parlamentarzystów do wsłuchania się w głos lekarzy, którzy mówią, że zadanie śmierci nie jest leczeniem, i w głos prawników, którzy przekonują, że ustawa taka naruszałaby równowagę prawną dotychczas obowiązujących przepisów.
Zaatakowano księdza w Wielkim Tygodniu także po to, żeby nasze środowisko, takie konserwatywne, oparte o wartości, oparte o chrześcijaństwo, o katolicyzm, wystraszyć, żeby nas spacyfikować strachem. To się nie udało, dzisiejsza konferencja jest tego dowodem - mówił podczas spotkania CPAC w Rzeszowie w rozmowie z Łukaszem Brodzikiem mec. Michał Skwarzyński.
Łukasz Brodzik: Co dalej w sprawie księdza Olszewskiego? Na jakim etapie jest śledztwo? Czy ruszyło do przodu?
W diecezji płockiej, obchodzącej w tym roku jubileusz 950-lecia istnienia, z 31 maja na 1 czerwca zorganizowana zostanie „Noc Kościołów”, po raz pierwszy w Polsce obejmująca całą diecezję. Do udziału w wydarzeniu, w ramach którego odbywać się będą wystawy i koncerty, zgłosiło się 58 świątyń.
Kuria Diecezjalna Płocka, zapraszając na Noc Kościołów, zwróciła uwagę na szczególny charakter tego wydarzenia, podczas którego z 31 maja na 1 czerwca świątynie w dekanatach diecezji zostaną otwarte dla zwiedzających - „to noc, w której sacrum spotyka się z kulturą, sztuką i lokalną historią”.
W związku z tym, iż od dnia 25 maja 2018 roku obowiązuje Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia Dyrektywy 95/46/WE (ogólne rozporządzenie o ochronie danych) uprzejmie Państwa informujemy, iż nasza organizacja, mając szczególnie na względzie bezpieczeństwo danych osobowych, które przetwarza, wdrożyła System Zarządzania Bezpieczeństwem Informacji w rozumieniu odpowiednich polityk ochrony danych (zgodnie z art. 24 ust. 2 przedmiotowego rozporządzenia ogólnego). W celu dochowania należytej staranności w kontekście ochrony danych osobowych, Zarząd Instytutu NIEDZIELA wyznaczył w organizacji Inspektora Ochrony Danych.
Więcej o polityce prywatności czytaj TUTAJ.