Reklama

Zrozumieć Amerykę

W sprawie aborcji i eutanazji nie można iść na kompromis

W grudniu 2003 r. biskup amerykańskiej diecezji La Crosse - Raymond Leo Burke opublikował list pasterski, w którym uzasadniał, dlaczego katoliccy politycy popierający aborcję nie mogą przyjmować Komunii św. W następnym roku, już po jego nominacji na arcybiskupa St. Louis, gdy stwierdził, że odmówiłby udzielenia Najświętszego Sakramentu senatorowi Johnowi Kerry’emu, kandydatowi na prezydenta Stanów Zjednoczonych z ramienia Partii Demokratycznej, jego wypowiedzi pojawiły się na pierwszych stronach gazet amerykańskich. W celu lepszego wyjaśnienia swego stanowiska w sprawie głosowania katolików na polityków proaborcyjnych arcybiskup St. Louis opublikował 1 października 2004 r. nowy list pasterski. Wypowiedzi abp. Burke’a wywołały - zarówno w amerykańskim Kościele, jak i w całym społeczeństwie - żywą dyskusję, która trwała podczas całej kampanii prezydenckiej. Jej echa nie ucichły nawet po zakończeniu wyborów.
Niestety, w Polsce media „nie zauważyły” tego aspektu amerykańskich wyborów, dlatego zwróciłem się do abp. Burke’a, aby podzielił się z Czytelnikami „Niedzieli” refleksjami na temat katolickich polityków, którzy w swej działalności aktywnie popierają aborcję i eutanazję.

Niedziela Ogólnopolska 1/2005

Bądź na bieżąco!

Zapisz się do newslettera

Włodzimierz Rędzioch: - Dlaczego w swych ostatnich listach pasterskich podjął Ksiądz Arcybiskup temat zachowania się katolickich polityków w życiu publicznym?

Abp Raymond L. Burke: - Zrobiłem to z kilku powodów. Po pierwsze, z troski o zbawienie dusz polityków, na których spoczywa wielka odpowiedzialność za dobro wspólne. Jeżeli ludzie ci rozpowszechniają wielce niemoralne działania, ja jako duszpasterz z konieczności muszę się bardzo niepokoić. Po drugie, jako pasterzowi Kościoła zależy mi, aby osoby niegodne (pisze o tym św., Paweł w swym Pierwszym Liście do Koryntian), które chcą przyjąć Komunię św., nie „umniejszały” świętości Eucharystii. Po trzecie, to skandal, żeby katoliccy politycy, którzy popierają prawo proaborcyjne i prawa przeciwne życiu, w dalszym ciągu przystępowali do Komunii św. Sprawia to wrażenie, że nauczanie Kościoła pod tym względem nie jest dostatecznie zdecydowane.

- Jakie były reakcje społeczeństwa amerykańskiego na listy pasterskie Księdza Arcybiskupa?

Pomóż w rozwoju naszego portalu

Wspieram

Reklama

- Można sobie wyobrazić, że reakcje były bardzo zróżnicowane. Wielu ludzi - również niekatolicy - dziękowali mi, bo byli zdezorientowani postępowaniem niektórych polityków katolickich. Powiedzieli, że zrozumieli, iż nie można być katolikiem, a jednocześnie popierać proaborcyjne prawodawstwo. Inni zareagowali negatywnie, oskarżając mnie o próbę wpływania na rezultat wyborów i o uczestniczenie w działalności politycznej. Ludzie ci znają nauczanie Kościoła, lecz pomimo to uważają, że aborcja nie jest złem i że kobieta ma prawo do wyboru. Jeszcze inni postrzegali moje nauczanie jedynie z perspektywy politycznej stronniczości, ponieważ byli związani z jedną z partii.

