W 2006 r. mija 10-lecie pierwszej inwestytury polskiego Zwierzchnictwa Zakonu Rycerskiego Grobu Bożego w Jerozolimie. Swój jubileusz bożogrobcy przeżywali w Warszawie 25 marca. Rycerze w białych, długich płaszczach i damy ubrane na czarno, z czerwonym krzyżem jerozolimskim na piersi, otoczyli grób sługi Bożego ks. Jerzego Popiełuszki i za jego wstawiennictwem słowami modlitwy ks. Piotra Skargi modlili się w intencji naszej Ojczyzny oraz o rychłą beatyfikację kapłana-męczennika, kapelana „Solidarności” z warszawskiego Żoliborza.
Wcześniej członkowie Zakonu uczestniczyli w uroczystej Mszy św., koncelebrowanej pod przewodnictwem ks. inf. Józefa Wójcika, który wygłosił również kazanie. Mówił o historycznym znaczeniu tej chwili jeszcze z innego powodu. W tym samym bowiem dniu na Jasną Górę przybyli pielgrzymi z diecezji radomskiej, pod przewodnictwem bp. Zygmunta Zimowskiego, aby zaprosić Matkę Bożą na szlak nawiedzenia w swojej diecezji. Poprzednie nawiedzenie odbywało się w szczególnych okolicznościach, w czasie panowania reżimu komunistycznego. To właśnie w Radomiu (należącym wówczas do diecezji sandomierskiej) w czerwcu 1972 r. obraz powrócił na szlak, po przerwie spowodowanej aresztowaniem go przez władze komunistyczne. Peregrynowały wtedy po polskich diecezjach puste ramy. Ks. Wójcik opowiedział, jak dosłownie wykradł obraz z miejsca uwięzienia na Jasnej Górze, gdzie przez sześć lat był pilnowany w dzień i w noc przez ówczesną milicję.
Po Mszy św. bożogrobcy spotkali się w Domu Pielgrzyma „Amicus” na terenie żoliborskiego sanktuarium i omówili program dalszych obchodów jubileuszu Zakonu, które rozpoczęły się rekolekcjami przeżywanymi na początku marca br. w Skorzeszycach k. Kielc. Rekolekcje prowadził o. Nikodem Gdyk, franciszkanin. Uwieńczeniem zaś jubileuszowych obchodów będzie pielgrzymka bożogrobców w listopadzie br. do Ziemi Świętej, pod przewodnictwem bp. Piotra Skuchy.
Zakon Rycerski Grobu Bożego w Jerozolimie ma ponad 900-letnią tradycję, liczy ok. 19 tys. członków. W Polsce został erygowany 25 marca 1996 r., po długiej przerwie, spowodowanej różnymi zawieruchami dziejowymi, liczy u nas 122 członków. Wielkim Mistrzem Zakonu jest kard. Carlo Furno, Wielkim Przeorem w Polsce - kard. Józef Glemp, a Zwierzchnikiem - prof. Jerzy Wojtczak-Szyszkowski. Podczas odbywającej się co roku inwestytury Zakon przyjmuje wciąż nowych członków.
Kawalerowie i damy Zakonu otaczają szczególną opieką Grób Boży w Jerozolimie i chrześcijan zamieszkujących w Ziemi Świętej. W naszych czasach orężem bożogrobców jest przede wszystkim modlitwa. W ten sposób mogą oni nie tylko bronić miejsc świętych, ale także Kościoła i każdego konkretnego człowieka. Orężem jest także słowo, używane jako narzędzie do informowania o trudnej sytuacji chrześcijan w Ziemi Świętej, z powodu konfliktu izraelsko-palestyńskiego. Bożogrobcy w sposób szczególny muszą dzisiaj mówić o Ojczyźnie Jezusa, tak bardzo cierpiącej i wołającej do świata o pomoc.
Chrześcijaństwo bez judaizmu nie istnieje, a współczesny antysemityzm nosi znamiona dawno potępionej herezji - piszą członkowie Koła Naukowego Teologów KUL w nowym stanowisku dotyczącym dialogu chrześcijańsko-żydowskiego. Autorzy dokumentu, powołując się na nauczanie Soboru Watykańskiego II, podkreślają, że dialog z Żydami nie jest opcją fakultatywną, lecz koniecznością dla duchowego zdrowia Kościoła. Poruszono także kwestie stosunku katolików do święta Chanuki oraz literatury talmudycznej, przestrzegając jednocześnie przed postawą „ciasnego symetryzmu” w relacjach międzyreligijnych.
