Reklama

Katechezy o psalmach z nieszporów

Dziękczynienie za łaskę

Niedziela Ogólnopolska 6/2005

Grzegorz Gałązka

Podczas audiencji generalnej 26 stycznia 2005 r.

Podczas audiencji generalnej 26 stycznia 2005 r.

Bądź na bieżąco!

Zapisz się do newslettera

Ps 116 [114-115], 1-2. 5-7. 9 - z Nieszporów na piątek II tygodnia
Audiencja generalna, 26 stycznia 2005 r.

1. W Psalmie 116 [114-115], który przed chwilą był proklamowany, głos Psalmisty wyraża pełną wdzięczności miłość do Pana po wysłuchaniu wielkiego błagania: „Miłuję Pana, albowiem usłyszał głos mego błagania, bo ucha swego nakłonił ku mnie w dniu, w którym wołałem” (ww. 1-2). Zaraz po tym wyznaniu miłości mamy przejmujący opis śmiertelnego niebezpieczeństwa grożącego modlącemu się (por. ww. 3-6).
Dramat przedstawiony jest w symbolach często używanych w Psalmach. Więzy oplatające życie - to więzy śmierci, pęta, które dosięgają modlącego się - to pęta Szeolu, który próbuje wchłonąć w sposób bezlitosny ludzi żyjących (por. Prz 30, 15-16).

2. Mamy tu obraz zdobyczy, która wpadła w pułapkę bezlitosnego myśliwego. Śmierć jest niczym okowy, które ściskają (por. Ps 116 [114-115], 3). Nad modlącym się wisi więc niebezpieczeństwo śmierci, któremu towarzyszy bolesne przeżycie psychiczne: „Popadłem w ucisk i udrękę” (w. 3). Z tej tragicznej otchłani wyrwał się jednak okrzyk ku jedynemu, który może wyciągnąć rękę i wyrwać przerażonego modlącego się z tej gmatwaniny nie do rozwiązania: „O Panie, ratuj me życie!” (w. 4).
Jest to krótka, ale bardzo intensywna modlitwa człowieka, który będąc w tragicznej sytuacji, chwyta się jedynej deski ratunku. Tak w Ewangelii wołają uczniowie podczas burzy (por. Mt 8, 25), tak prosił Piotr, gdy idąc po falach, zaczął tonąć (por. Mt 14, 30).

Pomóż w rozwoju naszego portalu

Wspieram

3. Modlący się, gdy został uratowany, głosi, że Pan jest „łaskawy i sprawiedliwy”, a nawet „miłosierny” (Ps 116 [114-115], 5). Ten ostatni przymiotnik w hebrajskim oryginale odsyła do czułości matki, odnosząc się do jej „wnętrza”.
Autentyczna ufność odczuwa Boga zawsze jako miłość, nawet jeśli niekiedy trudno jest odgadnąć zamiary Jego działania. Pozostaje jednak pewność, że „Pan strzeże ludzi pełnych prostoty” (w. 6). Tak więc w nędzy i opuszczeniu zawsze można liczyć na Niego, „ojca dla sierot i dla wdów opiekuna” (Ps 68 [67], 6).

Reklama

4. Rozpoczyna się teraz dialog Psalmisty z własną duszą, kontynuowany w następnej części Psalmu (Wlg 115), który należy uważać za całość z analizowanym przez nas Psalmem. Tak uczyniła tradycja judaistyczna, tworząc jeden Psalm 117 [116], zgodnie z hebrajską numeracją Psałterza. Psalmista wzywa swą duszę do odnalezienia spokoju po doznanym śmiertelnym koszmarze (por. 116 [114-115], 7).
Wzywany z wiarą Pan wyciągnął rękę, zerwał więzy, które krępowały modlącego się, osuszył łzy z jego oczu, powstrzymał jego gwałtowny upadek w piekielną otchłań (por. w. 8). Przełom jest już zdecydowany i pieśń kończy scena światła: modlący się powraca do „krainy żyjących”, to znaczy na drogi świata, by „chodzić w obecności Pana”. Włącza się w modlitwę wspólnotową w świątyni, będącą zapowiedzią tej wspólnoty z Bogiem, której będzie oczekiwał przy końcu swego istnienia (por. w. 9).

5. Chcielibyśmy podjąć na koniec najbardziej doniosłe wersety Psalmu, pozwalając się prowadzić przez wielkiego pisarza chrześcijańskiego z III wieku - Orygenesa, którego grecki komentarz do Psalmu 116 [114-115] dotarł do nas w wersji łacińskiej św. Hieronima.
Czytając, że Pan „ucha swego nakłonił ku mnie”, zauważa: „Jesteśmy mali i z niskości, nie możemy być więksi ani wznieść się ku górze, dlatego Pan nachyla ku nam swego ucha i zniża się, aby nas wysłuchać. W rezultacie, jako że jesteśmy ludźmi i nie możemy być bogami, Bóg stał się człowiekiem i uniżył się, zgodnie z tym jak zostało napisane: „nagiął On niebiosa i zstąpił” (Ps 18 [17], 10)”.
Istotnie, czytamy dalej w Psalmie, „Pan strzeże ludzi pełnych prostoty” (Ps 116 [114-115], 6): „Jeśli kto jest wielki, wywyższa się i pyszni, Pan nie broni go; jeśli kto ma się za wielkiego, Pan nie ma dla niego miłosierdzia; jeśli jednak ktoś się poniża, Pan okazuje mu miłosierdzie i broni go. Tak iż powiada: «Oto ja i dzieci moje, które dał mi Pan» (Iz 8,18). I dalej: «Ukorzyłem się i On mnie zbawił».
I tak ten, kto jest mały i ubogi, może powrócić do spokoju, do odpoczynku, jak mówi Psalm (por. Ps 116[114-115],7) i jak komentuje sam Orygenes: „Kiedy mówi się: «Powraca do swego spokoju», to znak, że wcześniej miał spokój, a potem go stracił (...). Bóg stworzył nas dobrymi i uczynił sędziami naszych decyzji, i wszystkich nas umieścił w raju razem z Adamem. Ale ponieważ z naszego wolnego wyboru oderwaliśmy się od tego błogosławieństwa i znaleźliśmy się na tym łez padole, dlatego sprawiedliwy błaga swą duszę, by powróciła tam, skąd spadła... «Powróć, duszo moja, do swego spokoju: ponieważ Pan cię wspomógł». Jeśli ty, duszo, powrócisz do raju, to nie dlatego, że jesteś tego godna, ale dlatego, że jest to dziełem Bożego miłosierdzia. Jeśli wyszłaś z raju, stało się to z twej winy; powrót tam jest natomiast dziełem miłosierdzia Pana. Powiedzmy i my swej duszy: «Powróć do tego spokoju». Naszym spokojem jest Chrystus, nasz Bóg” (Orygenes-Hieronim, 74 Homilie na temat Księgi Psalmów, Mediolan 1993, ss. 409. 412-413).