- Nie wszyscy biskupi Stanów Zjednoczonych otwarcie poparli Księdza Arcybiskupa w sprawie niedopuszczenia proaborcyjnych polityków do Komunii św., motywując to w różny sposób. Według niektórych biskupów, kapłan nie może ocenić „stanu duszy” wiernego, który chce przyjąć Eucharystię. Poza tym odmowa udzielenia pewnym politykom Komunii św. może być postrzegana jako stronniczość polityczna i może zniweczyć dialog z tymi politykami. Co Ksiądz Arcybiskup sądzi o tego typu uwagach?

Reklama

- Byłem nieco zaskoczony, że Konferencja Episkopatu USA nie chciała zająć bardziej zdecydowanego stanowiska w tej sprawie. Jak Pan wspomniał, któryś z biskupów powiedział, że nie można ocenić „stanu duszy” człowieka. To prawda, ale można obiektywnie ocenić zachowanie danej osoby. Dyscyplina dotycząca przyjmowania Komunii św. istnieje już od czasów św. Pawła (Pierwszy List do Koryntian) i została teraz potwierdzona przez Kodeks Prawa Kanonicznego (kan. 915): ktoś, kto publicznie trwa w grzechu ciężkim, nie może być dopuszczony do Komunii św. Jednocześnie kiedy ktoś jest świadomy, że popełnił grzech ciężki, nie powinien przystępować do Komunii św., jeżeli wcześniej się nie wyspowiadał i nie postanowił zmienić swego postępowania. Tu nie chodzi o politykę! To jest kwestia zapewnienia dobra duszy i świętości sakramentu. Katolicy nie mogą głosować na kandydata, nie biorąc pod uwagę, jakie są tego konsekwencje dla ich wiary katolickiej i obyczajów.
Jeśli chodzi o dialog z politykami, za każdym razem, gdy miałem podjąć decyzję w sprawie nieudzielania politykowi Najświętszego Sakramentu, nawiązywałem z nim korespondencję i próbowałem osobiście z nim rozmawiać, aby wyjaśnić, dlaczego nie powinien przystępować do Komunii św. Stwierdziłem wówczas, że politycy znają nauczanie Kościoła, tzn. że pozbawianie życia bezbronnej istoty ludzkiej jest sprzeczne z prawem naturalnym. Pomimo to uważają, że popieranie proaborcyjnego prawodawstwa jest w jakiś sposób usprawiedliwione. Oczywiście, należy prowadzić dialog z tymi ludźmi, by pomóc im to wszystko lepiej zrozumieć. Dialog ten jednak byłby bezsensowny, gdybyśmy następnie nie podejmowali właściwych decyzji.

- W Unii Europejskiej trudno jest być politykiem wiernym nauczaniu Kościoła. Afera z odrzuceniem kandydatury prof. Rocco Buttiglionego na komisarza Komisji Europejskiej jest tego najlepszym dowodem. Czy również w Stanach Zjednoczonych politycy katoliccy mają trudne życie?

- Uważam, że tak nie jest. Jeżeli katolicki polityk w naszym państwie daje wielkie świadectwo wiary, zawsze znajdzie ludzi mu przychylnych. Lecz nawet gdyby ludzie źle reagowali, to wcale nie usprawiedliwia polityka, by miał w imię politycznego sukcesu czynić rzeczy niemoralne. Jeżeli dziś nie będziemy kłaść nacisku na fakt, żeby politycy katoliccy byli wierni swemu sumieniu, doprowadzimy do tego, że wszystkie argumenty moralne zostaną wykluczone z życia politycznego i społecznego.

- Na Zachodzie w następstwie pewnych nadużyć posoborowych oraz negatywnych wpływów protestantyzmu daje się zauważyć zjawisko banalizowania Najświętszej Eucharystii. Wielu katolików jest dziś przekonanych, że sama obecność na Mszy św. „uprawnia” do przyjęcia Komunii św. Jak Kościół powinien reagować na to zjawisko?