- W odpowiedzi na list otwarty przeciwko rokrocznemu obchodzeniu żydowskiego święta Chanuki na KUL, jako teolodzy postanowiliśmy dokonać przypomnienia katolickiego nauczania i optyki na temat dialogu z judaizmem. Nie robimy tego w duchu kontrreformacyjnym czy konfrontacyjnym, ale po to, by w osobach niemających jakiejś pogłębionej wiedzy w tym temacie rozwiać wątpliwości, jak na to zagadnienie patrzy cały Kościół, z Żyjącym Piotrem na czele. Tak, by nikt nie wziął za nauczanie Kościoła pewnych osobistych wątpliwości czy uprzedzeń takiej, czy innej grupy osób. Jest to wyraz naszej misji kroczenia, jako teolodzy, ramię w ramię z Kościołem, w charakterze uczniów, a nie recenzentów - mówi KAI ks. dr Karol Godlewski z KUL.
Co gdyby znany z dzieciństwa czekoladkowy Kalendarz Adwentowy przenieść w sferę duchową? Portal niedziela.pl oraz Niezbędnik Katolika na czas Adwentu przygotował specjalny internetowy kalendarz adwentowy. Kalendarz Adwentowy to cykl rekolekcyjny, w którym każdego dnia, odkrywając kolejne okienko kalendarza, będziecie odkrywać nowe materiały pomocne w duchowym wzroście. Oprócz tego każdego dnia będzie czekało na Was: słowo dnia, refleksja, wyzwanie i modlitwa. Całość ubogaci rozważanie ks. Krzysztofa Młotka. Przeżyjmy ten wyjątkowy czas razem. Niech to będzie nowy początek!
1
30 listopada
2
1 grudnia
3
2 grudnia
4
3 grudnia
5
4 grudnia
6
5 grudnia
7
6 grudnia
8
7 grudnia
9
8 grudnia
10
9 grudnia
11
10 grudnia
12
11 grudnia
13
12 grudnia
14
13 grudnia
15
14 grudnia
16
15 grudnia
17
16 grudnia
18
17 grudnia
19
18 grudnia
20
19 grudnia
20 grudnia
21 grudnia
23
24
25
Promuj akcję na swojej stronie internetowej
Organizatorzy i wolontariusze Orszaku Trzech Króli 2026 rozpoczęli bezpośrednie przygotowania do tego wydarzenia.
Już po raz kolejny w święto Trzech Króli ulicami miast całej Polski, jak i archidiecezji łódzkiej przejdą kolorowe, roztańczone i radosne Orszaki Trzech Króli. Do organizacji zgłosiły się zarówno największe miasta jak i małe miasteczka czy wsie. Odpowiedzialni za przygotowanie tego wydarzenia spotkali się, by rozpocząć bardzo intensywne, bezpośrednie przygotowania do Orszaku. Hasło tegorocznego Orszaku Trzech Króli „Nadzieją się cieszą” wywodzi się ze słów drugiej zwrotki kolędy „Mędrcy świata, Monarchowie”. Wynika ono z Roku Nadziei, ogłoszonego przez śp. Papieża Franciszka jako Rok Jubileuszu Narodzin Jezusa Chrystusa, a który zakończy się właśnie 6 stycznia 2026 r. Spotkanie wolontariuszy, artystów i koordynatorów Orszaku rozpoczęła modlitwa. Koordynator Orszaku Trzech Króli przedstawił tegoroczną trasę Orszaku, który, podobnie jak w roku ubiegłym, rozpocznie się Mszą świętą w kościele Podwyższenia Krzyża Świętego na ulicy Sienkiewicza, gdzie gościnnie progi świątyni otworzą ojcowie Dominikanie. - W scenariuszu tegorocznego Orszaku zawarte są sceny ukazujące różne ludzkie sytuacje, które obrazują brak nadziei. Będziemy szli widząc wokół nas samotność, depresję, czy Heroda – influencera, zapatrzonego tylko w samego siebie. Można powiedzieć, że Orszak idzie wbrew nadziei! A na zakończenie dochodzimy do żłóbka, w którym jest cała nasza Nadzieja – Jezus Chrystus – tłumaczy ks. Grzegorz Matynia, organizator łódzkiego Orszaku.
W związku z tym, iż od dnia 25 maja 2018 roku obowiązuje Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia Dyrektywy 95/46/WE (ogólne rozporządzenie o ochronie danych) uprzejmie Państwa informujemy, iż nasza organizacja, mając szczególnie na względzie bezpieczeństwo danych osobowych, które przetwarza, wdrożyła System Zarządzania Bezpieczeństwem Informacji w rozumieniu odpowiednich polityk ochrony danych (zgodnie z art. 24 ust. 2 przedmiotowego rozporządzenia ogólnego). W celu dochowania należytej staranności w kontekście ochrony danych osobowych, Zarząd Instytutu NIEDZIELA wyznaczył w organizacji Inspektora Ochrony Danych.
Więcej o polityce prywatności czytaj TUTAJ.