Z oryginału włoskiego tłumaczył o. Jan Pach OSPPE

2005-12-31 00:00

Ocena: 0 -1

Reklama

Wybrane dla Ciebie

Św. Maciej Apostoł

[ TEMATY ]

święty

Mathiasrex, Maciej Szczepańczyk/pl.wikipedia.org

Maciej został wybrany przez Apostołów do ich grona na miejsce Judasza (por. Dz 1, 15-26). W starożytności chrześcijańskiej krążyło o św. Macieju wiele legend. Według nich miał on głosić Ewangelię najpierw w Judei, potem w Etiopii, wreszcie w Kolchidzie, a więc w rubieżach Słowian. Miał jednak ponieść śmierć męczeńską w Jerozolimie, ukamienowany jako wróg narodu żydowskiego i jego zdrajca.Wśród pism apokryficznych o św. Macieju zachowały się jedynie fragmenty tak zwanej Ewangelii św. Macieja oraz fragmenty Dziejów św. Macieja. Oba pisma powstały w III wieku i mają wyraźne zabarwienie gnostyckie. Relikwie Apostoła są obecnie w Rzymie w bazylice Matki Bożej Większej, w Trewirze w Niemczech i w kościele św. Justyny w Padwie. Św. Maciej jest patronem Hanoweru oraz m.in. budowniczych, kowali, cieśli, cukierników i rzeźników.

CZYTAJ DALEJ

Monte Cassino – rozpoczęły się uroczystości upamiętnienia 80. rocznicy bitwy o Monte Cassino

2024-05-14 10:27

[ TEMATY ]

Monte Cassino

Włodzimierz Rędzioch

80 lat temu, 17 stycznia 1944 r. rozpoczęła się bitwa o Monte Cassino. W największej batalii frontu włoskiego walczyli żołnierze dziesięciu narodowości. Rankiem, 15 lutego 1944 r. 255 „latających fortec” zrzuciło na Monte Cassino ponad 350 ton bomb burzących, które sprawiły, że klasztoru został zamieniony w ruinę. Po zniszczeniu klasztoru wojska alianckie próbowały zdobyć punkty oporu znajdujące się w mieście Cassino a następnie samo wzgórze Monte Cassino.

W maju zadanie zdobycia ruin klasztoru bronionego przez resztki sił niemieckich przypadło żołnierzom 2. Korpusu Polskiego. „Czwarte natarcie na górę klasztorną – będzie polskim natarciem. Tam, gdzie padli Amerykanie, Anglicy, Nowozelandczycy, Francuzi, Hindusi” - napisał Melchior Wańkowicz w swoim reportażu o bitwie. Atak rozpoczął się w nocy z 11 na 12 maja. Generał Władysław Anders w rozkazie do swoich oddziałów napisał:

CZYTAJ DALEJ

Diecezja rzeszowska po aresztowaniu księdza: współpracujemy z organami państwa i chcemy wspierać poszkodowanych

2024-05-15 10:26

[ TEMATY ]

komunikat

Red.

„Władze kościelne deklarują pełną współpracę z organami państwa w celu wyjaśnienia wszystkich spraw związanych z zarzutami postawionymi duchownemu” - czytamy w komunikacie kurii diecezji rzeszowskiej po aresztowaniu wikarego w Święcanach.

Publikujemy treść komunikatu Kurii Diecezjalnej w Rzeszowie :

CZYTAJ DALEJ
Przejdź teraz
REKLAMA: Artykuł wyświetli się za 15 sekund

Reklama

Najczęściej czytane

W związku z tym, iż od dnia 25 maja 2018 roku obowiązuje Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia Dyrektywy 95/46/WE (ogólne rozporządzenie o ochronie danych) uprzejmie Państwa informujemy, iż nasza organizacja, mając szczególnie na względzie bezpieczeństwo danych osobowych, które przetwarza, wdrożyła System Zarządzania Bezpieczeństwem Informacji w rozumieniu odpowiednich polityk ochrony danych (zgodnie z art. 24 ust. 2 przedmiotowego rozporządzenia ogólnego). W celu dochowania należytej staranności w kontekście ochrony danych osobowych, Zarząd Instytutu NIEDZIELA wyznaczył w organizacji Inspektora Ochrony Danych.
Więcej o polityce prywatności czytaj TUTAJ.

Akceptuję