Reklama

- To oczywiste, że respekt dla sakramentu Eucharystii został poważnie zakwestionowany. Widać to choćby po tym, jak ubrani są ludzie uczestniczący we Mszy św. Świadczy o tym również fakt, że uważają oni, iż mają prawo przystąpić do Komunii św., chociaż nie zawsze wszyscy mają prawo otrzymać Ciało Chrystusa. Komunia św. jest darem Boga dla ludzi, lecz jeżeli ktoś nie jest odpowiednio przygotowany, by otrzymać ten największy dar Boży, nie powinien przystępować do Eucharystii. Eucharystia to Chrystus, który daje się nam w ofierze. To nie jest spotkanie wspólnoty i nie można tego sakramentu interpretować według naszego uznania. Każdy człowiek musi zrobić rachunek sumienia i zadecydować, czy jest odpowiednio przygotowany na przyjęcie Eucharystii. Dzięki Bogu, że Papież, aby zachować integralność Najświętszego Sakramentu, przypomniał nam nauczanie Kościoła na temat Eucharystii w swych dokumentach: w encyklice Ecclesia de Eucharistia oraz w najnowszym liście apostolskim Mane nobiscum Domine. Warto wspomnieć również instrukcję Redemptionis sacramentum Kongregacji ds. Kultu Bożego i Dyscypliny Sakramentów. Uważam, że nauczanie zawarte w tych dokumentach ma zasadnicze znaczenie dla przyszłości Kościoła w Stanach Zjednoczonych i na całym świecie, jak również dla jego wiarygodności i zdolności nauczania wiary.
Ja jako biskup będę intensywnie pracował w tej dziedzinie.

- Wracając do reakcji na ostatnio wydane listy pasterskie Księdza Arcybiskupa, przypomnę fakt dotyczący znanego jezuity - o. Fessio, który stwierdził kiedyś, że po gwałtownej negatywnej reakcji na encyklikę Pawła VI „Humanae vitae”, opublikowaną w 1968 r., na biskupów amerykańskich zaczęto wybierać kapłanów, którzy byli „niekontrowersyjni” (non-controversial). Czy biskupi Kościoła - „znaku, któremu sprzeciwiać się będą” - powinni być „niekontrowersyjni” i politycznie poprawni?

- Nie mogę mówić w imieniu innych biskupów, lecz osobiście uważam, że amerykańscy biskupi i księża starają się unikać kontrowersji i konfrontacji. Wynika to z pragnienia, aby podchodzić do ludzi spokojnie i w sposób zrównoważony. Nie należy jednak przy tym zapominać, że naszym zadaniem jest głoszenie wszystkim prawdy, która zbawia. Nie ulega wątpliwości, że biskup musi być odważny, szczególnie w dzisiejszym, zsekularyzowanym społeczeństwie, które sprzyja negatywnym zachowaniom w stosunku do Kościoła. Dlatego musi on być na to przygotowany.
Biskup nie jest politykiem i nie może iść na kompromis w kwestii tak zasadniczej, jak nauczanie na temat ochrony niewinnego życia ludzkiego. W tej sprawie nie ma kompromisów!

- A co z zasadą wybierania „mniejszego zła”?

- Uważam, że należy stosować zasadę wybierania największego, możliwego do osiągnięcia dobra - to znaczy, że w sytuacjach, kiedy nie jest możliwe zrealizowanie pełnego dobra, którego chcemy dla lokalnej społeczności czy dla narodu, należy wybierać polityków zapewniających realizowanie większego dobra wspólnego.

- Dziękuję za rozmowę.

2005-12-31 00:00

Oceń: 0 0

Reklama

Wybrane dla Ciebie

Czy istnieje sprzeczność między wiarą a naukami przyrodniczymi?

2025-03-16 20:55

[ TEMATY ]

Katechizm Wielkopostny

Karol Porwich/Niedziela

Wielki Post to czas modlitwy, postu i jałmużny. To wiemy, prawda? Jednak te 40 dni to również czas duchowej przemiany, pogłębienia swojej wiary, a może nawet… powrotu do jej podstaw? Dziś odpowiadamy na pytanie: czy istnieje sprzeczność między wiarą a naukami przyrodniczymi?

Czy wiesz, co wyznajesz? Czy wiesz, w co wierzysz? Zastanawiałeś się kiedyś nad tym? Jeśli nie, zostań z nami. Jeśli tak, tym bardziej zachęcamy do tego duchowego powrotu do podstaw z portalem niedziela.pl. Przewodnikiem będzie nam Katechizm Kościoła Katolickiego oraz Youcat – katechizm Kościoła katolickiego dla młodych.
CZYTAJ DALEJ

Panie! Naucz mnie modlić się!

2025-03-12 10:31

[ TEMATY ]

rozważania

O. prof. Zdzisław Kijas

Karol Porwich/Niedziela

Prośmy Boga, abyśmy w zabieganiu dnia codziennego, w chaosie informacyjnym znajdowali czas na modlitwę, która przemienia na lepsze nas samych, naszych bliskich i świat czyni lepszym.

Jezus wziął z sobą Piotra, Jana i Jakuba i wyszedł na górę, aby się modlić. Gdy się modlił, wygląd Jego twarzy się odmienił, a Jego odzienie stało się lśniąco białe. A oto dwóch mężów rozmawiało z Nim. Byli to Mojżesz i Eliasz. Ukazali się oni w chwale i mówili o Jego odejściu, którego miał dopełnić w Jeruzalem. Tymczasem Piotr i towarzysze snem byli zmorzeni. Gdy się ocknęli, ujrzeli Jego chwałę i obydwu mężów, stojących przy Nim. Gdy oni się z Nim rozstawali, Piotr rzekł do Jezusa: «Mistrzu, dobrze, że tu jesteśmy. Postawimy trzy namioty: jeden dla Ciebie, jeden dla Mojżesza i jeden dla Eliasza». Nie wiedział bowiem, co mówi. Gdy jeszcze to mówił, pojawił się obłok i osłonił ich; zlękli się, gdy weszli w obłok. A z obłoku odezwał się głos: «To jest Syn mój, Wybrany, Jego słuchajcie!» W chwili gdy odezwał się ten głos, okazało się, że Jezus jest sam. A oni zachowali milczenie i w owym czasie nikomu nic nie opowiedzieli o tym, co zobaczyli.
CZYTAJ DALEJ

Trump powiedział, kiedy porozmawia z Putinem. Kreml potwierdza datę

2025-03-17 11:43

[ TEMATY ]

rozmowa

Donald Trump

Prezydent USA

Władimir Putin

PAP/EPA

Władimir Putin, prezydent Federacji Rosyjskiej

Władimir Putin, prezydent Federacji Rosyjskiej

Prezydent USA Donald Trump powiedział na pokładzie Air Force One, że planuje porozmawiać z przywódcą Rosji Władimirem Putinem w najbliższy wtorek.

„Będę rozmawiał z prezydentem Putinem we wtorek. W weekend wykonano wiele pracy” - oznajmił Trump reporterom na pokładzie prezydenckiego samolotu podczas powrotnego lotu z Florydy do Waszyngtonu.
CZYTAJ DALEJ

Reklama

Najczęściej czytane

REKLAMA

W związku z tym, iż od dnia 25 maja 2018 roku obowiązuje Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia Dyrektywy 95/46/WE (ogólne rozporządzenie o ochronie danych) uprzejmie Państwa informujemy, iż nasza organizacja, mając szczególnie na względzie bezpieczeństwo danych osobowych, które przetwarza, wdrożyła System Zarządzania Bezpieczeństwem Informacji w rozumieniu odpowiednich polityk ochrony danych (zgodnie z art. 24 ust. 2 przedmiotowego rozporządzenia ogólnego). W celu dochowania należytej staranności w kontekście ochrony danych osobowych, Zarząd Instytutu NIEDZIELA wyznaczył w organizacji Inspektora Ochrony Danych.
Więcej o polityce prywatności czytaj TUTAJ.

Akceptuję